On another note.... (Water shortage SEQ)

Advies van the Fockers

If it's yellow.......let it mellow, if it's brown....flush it down.

Syl :)

Ja, en Sylvia en ik hadden het er vandaag nog over dat een drol soms ook met een halve flush doorgetrokken kan worden. Dat scheelt zo even 5 liter!

Geen grapje hoor!

Mottig praatje Irene, maar pas daar wel mee op.

Het gebruik van te weinig water kan verstopping in je riolering veroorzaken. Het is de bedoeling dat die drol helemaal naar de straat spoelt, en niet alleen door het waterslot van je plee.

Hier in NL heeft toch bijna iedereen al een waterbesparend toilet dat maar een liter of 7 per drol-spoelbeurt gebruikt? Kennen ze die in Oz nog niet?

ja de meeste toiletten hier in Brisbane hebben twee knoppen: eentje voor een paar liter en eentje om de hele bak leeg te kieperen

Tja die gekken dingen met een knop voor een hele tank en een halve tank. Als je het mij vraagt zijn die NL zuiniger. Dan bedoel ik die dingen met een stop knop.  :-o Spoelen,... als je denkt dat het genoeg is dan druk je op die anderen knop om het hele water gebeuren te stoppen... Of waren wij nou de enigste die zo'n ding thuis hadden???  :|

Zuiniger, misschien, maar dan moet je wel
consequent zijn met de stop knop. En je
bent niet de enige hoor Bear, wij hebben
ook zulke toiletten  :-D.

Je kunt hier voor een paar dollar een ding kopen dat je in je spoelbak bevestigt waardoor je wc ophoudt met spoelen zodra je de knop loslaat. Geen idee hoe 't eruit ziet, maar ik neem aan dat het een gewichtje is dat je aan de hefboom bevestigt waardoor die altijd doorslaat naar de "uit"stand ongeacht de waterstand, tenzij je de knop inhoudt. Of zoiets, 't is lang geleden dat ik me heb verdiept in een toiletmechanisme  :wink:

Heej, das handig.

Zo zie je maar weer dat er best wel wat mogelijkheden zijn om als consument een steentje bij te dragen aan het zuinig omspringen met H2O.

Ik heb een jaartje in Sardinie gewoond en daar was het zelfde probleem.
Het wasmachine water werd opgevangen in emmers en die emmers werden naast de wc gezet.
In het begin vond ik het vreemd omdat we dat hier niet gewend zijn, maar ik vind dat je je moet aanpassen.
Alle beetjes helpen, toch

Jolanda

Al ons water van toilet, badkamer en wasmachine wordt naar een septic tank gepomd en vanuit de tank de tuin in via een sproeiersysteem.

Is dat zuiver water (gefilterd) of is dat water mer een luchtje :-D

Kun je misschien uitleggen hoe dat in zijn werk gaat?

Mariette

Het water vanuit genoemde 'bronnen' wordt in de septic tank afgebroken door een filter- / afbraakmechanisme. Dit water wordt dan in een tweede tank gepomd. Vanuit die tweede tank wordt het water de tuin in gepomd. Dit is geen drinkwater!

Dus als ik de bloemetjes water wil geven, ga ik gewoon ff naar het toilet!  :evil:

Maar zonder gekheid. Het systeem heet Super Treat Sewage Treatment System en hier kan je zien hoe het precies werkt:
http://www.environmentalwaste.com.au/supertreat.html

Ik vind het goed hoor, Ireen, dat je er even op wijst dat het hier niet allemaal rozengeur en manenschijn is (zit ik goed met mijn nieuwe/oude Nederlandse spelling  :roll:). Wij zijn hier een stuk zuiniger geworden met water. Douchen korter, geven de plantjes met het wasmachine water water. En proberen in het algemeen op te letten. Pas als er mensen uit NL over zijn merken we hoeveel we er in veranderd zijn: NIet te lang douchen hoor!!! Roepen wij dan  :-D.

[quote author=Bartman link=topic=5340.msg68268#msg68268 date=1155835296]
Mottig praatje Irene, maar pas daar wel mee op.

Het gebruik van te weinig water kan verstopping in je riolering veroorzaken. Het is de bedoeling dat die drol helemaal naar de straat spoelt, en niet alleen door het waterslot van je plee.

Hier in NL heeft toch bijna iedereen al een waterbesparend toilet dat maar een liter of 7 per drol-spoelbeurt gebruikt? Kennen ze die in Oz nog niet?
[/quote]

Bartmans, wat betekent 'mottig'?

En natuurlijk heb je helemaal gelijk, hetzelfde principe gold op onze boot; uit het zicht betekende nog niet uit de boot. Maar daar heb je dus linialen voor. Nee serieus, een beetje gezond inzicht vertelt je wel of je er met een halve flush vanaf kan komen of een hele moet doen.

Hier kan je, als je nu een dual-flush WC installeerd een rebate krijgen. Maar veel WC's hebben die al. Wij hebben slechts 4 WC's in het huis (en dat is een probleem, wanneer je écht moet, want wáár??? Decisions, decisions!...).

Hee Hans, dat 'dingetje', daar heb ik nog niet van gehoord? Nou heb ik de 'lever' vast gezet omdat ik m'n douchewater in de stortbak gooi, maar voor de publieke wc's in het huis zou dat verrekkes handig zijn. Hou me op de hoogte, wil je? :)

:) Rebekka, ik herken dat. Zelfs in NZ, waar er geen water tekort is, word ik iebel als ik een kraan voor niets hoor lopen.

OVERIGENS....... Ik wist niet dat Brisbane water verkoopt aan Gold Coast. Gold Coast heeft geprobeerd dat  contract te cancellen (zij hebben op dit moment immers genoeg, wij te weinig), maar Brisbane wilde dat niet, want het brengt geld in het laatje.

Ik voelde me toch wel even 'taken for a fool' toen ik dat hoorde. Cairns loopt over maar een pijpleiding leggen kan niet (was dat omdat het te duur is?), er gaat een dam aangelegd worden waar in de afgelopen 15 jaar vrijwel geen druppel is gevallen.... En de gewone mens snapt er dus niets meer van.
'
Ik ben in ieder geval de kluts kwijt!!

Same here...  :-o Ik snap echt soms de logica niet. Maar ik vind het ook wel eens moeilijk om mijn mening te geven want zolang wonen wij hier nog niet :). Net als bijvoorbeeld vragen aan de mensen in Toowoomba of ze recycled water willen... niet vragen. Gewoon doen! Nu is er immers bijna niets  :|.

[quote author=Eerainuh link=topic=5340.msg68813#msg68813 date=1156371471]

Ik ben in ieder geval de kluts kwijt!!

[/quote]

vast naar de Gold Coast gespoeld!  :-D

Ja, je slaat de spijker op de kop Rebekka! Wij hebben geen verhalen 'van toen', en anderen wel. Ik luister en luister en luister, en soms val ik dan een beetje om, soms klinkt het heel goed.

Dus tja... wat doe ik? Toch nog maar in m'n teil douchen... :)

Back