Merry-go-round to & in OZ

Las net je blog, weer leuk geschreven!
Zag dat je bij dezelfde baas werkt als mijn broer, grappig :D

Welke verhuizer hebben jullie in de arm genomen?

En je fiets schoonmaken met een tandenborstel ... Klinkt als veel werk! :eek:Zijn er meer dingen die je zo grondig moet reinigen?

Je vraagt het niet aan mij, maar toch geef ik antwoord ;) Onze verhuizer is Home2home. Wij hebben gewoon een goedkope afwasborstel gekocht en alle zolen, kieren, randjes en dingetjes schoongemaakt van alles wat op de grond staat of stond. Verder alles met de stofzuiger goed afgenomen. Een paar zandkorrels zijn niet zo erg, maar klonten modder nekken je.

Verder is houtworm iets waar ze op letten. Mocht je iets met houtworm hebben (kleine gaatjes in het hout) dan moet je het lakken. Als het ingesealde wormen zijn is het ok..

Wij hebben voor de zekerheid al het leer en bont ook gedeclared.
 
(less than) 10 weeks to go!

Net terug van een weekje werken in Singapore, leuke afwisseling van werkomgeving! En leuk om te zien dat je door je (aanstaande) migratie steeds globaler gaat denken. Singapore, Eindhoven, Canberra, USA. Het is allemaal om het éénder maar dan anders ;) Werk meer met collega's in Azie en de US dan met Nederlanders, hoop dat dit een beetje meehelpt straks met aarden in nieuwe wereld.

Wat betreft globaler denken, vandaag even verder verdiepen in het opzetten van een Sole Trader business in Canberra. Alle jobs die ik tot nu toe gezien heb zijn allemaal contracting en er is ook nog wel wat kans dat ik nog dingen in Europa of zo ga doen vanuit OZ. Dus hoe eerder ik mijn sole trader geregeld heb des te eerder kan ik centjes gaan verdienen hoop ik :)

Wat goede tips gekregen van @Red dust's OH en met wat verder speuren op de interwebz lijkt het erop dat ik hele stukken van het traject al vanuit NL kan doen (met de post...dat dan weer wel..)

1) TFN aanvragen lijkt gewoon al te kunnen:
https://www.ato.gov.au/uploadedFiles/Content/CAS/downloads/IND-TFN- NAT2628.pdf

2) Daarna kan ik volgens mij het ABN (aussie business number) ook gewoon al aanvragen:
http://aat.org.au/member-resources/...egister-overseas-applications-simplified.html

3) Tegelijkertijd business name registreren (https://www.business.gov.au/Info/Pl...egister-for-an-Australian-Business-Number-ABN)

4) Interwebz domein naam registreren en bank accountje regelen (kan ook gewoon eigen reeds bestaande OZ bank account zijn volgens mij)

Dus op het feit na dat ik weer naar de Notaris moet in NL om paspoort, birth certificate en/of rijbewijs te certificeren lijkt het gewoon vanaf hier te kunnen. Aangezien de doorlooptijden serieus lang lijken te zijn (bijv. 28 dagen voor een TFN :eek: ) lijkt het me slim asap te beginnen!

En het houdt je tenminste lekker bezig op de vrijdag...:rolleyes:
 
Lekker bezig!
Je moet een Australisch adres hebben om je TFN en ABN naartoe te kunnen sturen geloof ik. Mocht je een adres nodig hebben dan kunnen wij daar wel mee helpen als je wilt.

Waarom moet je precies je rijbewijs en paspoort laten certificeren? Wij hebben op het gemeentehuis een gecertificeerde kopie laten maken van ons paspoort en die is overal goedgekeurd vooralsnog.
Het rijbewijs doet ook niemand moeilijk over. Geen vertalingen, geen gekke kopieën, gewoon kopie en klaar. Wij gebruiken zelfs alleen scans van de voorkant, dus je BSN is niet eens zichtbaar. Was overal oke.
 
Normaliter moet je in OZ zijn voor een TFN. Maar als je een business wil starten in OZ vanuit het buitenland kun je via een andere weg ook een TFN aanvragen op een buitenlands adres. "...Tax file number – application or enquiry for individuals living outside Australia..."

(bedankt voor het aanbod trouwens!!! Mocht het alsnog nodig zijn weet ik je te vinden ;))

Alleen moet je voor deze procedure dus die gecertificeerde kopieën hebben (wat niet nodig is als je in OZ zelf bent).

Keep you posted of dit ook allemaal in het echie zo werkt ;)
 
Voor zover ik mij kan herinneren ging het registrereren als Soletrader aardig rap. Tenzij je uit het vliegtuig wil rollen in je nieuwe baan, zou ik dat niet vanuit NL doen. Maar ik zoek het dan ook niet om alles om te gaan zetten kwa adressen..

Als je al een domein wil registreren, mag je mijn ABN wel gebruiken als je wil.
 
Voor zover ik mij kan herinneren ging het registrereren als Soletrader aardig rap.
Weet je nog in welke orde van grote? Een dag, een week, een maand?

Tenzij je uit het vliegtuig wil rollen in je nieuwe baan, zou ik dat niet vanuit NL doen.
Er is een kans dat ik wellicht al een quote uit moet brengen voor ik zelf in Australia ben dus vandaar... (In NL heb ik geen eigen bedrijf) Dus het regelen vanuit NL is niet omdat ik me zit te vervelen ;) Maar om te zorgen dat ik die opdracht (al) kan scoren voor ik er zelf ben.

Als je al een domein wil registreren, mag je mijn ABN wel gebruiken als je wil.
Top! Dank je! Noted :)
 
Het wordt dus allemaal erg concreet. Gaaf en spannend!
Is dit Ms Bang, of Mr?
Ben benieuwd naar de pitch van je bedrijfje!
:up:
 
Nog steeds benieuwd naar de pitch...:up:
Thanks :)

Easy pitch. Contractor voor Project Management & IT Consultancy. Canberra is nu eenmaal een stad van contracting jobs, dus zal iets op moeten richten om een factuur te kunnen sturen. Maar heel veel spannender heb ik nog niet voor ogen ;)
 
Was wel een 10 jaar plan hoor @Kazz en de grote klussen hebben we uitbesteed en lieten deze doen als wij in Australia op vakantie waren :p
Kwam je thuis: Hop nieuwe badkamer (en een lege portemonnee :eek: )
 
Erg gaaf. Stylen is vooral de kunst van het weglaten. Dat bewijzen jullie maar weer, bijvoorbeeld met de woonkamer en de keuken.
:up:

Garage zal wel ander verhaal zijn...:D
Succes met het hamburgers bakken /edit: it contractorship.
Leuke bijkomstigheid, ondernemerschap. Ik hoop dat het je gaat lukken.
 
Weet je nog in welke orde van grote? Een dag, een week, een maand?
Dat is wel een grote gok, want het is lang geleden, maar ik dacht 1 week.

Er is een kans dat ik wellicht al een quote uit moet brengen voor ik zelf in Australia ben dus vandaar...
En een quote uitbrengen zonder dat het bedrijf officieel nog niet gelanceerd is kan niet omdat...? Of wil je al een overeenkomst laten tekenen? Dat is lastiger, maar ach, genoeg mensen die dat ook doen.

Top! Dank je! Noted :)

No worries, stuur me maar een PM op FB als je er gebruik van wilt maken.
 
Back
Top