En? Wat vond je van Nederland?
Haha, zeg ik daaar iets over op onze weblog?? (Ik geloof het niet eigenlijk
). Een paar dingen die ons opgevallen waren:
- GOEDKOOP: Het is duidelijk te merken dat de economie (prijspeil / inflatie) in NL in die 5.5 jaar niet erg gestegen is (1% p.jaar misschien). Terwijl het hier (WA) zeker de eerste 2 - 3 jaar een veelvoud daarvan was. Een kopje cappucino op een terrasje (ook in Noordwijk op de boulevard) EUR 2.20. Ik ben er zeker van dat dat 6 jaar geleden niet goedkoper was ...
- Minder DRUKTE op wegen: Misschien deels vanwege de (nog een beetje) vakantie tijd, maar de A2 met 5 baans, stukjes 130km/uur, A27 idem... Het voelde een stuk rustiger dan toen we weggingen (Ok, we reden niet echt in spits tijden, maar hoordenop de radio ook niet zoveel file berichten als we hadden verwacht).
- KIJKEN: Wat ons niet erg opgevallen was toen we hierheen kwamen, maar nu des te meer: In NL kijkt iedereen (naar je). Kijken in de zin van in de gaten houden... Klaar ook om commentaar te leveren. Een beetje het nederlandse vingertje zeg maar..
- OPZIJ: Als het ergens druk is (bv Den Bosch, tijden de Boulevard op de parade), viel het ons op dat de mensen die je tegemoet komen, er absoluut geen rekening mee houden dat jij ook op de stoep / weg ... loopt. Je moet tegen mensen aanlopen voor ze in de gaten hebben dat elkaar ruimte gunnen ook een optie was geweest ...
- De weg vinden en familie en vrienden weer zien/spreken: Allemaal alsof het gisteren was (deels dankzij Skype, maar ook voor mensen die we echt 5.5 jaar niet meer gesproken hadden).
- AH: Eerste keer dat we AH binnenliepen, wisten we (ok, vooral Ellen) gewoon niet waar te kijken / beginnen... Wat een assortiment. B.v.: volop vlees (zoals hier ook bij Woollies), maar in NL in allerlei verschillende versie en uitvoeringen. Bij Woollies hier wel veel, maar gewoon veel van hetzelfde (mischien in verschillende hoeveelheden verpakt).
Anyways, dat is zo'n beetje wat ons het meest opgevallen was ...
Oh en over goedkoop gesproken, Oostenrijk is nog een stuk goedkoper dan NL. Uit eten bij een italiaan in (Den Bosch) NL: 10 - 11 euro voor een pizza. Oostenrijk: 7-8 Euro....