LaStaVaZa Madocke

Madocke

Active Member
Hey Iedereen,

Wij, een gezin van 4, zijn momenteel aan het wachten op onze visum. Een Skilled Regional (Provisional) visa (subclass 489). Deze zou alle momenten ook effectief in de bus kunnen vallen. Spannend allemaal!

Om een hele lange draad uit te sparen effe een overzichtje:
- 1997 : Jaar Down Under gewoond als uitwisselingsstudent met YFU, in Mentone, Victoria (Voorstad van Melbourne).
- 2013 : Mijn man en 2 kinderen kunnen overtuigen om een reis naar Australië te maken, dus 3 weken Gold Coast gehad bij mijn oom die daar al 25 jaar woont.
- 2014 : Start visumprocedure met Visa4You, maar dat heeft snel even stilgelegen omdat we datzelfde jaar onze eigen zaak al verkocht hebben, moesten we ons daar even op richten.
- 2015 : Visumprocedure afgewerkt en 8 december de uiteindelijke visumaanvraag gedaan.

Vandaag dus wachten, wachten, wachten en wel 100 keer per dag, mailbox checken of er al nieuws is.

Onze richtdatum om te vertrekken is september dit jaar. Dus nog een 8 maandjes te gaan...
Daar we op een state sponsorship van Queensland gaan, moeten we helaas buiten de metropolitan area van Brisbane gaan voor 2 jaar, en zal het dus richting Toowoomba of Gympie gaan.
Iemand die daar woont?
(Uiteindelijk willen we heel graag naar Tamborine Mountain!)

We hebben dan 12 jaar een eigen zaak gehad (installatie airco en warmtepompen), maar nu willen we van onze gezamenlijke passie ons beroep maken en willen we enkele nieuwe Belgische Bieren gaan importeren in Australië en zelf een eigen microbrouwerij opstarten om ons eigen gebrouwen bier ook op de markt te brengen. Zo ie zo wordt het dus opnieuw een eigen zaak dat we gaan opstarten.

Ik zoek nog meer info over de verhuisfirma's en wat wel en wat niet mee te nemen. Voor onszelf hoeven we niet echt iets mee te hebben buiten de echt persoonlijke spullen. We zijn al vaker verhuist en kunnen makkelijk afstand nemen van spullen.
Maar ik heb het idee dat het uiteindelijk in verhouding meer gaat kosten als je alles mee gaat nemen? Of is dat helemaal niet het geval en kunnen we beter ineens een hele container volstouwen en zoveel mogelijk meenemen?

Verder wil ik graag nog weten binnen welke termijn na aankomst de kinderen moeten aangemeld zijn in een school. We zoeken eerst nog enkele weken rond te reizen om een definitieve plaats uit te zoeken waar we willen wonen, en dan pas de school uitkiezen. Dus hier kan makkelijk een periode van 2 maand over gaan.
Iemand daar ervaring mee?

Wel, alvast bedankt voor jullie reacties, ik kijk er al naar uit!
 
Welkom op het forum! Dat Belse taaltje blijft leuk :D.
Ik kan je niet helpen met je vragen want nooit een container verscheept en geen kinderen. Maar welkom!
 
Hoi Madocke, welkom! Wij wonen in het rustige en landelijke Pine Mountain, net buiten Brisbane en een uur rijden vanaf Toowoomba. Lekker, Belgische biertjes! Weer eens wat anders dan XXXX. Ik heb geen idee binnen welke termijn je kinderen op school aangemeld moeten zijn. Wij zijn destijds in November gekomen, een paar weken voor het begin van de grote vakantie. Onze kinderen hadden dus sowieso nog ruim twee maanden vrij voordat ze naar school moesten of met de studie moesten beginnen. De scholen beginnen hier weer op 27 januari, dus dat kan ook vertragende invloed hebben op visum. Ik heb trouwens wel het idee dat ze hier wat gemakkelijker zijn met schoolverzuim dan in Nederland/België. Wij kwamen hier op een gesponsord visum en alles werd betaald, dus wij hebben wel een container volgestopt en laten verschepen. Dat was goedkoper dan alles nieuw te kopen. Maar dat hangt natuurlijk ook af hoeveel spullen je hebt.
 
Welkom op het forum! Dat Belse taaltje blijft leuk :D.

Ik moet bekennen dat ik er geen Vlaams uithaalde.

Welkom, Ben weleens in Gympie geweest maar dat is zo lang geleden dat ik niet eens meer weet hoe het in elkaar steekt. De omgeving is goed dus daar ligt het niet aan.

Succes, ben geen bierdrinker dus van mij moet je het niet hebben ;)
 
Gympie! Ook "bekend" van...

http://www.zestyedibles.com.au/craft-beer.html

Maar als jullie bier net zo lekker wordt als de Gunabul Golden Ale dan mag er maandelijks een kratje naar Adelaide! :)

Wij hebben ervoor gekozen om een 20ft container vol te gooien en te verschepen. Die circa 7k die dat kost is goedkoper dan alle spullen opnieuw te moeten kopen. Denk aan MTB's, bank, eettafel, stoelen, bedden, matrassen, zomerkleding en andere praktische zooi...

Voor wat betreft school willen wij zoonlief het laatste semester van 2016 laten wennen, zodat hij in 2017 meteen goed kan starten. Het enige wat ik tot nu toe weet is dat hij vanaf 6 jaar leerplichtig is, maar geen idee of ie ook meteen naar school moet op de dag dat wij aankomen... Dat merken wij dan wel weer. ;)
 
@Wazi
Aha, jullie vertrekken dan ook eind deze zomer? Fijn! Onze kinderen zijn worden dit jaar 12 en 10 en zullen dus in Year 7 en Year 5 terechtkomen bij de start van het schooljaar in 2017. De kinderen zijn enorm positief over deze emigratie, ze zien het helemaal zitten en zijn sinds kort gestart met een uurtje Engelse les per week ter voorbereiding zodoende ze zich toch ietwat zelfzekerder voelen op het schoolplein.
 
Uiteindelijk heb ik toch wat behoorlijk wat schrik van de hogere werkloosheidgraad in de regio van Wide Bay-Burnett (Gympie, Bundaberg, Maryborough,...) Deze staat momenteel toch op 10 à 11%. Dit tegenover een lagere werkloosheidsgraad in Toowoomba (een 6%). En dan lees je op het forum dan ook nog wel eens dat er mensen na 1/2/3 jaar terug naar Nederland/België komen omdat ze effectief geen werk vinden... hmm, toch lastig allemaal.
 
Hi Madocke, welkom!
Leuk en spannend plan hoor om niet alleen te emigreren maar ook een bedrijf op te zetten in een heel andere branche.
Helemaal eens met Wazi, een container verschepen is veel goedkoper dan alles hier opnieuw kopen. En afgezien van het financiele element, het helpt ook met je sneller thuis voelen en ik kan me voorstellen dat het zeker voor je kinderen van belang kan zijn. Op je foto zie ik 2 bassets? Gaan die ook mee? Als je in september weg wilt, begin dan zsm met de quarantaine procedure, want daar ben je >6 maanden mee zoet.
 
Uiteindelijk heb ik toch wat behoorlijk wat schrik van de hogere werkloosheidgraad in de regio van Wide Bay-Burnett (Gympie, Bundaberg, Maryborough,...) Deze staat momenteel toch op 10 à 11%. Dit tegenover een lagere werkloosheidsgraad in Toowoomba (een 6%). En dan lees je op het forum dan ook nog wel eens dat er mensen na 1/2/3 jaar terug naar Nederland/België komen omdat ze effectief geen werk vinden... hmm, toch lastig allemaal.
Toowoomba is een van de of misschien wel nummer een van de meest snel groeiende steden van Queensland, vandaar de lage werkloosheid. Het is een leuke plaats, huizen zijn goed betaalbaar en niet te ver van Brisbane. Helemaal niet slecht om je daar te gaan vestigen. Bedenk wel dat de mensen die terug gingen omdat ze geen werk konden vinden in een andere regio woonden. Emigratie brengt altijd wel wat risico's met zich mee. Net als het opstarten van een eigen bedrijf trouwens. Dat laatste is in Nederland niet anders.
 
Welkom!

Daar we op een state sponsorship van Queensland gaan, moeten we helaas buiten de metropolitan area van Brisbane gaan voor 2 jaar (...) (Uiteindelijk willen we heel graag naar Tamborine Mountain!)

??

Is dat iets nieuws? Volgens mij mag je al meteen naar Tamborine Mountain. Dat ligt ook in QLD en je bent door QLD gesponsored. Enige uitzondering die ik kende was als je regional state sponsored was. Dan mocht je juist niet in metro Brisbane gaan wonen/werken.
 
welkom! Inderdaad container volstoppen en zwemmen met dat ding, veel goedkoper :up:
Ik weet niet wat men jullie heeft verteld over de tijdsduur. Momenteel zijn ze net weer opgestart bij immigration wij zitten in week 11 geloof ik op dit moment en dat betreft een transfer van een bestaand visum,. Het kan dus even duren nog.....
niet om je te ontmoedigen hoor. Ze hebben gewoon een ander tempo op die afdeling o_O
 
Hoi hoi! Wij zijn toevallig net naar Toowoomba verhuisd van uit Logan (Brisbane). Mijn man kon in zijn vakgebied (technical drafting) geen werk vinden in Brisbane zelf, maar is gisteren begonnen bij een bedrijf in Toowoomba.

Wij zeggen al jaren dat we graag westwaarts willen wonen, weg van de grote stad, en dit was dus onze kans. Ik ga zelf beginnen aan een studie Verpleegkunde aan USQ in Toowoomba eind februari.

Omdat we hier nog maar net zijn ken ik Toowoomba nog niet zo goed, maar tot nu toe is de eerste indruk erg positief. Wij wonen zelf net buiten Toowoomba in Wyreema. Dit is een dorpje met een nieuw estate, we wonen in een gloednieuw huurhuis met uitzicht op de weidse velden en heuvels - heerlijk! Heel landelijk en toch ben je in 10 minuten in de stad zelf. In Toowoomba is alles wat je nodig hebt qua voorzieningen en winkels etc. Er is een groot overdekt winkelcentrum wat ze momenteel aan het uitbreiden zijn en ook veel winkelstraten. Parkeren is wel een beetje een nachtmerrie heb ik gemerkt, maar er zijn vast straatjes die wij nog niet kennen (heb je vast wat 'insiders knowledge' voor nodig!).

Toen ik op mijn werk vertelde dat ik naar Toowoomba ging verhuizen zeiden een paar mensen al tegen me dat de scholen hier heel goed zijn. Ik denk dat ze het over private schools hadden, daar zijn er hier heel wat van en zien er best prestigieus uit, maar een state school in zo'n country plaats zal ook best prima zijn. Wij hebben zelf nog geen kinderen, maar mochten we in de toekomst met koters gezegend zijn, zou ik ze graag zien opgroeien in Toowoomba - liever dan in Logan, haha!

En huizen zijn behoorlijk betaalbaar, beetje het niveau van Logan. In Wyreema voor een nieuw huis ligt het denk ik zo'n beetje rond $350,000. En dan heb je best wat land erbij, denk een 700-800m2 of zelfs meer. Voor een ouder huis dat wat TLC nodig heeft ben je vast minder kwijt. Wil je meer in Toowoomba zelf wonen kan je het zo gek maken als je wilt - de oostelijke suburbs zijn het mooist en duurst, rond Picnic Point bv. Dan kan je wel 'stunning' vergezichten krijgen naar de Lockyer Valley, maar zo'n million dollar view kost dan denk ik ook een million dollar ;) Ons werd aangeraden in elk geval Rockville te vermijden, daar zijn veel housing commission huizen, we zijn er doorheen gereden en het ziet er allemaal nogal rommelig en vervallen uit.

Het klimaat is hier goed, 's zomers een paar graden kouder dan in Brisbane en de nachten zijn koeler. 's Winters kan het hier behoorlijk koud worden (dat was een van de eerste dingen die men mij vertelde toen ik liet weten dat we naar T'ba gingen verhuizen, haha) - maar daar hou ik juist wel van, kan ik tenminste m'n cowboy boots en jeans aan zonder te smelten :p

Tot zover mijn Toowoomba promotiepraatje, als je meer wilt weten roep maar :)
 
Hi Madocke, welkom!
Leuk en spannend plan hoor om niet alleen te emigreren maar ook een bedrijf op te zetten in een heel andere branche.
Helemaal eens met Wazi, een container verschepen is veel goedkoper dan alles hier opnieuw kopen. En afgezien van het financiele element, het helpt ook met je sneller thuis voelen en ik kan me voorstellen dat het zeker voor je kinderen van belang kan zijn. Op je foto zie ik 2 bassets? Gaan die ook mee? Als je in september weg wilt, begin dan zsm met de quarantaine procedure, want daar ben je >6 maanden mee zoet.

Ah, tja... Onze Bassets! T' zijn lieverdjes... lange verhalen daarover. Eeuwige twijfel geweest, maar we nemen we ze helaas niet mee. :(

Onze redenen daarvoor:
- omdat we het hen niet willen aandoen (de meerdere keren dierenarts, de vlucht, de quarantaine, het warmere weer)
- omdat we nog niet weten waar we zullen terechtkomen (Misschien in eerste instantie een huurhuis? Mogelijkheid tot huisdieren bijhouden? Terrein goed afgebakend?)
- omdat we veel uit huis willen zijn om ons leven terug op te bouwen (participatie in verschillende verenigingen/activiteiten)
- het zijn al 2 honden , en dan kunnen we de kat toch ook niet achterlaten? Dus dat maakt 3 keer dierenartsen, vluchten, quarantaines, visums. Toch een behoorlijk kostenplaatje.

- Voor de 'ik-ben-veel-liever-binnen-dan-buiten-poespoes' hebben we al mogelijks een thuis
- Onze oudste Basset Pebbles (6) die zal mee mogen emigreren naar Spanje, waar mijn man zijn ouders binnen dit en twee maand naartoe verhuizen. Okay, da's daar ook warm! Maar Pebbles doet niets liever dan een hele dag slapen en geknuffeld worden. Dus dat zit helemaal goed.
- Onze speelvogel Basset Babette (4). Tja, dat is een ander verhaal. Daar zoeken we eigenlijk nog opvang voor. 'T is een schatje, maar ontdeugend en vooral zoals hij er ook uitziet gewoonweg dom. Punt. Maar grappig dom, dat wel.

Ik vind het zeker jammer om de honden uit elkaar te halen, maar iemand opzadelen met ineens twee honden erbij? Dat is toch een echte opgave hoor.
 
Toowoomba is een van de of misschien wel nummer een van de meest snel groeiende steden van Queensland, vandaar de lage werkloosheid. Het is een leuke plaats, huizen zijn goed betaalbaar en niet te ver van Brisbane. Helemaal niet slecht om je daar te gaan vestigen. Bedenk wel dat de mensen die terug gingen omdat ze geen werk konden vinden in een andere regio woonden. Emigratie brengt altijd wel wat risico's met zich mee. Net als het opstarten van een eigen bedrijf trouwens. Dat laatste is in Nederland niet anders.

Yep, risico's... maar wie niet waagt, niet wint! We zijn gewoon niet het type mensen om 'voor een baas' te werken. Hebben we ook nooit gedaan (op onze beginjaren na), zijn beiden kinderen van zelfstandigen en zijn het gewoon van 24/24 bij elkaar te zijn op werk/relationeel gebied. Dus daar hebben we echt geen schrik van. Maar we weten inderdaad dat het niet gemakkelijk zal zijn!
 
@Kooka

Wow, dank je wel voor de hele uitgebreide info. Dat is echt fijn! Ik hou het bij dat ik jou daar meer over kan vragen.
 
Welkom!



??

Is dat iets nieuws? Volgens mij mag je al meteen naar Tamborine Mountain. Dat ligt ook in QLD en je bent door QLD gesponsored. Enige uitzondering die ik kende was als je regional state sponsored was. Dan mocht je juist niet in metro Brisbane gaan wonen/werken.


NOPE, daar is een hele nieuwe regeling voor uitgewerkt door QLD afgelopen jaar.
Wij gingen er ook vanuit dat met State Sponsorship je enkel buiten Metropolitan Area Brisbane moest vestigen voor 2 jaar.
Maar daar heeft QLD nu net als wij onze aanvraag ingediend hadden een mouw aangepast. En wel een hele mouw.
QLD heeft het gebied zowaar VER-TIEN-VOUDIGD, nu is heel de Gold Coast Hinterland erbij genomen, en is heel het gebied, vanaf Noosa tot aan de grens met NSW en dan landinwaarts tot pakweg een rechte lijn van Noord naar Zuid ietwat links van Toowoomba (maar ze hebben wel een boogje rond Toowoomba gemaakt dus dat mag net wel)

Let wel op! De Australische overheidspagina border.gov.au heeft deze regio's op zijn webpagina NOG NIET aangepast. Dus dat is heel verwarrend en tegenstrijdig.

Ik vraag mij dan af wie het uiteindelijke beslissingsrecht heeft. QLD omdat die de visum sponsorde, of Australië zelf omdat die de visum moeten toekennen?

Ik kan het laten weten wanneer onze visum toegewezen is, want daar zullen de voorwaarden wel in staan zeker. Desalniettemin, ik denk er misschien toch aan om via een Australian Immigration Lawyer dit punt wel aan te vechten of te laten herbekijken. De Australische overheid staat volgens mij toch nog steeds boven de Queenslandse overheid? Of ben ik daar volledig mis in? Dan moet de Australische overheid ook geen misleidende of out of date info geven . Is een moeilijke!!

Maar bovenal Tamborine Mountain, is en blijft voor ons the place to be!
 
@Kooka

Wow, dank je wel voor de hele uitgebreide info. Dat is echt fijn! Ik hou het bij dat ik jou daar meer over kan vragen.

Graag gedaan :)

Ik begrijp trouwens helemaal dat jullie graag in Mt Tamborine willen wonen, dat is ook veruit mijn favoriete stukje Queensland!

Succes met alles!
 
Even nieuwsgierig: Krijgen je kids van 10 en 12 ook niet gewoon Engels op school..?
 
Back
Top