LaStaVaZa Trish & Gijs

En als je zoals ik een vrouw hebt die niet Australisch is maar wel uit een land komt waar je 2 nationaliteiten mag hebben (UK), dan laat je haar eerst gaan en kan je daarna zelf de Australische nationaliteit aanvragen en je NL behouden.

Leuk voor de kids, die hebben straks en de NL nationaliteit, en de UK en de Ozzie.
 
En als je zoals ik een vrouw hebt die niet Australisch is maar wel uit een land komt waar je 2 nationaliteiten mag hebben (UK), dan laat je haar eerst gaan en kan je daarna zelf de Australische nationaliteit aanvragen en je NL behouden.

Leuk voor de kids, die hebben straks en de NL nationaliteit, en de UK en de Ozzie.
@slatsr is ook zo creatief met nationalities :).
 
Er zijn 3 partnervisa waarop je je NL nationaliteit kunt behouden. Prospective Marriage (subclass 300), Partner Offshore (309/100) en Partner Onshore (820/801). Plus nog een hele bulk family visa voor kleinkinderen, neefjes en ouders.
Er zijn een paar uitzonderingen. Voor mij geldt regel c.

Wat gebeurt er als ik een andere nationaliteitaanneem?
Volgens de wet verliest u uw Nederlandse nationaliteit als u vrijwillig een andere nationaliteit aanneemt. Er zijn drie uitzonderingen:
a. U bent geboren in het land van de nieuwe nationaliteit. En u heeft daar uw hoofdverblijf als u de nationaliteit van dat land krijgt.
b. U heeft, voordat u meerderjarig werd (18 jaar of voor die datum gehuwd), onafgebroken 5 jaar uw hoofdverblijf gehad in het land waarvan u de nationaliteit aanneemt.
c. U neemt de nationaliteit aan van uw echtgenoot of echtgenote of geregistreerde partner. U bent op dat moment dus getrouwd met of geregistreerd partner van een persoon met die andere nationaliteit. Lees hierover meer bij vraag 3 t/m6.
Deze 3 uitzonderingen gelden niet bij het verkrijgen van de Oostenrijkse nationaliteit. Door een verdrag met dit land gaat het Nederlanderschap dan altijd verloren.
 
Deze 3 uitzonderingen gelden niet bij het verkrijgen van de Oostenrijkse nationaliteit. Door een verdrag met dit land gaat het Nederlanderschap dan altijd verloren.
Dat is bijzonder. Waarom is dat? Is dat nog wat oud zeer van WO2? Adolf H. was immers Oostenrijker.
 
beste allemaal,

Allereerst wil ik iedereen bedanken en in het bijzonder Frits die me advies heeft gegeven en moed in heeft gesproken.

Afgelopen donderdag hebben wij een mail ontvangen van IMMI,
Granted 309/100!!

Heel erg blij mee natuurlijk.
Na het uploaden van 80 documenten heeft de aanvraag 5 weken op received gestaan en dan ineens 1 july de mail granted.

De grote verhuizing/reis kan beginnen.

Er zijn nog genoeg vragen en beslissingen te nemen maar dat zal ook allemaal wel goed komen.

grt,
Gijs

Vooral gefeliciteerd!! en ga ervan genieten.
 
Leuk voor de kids, die hebben straks en de NL nationaliteit, en de UK en de Ozzie.

Wij hebben geen kinderen, maar anders hadden ze ook kunnen kiezen uit de Nederlandse, Australische en Sloveense nationaliteit.
 
Hoi Gijs, mag ik vragen of jullie al naar vluchten aan het kijken zijn, of misschien plannen jullie pas voor volgend jaar, dat kan ook natuurlijk. Groetjes Miranda
 
Hoi Gijs, mag ik vragen of jullie al naar vluchten aan het kijken zijn, of misschien plannen jullie pas voor volgend jaar, dat kan ook natuurlijk. Groetjes Miranda
hoi Miranda, we kijken ondertussen wel naar de mogelijkheden om een vlucht te boeken. We willen eerst onze woning verkopen voor we echt gaan plannen.
 
  • Like
Reactions: tum
Woning verkopen in deze tijd zal geen problemen geven verwacht ik zo 😉

Paar weken geleden huis verkocht, 3 dagen...
Tis altijs maar devraag waar je mee akkoord bent natuurlijk ;) niks zo lastig als een huis (ver)kopen.
 
Paar weken geleden huis verkocht, 3 dagen...
Tis altijs maar devraag waar je mee akkoord bent natuurlijk ;) niks zo lastig als een huis (ver)kopen.

Woning verkopen geeft inderdaad een boel stress, maar gelukkig is de markt nu goed voor de verkopende partij, het is klote als de woningmarkt op zijn gat ligt en jij dan probeert de woning te verkopen. Ik verkocht in 2018 (toen was de markt al goed voor verkoop) en verkocht mijn huis na het eerste open huis. Heb jij een woning in Oz verkocht @FOL ?
 
Woning verkopen geeft inderdaad een boel stress, maar gelukkig is de markt nu goed voor de verkopende partij, het is klote als de woningmarkt op zijn gat ligt en jij dan probeert de woning te verkopen. Ik verkocht in 2018 (toen was de markt al goed voor verkoop) en verkocht mijn huis na het eerste open huis. Heb jij een woning in Oz verkocht @FOL ?
Wait what? Waar ga je naar toe?
Huis van mijn moeder (NL markt)
 
Paar weken geleden huis verkocht, 3 dagen...
Tis altijs maar devraag waar je mee akkoord bent natuurlijk ;) niks zo lastig als een huis (ver)kopen.

Hier in NL is het op het moment zo erg dat als je een huis ziet, je al bijna geen tijd meer hebt om te gaan kijken, laat staan vergelijken. Nou @FOL
je bent er bekend mee ;) Met een gemiddelde overbieding van 30.000 Euro. Veel huizen zijn al verkocht voordat ze op Funda verschijnen zelfs. Het huis van mijn buurman heeft niet eens officieel te koop gestaan.
Een huis dan weer kopen is inderdaad een ander vehraal.
Let wel dit is in het segment waar wij ons in bevinden. Dure huizen vanaf 5 - 600.000 of meer, geen idee ;)
 
Hier in NL is het op het moment zo erg dat als je een huis ziet, je al bijna geen tijd meer hebt om te gaan kijken, laat staan vergelijken. Nou @FOL
je bent er bekend mee ;) Met een gemiddelde overbieding van 30.000 Euro. Veel huizen zijn al verkocht voordat ze op Funda verschijnen zelfs. Het huis van mijn buurman heeft niet eens officieel te koop gestaan.
Een huis dan weer kopen is inderdaad een ander vehraal.
Let wel dit is in het segment waar wij ons in bevinden. Dure huizen vanaf 5 - 600.000 of meer, geen idee ;)

Is hier in Australia ook wel zo op het moment, vooral in de big smoke.

Maar hier in Cairns zie je ook een heel andere markt dan toen wij een jaar geleden kochten. Huizen zijn verkocht op de eerste open dag, vooral in de wat betere wijken. Hier in de straat zijn er recentelijk 2 woningen verkocht voor ver over de vraagprijs, scheen een bidfrenzy te zijn. Ik denk dat als je onze woning nu zou kopen, je er zo 150k -180k bij op moet tellen vergeleken met wat wij een jaar terug betaald hebben. Geen gekke equity na een jaartje. In het hogere segment vanaf de 800.000 is het wat minder wild heb ik het idee.
 
De laatste stand van zaken.
kan jullie vertellen dat we het huis hebben verkocht (de overdracht is 14 januari).
Druk met voorbereidingen om de inboedel in te schepen(belachelijk duur) proberen een 20ft container te vullen.
We hebben een vlucht geboekt voor 1 feb. En hopen te vliegen met scoot en Singapore airlines. covid papieren in orde nu zou het fijn zijn als COVID zelf mee zal werken.
zal alsnog een quarantine worden voor 14 dagen voelt erg als afwachten en onzekerheid.
Frits we hebben de eerste keer geld overgemaakt zoals je me had uitgelegd dat ging gemakkelijk, thanks.
ondertussen bezig en onderhandelen voor een woning of stukje grond.
 
De laatste stand van zaken.
kan jullie vertellen dat we het huis hebben verkocht (de overdracht is 14 januari).
Druk met voorbereidingen om de inboedel in te schepen(belachelijk duur) proberen een 20ft container te vullen.
We hebben een vlucht geboekt voor 1 feb. En hopen te vliegen met scoot en Singapore airlines. covid papieren in orde nu zou het fijn zijn als COVID zelf mee zal werken.
zal alsnog een quarantine worden voor 14 dagen voelt erg als afwachten en onzekerheid.
Frits we hebben de eerste keer geld overgemaakt zoals je me had uitgelegd dat ging gemakkelijk, thanks.
ondertussen bezig en onderhandelen voor een woning of stukje grond.

Succes Gijs!

Ik weet niet wat de verschepingskosten tegenwoordig zijn, maar in 2016 was het ongeveer 6000 euro voor een 20ft container, deur tot deur en dat was inclusief inpakken door een verhuizer. Ik vond dat eerlijk gezegd wel meevallen :)
Denk ook even aan het inpakken van een voorraadje Nederlandse stekkerdozen zodat je niet alles gelijk hoeft om te zetten naar de Oz stekker.
 
Gefeliciteerd met de verkoop en succes met de voorbereidingen. Ik gok met de huidige logistieke crisis containers duurder geworden zijn. Bij ons was het 5000-6000 euro voor een 20ft incl. Inpakken en uitpakken (2017)
 
Back
Top