Zo... daar zijn we weer. Na alle andere topics vervuild te hebben met mijn onzin maar even wat in ons eigen hoekje neerzetten
In december gaan we dus voor het eerst(!) aan de
zuidoost kant van OZ kijken. Alles is ondertussen wel ingeregeld. We vliegen heen met Singapore Air naar Sydney en verblijven een paar daagjes in een B&B in Maroubra (vlakbij Bondi zeg maar) We hebben na 5x LandCruiser nu een Holden Combo campertje. Zal wel even wennen worden. In plaats van zo'n stoere modder worstelaar een koerier-mobiel. Maar we zijn nu ook niet met het doel om woestijnen te doorkruisen of door diepe rivieren te kruipen en het scheelt enorm in de kosten, zowel qua huurprijs als brandstof. Van 1 op 7 naar 1 op 14 ofzo
Vanuit Sydney zullen we ons door de Blue Mountans wringen en dan binnendoor naar het zuiden richting die onbekende stad in de bush:
-
El Dorado?
Nee Canberra!
- Oh...
Hey, nou niet gelijk teleurgesteld klinken. Het wordt vast leuk!
- Ja vast ....
Belangrijkste vraag: Hoe is/bevalt/woont/werkt Canberra?!
Het is en blijft een beetje de vergeten stad van Australia dus in tegenstelling tot bijvoorbeeld S, M of P is er relatief weinig over te vinden. Leuke reisboeken zoals die van Bill Bryson of Dolf de Vries besteden er een paar bladzijden aan maar dat is het dan ook wel. Veel andere 'around Australia' achtige boeken komen er niet eens
Dus we zullen zelf op speurtocht gaan naar de stad in het park wat ze Canberra noemen. In Canberra zullen we net zo lang blijven als we nodig vinden (met de limiet onze ticket terug natuurlijk
), wijken verkennen, shopping malls bezoeken (nergens krijg je een beter beeld van de wijkbewoners als in de lokale shopping mall) is bij agency polsen hoe het nu zit met IT banen en citizenship (iv.m. security checks) en de wijde omgeving om de stad heen is besnuffelen. Wellicht een mountainbike-huren of mezelf is tegen een rots aan gooien (om te beklimmen) Vakantie met een serieus tintje zeg maar
Als we het beu zijn via Kosciuszko richting de kust en langs de kust naar beneden met de bocht mee en zo naar Melbourne. (Dandenongs, Yarra)
Als het meezit een bevriend stel uit Belgie/Australia bezoeken die we vorig jaar in SA ontmoet hebben op een tripje (als ze dan niet net in de EU zijn) en dan met zo'n dikke A380 dubbeldekker weer naar huis.
Verder, omdat het niet zo heel mooi weer is, heb ik ook nog de tijd
om te dromen van de zon te klussen in het huis. Momenteel ben ik het washok/bijkeuken aan het opknappen. Zo'n vergeten ruimte en waar ik mijn ontluikende DIY talenten kan botvieren. Weet nu hoe ik netjes kozijnen moet schilderen, gips plafond moet plaatsen en muren en plafond moet sausen. Morgen worden de tegels er in gelegd en zijn we in de afrondende fase gekomen zoals een aanrechtblokje en stopcontacten monteren.
Daarna maar eens info in gaan winnnen bij de deskundigen op de woningmarkt. Wat nu te doen met ons huis. Beide buren links en rechts zijn zo vriendelijk geweest om hun huis te koop te zetten de afgelopen maanden
En ook de buren van de buren hebben dat maar gedaan
I.e. we zitten dus met een gaaf huis, met zeer ruime tuin op het zuiden. Maar met een woningmarkt die ongelofelijk knudde is, ons huis is geen starterswoning en alles om ons heen staat al even te koop. Ik probeer er niet teveel over na te denken maar het huis/de huidige woningmarkt zou ons wel eens een heel tijdje hier kunnen houden
Maar, on a positive note. Nog 4 maanden en dan stappen we uit in de blikkerende zonneschijn van Kingford Smith Airport en gaan we weer zien waarom we deze kruistocht zijn begonnen!