LaStaVaZa Steve Annelies Anna Viktor

Telefoon:
Ik maak gebruik van Amaysim, een dochterondernemeing van Optus. Voor mijn 4G abonnement betaal ik 29$ per maand voor 3GB data en unlimited calls and text. Daarnaast ook gratis bellen naar 10 landen (China, Hong Kong, India, Malaysia, New Zealand, Singapore, South Korea, Thailand, UK and USA) en unlimited text naar 32 landen, waaronder Nederland).

Bank:
Natuurlijk bankier ik bij CBA! De app is erg goed en wordt algemeen als de beste beschouwd. Je kan betalen met je telefoon, naar de flappentap met je telefoon en zonder een pas. Zelfs je klantenkaarten van de diverse winkels kan je gewoon in de app zetten en kan je de pasjes vervolgens thuis laten.
Zonder problemen kon ik hier een Euro rekening openen, wat makkelijk is als je nog betalingen moet doen in Nederland, of de wisselkoers nog niet gunstig is om geld om te wisselen.
 
Niet om je te ontmoedigen, maar een forse hond kost in z'n eentje al snel wat die twee katten kosten. Bovendien is het met een hond een extra uitdaging om een huurwoning te vinden.

Maar wij zijn van mening dat als je een huisdier neemt, het voor altijd is. Through the good, the bad and the horribly expensive. Het is een hoop geld, maar ze wegdoen is geen optie. Dan maar inleveren op andere dingen.
Ben nog niet ontmoedigd hoor lol maar had niet verwacht dat katten ook zoveel zouden kosten. Ik weet dat m'n Amerikaanse Akita heel wat dollars gaat kosten, gelukkig hebben we al een mooi huis dus daar hoeven we ons geen zorgen om te maken. Dat wordt dus even flink doorsparen, maar het gaat lukken!! Bij mij is dat ook een gouden regel, een dier neem je voor het leven.
Denk dat ik binnenkort maar eens even contact opneem met zo'n verhuisdier centrale :D
 
Ik kan Animals to Fly in Hoofddorp aanraden: http://www.animalstofly.com/

We hebben nu van 3 organisaties offerte: zoologistics, VCK en animals to fly.
Per kat tussen de 510 en 650 euro. Dat is zuiver de vlucht van Schiphol naar Melbourne (inclusief de benodigde vluchtpapieren, kennel etcetera). Je moet dan vooraf zelf zorgen voor certificaat (125€), laatste vet visit (max 5d voor vertrek; 80€), parasiet behandelingen, import vergunning, RNATT, certificatie lab test, vaccinaties
Ook eventuele ophaalkosten (110-175€) en overnachting voor vertrek (15-20€) moeten eventueel nog gerekend worden tenzij je ze zelf binnen de tijd brengt.

In Melbourne moet je dan nog rekenen op de quarantaine (10d) kosten: ongeveer 1100€.
En de vlucht van Melbourne naar.....VCK had nog in offerte niet gespecificeerd bedrag voor 2 (twee!) katten (inclusief quarantaine!) van Melbourne tot aan de deur in Cairns: 3775€. Mogelijk kan je dat zelf goedkoper doen door zelf vlucht met huisdier te boeken.

Je bent dus algauw 2500€ kwijt maar een vertrouwd huisdier rijker.
 
In Australia werkt VCK met JetPets en daar kom je anders waarschijnlijk ook uit. Wij hebben de katten ook naar Canberra laten vliegen (met VCK/JetPets) Ging allemaal soepel.
 
Yes. Huis verkocht (nu ja officieel half september) en koffers aan het pakken voor eerste kennismaking met Cairns.
Volgende week vertrekken we. Super veel zin in. Annelies heeft dan haar interview met de heren/dames van RANZCP wat in principe de echte go - not go zal zijn: als zij besluiten dat ze niet voldoet aan de Australische eisen is het einde verhaal. Dossier is al bekeken en ze hadden nu nog 2 bijkomende vragen die beantwoord moeten worden in het interview in Brisbane. Fingers crossed maar iedereen gaat ervan uit dat het goed komt. Dossier APHRA is ook al klaar om opgestuurd te worden als dit rond is en dan kan ook 457 aangevraagd worden.
Het komt nu wel erg dichtbij!
 
Zo de eerste kennismaking met Cairns (en Australië) is achter de rug! En het was fantastisch!
Natuurlijk is een vakantie anders dan er (straks) echt wonen en werken maar omdat we toch enkele zaken moesten regelen en ook wat bewust met andere ogen dan de 'toerist' hebben rondgereden denk ik dat we een aardig beeld hebben van de regio zoals we het straks gaan beleven.
Meest opvallende is de relaxte sfeer en de optimistische ingesteldheid. 'No worries mate' is een waar cliché gebleken. Er wordt gedacht in oplossingen. Zo gingen we naar de info-avond van de mogelijke school voor onze dochter waar bleek dat de audities voor de programs of exelence (in haar geval dans) net buiten onze Oz vakantie vielen (en de eerder via mail aangeboden optie -opsturen van een dvd- toch niet kon). Zo zou dochterlief enkel naar deze school kunnen als we binnen catchment-area zouden gaan wonen, wat hoogst onzeker is. Nou, nog voor het einde van de info-avond hadden ze intern een dag binnen onze vakantie geregeld waarop ze uitzonderlijk auditie kon doen. En zo zijn er talloze voorbeelden te noemen. Het contrast met de regelneverij en vaak zure ambtelijke toon hier was opvallend. Ook daar zijn ze niet onbekend met regeltjes en is de (snelheid van) communicatie niet je dat (neem nu maar de visaprocedure) maar de basishouding is anders.
Zou het het prachtige klimaat zijn wat positieve invloed heeft op de mensen hun houding? In ieder geval was het er voor winter te zijn lekker weer: af en toe wat wolken, soms zelfs een bui maar gemiddeld 25 graden. Lekker! Als we eind december zouden gaan waarschuwt iedereen ons alvast voor tropische hitte maar er zijn ergere problemen denkbaar lijkt me.
De 'als we zouden gaan' blijft voorlopig toch nog even duren. We zijn 1 dag op en neer Brisbane gevlogen (zowat Amsterdam-Madrid maar daar niet zo ongebruikelijk) voor het (finaal) gesprek van mijn vrouw met de adviescommissie voor goedkeuring van haar diploma. De heren stelden het op prijs dat ze live aanwezig was (ipv het gebruikelijke Skype gesprek voor overseas candidates) en het lijkt erop dat ze hun vragen goed heeft doorstaan maar het oordeel volgt binnen een week of 2. Fingers crossed.
Zelf heb ik een informeel gesprek gehad met enkele architecten. Zoals verwacht gaven ze aan dat het nu nog te vroeg is voor solliciteren maar dat er merkbare groei zit in de branche. Oef.
Bleef nog over: verkennen van mogelijke buurten om te wonen. Door de 'locals' werden steevast drie wijken genoemd waar we niet moesten kijken (de M-wijken). Ik vond het een beetje Belgisch: elke wijk heeft wel mooie huizen maar er is geen garantie dat de buren dezelfde uitstraling of type zijn. Alles staat wat door mekaar in tegenstelling tot Nl waar je vaak hele straten/buurten als hetzelfde (publiek) kan beschouwen. Komt er nog bij dat we ook nog basisschool voor onze zoon moeten zoeken en tenzij je dan kiest voor een (dure) privat school je moet wonen binnen catchment area van je favoriete openbare school of omgekeerd enkel naar de school kan gaan binnen je woonbuurt. Dat wordt straks nog even puzzelen. In principe hebben we straks 3 weken een appartement aangeboden bij aankomst en moeten we daarna zelf oplossing voorzien hebben. In ieder geval hebben we nu al beter beeld van de wijken en kunnen we alvast wat makelaars gaan benaderen.
Tussen al het geregel door was er in de regio van Cairns voldoende te beleven voor een mooie vakantie: prachtig regenwoud, schitterende stranden (helaas wel met salties, zoutwaterkrokodillen dus niet overal zwemmen), adembenemende uitgestrekte landschappen van de Atherton Tablelands, paradijselijk Fitzroy-eiland,....en dan hebben we nog maar fractie gezien.
 
Leuk om te lezen! Mijn dochter gaat in December beginnen met een baan in Atherton. Ze kent er verder nog niemand en ziet er best wel tegenop om alleen zo'n klein plaatsje te gaan wonen. Goed om te horen dat de omgeving zo mooi is. Ik kan niet wachten om het te gaan verkennen!
 
Fijn dat het zo goed bevallen is, als alles goed komt ben je zo weer hier :up: Dan zal
Het qua klimaat wellicht even schrikken zijn maar met dezelfde No worries/she'll be right attitude wen je daar ook weer aan. Ik weet dat ik in mijn eerste keren Singapore het klimaat niet tof vond. Maar de laatste keer was ik er een week en ach, als je een stapje (of twee) langzamer loopt dan zweet je ook minder :D

We duimen mee voor een positieve uitslag! We kunnen wel wat xpditers in FNQ gebruiken. (nadat Thijs ik sneeuw foto's hier geplaatst hebben :p)
 
YES, YES, YES!
Volledige goedkeuring van RANZCP is binnen! Dat betekent (eindelijk) groen licht voor Cairns. We gaan naar Australië!
Natuurlijk moet het APHRA dossier nog door de mallemolen (recruiter dient morgen in; looptijd 6-8 weken) maar dat zou nu geen problemen mogen opleveren. En dan dient werkgever 457 VISA in (4 year stream).
Na ongeveer 2 jaar onderzoeken, papieren verzamelen, indienen, wachten en nog eens wachten, kunnen we nu écht een verhuis inplannen.
 
Fijn dat het zo goed bevallen is en gefeliciteerd met de goedkeuring van RANZCP.
Inderdaad een heerlijke winter. De zomer is warm maar best wel te doen hoor, gewoon de hele dag zweten. Succes met inschrijven op de scholen.
 
Wachten......
VISA 457 nomination van werkgever is approved. Wij zijn nu aan zet en hebben al onze gegevens nu geüpload.
Medical vandaag gedaan (alleen mijn vrouw moest blijkbaar; zij is hoofdvisahouder). Enige document wat nu ontbreekt is de goedkeuring van APHRA, zou elk moment nu moeten aankomen. En dan is het grote wachten inderdaad. Beetje spannend want volgens immi.gov is wachttijd tot 5 maand terwijl werkgever en recruiter ons eind december in Cairns verwachten. Volgens hen gaat het bij hun dossiers sneller.

En regelen.....
- verhuis. Dat is een typisch voorbeeld (als ik vele verhalen op xpdite lees) van de befaamde Australische communicatie/mentaliteit (de relaxte No Worries; nu frustrerend maar tegelijkertijd toch ook een reden om naar Australië te verhuizen :)). Verhuis container wordt betaald door werkgever. Deze had eerst hun gebruikelijke bedrijf voorgesteld (Toll Logistics). Maar deze was niet erg communicatief dus dat hadden we maar gelaten want we mochten ook twee eigen quotes indienen ter goedkeuring. Toen was het mei. Oke erg vroeg als er nog dossiers liepen maar als het dan september wordt en werkgever (Queensland Government of Health) moet dan nog goedkeuringsprocedure afronden....Enfin, net op moment dat quotes zijn goedgekeurd laat Toll weer van zich horen op een rare manier: er belt een nl verhuisbedrijf voor bezichtiging. Bij de vraag wie hen opdracht heeft gegeven blijkt het een ons onbekend verhuisbedrijf in Brisbane te zijn. Bij navraag in opdracht van...Toll. We dachten laat maar gaan tot we te horen kregen dat als zij opdracht krijgen de werkgever hen rechtstreeks zou betalen ipv dat wij eerst zouden moeten voorschieten en dan later terugvragen. Het gaat om 15.000$ dus best interessant. Enige probleem is dat dit weer door goedkeuringsproces moet. Ik had hen op het hart gedrukt dat als ze opdracht zouden willen ze onder de 15.000$ moeten gaan zitten. Komt ie gisteren aan met quote van 16.500 :confused:. De authorizing officier heeft hem nu gevraagd of hij het nog kon aanpassen. Dus regelen en wachten en regelen en wachten.

- Vliegtuigtickets. Bijna identiek verhaal. Werkgever gaf altijd aan dat óf zij tickets zouden boeken óf wij (en dan schieten wij, alweer, voor). Ik vond het wel relaxed als zij dat nu zouden regelen. Tenslotte zat er de complicatie bij dat we absoluut een tussenstop moeten maken in Brisbane, lang genoeg tijdens kantooruren, omdat mijn vrouw in de stad nog een papier moet ondertekenen bij APHRA. En we willen liefst via Singapore (eerste lange vlucht) met lange tussenstop zodat we even kunnen tukken in hotel bij luchthaven. Zo gezegd zo gedaan maar...nu plots bericht dat QGOVH geen internationale vluchten mag boeken. Wat dachten zij dan voordien, dat we uitvAustralie kwamen :mad:.
Enfin, nu moeten we eerst offerte vragen, op goedkeuring wachten en dan mogen we zelf boeken (en betalen en straks weer wachten op terugbetaling). In tijden dat iedereen online boekt moeten we nu reisbureau vinden dat offerte maakt en dan prijs en vlucht probeert vast te houden tot ze in Queensland besluiten dat het mag (of niet natuurlijk)

Dus ja regelen en wachten (en berooider dan we dachten aankomen; nu ja tot we ooit geld terugkrijgen)

Zzzzzz
 
Nou, dat is toch wel wat meer dan alleen maar wachten :eek:

Wat een gedoe zeg, sommige zaken klinken heel Australisch, andere zijn gewoon complex en irritant. Ik ben zzp-er hier en werk nog voor een NL bedrijf via een Australisch bureau. Voor ik dat ook allemaal op elkaar afgestemd had :confused:

Maar daar was de hele visum en verhuisprocedure verder niet van afhankelijk. Dus dan is het een stuk minder stressvol dan voor jullie.

Succes met het rennen en stilstaan! Keep us posted!
 
Ik ben zzp-er hier en werk nog voor een NL bedrijf via een Australisch bureau. Voor ik dat ook allemaal op elkaar afgestemd had :confused:

Mogelijk is dat ook een pad dat ik zalgaan bewandelen (maar dan rechtstreeks van zzp-AUS naar bedrijf in NL). Dus daar zal ik txt wel wat over gaan opzoeken op dit forum of je over aanschieten.
 
Mogelijk is dat ook een pad dat ik zalgaan bewandelen (maar dan rechtstreeks van zzp-AUS naar bedrijf in NL). Dus daar zal ik txt wel wat over gaan opzoeken op dit forum of je over aanschieten.

Direct is makkelijker mijn inziens. Ik moest via een tussen partij omdat mijn werkgever in NL nogal groot is en niet met eenlingen (mag) werken. Dit omdat eenlingen niet in het proces passen maar vooral vanwege verantwoord ondernemen enz. Nu weet men 100% zeker dat ee belasting en pensioen afgedragen wordt enz.

Maar klop gerust aan tzt
 
sounds all very Australian to me :D ja we gaan dit doen en oh uhm ja wat jullie regelen is ook goed, ja we betalen het wel, een keer.....je raakt eraan gewend hoor.
Je werkgever kan een verzoek indienen voor versnelde procedure van 457 aanvraag. Laat ze daar even naar kijken. Succes!
 
Back
Top