Zoals sommige van jullie weten is het als IT-er de laatste jaren moeilijker en moeilijker geworden om in Canberra aan de bak te komen. Door steeds meer risico mijdend gedrag en een ' wij willen ook bij het geheime genootschap horen' wens wordt tegenwoordig door elk governmental agency en voor elke IT baan een security vetting gevraagd. Iets wat in Nederland ook niet ongebruikelijk is.... mits je echt direct betrokken bent bij Defensie of ander zeer gevoelig materiaal (gevoelig als in:
staatsveiligheid. Niet de mogelijkheid om iemand zijn bankrekeningnummer te kunnen zien of zo)
Nu is het al redelijk belachelijk dat je als 'simpele' project manager al een security clearance moet hebben voor een eenvoudig IT infrastructuur project maar de laatste jaren wordt ook de wet gebroken omtrent het gelijkheidsbeginsel.
Op de site van de Australische overheid staat duidelijk dat sollicitanten op hun
merits beoordeeld moeten worden en dat het al dan niet al hebben van een bestaande security clearance niet een competentie op zich is. Het al dan niet hebben van zo'n clearance mag dus niet mee doen in de beoordeling van de sollicitant. (De clearance kun zelf NIET eens aanvragen. Alleen een government employer/sponsor kan dit doen)
Nu ik de markt daar al even in de gaten hou was me al opgevallen dat job advertenties van recruiters gewoon openlijk neerzetten dat het hebben van een security clearance mandatory is... Wat dus in tegenspraak is met het gelijkheidsbeginsel wat de overheid zelf voorschrijft.
Het is nu meer mensen opgevallen en er ontstaat rumoer over. Hopelijk wordt er binnenkort eens serieus gekeken naar
a) waarvoor je nu eigenlijk wel en niet een security clearance voor nodig hebt. En b) het gelijkheidsbeginsel gehanteerd gaat worden.
Alleen a) gaat mij helpen trouwens. Want als niet-citizens kun je sowieso geen security clearance krijgen....
Ben al aan het kijken of een carrière switch niet een goed idee is. 44 jaar oud. Mooi moment om nog eens iets compleet anders te gaan doen
(
koala physio klinkt nog steeds aantrekkelijk
)