LaStaVaZa Trish & Gijs

Succes Gijs!

Ik weet niet wat de verschepingskosten tegenwoordig zijn, maar in 2016 was het ongeveer 6000 euro voor een 20ft container, deur tot deur en dat was inclusief inpakken door een verhuizer. Ik vond dat eerlijk gezegd wel meevallen :)
Denk ook even aan het inpakken van een voorraadje Nederlandse stekkerdozen zodat je niet alles gelijk hoeft om te zetten naar de Oz stekker.
Dank je! stekkerblokken zitten er al in. Voor ons inkomen valt het tegen! 😊
Gefeliciteerd met de verkoop en succes met de voorbereidingen. Ik gok met de huidige logistieke crisis containers duurder geworden zijn. Bij ons was het 5000-6000 euro voor een 20ft incl. Inpakken en uitpakken (2017)
Dank je! container 20ft inpakken uitpakken 12.000 euro dus meer als het dubbele.

things to do:
- baan opzeggen voor 31 december.
- zorg verzekering op zeggen weet nog niet wanneer?
- medicare regelen.
- uitschrijven gemeente 5 dagen voor vertrek.
- normale verzekeringen opzeggen?
- diverse abonnementen opzeggen.
hopelijk doen we dit allemaal in de juiste volgorde.
 
Volgens mij hadden wij de zorgverzekering opgezegd per datum X. Waarbij X de datum van vertrek was, of dag van aankomst… zoiets. De uitschrijving bij gemeente kan ook wel eens triggered dat je officieel geen recht meer hebt op ziektekostenverzekering. Maar wel zelf opzeggen!

Op dag 1 hier, Medicare regelen. Dat gaat heel soepel en snel is mijn ervaring. Sommige mensen regelen nog een verzekering voor die twee dagen of zo tussen vertrek NL aankomst AU/Medicare in place
 
Wij hebben altijd dankbaar gebruik gemaakt van OOM-reisverzekeringen, zij bieden ook een reisverzekering aan als je niet ingeschreven staat. Voor het gemak namen wij ook altijd (kost bijna niks) een WA-verzekering bij voor een tijdje. Je kan er ook - als je dat wilt - een zorgverzekering afsluiten voor een paar dagen (wel van alles invullen bij aanvraag). Het ligt er maar net aan waar je je prettig bij voelt 👍.
 
In beginsel dekt een NL reisverzekering alleen de extra kosten die bovenop je normale ziektekostenverzekering komen. Men gaat er dus vanuit dat je een lopende ziektekostenverzekering hebt. Als dat niet meer het geval is, doordat jouw NL ziektekostenverzekeraar besluit om je uit te schrijven (dat mogen ze naar eigen discretie en iedere verzekeraar is anders), en je hebt nog geen Medicare geregeld, ben je feitelijk onverzekerd zelfs met een reisverzekering. Dan is het advies van @tum het meest geschikt, namelijk om voor die overbruggingstijd een kortlopende expatverzekering af te sluiten. Daar zitten zowel ziektekostenverzekering als reisverzekering samen in. OOM is een goede verzekeraar. Allianz en JoHo zijn ook veelgebruikte aanbieders van expatverzekeringen. Je kunt zelf het geschikte pakket uitkiezen, met nog allerlei nutte en onnutte extra's.
 
Last edited:
things to do:
- baan opzeggen voor 31 december.
- zorg verzekering op zeggen weet nog niet wanneer?
- medicare regelen.
- uitschrijven gemeente 5 dagen voor vertrek.
- normale verzekeringen opzeggen?
- diverse abonnementen opzeggen.
hopelijk doen we dit allemaal in de juiste volgorde.

En natuurlijk bij de belastingdienst een M-biljet indienen.
Denk ook aan zaken als pensioen verzekeraar / pensioenloket
 
En natuurlijk bij de belastingdienst een M-biljet indienen.
Denk ook aan zaken als pensioen verzekeraar / pensioenloket
@FritsC moet je dat actief zelf vooraf doen? Ik ben zelf halverwege 2017 geemigreerd en wist dus wel dat ik in 2018 een ingewikkelde aangifte over 2 landen kon verwachten. Maar ik heb niets anders ondernomen dan mijn adres gewijzigd op MijnOverheid/MijnBelastingdienst.nl. De Belastingdienst kwam in 2018 zelf met het M-formulier per post (je kunt het niet online invullen, helaas). Is dat niet standaard?
 
@FritsC moet je dat actief zelf vooraf doen? Ik ben zelf halverwege 2017 geemigreerd en wist dus wel dat ik in 2018 een ingewikkelde aangifte over 2 landen kon verwachten. Maar ik heb niets anders ondernomen dan mijn adres gewijzigd op MijnOverheid/MijnBelastingdienst.nl. De Belastingdienst kwam in 2018 zelf met het M-formulier per post (je kunt het niet online invullen, helaas). Is dat niet standaard?

Ah, ja dat kan inderdaad zo zijn. Ik had een andere situatie waarbij ik ook een ZZP bedrijf moest opdoeken.

Andere tip for Gijs: zorg dat je DigiD in orde is, via een app op je telefoon. Het is een heel gedoe om dat in het buitenland voor elkaar te krijgen.
 
Is het nog steeds ook zo, dat je je conserverende vermogen bij je pensioen moet opvragen, zodat je die kan invullen op je M-biljet. Zou mooi zijn als ze al een link hebben en ze het zelf kunnen oovragen, ze weten toch al alles van je, mag dit ook wel bij, alleen maar makkelijker 😉
 
Ik heb toevallig net wat offertes gezien van een andere migrant. 7000 euro inpakken en afleveren Nieuw Zeeland aan huis. Dus shop even rond, het moet goedkoper kunnen. (Bel zeker Hazeleger even als je dat al niet gedaan hebt)

Ik heb onze oude offerte nog even opgezocht en met alle douane kosten en verzekering e.d. was het 6400 voor de full service optie (naar Canberra, wat iets duurder was dan Sydney bijvoorbeeld omdat het dus nog een keer intern verplaatst moet worden)
 
Voor ons was destijds dan ook de beslissing alles verkopen in Nederland en alleen met wat koffers het vliegtuig in. Als nieuwe dingen kopen goedkoper is dan verschepen, is voor mij de keuze snel gemaakt.

Veel succes met de voorbereidingen!
Voor veel zaken vind ik de prijs/kwaliteit verhouding in Australia toch wel minder dan in Nederland. Je zal per saldo meer kwijt zijn voor nieuw kopen in Australia dan verschepen vanuit Nederland. Tenzij je een IKEA interieur hebt natuurlijk
 
Ik vond het ook wel fijn om wat dingen te hebben die bekend zijn of gewoon in AU niet op hetzelfde niveau zijn (of veel kosten)
Mijn gereedschap, fietsen, stereo apparatuur enz. Maar ook die dure NL bank die nog steeds zo lekker zit.

Uiteindelijk is het een beetje een ratio + gevoel beslissing geweest ;)
 
Voor ons was het een no-brainer: inpakken en verschepen. Destijds ook rond de 5-6000 voor betaald. Maar ook het dubbele zou het waarschijnlijk wel waard zijn. Alles nieuw kopen is wel heel veel! Wij hadden bv veel gereedschap, meubels voor een heel huis, redelijk nieuw witgoed, tv etc. Dat had ik ook voor 12000 euro niet in Australie terug kunnen kopen. Maar als je kleiner woont of misschien toch toe bent aan nieuwe spullen dan is dat een afweging. Daar komt bij: ik vond het erg prettig om mijn eigen spullen weer terug te zien in een ander land. Gaf direct het 'thuis gevoel'.
 
Ik heb toevallig net wat offertes gezien van een andere migrant. 7000 euro inpakken en afleveren Nieuw Zeeland aan huis. Dus shop even rond, het moet goedkoper kunnen. (Bel zeker Hazeleger even als je dat al niet gedaan hebt)

Ik heb onze oude offerte nog even opgezocht en met alle douane kosten en verzekering e.d. was het 6400 voor de full service optie (naar Canberra, wat iets duurder was dan Sydney bijvoorbeeld omdat het dus nog een keer intern verplaatst moet worden)
De prijzen zijn overal gewoon enorm gestegen.
Deze prijsopgave komt idd van Hazeleger die de verhuizing ook gaan doen.
Alles wordt 7 januari 2022 ingeladen en wordt verscheept wanneer wij Nederland verlaten.
We hopen een stuk grond te kopen en zelf te gaan bouwen(we hebben gister een bod geaccepteerd).
Ook een container gekocht (20ft) die we ook kunnen gebruiken tijdens de bouw voor gereedschap en afdak.
De vlucht staat nu gepland op 1 februari 🤞
We maken nu ook gebruik de container door hier al diverse bouwmaterialen mee te nemen die voordeliger zijn in soms betere kwaliteit.
Ook diverse andere aankopen gedaan zoals nieuwe fietsen die in NL voordeliger zijn.
Daarmee gaan we (dit regelt ook Hazeleger) de btw in NL terug vragen en betalen we in AU gst waardoor per saldo er ook iets mee gewonnen wordt.----echte Nederlanders---- :D

Ook hebben we al best veel verkocht die we in AU nieuw gaan kopen.
En idd voor deze prijs koop je geen nieuwe inboedel.

bedankt allemaal weer voor de adviezen en tips!
 
even een update:
Vorige week donderdag vertrokken via Singapore naar Adelaide. Omdat een rechtstreekse vlucht onmogelijk bleek vanwege Corona maatregelen in Perth. In Adelaide dachten we 2 weken te blijven en daar onze booster te nemen en met een camper naar Perth te reizen. Om Je booster te nemen in Adelaide moet je Medicare hebben, we dachten dat dit een formaliteit zou zijn. Helaas om dit te regelen moet je naar centerlink waar de mevrouw achter de balie ons vertelde dat zij dit niet kon regelen en we dit online moeten aanvragen wat 4 tot 6 weken kan duren. Omdat volgens het vaccinatieprogramma we na de 10e onze booster moesten halen om de G2Gpass actueel te houden. Vandaar hebben we onze plannen gewijzigd en de eerste de beste vlucht genomen naar Perth. Opnieuw een G2G pass aangevraagd wat gemakkelijk ging ook de G2G now app geïnstalleerd die je op het vliegveld nodig hebt. Aangekomen in Perth ging alles vanzelf ingecheckt met de G2G now app, nu nog 5 van de 7 dagen in home quarantaine in Albany. Blij dat we er zijn nu een gedwongen opgesloten vakantie alhoewel het is hier prachtig en ruimte genoeg om van het heerlijke weer te genieten.
 
even een update:
Vorige week donderdag vertrokken via Singapore naar Adelaide. Omdat een rechtstreekse vlucht onmogelijk bleek vanwege Corona maatregelen in Perth. In Adelaide dachten we 2 weken te blijven en daar onze booster te nemen en met een camper naar Perth te reizen. Om Je booster te nemen in Adelaide moet je Medicare hebben, we dachten dat dit een formaliteit zou zijn. Helaas om dit te regelen moet je naar centerlink waar de mevrouw achter de balie ons vertelde dat zij dit niet kon regelen en we dit online moeten aanvragen wat 4 tot 6 weken kan duren. Omdat volgens het vaccinatieprogramma we na de 10e onze booster moesten halen om de G2Gpass actueel te houden. Vandaar hebben we onze plannen gewijzigd en de eerste de beste vlucht genomen naar Perth. Opnieuw een G2G pass aangevraagd wat gemakkelijk ging ook de G2G now app geïnstalleerd die je op het vliegveld nodig hebt. Aangekomen in Perth ging alles vanzelf ingecheckt met de G2G now app, nu nog 5 van de 7 dagen in home quarantaine in Albany. Blij dat we er zijn nu een gedwongen opgesloten vakantie alhoewel het is hier prachtig en ruimte genoeg om van het heerlijke weer te genieten.
Welkom in Australie en in WA (een beetje het Friesland van Australie)


screen-shot-2022-02-10-at-14-47-52-png.1703
 
Back
Top