Money, money, money..... ;-)

Familie S

XPdite Sponsor
De makelaar vroeg ons een goede calculatie te maken wat onze woning minimaal moet opbrengen.
(Na het Catshuis eruit is gaan we drastisch de prijs van de woning verlagen en hopelijk snel weg. :D )
Maar nu zit ik met dat vervelende startkapitaal.
Hoeveel geld heb je nu echt nodig om in OZ niet in de problemen te komen met 2 kids?
Tickets, hond en meubels verschepen niet meegerekend.
Is €30.000 bv dan voldoende? Veel te veel of toch te weinig???
Er moeten 2 auto's gekocht en huur aanbetaald, eten, drinken.....
 
Wie o wie?
Als je het weet, mag je je vinger opsteken!

Dit is natuurlijk niet alleen interessant voor jullie, wij en vele anderen moeten ook een keer achter het telraam klimmen.
Tickets: ___ 3.500 - 5.000
Huur huis: _ 1.000 - 1.500...per maand
Interieur: ________?.???...(Kun je zo duur maken als je zelf wilt)
Auto's: _________2.000...each (aanschaf, als je voor goedkoop gaat)
Autokosten: _ 500 - 1.000
Eten: ______200 - _400...per maand
Regeldingen: _____5.000...(stelpost, beetje ruim ingeschaald, je weet niet wat je tegenkomt)

Let op:
Afrekenen met de belasting!
Abonnementen opzeggen
Post doorsturen

Met 30k kom je dus best wel een eind, maar de één verstaat de kunst om met weinig veel te doen, terwijl de ander geen idee heeft waar de liquide middelen allemaal naar "weglekken". Hoeveel comfort ben je bereid op te geven?
 
Comfort hoeven we niet, hebben we nu ook niet.
Container met meubels gaat mee, dus we hoeven niks nieuws te kopen.
Tickets en container heb ik al apart berekend, hoeft niet bij deze kosten.
Hooguit een vaatwasser en een koelkast dus.
Kids kunnen nu nog wel samen op 1 slaapkamer, zijn nog klein.
Auto's wel, maar we verkopen onze auto hier ook nog, dus kunnen we daar weer investeren.
Post doorsturen is gratis binnen Nederland naar gemachtigde vrienden.


Edit: Gave woning bv:
http://www.realestate.com.au/property-unit-tas-margate-404725989
 
kost altijd meer dan je denkt; denk bij aanschaf auto ook aan reggo (als je een oudje hebt ook APK + een soort jaarlijkse wegenbelasting), overschrijfkosten (3% v/d aanschafprijs in NSW, eenmalig), verzekeringen (greenslip en comprensive insurance (de WA+ zeg maar) . Huurhuis moet je 4 weken bond + 2 weken vooruit betalen. Bij aanschaf van je auto heeft de vorige eigenaar betaald voor reggo en de greenslip, het loont dus om te zoeken naar een auto waarbij dat net is gebeurd, dan kun je die kosten nog even uitstellen.

Eten; in alle realiteit; eerder 200 per week dan per maand (sorry, het is hier duur!) en de eerste paar keren boodschappen doen zijn duur omdat je stomme dingen als zout, kruiden enzo allemaal opnieuw moet aanschaffen.
Wat doe je totdat de container aankomt? Leef je op de grond? Of schaf je een kleine campinguitrustig alvast aan? leven op het tuinset? Zul je ook moeten aanschaffen...
Je hebt hier een toko die heet Radio Rentals (weet niet of ze in Tasmanie zitten), daar kun je koelkast, tv e.d. huren voor een poosje. En je kunt dat soort spullen ook goed 2de-hands kopen. Sowieso is de 2de-hands markt hier heel goed.

Medische kosten: hopelijk heb je het niet nodig, maar houdt een klein potje klaar voor 'out of pocket' kosten. Dat gezegd hebbend, mocht je een huisarts nodig hebben, zoek er een die aan bulkbilling doet, dan zijn de kosten volledig gedekt door Medicare. Maar in emergency heb je wellicht de tijd niet om kritisch te zijn... Medicijnen hebben altijd een soort eigen bijdragen, maar als je geen inkomen hebt, heb je recht op een concession card en kost het een fractie (geloof 5 dollar per recept i.p.v. 35 dollar per recept).

Maar als je hier snel aan de bak bent, heb je ook snel geld (meestal betalen ze uit per 2 weken of zelfs per week). Je krijgt snel huursubsidie en kinderbijslag als je geen inkomen hebt en andere 'ondersteuning', daar heb je volgens mij direct recht op. Dat loopt ook aardig op. Het is inkomensafhankelijk, houdt er rekening mee dat als je datzelfde belastingjaar ineens heel veel gaat verdienen, de ATO het terugvordert.

Dit is waar wij tegenaan zijn gelopen... als ik nog meer bedenk, kom ik nog wel even 'terug'.

Succes met rekenen!!
 
Family S........FAMILY S.

Ik heb jullie al lang gevolgd en ook al enkele keren gesproken.
Jullie zijn mensen met een zeer goed hartje.
Jullie willen zo graag naar Australia en vanwegen jullie omstandigheden het liefst gisteren al.

Die makelaar zou ik het liefst ontmoeten in een cafe aan de bar.
Uiteindelijk zal hij ergens onder de bar eindigen.

Deze man speelt, draait en sjoemelt met jullie belangrijke dromen (die uiteindelijk waar gaan worden)
Maar geduld is een schone zaak.

Wat hij nu probeert is niet eerlijk en bij lange niet fair.
Ik weet het , de markt is shit in landje Nederland.

Toch heeft jullie huis een marktwaarde.
En elk huis heeft zijn maximale waarde....zelfs in deze moeilijke tijd.
Deze man die voor jullie alles eruit moet halen vraagt wat is jullie laagste offer.
Luister nog een keer ik zal het anders omschrijven.
Deze shithead die vet betaald krijgt en alles uit de kast moet halen om de hoogste prijs voor jullie moet binnen halen vraagt , voor welk minium bedrag willen jullie je kot kwijt.
Omdat de markt niet loopt zitten jullie al laag omdat jullie weg willen.
Jullie laten jezelf te erg beinvloeden door jezelf te open wanhopig op te stellen en je makelaar begint nu met je ballen te spelen.
Niemand zou een ander persoon mogen belazeren , want dat is waar hij nu mee bezig is, jullie belazeren.
Heel graag...ik hoop zo graag dat in rood 1 maal voorkomt met deze persoon, eve of my life.
Ga 1 weekend je huis zo opruimen binnen en buiten dat een 5 sterre hotel er niet aan kan tippe.
Nodig 3 makelaars uit en laat een schatting doen, deze zijn gratis anders moet je die hyenas niet uitnodigen.
Vraag naar een absolute max en min. prijs.
Laten we zien wat eruit komt.

Deze man kost geld als je het agreement verbreekt, dat was al het eerst vieze wat hij jullie heeft ingeluld.
Een makelaar die niet kan verkopen binnen agreement tijd heeft geen recht op iets.
Alleen als hij zo slim is het erin te zetten en je daarvoor laat tekenen.
Ik en mijn hele family heeft al vele huisjes verkocht en als een makelaar zei, het gaat je dit kosten als je agreement binnen of buiten contract tijd verbreekt dan was hij al history want daar teken je niet voor.

Doe je zelf niet tekort.
Als je in Australia komt met 30.000 euro dan is dat niet veel want op dit moment is Nederland stukke goedkoper leven dan Australia.
2 fatsoenlijke auto's met de garantie dat ze blijven rijden kost al meer dan 30.000euro
Huren per week iets fatsoenlijk kost al minium $400,-
Boodschappen met 2 kids gaat je per week al $200 tot $300 +++ kosten.
Hypotheken is hot in het nieuws op dit moment in Australia want ANZ bank heeft kosten voor hypotheken verhoogt met 0.6% en de rest zal zeker gaan volgen.

G&*(ver*me ben ik blij dat ik geen hypotheek meer nodig heb.

Lieve Family S, ...Laat je niet bedonderen door dit vies vuil laag nivo hyena mannetje die niks om jullie geeft ...niet voor jullie wil werken alleen maar van jullie af wil zijn.

De centen die hij door je neus boort zul je nog erg hard nodig hebben.
Geduld is een schone zaak en ga eens met de rechtwinkel praten of je onder hem uit komt.

JackDevil%20sad%20Icon.jpg
 
oh, en ik lees dat je een school in gedachten hebt? Houdt dan rekening met de aanschaf van schooluniformen, schoenen, bijdragen voor boeken enz. Denk dat we al met al voor 1 kind (ook met aanschaf van 2de-hands en 'hema'-spul) zo'n 300 dollar kwijt waren voor term 1, term 2 zal weer nieuwe kosten brengen (o.a. een nieuw schooluniform omdat het winter en zomeruniform van elkaar afwijkt, grrrrrrrrrrrrrrrrrrrr), maar dan zul je wel weer inkomen hebben.
 
Soms lopen de rillingen me ook over de rug als ik sommige berichten zie hoor, gvd hee, eten voor 400 per maand, kunt u dat mij ook even leren, eerder per week.
Ruim 350 per week en daar zit geen druppe alcohol bij en ook geen ongezond eten, als je hier gezond wilt eten ,ben je ruim 300 per week kwijt met 2 kids.

Voor de auto, check ajb online of ie schuldvrij is,want een autolening koop je hier meteen gezellig erbij, zie je iets als goed als nieuw ,voor maar een paar duizend, trek dan je wenkbrauwen op en check.

Mijn ervaring is dat je een auto beter prive over kunt nemen en kunt laten controleren, dat is 60% goedkoper zo een beetje dan bij een dealer en die haalt uit een tweedehands ook alle goeie onderdelen eruit en verkoopt die aan jou als je met je 2e hands terug komt, kijk eens, nou wat toevallig, heb ik net liggen,

Ik vind 2e hands autohandelaren hier ongeveer net zo leuk als Jack makelaars leuk vind.

Als je schooluniform gaat kopen ,kijk dan even in welk seizoen je zit, zodat je niet nieuw koopt en na een maand het winteruniform moet van year weet ik veel.

Over geen inkomen en aankloppen bij de overheid zou ik me even flink achter de oren krabbelen, permanent of niet, staat daar geen wachttijd voor een aantal jaar,voordat je er recht op hebt?

Ik heb wel 1 hele goeie tip voor je, zorg dat je NL rekening op expat gaat staan zodat niemand dan alleen waarvan jij het wilt kunnen afschrijven, ik geef je de kost hoeveel mensen door willen gaan met automatisch afschrijven die je al 3 keer aangetekend kennis hebt gegeven van weet ik veel wat allemaal, echt doen, want dat scheelt echt zoveel zooi en ergenis.

wat ook geld kost je laten aansluiten op alles, 100 hier 200 daar, internet, Tv telefoon, je mag ze allemaal een bedrag sturen om aangesloten te worden.

Zorg dat je iets hebt waarop staat waar je woont, je volledige naam en adres,van een instantie maakt niet uit wat, zo regel je die dingen veel makkelijker,want ze vragen ernaar.
 
family assistance en rent assistance heb je met PR direct recht op. Ook concession card krijg je direct. Maar let wel op je jaarinkomen.
 
Lening krijg je pas als je de bank kunt aantonen dat je een jaar in Australia gewerkt hebt.
Dit met een reference letter van je employer.

Anders kun je nog altijd in een oude stink caravan voor $350,-per week op een toeristen park je eigen settlen.
Not recommended........:).

Opmerkingen of vraagjes , we horen ze graag.

Cheers,

Jacksmileys-devil-456111.gif
 
Het enige probleempje wat ik me kan bedenken met de verkoop van een huis in Noord Groningen is dat (correct me if I'm wrong) de gemiddelde huizenprijzen daar toch wel wat lager liggen dan in de rest van NL. Ik hoop dat je in ieder geval een goede prijs krijgt voor je huis en dan genoeg overhoudt om DAAR iets leuks aan te schaffen.
Wat de opmerking betreft van Jack, jammer dat ik dat maar 1x kan "liken". Ik geef hem gelijk, ga voor een andere zodat je de beste prijs kan krijgen. Als ik de andere opmerkingen lees, dan heb je toch wel een redelijk kapitaal nodig om daar redelijk rond te komen. Go for the best!!
 
Soms lopen de rillingen me ook over de rug als ik sommige berichten zie hoor, gvd hee, eten voor 400 per maand, kunt u dat mij ook even leren, eerder per week.
Ruim 350 per week en daar zit geen druppe alcohol bij en ook geen ongezond eten, als je hier gezond wilt eten ,ben je ruim 300 per week kwijt met 2 kids.

Iedereen heeft zo zijn eigen luxe-standaard. Om te kunnen sparen voor later, of om een magere tijd te kunnen overbruggen, moet je soms dingen laten en heel bewust kiezen. Zodoende, uit eigen ervaringen en eerdere conversaties met Familie S schreef ik hier dit bedrag. Geld lenen voor luxe is zo'n beetje het domste wat je kunt doen, vooral in deze tijd. Jack gaf dat ook al aan met zijn betoog over hypotheken. Liever even wat zuiniger aan.

Het verbaast mij toch wel te horen dat Australië duurder is dan Nederland. Voor het gemak reken ik de Euro voor de Dollar, dat wil zeggen: ben je hier 100 euro in de week kwijt voor je boodschappen, dan zou dat daar ongeveer 100 dollar zijn. De keuze is in de meeste (enorm grote) Australische supermarkten erg groot. Met een beetje hoofdrekenen kun je zo best voordelig shoppen, maar wij houden ons wèl aan ons boodschappenlijstje. Ik wil best geloven dat het leven daar duurder is, tenslotte zit ik in het koude kikkerlandje, maar of je nu hier zit of daar zit, je koopgedrag is een belangrijke factor bij de begrotingen en rekeningen.

Ennu... betaal contant uit een vast budget. Alles per pin betalen heeft als gevolg dat je het overzicht kwijt bent.

Ik vind 2e hands autohandelaren hier ongeveer net zo leuk als Jack makelaars leuk vind.

Helemaal mee eens!:up:

Verder lees ik hierboven al een heleboel zeer interessante en praktische zaken! Goed opgepakt, stevige reacties.
Klasse!

Cheers,
Cor
 
maakt het ook uit waar je woont? Ik had begrepen dat bv huizenprijzen in Sydney hoger zijn dan in Adelaide. Geldt dat ook voor andere kosten, zoals boodschappen en benzine enzo?
 
Lening krijg je pas als je de bank kunt aantonen dat je een jaar in Australia gewerkt hebt.
Dit met een reference letter van je employer.

Anders kun je nog altijd in een oude stink caravan voor $350,-per week op een toeristen park je eigen settlen.
Not recommended........:).

Opmerkingen of vraagjes , we horen ze graag.

Cheers,

JackView attachment 29

350 per week voor een caravan? o_O

350 per maand bedoel je hopelijk :p
 

Huurprijzen vallen blijkbaar nog wel mee in rural area. In de stad zal dat wel een ander geval zijn. Maar ja, als het maar voor een paar maandjes is...

Dus wie een kostenbegroting gaan maken, moeten we eerst weten waar hij naartoe wil gaan.
By the way, 250 dollar per week is toch meer dan duizend dollar per maand. Toch best expensive, ook voor een afgelegen gebied. Is er niet zoiets als sociale huur? Of liggen de inkomens een stuk hoger dan in Nederland? Wat brengt een laaggeschoolde arbeider mee per maand (Sociale huur in NL is gebaseerd op lage inkomens).

Dus als Australië zo duur is, moet je haast wel veel verdienen om er een bestaan op te kunnen bouwen. Kan dit als je arbeider of vakman bent? Naar dergelijke beroepen is naar ik meen wel veel vraag.

maakt het ook uit waar je woont? Ik had begrepen dat bv huizenprijzen in Sydney hoger zijn dan in Adelaide. Geldt dat ook voor andere kosten, zoals boodschappen en benzine enzo?

Hoe verder je van de bewoonde wereld vandaan woont, hoe duurder de benzine en boodschappen zijn, omdat het meer kost ze daar te brengen. Dat was destijds zo in de central area. In Australië zullen de huizenprijzen ook wel hoger zijn in grote steden dan in de kleinere randsteden/suburbs, net zoals in Nederland het geval is. Wie weet daar meer over?
 
350 per week voor een caravan? o_O

350 per maand bedoel je hopelijk :p

$350,- per week in Byron bay , FOL.
Moet wel eerlijk zijn...caravan met een cabin in one, eigen toilet en douche...maar toch.

Ging ik huren via real estate en wilde ik contract verbreken binnen de 6 maanden dan moest ik 4 weken huur betalen als uitbetaling.
Zo had ik geen verplichtingen en niks te doen met die eikels real estate agents, kon ik alles uitzoeken en in vrije tijd hadde we een zeer mooie plek om te verblijven met mooie beach met dolfijnen (see photos).

Cheers,

Jack>:D
 
Niet in Byron bay , FOL.

Cheers,

Jack>:D

Damn...

P.s. ik moet overigens zeggen dat wanneer we gaan -als we gaan :confused:- dit ook echt niet met veel meer dan 40k is. Al zijn we met z'n 2en. We zullen toch aardig op de centen moeten letten.
 
Back
Top