Merry-go-round to & in OZ

Wat fijn he, dat je nu weer een route hebt, een plan voor het komende jaar. Dat is beter dan steeds die twijfel. :)

Maar wat voor soort vragen hadden jullie ouder(s) welke informatie hielp ze in het proces? enz. enz.

Tja, het is moeilijk te zeggen wat ze nodig heeft. Mijn schoonouders wilden zo precies mogelijk weten waar we heen gingen, wanneer, met welke vlucht, het adres van de eerste vakantiewoning etc. Die emigreerden virtueel mee. Mijn vader is zelf aan het zoeken gegaan en heeft zo allerlei dingen ontdekt die wij nog niet wisten, dat was voor leuk omdat je dan een gesprek van twee kanten krijgen. Mijn zus wilde er niks van weten, zweeg het dood en werd boos als het onderwerp toch op tafel kwam. Met andere woorden: er is geen peil op te trekken.
De vragen die wij kregen varieerden van: hoe gaat dat met scholen voor de kinderen, hoe doe je het met je reis-, aansprakelijkheids- en ziektekostenverzekering, hoe doe je het met werk ('heb je al een baan dan?'), dat soort dingen. Ouders wilden in ons geval vooral bevestigd zien dat we er goed over nagedacht hadden en geen domme dingen deden (ermm). Vooral mijn mam heeft nachtenlang beren liggen bedenken. Maar als nu? En als? Stel dat? Niet om ons van gedachten te laten veranderen, maar vooral op zoek naar antwoorden voor de zorgen die zij had.
Ook nu we hier zijn: met m'n schoonouders hebben we een vaste skypeafspraak 1 keer per week, en daarnaast skypen we af en toe als er iets is. Met m'n ouders mailen we (on)regelmatig en als we elkaar tegenkomen op skype dan maken we daar gebruik van. Die willen juist geen vaste afspraak. t Is dus een beetje aftasten en daarop reageren!

Het lijkt me een goed plan om haar leesvoer me te geven, maar misschien niet alles in 1 keer. Eerst iets algemeners, bijvoorbeeld over Canberra, en dan later een stukje van een boek hier, en de volgende keer een kopie van iets anders?
Wel fijn dat ze goed bereisd en gedigitaliseerd is ;). Dat scheelt al een hoop.
 
Sterkte met HET gesprek. Het zal fijn zijn voor je moeder dat je niet over 2 maanden ofzo al gaat.. Dan heeft ze inderdaad de tijd om aan het idee te wennen.
 
Fijn dat jullie nu duidelijk hebben over jullie huis! Al is t jammer dat je die dingen moet gaan doen voor anderen ;-)

Toen ik maanden door Aus reisde had ik mn moeder gevraagd langs te komen. We hebben samen in een camper 4 weken West-Australie gedaan. Sinsdien begrijpt ze me volledig en ze vindt Australie zelf ook enorm mooi, vriendelijke mensen etc etc. Ze zou het enorm jammer vinden als we zouden gaan emigreren maar begrijpt me volledig.
 
Wij merken het ook dat sommige mensen weinig willen weten (en het vooruit schuiven) en andere mensen willen wel wat meer weten. Niemand is echter zo enthousiast als wij zelf. Vrijwel alle reacties waren "Leuk voor jullie, vervelend voor ons", en "voor jullie duurt het nog lang, voor ons nog kort","dit kan wel eens de laatste keer zijn" (al doen we daar zelf ook wel een beetje aan mee). Ze vonden het allemaal in ieder geval fijn om het op tijd te horen.
 
Bedankt voor jullie reacties allemaal zover.

@Tweety, goed om te horen wat voor verschillen er kunnen zijn. Ik denk dat mijn moeder uiteindelijk het meepuzzel type gaat worden... maar zeker weten doe ik het natuurlijk niet...

@Lamarck, @Sacha, bedankt. Wellicht overstelpen we haar in ons enthousiasme teveel. Goede tip. Goed kijken hoe te doseren... We hebben van ACT een starterspakket gekregen. Daar filteren we wel wat uit. En we hebben een boek gekocht van een Nederlandse Moeder/Achterblijver (Okasan Moeder uit Nederland). Dat kan ze krijgen als ze wilt/er aan toe is.

@ Gwen, ja we hebben nog wel even om haar te ondersteunen met het idee.

@Yuud, Ja dat klussen voor anderen... is uiteindelijk klussen voor jezelf ;) Maar dat weet je wel, dat lees ik tussen de regels wel door ;) Ook wij hebben zitten denken om mijn moeder mee te nemen op de validatie trip. Maar aangezien we Sydney, ACT en Melbourne zelf ook niet kennen willen we dat eigenlijk eerst zelf even uitpluizen. Haar meenemen naar Perth en zuid WA bijvoorbeeld zou veel makkelijker zijn, dat ken ik zelf al goed. Ik wil nu eventuele hobbeltjes of uitdagingen niet gelijk met haar meemaken ;) Misschien een ander keertje nog eventjes 'terug' met zijn 3-en? (als we de lotto winnen...)

@Fol, ja sommige vrienden weten het al wel. Die hebben al wel eens gevraagd, maareh als je dat visum nu krijgt, ga je dan echt weg? Maar vrienden is anders als mijn moeder. Met mijn vrienden trek ik meer op maar daar heb je geen 'zorgplicht' gevoel mee... Maar de 'ruim op tijd' tip nemen we mee!
 
Ik heb niet alle posts gelezen, alleen de laatsten en snap het punt :)

Zelf heb ik na een stage in Canada (1996) altijd het gevoel gehouden, dat mijn toekomst niet in NL lag. Waar dan wel, wist ik nog niet. Totdat ik in 2004 die 'grote zandbak' bezocht en getroffen werd door tja, het Australie-fenomeen? :)

Dus uiteindelijk de stap gezet en me voorzichtig gaan voorbereiden om mijn kansen in te schatten. Nog wel heel stiekem allemaal. Alleen een goede vriendin wist ervan. Mijn familie zou er niet raar van opkijken, maar ik wou geen onrust veroorzaken en goed geinformeerd voor de dag komen. Zeker omdat ik, net als Tweety, de stap alleen zou gaan zetten.
Ik zou in maart 2006 met diezelfde vriendin naar de emigratiebeurs, maar toen werd mijn moeder onverwachts ernstig ziek en overleed binnen een maand.
Dat zette uiteraard e.e.a. op zijn kop. Prioriteiten kwamen anders te liggen. Emigratiebeurs heb ik overgeslagen, mijn plannen aan de kant geschoven.

Ik had voor mei/juni een 2e bezoek aan Australie geboekt om 'er zeker van te zijn, dat ik er nog steeds heen wou'. Ik ben ook gegaan, maar uiteraard met heel gemengde gevoelens.

Terug in NL kwam toen nog het hele verwerkingsproces en uiteindelijk aan het eind van het jaar ben ik met mijn vader rond de tafel gaan zitten en hem verteld waar ik eigenlijk aan zat te denken, want het liet me toch niet los. Het voelde heel egoistisch, maar mijn vader was vrij laconiek: "als jij vindt dat je dat moet doen, dan moet je dat doen."
Niet echt enthousiast, maar dat had ik na alle gebeurtenissen ook niet verwacht.
We redeneerden wel allebei van: je weet niet wat de toekomst brengt, het kan zo gebeurd zijn, dus als het nu kan.... niet te lang uitstellen.

Ik heb hem bij elke stap betrokken. We zijn in 2007 samen naar de emigratiebeurs geweest, wat hij erg leuk en interessant vond en zelf ook enthousiast door werd. Hij was op de hoogte van elke stap die ik nam. Hij deelde mee in elke 'overwinning': her erkennen van mijn opleiding, het behalen van goede scores voor de IELTS, het verkrijgen van een sponsor etc..
Als er een iemand was, die er geen moment aan twijfelde, dat het mij zou lukken, dan was dat mijn vader. Hij had er alle vertrouwen in, mede doordat hij wist, hoe goed ik het voorbereidde. Zijn 'ik weet niet of ik daar wel naar toe kom, want het is wel ver', veranderde via een 'misschien kom ik wel op bezoek', naar een 'je denkt toch niet, dat wanneer je daar zit, ik niet langs kom??' :)

Ik heb hem verder overstelpt met info: een mooi boek over Australie voor zijn verjaardag en toen ik hier eenmaal zat, folders en fotoboekjes van de omgeving e.d..

Lang verhaal kort: in 2009 arriveerde ik in Adelaide. Terwijl ik hier de boel op de rails probeerde te zetten, is mijn vader een cursus Engels gaan volgen en afgelopen jaar is hij hier geweest. Eerst voor 3 maanden, doordat ik alleen in de schoolvakanties vrij kan krijgen en dat omvatte de juli en okt vakanties. En dat beviel meneer zo goed, dat hij zijn terugreis met 3 maanden heeft uitgesteld... Kon hij meteen meehelpen bij mijn (voorlopig laatste) verhuizing :)

Het is hem zo goed bevallen, dat hij teruggekomen in NL.... Australie miste... Goh... :)
Hij gaat in september verder met een nieuwe cursus Engels en eigenlijk verwacht ik hem hier volgend jaar weer te zien :) Het is hem prima bevallen. Vermoedelijk ook, omdat ik niet in een grote stad woon. Het gaat er hier wat relaxter aan toe. Heel gemoedelijk. Hij heeft ook gezien, dat ik mijn draai hier gevonden heb: vaste baan, huisje en vrienden/kennissen waar ik van op aan kan. Dat er bij dat clubje een aantal kerels van de judoclub zitten is natuurlijk een bonus, want dan hoeft hij zich geen zorgen te maken, zou ik als alleenstaande vrouw lastiggevallen worden :)

Maar het belangrijkste: hij begrijpt, waarom ik deze stap gezet heb en kan niet wachten, totdat hij zelf deze kant weer op kan. Tot die tijd: Skype en Messenger (afhankelijk welke verbinding het beste werkt :) ).

Janka
 
Thnx Janka, mooi verhaal met zeker parallelen! We hebben al eerder gedacht om naar OZ te vertrekken maar de dood van mijn eigen vader en jaren later ook nog mijn stiefvader maakte de keus er niet makkelijker op. Elke keer als we er zelf geestelijk klaar voor begonnen te raken werden we weer terug geslingerd zeg maar...

Wat ontzettend gaaf dat je vader ook besmet is geraakt met het OZ virus en goed om te zien dat dit bij hem ook tijd nodig had. Dat is goed om te weten inzake ons eigen verwachtingspatroon. Niet verwachten dat mensen gelijk enthousiast aanhaken zeg maar (al ging ik daar al niet van uit...)

Thanks!
 
Thnx Janka, mooi verhaal met zeker parallelen! We hebben al eerder gedacht om naar OZ te vertrekken maar de dood van mijn eigen vader en jaren later ook nog mijn stiefvader maakte de keus er niet makkelijker op. Elke keer als we er zelf geestelijk klaar voor begonnen te raken werden we weer terug geslingerd zeg maar...

Wat ontzettend gaaf dat je vader ook besmet is geraakt met het OZ virus en goed om te zien dat dit bij hem ook tijd nodig had. Dat is goed om te weten inzake ons eigen verwachtingspatroon. Niet verwachten dat mensen gelijk enthousiast aanhaken zeg maar (al ging ik daar al niet van uit...)

Thanks!

He Afterbang,

Ik denk dat het belangrijk is, ze goed op de hoogte te houden. Dat de direkte familie (m.n. ouders) weten waar je mee bezig bent. Het is ook niet zo, dat je 's ochtends wakker wordt en denkt: laat ik eens naar Australie verhuizen...

Mijn vader gaf ook wel aan, dat het dan wel ver is, maar dat het niet zo is als in de jaren '50 (bijv.), dat mensen emigreren en nooit meer terug (kunnen) komen. En in geval van nood, ben je binnen 1-2 dagen weer terug.

Het blijft heel moeilijk.Leeftijd speelt denk ik ook een rol. Mijn vader heeft hier zijn 68e verjaardag gevierd en is nog behoorlijk fit, maar heeft wel jaren geleden een hartoperatie ondergaan en dit jaar een paar stents gekregen. Kun je heel oud mee worden, maar ik maak me dan toch een beetje zorgen.
Voor mij scheelde het verder misschien, dat mijn vader mij steunde en me opbeurde wanneer ik even in een dip zat. Plus het feit dat mijn broer en zijn gezin gewoon in NL wonen.

Maar ja, inderdaad heel gaaf, dat mijn vader het OZ virus te pakken heeft :)
 
Wat een mooi verhaal!

En afterbang, het wordt ook wel tijd he, om het nu te gaan vertellen. Je zit nu echt op de kritieke grens waar mensen je straks gaan verwijten dat je het niet eerder hebt aangegeven! Blijf wel dicht bij jezelf, ondanks eventuele negatieve reacties die je gaat krijgen. Het is jullie keus en zij hebben er niks aan als jullie dit niet gaan doen en ongelukkig worden.
 
Toen ik maanden door Aus reisde had ik mn moeder gevraagd langs te komen. We hebben samen in een camper 4 weken West-Australie gedaan. Sinsdien begrijpt ze me volledig en ze vindt Australie zelf ook enorm mooi, vriendelijke mensen etc etc. Ze zou het enorm jammer vinden als we zouden gaan emigreren maar begrijpt me volledig.

Tof! zal voor jou een hoop zorgen schelen, die heb je toch al genoeg!

Bij mij speelt de gedachte al sinds eind 2004 en ik ben er altijd erg open in geweest. Mijn omgeving kon het al lang aan zien komen, dus heftige reacties zijn er niet. Wel hoor je via-via dat sommigen het er moeilijk mee (gaan) hebben, dus ik zal mijn omgeving er ook meer in betrekken d.m.v. boeken/verhalen/films/blog etc.

Alleen werkgevers zijn we voorzichtig mee, voor je het weet tel je niet meer vol mee.
 
Tof! zal voor jou een hoop zorgen schelen, die heb je toch al genoeg!

Bij mij speelt de gedachte al sinds eind 2004 en ik ben er altijd erg open in geweest. Mijn omgeving kon het al lang aan zien komen, dus heftige reacties zijn er niet. Wel hoor je via-via dat sommigen het er moeilijk mee (gaan) hebben, dus ik zal mijn omgeving er ook meer in betrekken d.m.v. boeken/verhalen/films/blog etc.

Alleen werkgevers zijn we voorzichtig mee, voor je het weet tel je niet meer vol mee.

Ik hou ook een blog bij. Werd in het begin uiteraard meer gelezen dan nu, maar toch, het is het idee :)
Ik ben deze pas later bij gaan houden, dus niet vanaf het allereerste begin, wat achteraf bekeken wel leuker was geweest, maar ja, het was nog zo stiekem :)

Ik ben er altijd behoorlijk open over geweest. Dus eigenlijk keek niemand er raar van op. Mijn ouders bleken al jaren tegen elkaar gezegd te hebben: die blijft hier niet.
Tja :)
En ik merkte dat toen ik er eenmaal mee bezig was en dus ook mijn vader overlaadde met info, dat dat enorm hielp. Hij begon mee te denken e.d. en hielp mij e.e.a. te vergelijken. Ik stond er anders alleen voor en een andere kijk op de zaken werkte erg verfrissend.

Met mijn werk was ik inderdaad ook voorzichtig. Niemand keek er echt raar van op (werkte in een kleine iedereen-kent-iedereen organisatie), maar toen mijn direkt leidinggevende het wist (en dat was nog maanden voor de rest van de organisatie aan), werd het al wel snel van: die workshop hoef je niet meer te doen, je gaat toch weg.
En dat was een gratis workshop bij ons op het werk...

Overigens superleuke reacties gekregen van collega's: van beduusd to enorm enthousiast :)

Janka
 
Nou, dat we lekker aan het klussen zijn om de boel verkoop klaar te maken. We gaan ervoor zorgen dat ons huis zich onderscheid van de buren. Dat betekent niet perse beter/luxer/duurder maar zo dat het uniek is en blijft. Wij zijn by far het jongste stel in het rijtje, ons huis is dan ook al veel moderner ingericht dan alle buren. Maar die lijn gaan we op advies van onze lieve makelaar/vriendin dus doorzetten. Dan vissen we allemaal in ons eigen vijvertje van potentiele kopers zeg maar.

Verder loopt mijn moeder net de deur uit, we hebben haar verteld dat we na een jaartje of 11 (in meer of mindere mate) wikken en wegen toch voor Australië gaan kiezen. Tuurlijk een paar traantjes maar geen dramatische taferelen. Ze begrijpt dat we kiezen voor onze toekomst en dat haar aandeel daarin er anders uit gaat zien. Er zullen nog best wat moeilijke momenten komen (over en weer) maar de eerste moeilijke stap is gezet.

We hebben haar een kaartje van Australië gegeven, een mooie 'Living in Canberra' folder, wat links naar filmpjes van de omgeving en een boek van een 'Achterblijver Moeder'. Niet teveel, niet te weinig. We hebben tonnen aan info maar met dank aan jullie tips, niet teveel in één keer en als ze meer wil, is het nog zo geregeld ;)
 
Goedzo :)

Huis is een moeilijk verhaal, klinkt als een verstandige keuze. Krijgen jullie, of de buren, al wel kijkers?
 
Van de beide buren weet ik het niet eigenlijk... En dat van ons staat nog niet te koop. Het advies was om het huis eerst 'af' te maken voor het te koop te zetten. De meeste aanloop heb je in de eerste weken als een huis nieuw op de markt komt. Als dan mensen komen en overal staan bij wijze van spreken nog de blikken verf in de gang, geschuurde kozijnen en het gipsstof ligt overal.... Dan verkoopt het toch niet zo makkelijk ;) En aangezien we ergens in 2014/15 pas zullen gaan, gaan we eerst maar een half jaartje nemen om de boel op orde te krijgen. Ik ben nogal makkelijk tevreden met een huis. Maar de toekomstige koper wellicht niet!
 
Back
Top