LaStaVaZa Steve Annelies Anna Viktor

Alles is relatief, al blijft een huis wel een dingetje vind ik. Toch de grootste hoop dineros die je in je leven uitgeeft of ontvangt. Maar ja, de huizenmarkt is een stuk beter dan een paar jaar terug.

Voor de verhuis offerte kan ik je Hazeleger aanbevelen.
 
Yep. Hazeleger heeft offerte ingediend. Ook HomeToHome. Had ik nog niet voorbij zien komen maar maakten goede indruk.
Zij moeten gaan concurreren met Toll Organization, een bedrijf dat door de werkgever naar voor is geschoven en blijkbaar voor overheidsorganisaties relocations regelt. Maar dat gaat 'op zijn Australisch': account op website, je kan geen adres buiten Australië invullen (?), mailen, 2 dagen later reply met pdf-formulier wat je moet invullen - scannen - terugsturen en.....al 2 weken niets meer gehoord. Oke het duurt nog even maar toch.
 
Last edited:
Mijn ervaring met OZ verhuis bedrijven is.... bedroevend.
Dus als je Hazeleger kunt gebruiken zou ik dat zeker doen! Al gebruiken zij hier in OZ ook een Australische toko en dat gaat normaliter best goed (ze gebruiken altijd dezelfde) bij ons was het even chaos op de dag zelf maar de communicatie vooraf met de OZ toko was ook goed, en mijn klacht over de chaos op de dag zelf werd ook serieus genomen, mede omdat je het via Hazeleger kunt spelen, een grote klant van ze.
 
De eerste 3 weken van augustus gaan we alvast op verkenning naar Cairns. Er zijn al enkele zaken gepland zoals een bezoekje aan Annelies toekomstige werk en er is dan toevallig een info-avond van een school waar we onze dochter graag zouden willen plaatsen. En Annelies (en wij) moet even op en neer Brisbane voor een interview over het dossier dat ze heeft ingediend bij haar beroepsorganisatie (RANZCP). Toevallig is het net die tijd en iedereen dringt er op aan dat toch live te gaan doen ipv de normaal geplande Skype. Je bent er 'zo' en voor de prijs van de vlucht hoef je het nu ook niet meteen te laten en als het het dossier makkelijker approved....

Nog tips wat we daar al kunnen regelen?
HUIS. Echt huis zoeken doen we als we definitief naar daar gaan. We krijgen dan eerst 3 weken een verblijf aangeboden en dan zouden we huurhuis moeten gevonden hebben....Ik heb geen idee of dat voldoende is. Sowieso gaan we de buurten daar eens verkennen zodat we later vanuit nl misschien alvast wat gerichter en op voorhand kunnen kijken (Realestate.com.au). Misschien stoppen we in buurten/huizen die we echt leuk vinden wel briefjes dat we er graag in januari zouden wonen (?). Zijn er ook bureaus die voor je kunnen zoeken of is dat weggegooid geld (wat kost dat?).
Ik hoor verhalen dat je als kandidaat huurder soort dossiertje moet hebben over je vorige verblijven?
AUTO. Zelfde verhaal waarschijnlijk.
BANKZAKEN. Nu al rekening openen of is dat straks gewoon (ter plekke/iets op voorhand) online?

Voor de rest hopen we vooral toch ook vakantie te hebben. De eerste 10 dagen willen we met een kamper rondtrekken (in de buurt), dan zijn er 3 dagen gepland op Fitzroy Island (met toekomstige nl collega van Annelies) en dan blijft er nog een weekje voorlopig ongepland over (airbnb?).
Met de overige voorbereidingen loopt het nu stuk rustiger.
- Quotes verhuisbedrijven (KHZ en Home2Home; Hazeleger reageerde erg onenthousiast toen ze hoorden dat werkgever quotes zou beoordelen tov andere aanbieders) zijn richting werkgever voor goedkeuring.
- Offerte kattenverhuis (VCK logistics) is ook lopende. 2 katten was ruim 5000€ (enkel transport en documenten; dierenarts regelen we zelf). Vermits werkgever uiteindelijk miniem bijdraagt, zullen we hoogstwaarschijnlijk maar 1 kat kunnen meenemen. Doodjammer maar met 2000€ kan je daar een hoop andere zaken doen en het zal in het begin al niet te ruim zijn.
- Zelf ben ik wat lijntjes aan het uitgooien voor werken als architect in Cairns. Je merkt wel meteen dat het voor de bureaus aldaar een nog ver-van-hun-bed-show is, er wordt nauwelijks of niet op gereageerd (kan natuurlijk ook aan de aussie manier van communiceren liggen :cool:).
- ondertussen dossiertje (na 15o pag. RANZCP is 20 pag. Een 'lachertje') voor APHRA aan het voorbereiden. Hoewel je voor RANZCP al tig diploma en identificatiedocs hebt moeten laten certificeren en doorsturen én toestemming hebt moeten geven om deze uit te wisselen met andere organisaties moet je weeral....diezelfde docs laten certificeren en opsturen. Leve de administratie!
- gegevens voor 457 visum zijn al gecommuniceerd met werkgever. Het is nu wachten op rondje APHRA in augustus en dan zou het in het najaar geregeld worden.

Zo. Uiteindelijk toch weer een lange update.
 
Cairns, gaaf! Goede buurten zijn Stratford, Brinsmead, Redlynch. en alle northern beaches zijn prima. Vooral Yorkeys Knob (rij maar eens een rondje op de knob zelf) en Trinity beach vanwege het leuke boulevardje. Nadeel is van de beaches welke vlak bij cairns central liggen dat de vliegtuigen zeer dichtbij overvliegen bij landing, vooral in machans beach.
De areas ten zuiden van de CBD zou ik wat links laten liggen. wel goedkoper maar ook wat meer poverty en criminaliteit. Edmonton bijv zou ik niet aanraden. In de ochtend en middag spits kan het weleens druk zijn vanaf de northern beaches naar de city maar als je de randstad oid gewend bent is het een peulenschil.

Het grote voordeel van Cairns tov een Sydney of Melbourne is dat de huizen er nog betaalbaar zijn. voor 450.000 aud heb je gewoon een huis met dubbele garage en zwembad in een prima buurt.

ps, een vriend van ons in Stratford heeft een airbnb, en een supergaaf huis met een onwijs uitzicht. pm even bij interesse.
 
Ik zat van de week nog te denken, hoe zou het met onze Qld-ers gaan ;)

Tips/Te regelen als je er de eerste keer bent:

Koop een OZ Pre-Paid SIM kaart. Hou deze levend als je in Nederland bent. (dat kan door er 1x 6 maanden een 10 dollar of zo op te storten) Je hebt dan nu al een Australisch nummer die je kunt gebruiken voor alle papieren die daar nu en straks om gaan vragen. Ook met solliciteren vanuit NL staat het wel even beter als je een OZ nummer hebt ;) Op LinkedIn mijn locatie aangepast naar Canberra, OZ nummer erbij en ik werd gewoon een paar keer gebeld.

Zoek nu via Real Estate huizen op die je zou willen huren, doe net alsof je er al bent. (prijsklasse, aantal kamers, vermoedelijke ligging enz.) Maak daar een lijstje van. Ga in die straten kijken. Bevalt de wijk, zou het huis wat kunnen zijn enz. Puur theoretische exercitie want die huizen zijn echt al verhuurd tegen de tijd dat je gaat maar je leert zo spelenderwijs de stad kennen en welke buurten wel/niet leuk zijn. Met als basis huurprijzen die je kunt betalen. Op deze manier is het leuker en echter dan zomaar een beetje rond rijden, als je zomaar rond rijdt ben je doelloos en kom je vaak op de standaard/te dure plekken uit. Wij hebben dit in 2012 en 2015 voor Canberra gedaan en konden zo in 2017 zonder schrik een huis op afstand huren omdat we de omgeving kenden en wisten dat dat wel goed zat.

Succes, wij zullen in September waarschijnlijk op vakantie zijn in Qld/Cairns dus we lopen elkaar net mis, volgende keer beter!
 
Ik zou inderdaad alvast een bankrekening openen, dan ligt je bankpas klaar als je binnenkomt. Hoef je alleen even snel langs de bank. Kan in ieder geval een jaar voor aankomst (o.a. NAB).
Huis zoeken: eens met tips van Afterbang. Houd er wel rekening mee dat sommige makelaars je echt willen zien voordat ze je een huis verhuren, dus als je binnen drie weken een huis wilt huren maar ook niet beschikbaar bent vanwege vakantie, is dat wel krap. Veel makelaars plannen een open huis om hun huurhuizen aan de man te brengen en dan moet je op dat moment wel kunnen (voor jou soms 10 of meer anderen). Maar ik ken de markt in Brissie niet...
En ja: maak alvast een huurdossiertje: verzamel wat bewijzen over je huurverleden of als je een koophuis had, print je hypotheekbetalingen. Dan kun je aantonen dat je een keurige bewoner bent. Wij hebben ook onze makelaar een briefje laten schrijven (wij geschreven, hij ondertekend op zijn briefpapier) dat het huis zo netjes was plus foto's in ons dossiertje gestopt van hoe het huis er binnen en buiten uitzag. Kleed je netjes aan als je gaat kijken, beschouw het als een sollicitatiegesprek. Wij hebben 2 huurhuizen gehad en beide keren was het in een keer raak hoewel we echt niet de enigen waren. Succes!!
 
Yep. Hazeleger heeft offerte ingediend. Ook HomeToHome. Had ik nog niet voorbij zien komen maar maakten goede indruk.
Zij moeten gaan concurreren met Toll Organization, een bedrijf dat door de werkgever naar voor is geschoven en blijkbaar voor overheidsorganisaties relocations regelt. Maar dat gaat 'op zijn Australisch': account op website, je kan geen adres buiten Australië invullen (?), mailen, 2 dagen later reply met pdf-formulier wat je moet invullen - scannen - terugsturen en.....al 2 weken niets meer gehoord. Oke het duurt nog even maar toch.

Wij hebben Home2Home gebruik (eigenaar heet Meine). Geen enkele klachten. Zou hem even bellen. Aardige kerel en gewoon to the point. Geen gezeur.

De quote voor de katten klinkt hoog. Wij betaalden dit:

Animals to fly: €750
Quarantaine per kat: $1.581 = €1.075
Transport vliegveld naar quarantaine: $110 = €75
Import permit: $360 voor de eerste kat, $240 voor de tweede kat, $720 = €490

Totaal voor twee katten: €3.465

Daar komen dan nog de kosten voor de dierenarts en de kosten die je in Nederland maakt bij de NVWA bij. Dierenarts kosten weet ik niet want die waren voor ons gratis en de NVWA was geloof ik iets van €100.
 
Oke thx voor de tips.
Prepaid: wat is goede provider?
Bank: wat is een goede bank?

Wij hebben NAB, maar Frits werkt bij de Commonwealth Bank en wist dat goed te verkopen aan me ;) Bankrekeningen zijn hier meestal gratis om te hebben.

Qua telefoons: Telstra heeft de beste dekking maar is duur, Vodafone heeft de minste dekking en is duur. Optus is wat ons betreft het beste compromis. Niet de beste dekking, maar ook niet de slechtste en redelijk betaalbaar. Simkaarten kosten hier niks en kun je op elke straathoek krijgen. Nummers zijn hier jouw eigendom dus ook prepaid kun je die meenemen naar een andere provider. Wij begonnen op Telstra maar zijn overgegaan naar Optus, binnen een kwartier was het nummer overgezet. Letterlijk winkel in met werkend Telstra kaartje, winkel uit met een werkend Optus kaartje.
Wij hebben Optus omdat we een pakket hebben met internet en televisie. Scheelde zo'n 40 dollar per maand.
 
Ben ik niet met je eens @Katjavdl Mede doordat we de juiste voorbereiding gedaan hebben zitten we nu waar we zitten, in australia op een plek waar we happy zijn. Ben met je eens dat je sommige dingen over je heen moet laten komen. Het gebeurt toch wel. Maar alles aan het lot overlaten... voor je het weet zit je met kids en kat onder een brug. En we blijven Nederlanders hè, denk dat als we iets overnemen van de OZ mentaliteit (she'll be right) en iets behouden van de NL mentaliteit (regelen) we een mooi en succesvol compromis hebben ;)
 
Wij hebben in 2012 bij NAB een rekening afgesloten, pasjes mee etc. Pas in 2017 verhuisd. Dus dat kun je zeker al opzetten.

Telefoon en bank is zo geregeld. Dat kost je niet je vakantie.

Huizen/straten zoeken bekijken kost meer tijd maar zie het als vakantie ;) Lekker rond rijden, wat terrasjes pakken tussen door. Helemaal goed. En klopt wat @Red dust zegt; het is ons gelukt om op afstand een huis te huren. Maar dat is niet normaal, normaliter moet je ter plekke met je rental pack opdraven ;)
 
Oke thx voor de tips.
Prepaid: wat is goede provider?
Bank: wat is een goede bank?

Prepaid: er zijn redelijk wat aanbieders in Australië van prepaid sim-only pakketten, maar uiteindelijk zijn er maar 3 grote netwerken. Alle andere providers maken gebruik van 1 van deze 3 netwerken. In orde van groot naar klein netwerk:
1. Telstra
2. Optus
3. Vodafone

Ikzelf heb praktisch elke "grote" provider wel gehad. Begonnen bij Vodafone, toen 1 jaar naar Optus, vervolgens 2 maanden TPG (never nooit doen dus) en daarna toch maar meer gaan betalen voor minder bij Telstra. T/m TPG zaten we nog in het 3G tijdperk (4G was nog niet beschikbaar). Na Telstra prepaid uiteindelijk bij Yatango uitgekomen die inmiddels is overgenomen door Yomojo. Yomojo maakt gebruik van het 4G netwerk van Optus en gelukkig is het netwerk nu een stuk beter dan destijds in het 3G tijdperk. Wil je wel gebruik maken van het Telstra netwerk, maar niet de Telstra premium betalen, dan kun je kiezen voor of "Aldi Mobile" of "Boost Mobile". Ik ben geen heavy user v.w.b. telefoon of data, want ik rij praktisch van Wifi access naar Wifi access. Zit je elke dag in de trein, dan wil je wellicht wat meer data hebben dan bijv. 2Gb. Ik betaal op dit moment $19.90 per 30 dagen voor 2Gb en unlimited calls & texts.

Bank:
IMHO is geen enkele bank een goede bank. Ik vind het allemaal schurken (net als verzekeringsmaatschappijen)....maar het is zo lastig om zaken geregeld te krijgen zonder een bank :)
Er zijn 4 grote banken in Australië (Commonwealth Bank, NAB, ANZ en Westpac). Privé ben ik begonnen bij de ANZ bank, maar die hadden er nogal een handje van om je een $35 dishonour fee in de maag te splitsen als je ook maar $0.01 beneden de $0.00 uitkwam op je lopende rekening (terwijl je genoeg op de spaarrekening had staan). Daarna dus geswitched naar de NAB, die niet dit soort dishonour fees heeft. Inmiddels al een aantal jaren maken we gebruik van UBank en dat is een dochteronderneming van de NAB, maar deze is alleen online. Of het nog steeds zo is, weet ik niet, maar destijds gaf de UBank de hoogste rente op je spaarrekening.
Op het gebied van mobiel bankieren is het echter niet een erg vriendelijke app. Ik heb als penningmeester voor een vereniging gebruik gemaakt van mobiel bankieren van de Westpac en bedrijfsmatig gebruik ik de Commonwealth Bank en deze laatste heeft wel de meest vriendelijke app van de banken. ANZ heb ik geen ervaring mee v.w.b. mobiel bankieren.
 
Wij hebben Home2Home gebruik (eigenaar heet Meine). Geen enkele klachten. Zou hem even bellen. Aardige kerel en gewoon to the point. Geen gezeur.

De quote voor de katten klinkt hoog. Wij betaalden dit:

Animals to fly: €750
Quarantaine per kat: $1.581 = €1.075
Transport vliegveld naar quarantaine: $110 = €75
Import permit: $360 voor de eerste kat, $240 voor de tweede kat, $720 = €490

Totaal voor twee katten: €3.465

Daar komen dan nog de kosten voor de dierenarts en de kosten die je in Nederland maakt bij de NVWA bij. Dierenarts kosten weet ik niet want die waren voor ons gratis en de NVWA was geloof ik iets van €100.
Pffff wat een boel geld voor twee katten:confused:ik heb ook nog een mega grote hond.. Ik zou ze het liefste allemaal meenemen uiteraard, maar jeetje.. Schrik hier wel wat van:oops:
 
Pffff wat een boel geld voor twee katten:confused:ik heb ook nog een mega grote hond.. Ik zou ze het liefste allemaal meenemen uiteraard, maar jeetje.. Schrik hier wel wat van:oops:

Wij hebben er 3 meegenomen ;) Ik moet wel zeggen, het geeft je wel een thuis gevoel zover van huis. Je huisdieren zijn de enige vrienden die met je mee gaan. Toen we beide laatst voor werk een paar weken uit Australia waren was ik echt blij om weer terug naar huis (=Australia) en de katten te gaan. Die huisdieren zitten tenminste op je te wachten!
 
Pffff wat een boel geld voor twee katten:confused:ik heb ook nog een mega grote hond.. Ik zou ze het liefste allemaal meenemen uiteraard, maar jeetje.. Schrik hier wel wat van:oops:

Niet om je te ontmoedigen, maar een forse hond kost in z'n eentje al snel wat die twee katten kosten. Bovendien is het met een hond een extra uitdaging om een huurwoning te vinden.

Maar wij zijn van mening dat als je een huisdier neemt, het voor altijd is. Through the good, the bad and the horribly expensive. Het is een hoop geld, maar ze wegdoen is geen optie. Dan maar inleveren op andere dingen.
 
Back
Top