Merry-go-round to & in OZ

Yeeeeeeaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Nee, de toetsen bleven niet hangen, ben heeeeeel erg blij voor jullie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! GEFELICITEERD
 
Yeeeeeeaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Nee, de toetsen bleven niet hangen, ben heeeeeel erg blij voor jullie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! GEFELICITEERD

Thanks! En jullie (wellicht onbewuste) invloed hierop is niet te onderschatten :D
 
Zo... daar zijn we weer. Na alle andere topics vervuild te hebben met mijn onzin maar even wat in ons eigen hoekje neerzetten :)

In december gaan we dus voor het eerst(!) aan de zuidoost kant van OZ kijken. Alles is ondertussen wel ingeregeld. We vliegen heen met Singapore Air naar Sydney en verblijven een paar daagjes in een B&B in Maroubra (vlakbij Bondi zeg maar) We hebben na 5x LandCruiser nu een Holden Combo campertje. Zal wel even wennen worden. In plaats van zo'n stoere modder worstelaar een koerier-mobiel. Maar we zijn nu ook niet met het doel om woestijnen te doorkruisen of door diepe rivieren te kruipen en het scheelt enorm in de kosten, zowel qua huurprijs als brandstof. Van 1 op 7 naar 1 op 14 ofzo :cool:

Vanuit Sydney zullen we ons door de Blue Mountans wringen en dan binnendoor naar het zuiden richting die onbekende stad in de bush:
- El Dorado?
Nee Canberra!
- Oh...
Hey, nou niet gelijk teleurgesteld klinken. Het wordt vast leuk!
- Ja vast ....

;)

Belangrijkste vraag: Hoe is/bevalt/woont/werkt Canberra?!
Het is en blijft een beetje de vergeten stad van Australia dus in tegenstelling tot bijvoorbeeld S, M of P is er relatief weinig over te vinden. Leuke reisboeken zoals die van Bill Bryson of Dolf de Vries besteden er een paar bladzijden aan maar dat is het dan ook wel. Veel andere 'around Australia' achtige boeken komen er niet eens :( Dus we zullen zelf op speurtocht gaan naar de stad in het park wat ze Canberra noemen. In Canberra zullen we net zo lang blijven als we nodig vinden (met de limiet onze ticket terug natuurlijk ;) ), wijken verkennen, shopping malls bezoeken (nergens krijg je een beter beeld van de wijkbewoners als in de lokale shopping mall) is bij agency polsen hoe het nu zit met IT banen en citizenship (iv.m. security checks) en de wijde omgeving om de stad heen is besnuffelen. Wellicht een mountainbike-huren of mezelf is tegen een rots aan gooien (om te beklimmen) Vakantie met een serieus tintje zeg maar :D

Als we het beu zijn via Kosciuszko richting de kust en langs de kust naar beneden met de bocht mee en zo naar Melbourne. (Dandenongs, Yarra)

Als het meezit een bevriend stel uit Belgie/Australia bezoeken die we vorig jaar in SA ontmoet hebben op een tripje (als ze dan niet net in de EU zijn) en dan met zo'n dikke A380 dubbeldekker weer naar huis.



Verder, omdat het niet zo heel mooi weer is, heb ik ook nog de tijd om te dromen van de zon te klussen in het huis. Momenteel ben ik het washok/bijkeuken aan het opknappen. Zo'n vergeten ruimte en waar ik mijn ontluikende DIY talenten kan botvieren. Weet nu hoe ik netjes kozijnen moet schilderen, gips plafond moet plaatsen en muren en plafond moet sausen. Morgen worden de tegels er in gelegd en zijn we in de afrondende fase gekomen zoals een aanrechtblokje en stopcontacten monteren.

Daarna maar eens info in gaan winnnen bij de deskundigen op de woningmarkt. Wat nu te doen met ons huis. Beide buren links en rechts zijn zo vriendelijk geweest om hun huis te koop te zetten de afgelopen maanden :eek: En ook de buren van de buren hebben dat maar gedaan :mad:

I.e. we zitten dus met een gaaf huis, met zeer ruime tuin op het zuiden. Maar met een woningmarkt die ongelofelijk knudde is, ons huis is geen starterswoning en alles om ons heen staat al even te koop. Ik probeer er niet teveel over na te denken maar het huis/de huidige woningmarkt zou ons wel eens een heel tijdje hier kunnen houden :oops:


Maar, on a positive note. Nog 4 maanden en dan stappen we uit in de blikkerende zonneschijn van Kingford Smith Airport en gaan we weer zien waarom we deze kruistocht zijn begonnen!
 
:) Ik weet dat we makkelijk roepen dat de 'andere' stad de mindere is. Tja, je moet nou eenmaal je eigen keus verdedigen, nietwaar ;). Maar ik ben het met je eens dat vrijwel elke plek hier beter is dan die eeuwige herst en winter van Nederland. We zijn vorige keer in Canberra geweest, en het is er echt niet slecht. Het is een jonge stad, met zijn voor- en nadelen. Het is er modern en schoon, er is werk, leuke huizen, goede scholen, cultuur, veel natuur binnen handbereik en een aantal andere grote steden binnen een dag rijden. Het enige wat er niet is, is het strand, en dat heb je in Utrecht ook niet :p
Persoonlijk keek ik er erg naar uit om niet meer te hoeven krabben 's ochtends, en dat heeft Canberra wel. Maar niet in die mate als in Nederland ;).
Je vindt het vast prima in Canberra. Misschien had je een andere plek gekozen als dat kon, maar dat betekent niet dat dit niet leuk genoeg is.

Wat betreft de rest van jullie reis, dat wordt ook vast super. De BM zijn prachtig en er is zoveel te zien op jullie route! Alleen jammer dat je niet even langs Adelaide komt :D.

Ja, het is wel balen als de hele straat in de verkoop staat. Het hoeft niks te zeggen, natuurlijk. Als jullie het beste huis hebben, dan verkoop je het toch wel. Of in elk geval de beste kwaliteit/prijs verhouding.... en er hoeft maar 1 koper te zijn. Toen ons huis te koop ging stonden er in een circel van 100 meter nog 6 te koop en daar kwamen er al snel twee bij. Allemaal dezelfde soort huizen (tja, Nederland...). Die van ons was de tweede die weg ging, na 5 maanden, en aan mensen die het huis in de derde week hadden gezien. Dus dat zegt niks.

succes met de voorbereidingen!
 
I was just kiddin' hoor over Adelaide en Canberra ;) Maar moet natuurlijk voor 'mijn' stadje opkomen ;) En wat betreft die temperatuur, het viel me echt op dat je goed kunt zien dat Adelaide en Canberra op 1 lijn liggen. Het weer (zon of regen) en max temepratuur lijken vaak op elkaar. Alleen die minimum temperatuur hé, daar verliest Canberra het dik van elke major city in OZ :( Maar niet getreurd!

En ach, strand, nu moet ik zeker een uur rijden om bij de Noordzee te komen, maar dat lukt nooit in die tijd vanwege de files. Ben je dan eindelijk op het strand (en heb je auto leeg laten lopen, opgerold en in je strandtas gedaan, want parkeerplek was er niet of koste een maandsalaris) lig met 100.000 man bij de paal met het molentje, gillende kinderen om je heen en reclamevluigtuigjes overhead. Nee dank u. Dan rij ik wel een half uurtje langer vanuit ACT. Zet mijn auto dan op een gravelpad en kijk naar de Kangaroos die over het strand huppelen (Murramarang NP) En als je in een buitenwijk van Sydney woont is het strand ook niet om de hoek. En ik kan toch niet stil liggen ;)

Zoals gezegd had ik al eerder naar ACT gekeken vanwege de buitensport mogelijkheden en het klimaat (ja ik heb meer hekel aan regen dan aan kou) en kijk uit naar de mountainbike en klim scene ( zie hier een plaatje van mij en één mijn hobbies :) )
digitale.jpg


Dus, nee. We will be quite alright once we get there :D

En wat betreft ons huis, tsja, je weet het nooit en we hadden vooraf al een ruime tijd ingecalculeerd (ong. 2 jaar vanaf nu) Dat geeft ons de tijd om alles op orde te krijgen, huis te verkopen, centjes te sparen en wat zaken netjes af te ronden. Moest ook mijn hoofd een beetje op orde krijgen en dat lukte me niet echt in de visum procedure. Er was zoveel risico dat we het visum niet zouden krijgen dat ik er niet op in kon/durfde te zetten. N is daar wat makkelijker in ;)

Dus nu we het visum hebben wordt het allemaal wat helderder in mijn hoofd zeg maar :) Alleen jammer dat de economie nu op zijn gat ligt en de halve straat te koop staat (voornamelijk oudere mensen die er honderd jaar wonen en nu kleiner willen gaan wonen...) Nu dus hopen dat de deskundigen desondanks positief zullen zijn qua verkoop!

Fingers X-ed!
 
Wij woonde in een krimpgemeente in het diepe zuiden van het land, erg veel huizen te koop en zo ook de buren. Wij hebben ons huis binnen 2 maanden verkocht( vorig jaar oktober). Veel geschilderd in een neutrale kleur, alles wat ook maar enigzins niet af was, af gemaakt en bij elke bezichtiging( we deden alles zonder makelaar) goede en eerlijke uitleg gegeven maar zeker ook de kopers eigen tijd gegund in het huis. Geef de hoop niet op!! ( en we hadden een Xpedite Jozef !!!)

PS: mis ons huisje in NL nog regelmatig ...
 
I was just kiddin' hoor over Adelaide en Canberra ;) Maar moet natuurlijk voor 'mijn' stadje opkomen ;)
En ach, strand, nu moet ik zeker een uur rijden om bij de Noordzee te komen, maar dat lukt nooit in die tijd vanwege de files. Ben je dan eindelijk op het strand (en heb je auto leeg laten lopen, opgerold en in je strandtas gedaan, want parkeerplek was er niet of koste een maandsalaris) lig met 100.000 man bij de paal met het molentje, gillende kinderen om je heen en reclamevluigtuigjes overhead. Nee dank u. Dan rij ik wel een half uurtje langer vanuit ACT. Zet mijn auto dan op een gravelpad en kijk naar de Kangaroos die over het strand huppelen (Murramarang NP)
Dus, nee. We will be quite alright once we get there :D !

Helemaal mee eens!! En leuke foto, wow
 
Zo, afgelopen vrijdag is de vriendin/makelaar geweest, ze had van te voren research gedaan naar de omgeving, 'gelijksoortige' huizen, daarna ons huis nog eens goed bekeken, opgemeten enz. enz. Daarna advies gegeven inzake diverse scenario's (niets doen, wat doen, veel doen) en wat daar de kosten/baten van zijn. Al met al erg fijn om iemand te hebben met verstand van zaken die bijna de hele dag voor je uit trekt. Thanks Girl!

Gelukkig lagen de verschillende scenario's allemaal qua kosten en baten in de richting van wat we zelf dachten. Maar het is zo fijn als iemand dat kan bevestigen en bij kan sturen op sommige dingen. Scenario wat we waarschijnlijk gaan volgen is nog wat onderhoud goed uitvoeren, badkamer vervangen en een zillion kleinere en grotere klusjes oppakken. Dus ik weet wel waar mijn vrije vrijdagen aan opgaan de komende tijd :rolleyes: Dan in het voorjaar maar een bord in de tuin. Dan is het huis netjes en schrik je de eerste kijkers niet af. Aangezien we toch een twee+ jarenplan hadden past dat wel.

Nu ook deze berg in ieder geval een route naar de top heeft hebben we nog een hobbeltje. Mijn alleenstaande moeder, moeder van welgeteld 1 kind... Moi..

We willen haar nu toch ect snel in gaan lichten zodat ze ook mee kan groeien in het proces naar een vertrek. Slecht nieuws gesprek gaat wel lukken met N erbij, de spiegoloog. Maar we willen haar ook wat leesvoer of iets dergelijks meegeven. Iets waarmee we haar beren en wolven wellicht iets kunnen rationaliseren en kleiner kunnen maken. Waar ze in kan kijken de dagen, weken en maanden na 'het gesprek'.

We denken dan aan algemene informatie over Canberra en omgeving, wat links naar huizen die we gezien hebben op internet, wat info over werk e.d., over de natuur, wat links naar filmpjes en links naar websites over achterblijvers en hun emoties e.d. En bijvoorbeeld wat knipsels uit het boekje wat Hartsinka postte. Ook zullen we Dolf de Vries zijn boek Australië in een Rugzak erbij doen. Bill Bryson is leuker maar Dolf is eerst negatief over Australië en trekt in het boek bij. Kan me voorstellen dat mijn Moeder ook even niet zo'n fan zal zijn van het land...

Vliegen doet ze regelmatig (en ver) dus dat Canberra (ehhh... Sydney) gewoon aan te vliegen is weet ze wel. Met computers is ze handig dus we gaan tijdens onze validatie trip al met Skype communiceren enz.

Maar wat voor soort vragen hadden jullie ouder(s) welke informatie hielp ze in het proces? enz. enz.
 
Het maakt niet uit hoe of wanneer je het verteld, leuk vinden doen ze het nooit!

Mijn vader is erg rustig en kalm in dat soort zaken en kwam met de leuke opmerking, "het is jouw leven en overal bakken ze brood". Mijn moeder, tja dat ware dikke tranen en in eerste instantie een hoop ontkennen. Toen ik 3 weken na mijn visum aanvraag mijn woning te koop zette was het duidelijk dat ik inderdaad zou gaan. Nadien was het bij alles, ja dit zou wel eens de laatste keer kunnen zijn....

Voor mijn vertrek heb ik de luxe gehad om 4 weken zonder werk bij mijn ouders te zitten. Heerlijk verwend te worden en samen nog leuke dingen doen. Daarbij hebben ze de laatste regelzaken bewust meegemaakt wat een hoop onrust wegnam, ik ging immers in mijn uppie maar had de zaken volgens hun aardig op een rijtje.

Met 9 maanden stonden mijn ouders op de stoep, het feit dat ze zagen dat Australie goed voor mij was was het laatste dag ze nodig hadden. Nu willen ze niet eens meer dat ik terug kom aangezien ze denken dat het leven in Aus beter is dan dat ik dat in Nld zou krijgen.

Succes
 
Back
Top