LaStaVaZa Steve Annelies Anna Viktor

Er is zoveel tropisch fruit in omloop hier waar ik ook nog nooit van gehoord heb, elke keer komt ze weer thuis met wat anders om te proeven. Mijn favoriet is de black sapote, met als nickname 'the chocolate pudding fruit' erg lekker. En de enorm stinkende Durian die onder de toonbank vandaan verkocht (letterlijk) wordt. Mangosteen is ook lekker.
Vrienden dachten dat we een chocolate pudding tree hadden. Maar was uiteindelijk een ander soort grapefruit toen ze rijp werden. #LearningOnTheJob
 
Black sapote: Er ligt eentje in de vriezer te wachten om te zien of het idd op chocolate pudding lijkt. Tijdje terug gekregen bij broek aandoen bed and breakfast waar er een boom stond.
Durian: ik hoop dat ze het onder die toonbank houden al zal dat de stank niet tegenhouden vrees ik. Eerste keer geroken in Bali en ik vond het onmogelijk om iets te proeven dat zo stonk. Je neus zit niet voor niets boven je mond denk ik dan.
Mangosteen en/of lychee staat wel op het lijstje om ooit in onze tuin te belanden.
Veel staat hier nu in (grote) potten te wachten op een eigen stukje grond: lime, fingerlime, lemonade, avocado. En dan reeks non edible tropical plants.
 
Black sapote: Er ligt eentje in de vriezer te wachten om te zien of het idd op chocolate pudding lijkt. Tijdje terug gekregen bij broek aandoen bed and breakfast waar er een boom stond.
Durian: ik hoop dat ze het onder die toonbank houden al zal dat de stank niet tegenhouden vrees ik. Eerste keer geroken in Bali en ik vond het onmogelijk om iets te proeven dat zo stonk. Je neus zit niet voor niets boven je mond denk ik dan.
Mangosteen en/of lychee staat wel op het lijstje om ooit in onze tuin te belanden.
Veel staat hier nu in (grote) potten te wachten op een eigen stukje grond: lime, fingerlime, lemonade, avocado. En dan reeks non edible tropical plants.
Lemonade? 😂
 
klasse kerel gefeliciteerd! Nu snel een eigen huis kopen
Dank.
Ja dat is een erg grote wens. Maar is dit nu wel het juiste moment (in Cairns)? Het maakt denk ik wel een verschil of we een bestaand huis zouden kopen of zelf bouwen en dus zoeken naar grond. Bij dat laatste heb ik 1/geen idee of ook die prijzen nu (abnormaal) hoog liggen 2/als dat zo is gaat dalen (na COVID etcetera). Feit is dat grond altijd schaarser wordt en dus daar wel soort ‘haast’ bij kan zijn. De mooie stukjes grond innaaiend zijn dun gezaaid. En bij grond gaat investering ook in stappen (eerst grond, later de bouw) wat ook wat kan helpen. En tegen dat ontwerp klaar (😜) is en schop de grond in kan zijn er misschien ook wel weer bouwers beschikbaar want dat is nu een reëel probleem hier. We zien wel.
Wat misschien iets sneller gaat is het inruilen van de lease auto nu. Alhoewel: wachttijd van bevoordeeld een Prado is minimaal 6 maanden.
Enfin, allemaal zaken die nu echt mogelijk zijn zonder al de niet-PR restricties.
Op naar citizenship 🙂
 
Last edited:
Dank.
Ja dat is een erg grote wens. Maar is dit nu wel het juiste moment (in Cairns)? Het maakt denk ik wel een verschil of we een bestaand huis zouden kopen of zelf bouwen en dus zoeken naar grond. Bij dat laatste heb ik 1/geen idee of ook die prijzen nu (abnormaal) hoog liggen 2/als dat zo is gaat dalen (na COVID etcetera). Feit is dat grond altijd schaarser wordt en dus daar wel soort ‘haast’ bij kan zijn. De mooie stukjes grond innaaiend zijn dun gezaaid. En bij grond gaat investering ook in stappen (eerst grond, later de bouw) wat ook wat kan helpen. En tegen dat ontwerp klaar (😜) is en schop de grond in kan zijn er misschien ook wel weer bouwers beschikbaar want dat is nu een reëel probleem hier. We zien wel.
Wat misschien iets sneller gaat is het inruilen van de lease auto nu. Alhoewel: wachttijd van bevoordeeld een Prado is minimaal 6 maanden.
Enfin, allemaal zaken die nu echt mogelijk zijn zonder al de niet-PR restricties.
Op naar citizenship 🙂

Is het ooit het goede moment? Ik neem zelf NL maar als voorbeeld, daar zijn de hypotheekrentes nog steeds laag en de huizenprijzen schieten daar al een hele lange periode als een gek omhoog, ik denk dat de vraag voorlopig het aanbod outstript, dus wie weet wat de prijzen gaan doen. Alleen: heb jij ze ooit wel eens zien dalen? Misschien een paar procent maar ik geloof nooit dat de prijzen weer op het niveau van maart 2020 gaan komen. Maart 2020 was ook een unicum, kijk maar naar de stockmarket die toen ook zijn low bereikte, dat is de maand dat wij onze woning kochten. De enige redding voor het normaliseren van de woningmarkt en prijzen is het flink verhogen van de hypotheekrentes, dan zijn er veel mensen die defaulten op hun mortgage en door krijgen dat tegen de limiet lenen toen de rente zo laag was toch niet zo'n goed idee was. Maar ik geloof niet dat ze op korte termijn van plan zijn de rente te verhogen.

Grond: ja dat zou ideaal zijn omdat je dan ook meteen je huis kunt ontwerpen, maar persoonlijk vind ik de aangeboden grond op de iets betere plekken schandalig duur, en het voor mij persoonlijk echt niet waard. Maar misschien dat je iets kunt vinden op een goede locatie, of dat geld gewoonweg geen rol speelt. Een collega van mij is nu een huis aan het bouwen, vooraf begroot op 220k (toegegeven dat was pre covid, maar hij zit nu al ver over de 300k heen) dus ja ook dat is veel duurder.
 
Ben het wel met @Tim911 eens. En doet het er eigenlijk echt toe hoeveel huizen stijgen of dalen als je er eenmaal inzit en niet hoeft te verkassen? Tijdens de GFC klapperde ons huis in NL 25% of zo naar beneden qua waarde. Maar stel dat we niet hadden willen emigreren/verhuizen; who cares. Dan hadden we er nu nog gewoond en ondertussen is het al lang weer boven de prijs die wij er voor in 2006 voor betaalde. Zolang je de hypotheek kunt betalen aka een baan hebt en niet wilt verhuizen is het niet zo’n issue. Als je dan qua mortgage niet over de top gaat zou ik zeggen: ga er voor.
 
Zolang je de hypotheek kunt betalen aka een baan hebt en niet wilt verhuizen is het niet zo’n issue. Als je dan qua mortgage niet over de top gaat zou ik zeggen: ga er voor.
Yep we zitten een beetje met een NL trauma waarbij (ook) iedereen zei dat huizen in waarde blijven etcetera maar toen kwam een tijd dat ik geen baan had en we wilden verhuizen...en de banken en de markt gaven geen krimp. We willen niet weer gegijzeld worden door een huis (en de banken) hoe graag we ook onze eigen stek willen. Wie zegt dat we altijd in Cairns gaan blijven, baan houden...?
Maar blijven huren is geen optie en dus is het kwestie van het iets bewuster aan te pakken dan in het verleden. Zaken als op een goed/beter moment instappen qua rente en grond/huizen prijzen kunnen dan een verschil maken. En wij beiden zijn al geen echt economische genieën dus moeten vertrouwen op goede raad (oa jullie dus 😉) en a bit of luck. De rest (ontwerpen en psychische begeleiding) daar zorgen wij dan wel weer voor 🙂.
 
Last edited:
Ben het wel met @Tim911 eens. En doet het er eigenlijk echt toe hoeveel huizen stijgen of dalen als je er eenmaal inzit en niet hoeft te verkassen? Tijdens de GFC klapperde ons huis in NL 25% of zo naar beneden qua waarde. Maar stel dat we niet hadden willen emigreren/verhuizen; who cares. Dan hadden we er nu nog gewoond en ondertussen is het al lang weer boven de prijs die wij er voor in 2006 voor betaalde. Zolang je de hypotheek kunt betalen aka een baan hebt en niet wilt verhuizen is het niet zo’n issue. Als je dan qua mortgage niet over de top gaat zou ik zeggen: ga er voor.

zo is het ook precies, als je de hypotheekkosten binnen de perken kunt houden en je een evt rente verhoging tot +- 300% nog steeds prima kunt behappen dan denk ik dat je per definitie geen slechte deal doet, wat je dan ook doet: nieuwbouw of bestaande bouw. En in 2008 is het jaar dat ik in NL mijn woning kocht, dus ook daar zat het economisch klimaat mee voor ons. Maar Australia heeft nooit veel van die crisis gemerkt ondanks dat de halve wereld op zijn gat lag. @afterbang die fluctuaties kunnen van belang zijn als je je equity wil benutten voor renovatie of investment property. Persoonlijk denk ik dat de prijzen nu opgeblazen zijn, maar als je een goed huis koopt op een gewilde locatie dan zul je je er geen buil aan vallen. Ook niet hier in Cairns.
 
Back
Top