LaStVaZa Sytze&Arjan

Thanks! Ik ben nu een goed jaar thuis geweest, en eens gekeken hoe en wat ik voelde. Very early retirement of toch weer gaan werken en wat dan. Dat is meer soul searching en is niet echt Australia specifiek. Ben nu wat e-learning aan het doen in de ISO standaards hoek. Als ik daar 1 of 2 papiertjes kan scoren gaan we eens kijken of er iemand in AU is die me wil hebben. Maar sta ook meer dan open om weer over de grens te werken (wellicht zelfs wel de voorkeur). Dat is nu even de stand van zaken aan mijn kant!

Wat doe je nog in NL? Ben dat even kwijt :rolleyes:
Oh? Wat bedoel je met over de grens? Nederland? Of eerder: in het algemeen?
Hoe jong zijn jullie ook al weer? 🫣 #onthinice

Ik (A.) werkte in 2024 als zzp'er voor mijn oud-werkgever. En nog altijd doe ik freelance communicatieklussen voor Nederlandse organisaties, veelal in de zorg. Maar het kan van alles zijn. Rijkswaterstaat en PostNL zaten er ook tussen.

Ik wil nu graag 'de groene hoek' in: bijdragen aan 'climate change awareness' en behoud van biodiversiteit. Als communicado, want dat ligt het meest voor de hand en vind ik leuk. Maar ik overweeg ook een opleiding tot leraar, en wil voorlopig ook mijn communicatieklussen voor de zorg blijven doen. Dus, een beetje op een kruispunt. Al een tijdje.

Speaking of de zorgsector hier, bizar hoe moeilijk het is om informatie te krijgen over hoe de zorg hier is georganiseerd!

- Mijn huisarts verwees me naar de Australian Government Department of Health, Disability and Ageing.
- Australian Government Department of Health, Disability and Ageing verwezen me naar de ASCQHC.
- ASCQHC verwezen me naar Health Direct(??)
- Health Direct verwezen me naar mijn huisarts.

Iedereen vroeg netjes: 'Gaat het wel goed met je?', 'Heb je zorg nodig?', 'Heb je ergens een klacht over?' :) Ik bleef maar herhalen... 'Nee neee... :). Ik zoek gewoon informatie en die krijg ik graag door een gesprek i.p.v via een overheidswebsite.'

Nope. Konden ze niks mee. 'Mail maar', zeiden ze. 'Het kan alleen wel 14 dagen duren voor je antwoord hebt'.

Wat ik merkwaardig vind, is dat mensen in winkels en aan balies i.m.h.o héél erg servicegericht zijn.
Maar aan de telefoon willen ze zo snel mogelijk van je af, lijkt het.
Of... in ieder geval moet het binnen hun 'script' of verwachting passen.

Ik snap mijn rol ook hoor. Mijn accent is onmiskenbaar aanwezig en ik ben misschien ook om andere redenen niet altijd SUPERduidelijk.
Maar toch...

Herkennen jullie dat?

Speaking of de zorgsector hier, bizar hoe moeilijk het is om informatie te krijgen over hoe de zorg hier is georganiseerd!

- Mijn huisarts verwees me naar de Australian Government Department of Health, Disability and Ageing.
- Australian Government Department of Health, Disability and Ageing verwezen me naar de ASCQHC.
- ASCQHC verwezen me naar Health Direct(??)
- Health Direct verwezen me naar mijn huisarts.

Iedereen vroeg netjes: 'Gaat het wel goed met je?', 'Heb je zorg nodig?', 'Heb je ergens een klacht over?' :) Ik bleef maar herhalen... 'Nee neee... :). Ik zoek gewoon informatie en die krijg ik graag door een gesprek i.p.v via een overheidswebsite.'

Nope. Konden ze niks mee. 'Mail maar', zeiden ze. 'Het kan alleen wel 14 dagen duren voor je antwoord hebt'.

Wat ik merkwaardig vind, is dat mensen in winkels en aan balies i.m.h.o héél erg servicegericht zijn.
Maar aan de telefoon willen ze zo snel mogelijk van je af, lijkt het.
Of... in ieder geval moet het binnen hun 'script' of verwachting passen.

Ik snap mijn rol ook hoor. Mijn accent is onmiskenbaar aanwezig en ik ben misschien ook om andere redenen niet altijd SUPERduidelijk.
Maar toch...

Herkennen jullie dat?
Wat is de reden dat je wil weten hoe de zorg is georganiseerd? Omdat je er werk in wil vinden?

Wat is de reden dat je wil weten hoe de zorg is georganiseerd? Omdat je er werk in wil vinden?
Ook dat! Zeker. :)

Maar zeker ook, omdat ik vind dat het bij burgerschap hoort. En mijn integratie. Ik heb misschien wel tweehonderd vragen die de kernvraag 'hoe zit de maatschappij in elkaar?' raken.

Zoals: hoe werken rechtspraak hier, journalistiek, scheiding van kerk en staat, bescherming van minderheden, mentale gezondheid bij mannen, stemrecht en -plicht, 'sick days', natuurbescherming, pensioenopbouw, de hele schaduweconomie van de spaar-'schemes' en Flybuys en in welke mate werken die overconsumptie in de hand?

Planologie, cultuursubsidies, kinderbijslag, onderhoud van infrastuctuur, verenigingsleven, openbaar bestuur, watermanagement... ik wil alles weten. Hoe werkt het en waarom? Maar in de zorg ben ik het meest ingewijd, dus daar is mijn nieuwsgierigheid nog het grootst.

Ik heb dus i.i.g al geleerd dat je dus niet zomaar wat overheidsorganisaties kan opbellen en 'random' vragen stellen. Want daar lijken ze niet op ingericht. Helaas. :)

Oh? Wat bedoel je met over de grens? Nederland? Of eerder: in het algemeen?
Hoe jong zijn jullie ook al weer? 🫣 #onthinice
Over de grens is anywhere but Australia zeg maar. Ik heb meer ervaring in India, USA, Mexico dan in Australië. (Al zou ik liever niet voor een US bedrijf werken, die office cultuur staat me daar vaak tegen)

Ik ga op het gemak verder met leren en dan zie ik het wel weer. Plan maar een halve stap vooruit, probeer in touch te komen met mijn inner-Australian 😉

Leeftijd: zo oud dat het onbeleefd is om te vragen 😂 Gen X iig.

Ik merk dat collega's en vrienden vaak informatiever zijn dan de instanties zelf. Ik ben iemand die het wel OK vind om de websites na te struinen, maar het helpt mij ook om er met vrienden over te praten.

Vraag het eens aan een AI 😉

Meelezen op Reddit in specifieke subreddits helpt soms ook om een gevoel te krijgen bij de minder absolute zaken in het leven. r/askanaustralian of r/australia r/auslaw enz.
Dankjewel! Ik heb nog nooit aan Reddit gedacht als bron van informatie. Maar zeker een 'browse' waard, zo te lezen. Dank!

Over de grens is anywhere but Australia zeg maar. Ik heb meer ervaring in India, USA, Mexico dan in Australië. (Al zou ik liever niet voor een US bedrijf werken, die office cultuur staat me daar vaak tegen)

Ik ga op het gemak verder met leren en dan zie ik het wel weer. Plan maar een halve stap vooruit, probeer in touch te komen met mijn inner-Australian 😉

Leeftijd: zo oud dat het onbeleefd is om te vragen 😂 Gen X iig.
Fair enough. :) Excuses voor de impertinente vraag.

Interessant ook wel, een halve stap vooruit plannen. Ik ben benieuwd hoe dat bevalt.
En hoe het mij gaat bevallen, mocht ik dat verkiezen.

Ik snap de US culture, voor zover ik die ken (en dat is alleen maar via verhalen van één bekende die daar woont en werkt). Leuk wel zeg, zo'n internationale scope!

Fijne dag!

Ik merk dat collega's en vrienden vaak informatiever zijn dan de instanties zelf. Ik ben iemand die het wel OK vind om de websites na te struinen, maar het helpt mij ook om er met vrienden over te praten.
Ja! Dat zou voor mij ook zo werken. Alleen hebben we hier niet nog niet veel vrienden. En ik heb geen collega's. Maar dat is precies wat mij zou helpen.

Maar goed... wij hebben het forum! Dat werkt ook, merk ik.
Dank voor je reactie!

Ja! Dat zou voor mij ook zo werken. Alleen hebben we hier niet nog niet veel vrienden. En ik heb geen collega's. Maar dat is precies wat mij zou helpen.

Maar goed... wij hebben het forum! Dat werkt ook, merk ik.
Dank voor je reactie!
Vriendenkring opbouwen kost tijd, maar jullie zijn een gezellig en sociaal stel, dus dat komt wel goed. Oraniseer via Xpdite anders een lunch/etentje oid. Dan kom je andere Nederlanders & Belgen tegen die hier al weer wat langer zitten (dan jullie) en die ook wel weer eea weten.

Voor de rest - het is niet zo makkelijk als telefoon of in persoon - maar vraag hier ook. Is voor anderen ook leerzaam :) In je thuisland groei je ermee op, hier moet die kennis opgebouwd worden. M.a.w.: op veel van de vragen die je noemde, weet ik het antwoord ook niet :D :D

Back