Merry-go-round to & in OZ

[QUOTE="FritsC, post: 220111, member: 3284"Na het aflopen van de lease gaan we naar Caste Hill, waar we ons eerste Oz huissie gekocht hebben.[/QUOTE]


Gefeliciteerd! Jullie laten er geen gras over groeien!
 
Oops, to close for comfort, op 'onze' hill. Gelukkig snel onder controle en (almost) no harm done

Fires%20near%20me%20.png
 
Last edited:
Yep. dan wordt het inderdaad scary. Hadden wij enkele jaren geleden in Brisbane ook. Toen was het aan de overkant van de straat, net buiten de "estate" waar we toen woonden. Ik had al de meest belangrijke dingen in de auto gedaan (paspoort, wat kleding, laptops, etc. etc.) Gelukkig is het toen allemaal netjes aan die kant van de straat gebleven
 
Herfst! Dus: Regen, godzijdank ook weer eens de afgelopen twee dagen, het werd echt tijd, het was al weer een paar weken geleden. De plantjes in de tuin waren heel verdrietig aan het worden, en de tuinman keek er ook wat sip naar. En ach regendagen zijn niet zo grijs en lang durend als in NL, tussen de buien door kun je gewoon in de zon zitten mits je je ingesmeerd hebt met factor 50. Voorlopig bevalt de herfst nog best! Al merk je al wel dat je geen CV hebt (en dat is geen Canberra ding, ik heb het in Queensland IN huis ook koud gehad ;) )

Vorig weekend zijn @Red dust en haar hubby een weekendje langs geweest inzake het Xpdite kampeerweekend. We hebben ze beide kanten van Canberra kunnen laten zien, de bush achter het huis en de hippe cafes in de stad. Canberra heeft het alemaal
1f609.png
;) (al zie ik ze niet snel uit de Blue Mountains vertrekken : )


Weekend daarna wat typisch voor Canberra dingen gedaan (of: Hoe zit een vrije dag er hier uit)
Vrijdag is VRIJ dag. Dus in de ochtend rommelen we wat aan in en om het huis. Na de lunch gooien we wat te drinken in Alice de Land Rover en rijden een stukje de stad uit de bergen buiten de stad in. Onderweg rent er een Kangaroo voor je auto uit, moet je uitwijken voor een twee meter lange slang en hobbelt een Echidna door de berm. Ondertussen rij je al niet meer op asfalt maar op onverharde weg die langzaaam maar zeker wat ruwer wordt en klimt. Je ziet niemand meer het laatste uur. Er is alleen maar bush tegen steile heuvels om je heen. Dan plots een kleine kampeer spot in het bos voor ongeveer 2 parties. Bankjes erbij en een fireplace EN uiteraard (ook heel Australisch) een net en goed onderhouden drop toilet. We kijken even rond en maken een mental note om hier eens te gaan kamperen. Het pad kruipt verder en verder omhoog en na wat scherpe zig-zag's wordt het heel steil. We moeten even terug schakelen naar de lage gearing, stenen schieten weg onder de banden en we kruipen verder over het pad omhoog wat dan plots abrupt eindigt boven op Canberra's hoogste berg Mount Coree (1421 meter) Het uitzicht is fantastisch. Aan de ene kant ligt Canberra in de verte. Aan de andere kant strekt de Kosciuszko regio zich 200 kilometer ver uit, vrijwel zonder wegen en nederzettingen. Alleen maar bergen, bergen en nog meer bergen. Niet zo ruw, steil en hoog als de Alpen, wel veel ongerepter! Is je dag dan compleet? JA! en Nee, we hobbelen de berg weer af via een ander pad door de bush om een paar uur later weer in hip en modern Canberra te staan voor het Enlighten festival!

Na het muziek/dans/eetfestijn National MultiCultural Festival (zie vorige post) Is het nu de beurt aan kunst/muziek/licht/eetfestival Enlighten. Twee weekenden en een midweek lang zijn er in de stad allerlei kunstvoorstellingen, muziek optredens en vooral Licht kunst. Grote licht projecties op gebouwen en niet geheel onbelangrijk is er ook de Night Noodle Market, weer een enorme verzameling eetstalletjes uit Azië. Helemaal niet vervelend.


Is je weekend dan compleet? Ja maar nee hoor! Zaterdagavond naar de Canberra Brumbies. 'Ons' rugby team speelt op wereldniveau en 'we' hadden het Zuid Afrikaanse team de 'Durban Sharks' op bezoek. Een thriller van een wedstrijd waarbij onze Brumbies in blessure tijd de wedstrijd verloren na deze bijna de hele tijd geleid te hebben. Een kleine domper maar wel een fantastisch schouwspel gezien! Gekneusde ribben? Worden gewoon even snel ingezwachteld en je bent weer klaar om te gaan. Elleboog even verdraait? Tape-je eromheen en hop verder (ze gaan er niet eens het veld vooraf, gebeurt gewoon op het veld in een hoekje waar de bal even niet is of in een dood moment van de wedstrijd)
Als voetballers 1% van de hardheid en eerlijkheid van deze mannen hadden zou ik wellicht nog voetbal gaan kijken :confused: Voetballers faken een blessure. Rugby spelers faken dat ze geen blessure hebben.

Is het weekend nu compleet, uiteraard niet! We hebben op zondag ook onze eerste mountainbike rit staan, en het is gelijk een Downhill wedstrijd. No pressurre! Een downhill wedstrijd? Daar wordt je toch niet moe van? Nou.... je moet wel gewoon eerst omhoog natuurlijk. Niet fietsend daarvoor is het echt te steil, fiets aan de arm en we klauteren een kwartier omhoog ondertussen de track verkennend. Na een paar ritten naar beneden gevolgd door weer omhoog worstelen zit de wedstrijd er op. Winnaar bij de 'ouwe lullen' en 11e overall. Missus winnaar bij de dames mede omdat ze in tegenstelling tot alle andere dames in Canberra wel 'de ballen' heeft om zich naar beneden te storten :up:

p3pb14474678.jpg


En zo'n weekend sluit ik dan af met een loopje over onze eigen heuvel om nog even kangaroos te kijken.

Cheers!
 
Naast opnieuw naar Darwin, staat nu ook Canberra op m'n 'to do' lijstje :)
Het klinkt alsof jullie het geweldig naar jullie zin hebben daar :)
 
Naast opnieuw naar Darwin, staat nu ook Canberra op m'n 'to do' lijstje :)
Het klinkt alsof jullie het geweldig naar jullie zin hebben daar :)

Je komt maar langs hoor. Bed staat klaar ;)
En met de Magna Carta, de National Library en National Archives kun je je Bieb hart helemaal ophalen! :D
 
En in meer goed nieuws. Krijg zojuist een mail dat onze datalimiet (van 1000GB wat al wel voldoende is volgens mij) nu nu verwijderd is en we geen datalimiet meer hebben. Wow, welkom in de 21e eeuw Australia! ;)
 
Verhaaltje dan maar weer?

Eén van de redenen om te verhuizen naar Australia was meer natuur dichterbij, en met natuur bedoelen we dan voor het gemak ook maar mountainbike gebieden
1f61b.png
Op ruim twee uur rijden van Canberra ligt Thredbo, Australisch hoogste berg, Mt Kosciuszko, ligt naast het wintersport dorpje. En gelukkig zijn ze hier ook aan het omschakelen. Wintersport gebieden worden in de zomer mountainbike gebieden en wij MTB-ers mogen dan de lift gebruiken. Dat is even lekker! Na een 'kleine' donatie voor een liftpas mag je heel de dag met de lift omhoog en dan volgas weer naar beneden. Dat 'heel de dag' viel nog niet mee, in tegenstelling tot wat veel mensen denken wordt je van naar beneden rijden vreselijk moe. Downhill MTB is een beetje zoals motorcross. Je zit namelijk nooit op je zadel, dan verlies je de controle, je staat heel de tijd, klappen opvangend met je armen en benen terwijl je de ergste rotsblokken probeert te vermijden om niet lek te rijden (of erger) En na de zomer van 2016 hebben we niet veel meer gereden (druk met werk en ... emigreren!) Dus de algehele conditie is niet helemaal meer wat het geweest is, dus dat wordt weer meer trainen met de gewichten en dergelijke de komende tijd! We kwamen in Thredbo nog wat mensen tegen die we twee weken eerder bij de DownHill - wedstrijd in Canberra gesproken hadden, dus zo langzaamaan leer je wat mensen kennen.

Oh ja, de DownHill wedstrijd, dat was de afsluiter de vorige keer. Nu de uitslagen waren de dag erna al bekend, en dat is best snel voor Australische begrippen, ze zijn hier meestal nogal relaxed met dat soort dingen zoals jullie weten. Beide eerste in onze klasse! Nu gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat mijn klasse uit twee veteranen bestond (ik en een geemigreerde Fransman) en er was welgeteld 1 dame (Nataschja) Maar: Als je niet op kunt dagen kun je niet winnen. En wij komen wel gewoon opdagen. Dus!

Mensen leren kennen, dat is iets waar we actief aan (moeten) gaan werken. Doordat we beide vanuit huis werken zie je overdag eigenlijk niemand. Dus zaken zoals mountainbiken en regelmatig wedstrijden Rugby bezoeken zijn dan de momenten waar je gelijkgestemden tegen komt. Maar dat het tijd kost om een nieuwe vriendenkring op te bouwen is geen verassing dus daar liggen we ook zeker niet wakker van. Gelukkig kunnen we goed met elkaar opschieten ;) No worries!

Het weekendje Thredbo was trouwens ook weer ons eerste kampeer weekend in Australia, we hebben natuurlijk een fantastische kampeer auto en alles pastte er dan ook met gemak in. Alle fietsen, koelkast, kooktoestel, eten, stoeltjes, kleding enz. Alles verdwijnt voorin of in de enorme laadruimte. En door het te doen ontdek je gelijk weer wat je qua indeling, kratjes of kisten anders wilt. Hartstikke leuk vooral omdat je het nu voor jezelf doet. Eerdere vakanties in AU geef je na 4 of 5 weken je zorgvuldig heringerichte auto weer terug aan de huurbaas :(

Het voordeel van die enorme laadbak achterop is dat je er ook gewoon in kunt slapen, je komt aanrijden, gooit de fietsen en wat kratjes met spullen naar buiten, slaapmatjes erin en knorren maar! Geweldig! Voor de koude nachten richting de winter zal de tent wat warmer zijn dus die gaat ook gewoon mee voor het geval dat.

Wat een weekendje uit hier ook anders maakt dan in NL is de manier van reizen en het landschap. De 200 kilometer van hier naar Thredbo telt welgeteld 4 dorpen waar je langs of door komt. De rest is leeg. Bos, gras, heuvels. Meer niet. Als je dan na 100 kilometer niets weer eens een fatsoenlijk dorp tegenkomt (Cooma) dan stop je ook even, pak je een kopje koffie of thee op een terrasje om daarna weer verder te gaan op je barre tocht hahaha. Heel ander gevoel dan in Europa. Waar je in no-time 400 kilometer aflegt en dan langs de voordeur van miljoenen mensen gereden hebt. Ik denk dat het wat meer het reizen is zoals in de jaren 50 en 60 in Europa. Op het gemakje aan.

Iets wat ook heel Australisch is, is het feit dat ze met sommige dingen nogal achter lopen. Voor de meeste hier bekend, voor de nieuwkomers even een tip (er zijn ook zeker zaken waar ze voor lopen trouwens maar niet veel ;) ). Soms ludiek of fijn, soms ergerlijk, soms gewoonweg stom.

Fijn: Criminaliteit, ik heb geen harde bewijzen maar als ik naar de sloten en ramen kijk dan is inbreken hier niet echt een dingetje. Veiligheidsloten, dievenklauwen etc. Het is er niet. Je gooit de huisdeur achter je dicht en klaar. Je TomTom op het dashboard laten zitten, ach waarom niet. Hij wordt toch niet gestolen. Dat is fijn!

Ergerlijk: Internet. Over het algemeen is internet in Australia duur, langzaam en gelimiteerd (er is een limiet hoeveel je mag downloaden) Wij hebben nog geluk in Canberra, het internet is goed in onze wijk (dat is zelfs in Canberra zeker niet overal zo!) en sinds een week of twee geen limiet meer. Dat is ongehoord hier in Australia (mits je NBN hebt) en daar zijn wij heel blij mee. Maar er zijn miljoenen mensen die zich dus dagelijks nog kunnen ergeren aan het internet

Stom: Vooral de regering is op een rare manier ontzettend conservatief. Veel conservatiever dan de bevolking. Waarom ze dan toch gekozen worden.... is me een raadsel. Homo-huwelijk; 3/4 kwart van de bevolking vindt het best. Maar de huidige regering doet daar niet aan mee. Dus er zijn geen gelijke rechten voor Lesbisch/Homo en Hetero's. Dit zou voor ieder mens stuitend moeten zijn. Maar voor een moderne Hollander... Ik kan er met mijn kop niet bij.

Euthanasie, een iets ingewikkelder onderwerp maar ook hier is het grootste deel van de bevolking van mening dat dit zou moeten kunnen. Wederom, in de regering: geen denken aan.

Beide onderwerpen waren ons allang bekend en zijn geen verassing. Maar stom is het nog steeds. Stelletje achtergebleven Neanderthalers in de regering hier. Wordt tijd dat er een hoop van die typische Rijke Middelbare Blanke Mannen afscheid gaan nemen van de politiek. Laten we hopen dat Australia binnen afzienbare tijd op beide onderwerpen een flinke stap gaat maken. In ACT zijn ze veel progressiever maar omdat we een Territory zijn mogen we niet voor ons zelf beslissen :mad: En wordt elk progressief besluit (homo huwelijk is hier legaal geweest) overruled door homofobe macht wellustelingen...


Inheemse Australische bomen laten hun blaadjes niet vallen in de herfst, dat is een bekend gegeven. Wat ze ze wel laten vallen is complete takken (oeps) Wat dus afgelopen week ook gebeurde in onze voortuin. De enorme Eucalyptus heeft afscheid genomen van een gigantische tak. Gelukkig niemand eronder, en ook niet op de auto. Zo zie je maar weer, in Australia wil alles je dood maken, niet alleen de giftige beestjes, de krokodillen of de haaien maar zelfs de bomen :D
 
Heerlijk om de updates te lezen. Ik denk dat er maar eens een weekendje Canberra ingepland moet worden, zeker nu de temperaturen draaglijker zijn geworden :)
 
Your welcome. Het is de laatste dagen heerlijk hier. Tussen de 21 en 27 graden. Prima uit te houden :up:

Je weet waar ons huis woont :)
 
Hier hetzelfde. Ik vind het ook erg leuk om jouw uitgebreide verhalen te lezen en het doet me ook sterk denken aan de eerste maanden dat we hier woonden. Een heel speciale tijd. Voor mij was alles echt helemaal nieuw, want ik was nog nooit eerder in Australië geweest.
 
Back
Top