LaStavaZa Edireliro

Adelaide krijgt steeds meer de overhand, maar laat daar nu net het minste aanbod in vacatures zijn als we kijken naar het beroep van René.
Naast Adelaide kijken we toch ook naar Queensland (vanwege het grotere aanbod vacatures) en evt. NSW.
Vanwege onze 2 schoolgaande dametjes proberen we de goede combinatie te vinden qua werk en leefomgeving, zodat we vanaf het eerste begin op de goede plaats zitten en ze niet nog eens moeten verkassen.
De beslissing waar we heengaan is het lastigste van allemaal.
Toch een beetje huiverig dat we de verkeerde keuze maken, maar ja.....de tijd zal het leren. :confused:

Als we eraan uit zijn, dan hopen we rond 2 februari 2013 te gaan vertrekken. Je begrijpt....er wordt heel wat nagedacht deze dagen.

Inmiddels hebben we alle kasten voorzien van lijstjes en beginnen de meubels gekleurde stickertjes te krijgen. En maar bijschrijven en wegstrepen. Leuk, uitdagend, soms verwarrend en vermoeiend, maar bovenal.....we kunnen actief bezig zijn. Heerlijk is dat.

Zitten jullie ook nog te stoeien met zoveel praktische vragen?
Hoe doen jullie het met een reisverzekering op de dag van vertrek en de 1e periode daar?
En zijn jullie al verder met de housesitting?

Afgelopen 2 weken stonden wel in het teken van veel emoties. Dit was echt de bekende rollercoaster. Ik moet er toch nog even aan wennen. Je houdt er rekening mee, maar als het moment daar is, dan is het toch even slikken.

Succes en plezier met de verdere stappen!

Onze keuze is bepaald door waar we denken dat we het fijnst wonen en leven. Misschien is het hier lastiger werk vinden, maar wij hadden de behoefte om tickets te hebben en een plek om je op te richten. Maar het blijft spannend tot je die baan hebt, en dat lukt misschien pas als je er zit. Maar wij hebben op een gegeven moment gezegd: dit wordt het. Anders blijf je twijfelen en je weet het toch pas achteraf.
Wij zijn ook in een vroeg stadium begonnen met wat er wel en wat er nie mee gaat, en hebben de eerste spulletjes al anderhalf jaar geleden weg gedaan. Toch vond ik dat later lastig: als ik een ka,er in kwam was ik mee bezig met scannen en in gedachten labels te hangen dan met wat ik daar ook alweer aan het doen was. Heel vermoeiend.

Wat betreft emoties kan ik alleen maar zeggen dat dat niet makkelijker wordt. Eerst de lasten, dan de lusten. En weten dat het verdrietig wordt maakt het niet minder... Sterkte
Reisverzekering hebben we nu tijdelijk via OOM, idem voor WA en ziektekosten.

Ik kan dat goed begrijpen dat jullie twijfelen waar jullie gaan vestigen. Je moet met alles rekening houden zoals werk, waar zijn er goede scholen, goede buurten om te wonen....
We hebben ook lang zitten twijfelen tussen Perth en Sydney.

Dat is leuk om te horen dat jullie ook een datum in gedachte hebben. Nu heb je iets om naar uit te kijken en kan je verder plannen he

Wij hebben een europese verzekeringskaart aangevraagd via de mutualiteiten. Dat is eigenlijk een pasje dat je kan gebruiken als je tijdelijk in buitenland werkt of studeert. Daarom zijn we aan het overwegen om ons pas uit onze gemeente uit te schrijven als we in Perth zijn. We gaan meer informatie vragen aan het Belgisch Consulaat.
In Nederland kunt ge uw laten verzekeren bij OOM, dat hebben wij niet in België.

Wat housesitting betreft, we hebben ons ingeschreven bij happyhousesitters en betaald voor 2 zones die dicht bij de CBD liggen. We hebben op 4 houseowners gereageerd en nu duimen dat ze gaan antwoorden.
Wij zijn ook naar andere alternatieven aan zoeken. Denken jullie nog aan housesitting?

Zijn jullie aan solliciteren? Wij zijn er volop mee bezig en maar hopen voor reacties. We moeten gewoon positief blijven dan zal het wel lukken.

See you later

Ik denk dat het erop aan gaat komen om straks gewoon een beslissing te nemen (dank voor de tip, Lamarck). We hebben als motto altijd gehad: "als je wilt werken, kun je werken, ook al is het niet direct wat je zou willen".

Via OOM heb ik vandaag een offerte aangevraagd, maar het is nog wat lastig te bepalen hoe lang de verzekering moet lopen. Da's nog een nadenkertje.

Goed dat jullie al 4 reacties hebben gehad. Uiteindelijk moet je ergens gaan beginnen.
Voor ons is het nog iets te vroeg. Eerst beslissen waar we heen gaan, dan de volgende stap.
Wil je ons eens op de hoogte houden mbt jullie ervaringen gedurende de periode waarin je op zoek bent naar een house sitting adres? Ben toch wel heel benieuwd hoe vlot het loopt en hoe het gaat.

Vanaf deze week kan René via DIAC gaan kijken naar jobs. Engineers Australia heeft nog niet gereageerd.
We hebben een digital exemplaar besteld van "The job that lands Australia" wat van alles beschrijft over sollicitaties en werken in Oz. Gerich solliciteren is ook nog wat te vroeg.
Als onze plannen lopen zoals gepland, dan kan René vanaf 01 april 2o13 aan de slag.
Na aankomst willen we eerst 2 weken om van alles te regelen en tot rust te komen. Daarna willen we met de meiden 3 of 4 weekjes rond gaan reizen, zodat ze zelf zien waarom papa en mama ze hebben meegenomen naar de andere kant van de wereld.

Zoals je ziet....er is van alles in beweging, maar het moment dat alles op zijn plaats valt is nog even weg.
Komt vanzelf goed.
Have fun!

Onze keuze is bepaald door waar we denken dat we het fijnst wonen en leven. Misschien is het hier lastiger werk vinden, maar wij hadden de behoefte om tickets te hebben en een plek om je op te richten. Maar het blijft spannend tot je die baan hebt, en dat lukt misschien pas als je er zit. Maar wij hebben op een gegeven moment gezegd: dit wordt het. Anders blijf je twijfelen en je weet het toch pas achteraf.
Wij zijn ook in een vroeg stadium begonnen met wat er wel en wat er nie mee gaat, en hebben de eerste spulletjes al anderhalf jaar geleden weg gedaan. Toch vond ik dat later lastig: als ik een ka,er in kwam was ik mee bezig met scannen en in gedachten labels te hangen dan met wat ik daar ook alweer aan het doen was. Heel vermoeiend.

Wat betreft emoties kan ik alleen maar zeggen dat dat niet makkelijker wordt. Eerst de lasten, dan de lusten. En weten dat het verdrietig wordt maakt het niet minder... Sterkte
Reisverzekering hebben we nu tijdelijk via OOM, idem voor WA en ziektekosten.

Hai Lamarck,
Ik denk dat het inderdaad neerkomt op het nemen van een beslissing en daar dan voor gaan.
Qua datum hebben we nu ongeveer 02 februari 2013 in gedachten. Hopelijk gaan we binnenkort over tot boeken.

We hebben bijna vakantie en ik heb zo'n vermoeden dat onze weken in het teken staan van denken, wikken en wegen.
21 Juli hebben we onze 1e kofferbak verkoop, dus we kunnen aan het ruimen. In gedachten zitten overal al stickertjes op, nu nog de daad bij het woord voegen.

Ik verwacht dat de echte emoties nog moeten komen. Maar gisteren werden we toch enigzins gesterkt door de reactie van ons petekind: ze gaf ons eigenlijk wel gelijk en zelf vond ze NL maar een prutland. Mooi toch? Heeft ze later in ieder geval een plek waar ze haar slaapzak kan neerleggen.
Dat doet dan toch goed.

Ik heb gisteren een offerte bij OOM aangevraagd.
Mag ik aan jullie vragen hoe lang jullie deze verzekering laten lopen?

Ik hoop in ieder geval dat jullie je weg al gevonden hebben als het aankomt op het regelen van allerlei praktische zaken en woonruimte.
Veel succes met alles wat geregeld moet worden, maar vooral veel plezier van jullie start in Oz.

Groetjes
Edith

Hoi Edith
We hebben van OOM begrepen dat je de verzekeringen ook tussentijds kunt verlengen of stopzetten als je iets anders hebt. We hebben hem twee weken voor vertrek aangevraagd, in laten gaan op de da van vertrek (want toen vervielen al onze verzekeringen in nl) en met een looptijd van vorlopig drie maande. Geen idee of we hem eerder op gaan zeggen of juist verlengen...

Onze ervaring, en die van anderen op he forum, is dat de reacties heel wisselend kunnen zijn. Bij ons had de familie een houding van: ik snap het maar baal er wel van. Ergens onderweg kwam ook boosheid, mijn zus voelde zich in de steek gelaten. Collega's is weer heel anders, daar heb je geen zware emotionele band mee en die vinden het vaak leuk en spannend, of ze zijn jaloers. En zo heeftbiedeen wat. Negeren, ontkennen, uitlachen, het komt allemaal een keer langs.

Sorry, iPad is lastig typen.
Wat ik nog wou zeggen: je hebt gelijk wat werken betreft, maar het maakt ook uit if je een spaarpotje hebt en tijd om te overnruggen. Als je blut bent bij aankomst, heb je de luxe niet om te gaan zoeken naar ander werk als er in je eigen functie niks is. Zelf hebben we dat gevoel ook, we kunnen en willen allebei werken dus we vindennwel wat.

Je hebt het over twee weken regelen en dan drie of vier weken reizen, maar dat vind ik erg optimistiscbhoor. We zijn nu een week bezig, en internet, tfn, bank en auto geregeld, maar met kijken naar huizen en scholen zijn we nog niet eens begonnen! Het kost allemaal een bult tijd. Zeker met de kinderen want die vervelen zich dus je moet er ook iets leuks tussendoor doen.

Nouja, dat is tenminste nunhoe het bij ons gaat ;-) anderen hebben misschien andere ervaringen.

Succes met keuzes maken!

De "regeltijd" is moeilijk in te schatten, maar als ik jou zo hoor, dan moeten we ons daar niet op verkijken. Ons TFN nummer is in elk geval al in orde. van de week kregen we bericht dat een tfn numer for life is en dat ons tfn nummer uit onze backpack tijd gewoon geldig is. Dat is 1!
Als we "klaar" zijn met reizen hebben we nog een paar weken staan, maar misschien dat we die naar voren moeten gaan halen. Of misschien juist niet, omdat dat voor de kinderen zo vervelend is. Ai,ai, lastig hoor, want wat is slim? We komen er wel uit. Dat wordt weer een brainstormsessie.

Ik kom ook telkens weer bij OOM uit, dus dat zal het gaan worden.
We gaan vrolijk verder met sparen, da's mooi voor straks.

Het ga jullie goed en tot later!

2 Weken geleden de paspoorten naar Berlijn gestuurd en vandaag kwamen ze per aangetekende post, voorzien van visa labels (!!!) weer "thuis".
Wel een opluchting dat ze terug zijn, maar wat een geweldige bladzijde in ons paspoort.
Vanavond komen vrienden uit Australie langs, die met hun 3 kinderen door Europa trekken.
Ontmoet tijdens ons backpack jaar en elkaar 18 jaar niet gezien of gesproken, maar altijd geschreven.
Spannend, leuk, gezellig en een goed moment voor een vragen uurtje.

18 Jaar is niks. We gaan gewoon verder waar we toen gebleven zijn. Toch wel gek. De jongste is nu met onze jongste een middagje op een Nederlandse school. Zo leuk om te zien hoe die kinderen met elkaar omgaan. Met handen, voete, Nederkands en Engels lukt het ze om dikke pret te hebben. Vanavond zullen we ze maar eens een echt Hollandse bbq voorschotelen. Kennen ze vast niet :). En we zijn inmidels zoveel wijzer geworden. Het nuttige en het aangename komen goed samen.

Nederlandse BBQ is wel echt anders dan OZ BBQ.

Wij leggen er 5 sateetjes op, wachten tot die gaar zijn, leggen die dan op de bordjes van een ieder en leggen dan de hamburgers er op, wachten tot die gaar zijn, enz...

Australiers stoken hun gasBBQ op, leggen er de complete voorraad vlees op, en scheppen alles er af als alles gaar is.

Wellicht chargeer ik een beetje maar zo heb ik het meegemaakt ;)

(wellicht kan een iemand me bevestigen/corrigeren :oops: )

Nederlandse BBQ is wel echt anders dan OZ BBQ.

Wij leggen er 5 sateetjes op, wachten tot die gaar zijn, leggen die dan op de bordjes van een ieder en leggen dan de hamburgers er op, wachten tot die gaar zijn, enz...

Australiers stoken hun gasBBQ op, leggen er de complete voorraad vlees op, en scheppen alles er af als alles gaar is.

Wellicht chargeer ik een beetje maar zo heb ik het meegemaakt ;)

(wellicht kan een iemand me bevestigen/corrigeren :oops: )

Goed weer tijdens onze bbq. We hebben de Hollandse methode aangehouden, dan duurde het wat langer ;)
Het was super gezellig en zijn heel wat wijzer geworden.
Dat wordt flink brainstormen de komende weken

Ons gevoel werd versterkt en onderstaand tekstje zegt daar wel veel over (had hem eerder op de avond al gepost bij Sander..., maar vond hem zo mooi dat ie in onze Lastavaza niet mocht ontbreken :D) Julie Redstone.jpg

Onze laatste vakantieweek stond volledig in het teken van Oz (jammer van het weer, maar niet erg om binnen te zijn).

We hebben bezoek gehad van 3 verhuizers. Nu is het wachten op de offertes.
René heeft 2 interne sollicitaties de deur uitgedaan. Helaas nog geen reactie ontvangen van HR in Oz.
De zolder staat op zijn kop en allerlei spullen zijn neergezet voor onze kofferbakverkoop van a.s. zaterdag.
Allerlei praktische zaken zijn uitgezocht en op een rijtje gezet.
Skype is geïnstalleerd.
Ons "geheim" wordt bij steeds meer mensen bekend. Dat geeft wel een beter gevoel.
Onze meiden beginnen steeds meer mee te praten en staan er over het algemeen niet afwijzend tegenover.

Het enige waar we nog geen besluit over kunnen nemen, is waar we toch naar toe zullen gaan.
Als René bij zijn huidige bedrijf kan blijven, dan zal het Bendigo, VIC gaan worden. Bendigo trekt toch wel ook al kennen we het persoonlijk niet.
Kan dat niet, dan wordt het kiezen tussen Victoria of Queensland.

Alhoewel we over Queensland eigenlijk nog steeds twijfels hebben. Blijven we dan in de omgeving van Brisbane (we willen niet in een grote stad wonen) of is het beter om noordelijker (Townsville en omgeving) te gaan kijken.

Stap voor stap komen we er wel. Sommige dingen kosten nu eenmaal meer tijd (maar ik ben soms wat te ongeduldig).;)

lol @ ongeduldig ;) Het gevoel dat je reeds een baan hebt lijkt me een goede reden om lekker in Bendigo te zitten, dus laat de duimen daarvoor maar draaien zou ik zeggen :)

lol @ ongeduldig ;) Het gevoel dat je reeds een baan hebt lijkt me een goede reden om lekker in Bendigo te zitten, dus laat de duimen daarvoor maar draaien zou ik zeggen :)

Thanks! Da's precies wat we gaan doen. Zojuist bericht van de HR manager ontvangen dat ze morgen een reactie zal geven. Positief of negatief? Who can tell. Spannend is het zeker.
Als het toch eens zou lukken.........;)

Even een kleine update.
Deze week hebben we aardig wat stappen gezet.
Om te beginnen heeft René in de vroege woensdagochtend contact gehad met de HR manager in Oz. Over 2 weken is een vervolggesprek gepland en in de tussentijd gaat ze contact opnemen met diverse Engineering Managers om te zien of er een functie beschikbaar is of gecreeerd kan worden.
N.a.v. dat gesprek hebben we wel besloten dat we liever niet in de regio Bendigo willen gaan wonen, omdat het zo "rural" gelegen is. Maar er zijn ook vestigingen in Mulgrave, Melbourne of 2 ten westen van Sydney en dat vinden we wel interessant. Even wachten dus op wat komen kan.
In de tussentijd is er een gesprek met PZ in NL geweest. Ze zien hem liever blijven, maar zullen hem steunen waar mogelijk. Ook PZ hier zal eens wat lijntjes gaan uitgooien en kijken of er een soort van global positioning mogelijk is.

Deze 2 gesprekken hebben er toegeleid dat we een definitieve beslissing hebben genomen:
WE GAAN IN FEBRUARI 2013 en vanaf deze week hoeft het geen geheim meer te zijn.
Dat wordt wel wapenen tegen heel veel verschillende reacties, maar dat hoort er bij.
En....heeft de huidige werkgever niets, dan richten we onze pijlen op regio Illawarra, waarbij we hopen ons te vestigen in of in de buurt van Kiama.
We hebben er steeds meer zin in, maar we moeten nog even een paar weken wachten tot de werkgever met een definitieve reactie komt. Dan kunnen we beginnen met regelen.

- Onze jongste gaat morgen aan de gang met een Engelse cursus.
-De meiden komen nu op het punt dat ze het ook aan vriendinnetjes willen gaan vertellen, dus dat gaat over een paar weken ook gebeuren.
- We hebben besloten dat het grootste deel van de inboedel verkocht gaat worden en onze persoonlijke spullen per post verstuurd gaan worden (door familie) wanneer we gesettled zijn (eur 105.00 voor 20 kg - aangetekend en met luchtpost).

Benieuwd wat de komende weken gaat brengen.
To be continued......:D

Spannend, leuk, lekker ;)

Goed bezig, klinkt alsof je goed over verschillende zaken nadenkt en probeert hier mee te werken zonder jezelf al helemaal vast te plannen!

:)

En....heeft de huidige werkgever niets, dan richten we onze pijlen op regio Illawarra, waarbij we hopen ons te vestigen in of in de buurt van Kiama.
Mooie buurt!! Illawara fly is super, en Kiama ook ontzettend mooi. Maar wel duur geloof ik.

Gaaf om al jullie nieuwe stappen te lezen. Succes met de reacties!
Als je nou nog 2 maandjes wacht (tot april 2013) kunnen we samen vliegen :p

Back