Perthpete´s laatste stand van zaken

Hoi Susan,

Even goed onderzoek doen heeft hier geholpen. Bij de (reguliere) bank kregen we inderdaad geen hypotheek, ondanks dat we minder dan de helft van de aankoopwaarde aan hypotheek nodig hadden. Zij hebben de regel dat je absoluut werk moet hebben.
Er zijn echter ook financiers die op basis van 'dekking' (dwz dat je dus een flink deel van het huis zelf betaald) een hypotheek verstrekken. En dat zijn geen malafide bedrijven of zo! Ze hanteren wel een iets hogere rente (0,5 % boven de markt rente).

EN ja, wij waren oorspronkelijk van plan om eerst werk te hebben en dan pas te kopen. Maar gezien de huidige markt is het nog steeds verstandig om snel te kopen, aangezien de prijzen hier bijna per maand met 1 a 2 procent stijgen... Dus elke maand later laat je in feite een stuk winst lopen. Natuurlijk is het dan wel verstandig om te zorgen dat je niet al je spaargeld meteen in het huis stopt, maar het hypotheek bedrag groot genoeg laat zijn om van je 'overgebleven' spaargeld b.v. een heel jaar rente en aflossing te kunnen betalen en van te kunnen leven...

Als je in nog meer details geinteresseerd zou zijn, laat dan maar even weten via de reguliere mail. Of neem contact op wanneer jullie hier zijn (jullie kwamen in eerste instantie toch naar Perth??)..

M.vr.gr.
Perthpete

Hoi Pete,

Ik begrijp het!  Mijn broer en schoonzus waren hier uit Perth vorige maand, en inderdaad hebben ze verteld dat het momenteel een 'gekkenhuis' is in Perth. 

We weten nog niet waar we eerst naartoe gaan, omdat mijn broer en schoonzus misschien over een paar jaar naar Sydney (waar zij vandaan komt) gaan, dus ik wil niet dat wij in Perth zitten als mijn broer in Sydney zit, en weer verhuizen doen we liever niet.  We zien het wel, er kan veel veranderen tussen nu en een jaar!

Veel succes met werk vinden!

Groetjes,
Susan

Zojuist een (geautomatiseerd) mailtje gekregen van Kent Movers (samenwerking TEAM relocations) dat onze container aangekomen is in de haven en nu 'in process is of being transported to the Licensed Bond of Australian Customs...' (o.i.d.). Zowaar precies op de datum die 6 weken geleden werd aangegeven als geplande aankomstdatum.

Zowaar, het zou plantechnisch wel eens prima kunnen gaan kloppen met de oplevering van ons huis op 26 juni ;-) ;-)

Perthpete

Zowaar! Vandaag bericht gekregen dat de container vrijgegeven is. De verhuizer vroeg wanneer ze kunnen opleveren... (;-) . Dat was dus nog sneller dan we dachten.

Helaas ook vandaag iets nieuws geleerd: Settlement date op 26 juni betekent niet (perse) dat je 26 juni de sleutels krijgt. De verkopers hebben (legally) de tijd tot lunchtijd de volgende dag om de sleutels op te leveren ... :-( ..... Dus zijn we nu de planning maar een beetje aan het aanpassen..

Perthpete

Goed nieuws over jullie container, mooi dat het zo snel is gegaan.

En over de sleutels, 1 dagje valt wel mee toch? Niet lang en jullie zullen je eigen plek hebben met je eigen dingen om jullie heen, is toch snel gegaan.  :up:

Hoi Susan,

Helemaal gelijk hoor! Alleen hadden in ons enthousiasme al e.e.a. ingepland (en strak ook, als echte Hollanders) en dat moesten we effe wat aanpassen. Maar inderdaad nog een goede twee weken en we zitten in ons eigen stukje Perth...

Perthpete

JOEPIE!!! We hebben de sleutels van ons eigen huis in Perth !!! Vanaf morgen aan de slag......
Perthpete.

Heej Perthpete,

Ik wist niet dat jullie nu pas een huis hadden gekocht!
Ik had zo uit alle andere posts gedacht dat jullie al eeuwigheden hier in Perth woonden!
Gefeliciflapstaart met de move!!!  :happysun: :applaus: :happysun:

Inacar

Dank jullie allen!

Inacar:
Nee hoor, we zitten nog geen 3 maanden hier (vanaf 6 april j.l.). Wel voelt het alsof we hier al veel en veel langer zitten (een half jaar of zo).

Perthpete

He, he, een beetje moe maar voldaan... Vandaag zijn de verhuizers  gekomen, hebben alles afgeleverd en de grote spullen uitgepakt (kasten, vitrinekast, piano, etc). Helaas wel een paar schade gevalletjes, maar gelukkig niet te veel (wat glazen platen uit de vitrine kast gebroken, een vaas en een boekenkast kapot.

Zelf pakken we de dozen uit, want dan kunnen we alles meteen op een goede plek zetten. Op dit moment hebben we zeker 80% van de dozen uitgepakt.. En, voor mij heel belangrijk (;-) , de versterker, dvd-speler en boxen, die heb ik direct uitgepakt, neergezet en aangesloten. En gelukkig, het werkt allemaal... Eindelijk weer eens (oke, ik ben verwend wat dat betreft) goed geluid na bijna 3 maanden geluid uit een 100 dollar setje....
En morgen wordt het helemaal compleet, dan wordt onze (nieuwe) Plasma TV geleverd... Joepiieee!!

Trouwens ook heel fijn dat we nu weer een vaatwasser hebben. Die hebben we eigenlijk ook wel gemist de afgelopen maanden. En natuurlijk ook alle andere eigen spulletjes waarvan op nummer 1 ons eigen bed... Weet je wat, ik duik er meteen in ook .......

Perthpete.

Lekker he, je eigen spulletjes! :up:
Ik heb niet zoveel eigens, na jaren heen en weer gereisd tudden NL en France en Oz, maar ik was zo blij met wat boeken en fotolijsten van mij die een vriendin ooit meenam uit NL!

Kan niet wachten tot ik eindelijk de rest ook over heb, over een paar maandjes.
Een plasma-TV, he??? Hmmm, jammer dat NL nu niet meer voetbalt in het WK, anders had je heel Nederlands Perth bij je op bezoek gehad!  :p

Groet,
Inacar

Hoi Pete!

Gefeliciteerd met je nieuwe huis!

Gelukkig niet al te veel stuk, ik hoop wel dat jullie het terug krijgen van de verzekering!

Wij hadden toen ook heel snel bijna alles uitgepakt, was heel fijn.

Nou, ik hoop dat je snel adsl krijgt, dan kunnen we meer fotos zien! :-D

En lekker geslapen?  :sleep:

Wel lekker om je eigen spullen weer terug te hebben.  Veel plezier met jullie nieuwe TV  :tvhappy:

Amaiiii, bijna een maand lang niets gepost op mijn lastavaza... Nou ja, nu maar weer even dan.

@Scutch, ja hoor heerlijk geslapen. En nog steeds iedere avond weer een genot om ons eigen bed in te duiken !!! En ja, de TV... Een van de redenen dat ik weinig tijd meer over heb om te posten. Een groot deel van tijd die we overhebben tussen het solliciteren, rondkijken, meubels kopen, alle andere dingen die we nog nodig blijken te hebben te kopen, wordt door het kijken naar de TV opgesnoept. EN nee, niet het kijken naar het toestel, maar voornamelijk naar de seizoenen 1 t/m 4 van '24'. Die hadden we nog net gekocht voor we uit NL vertrokken. Genieten met volle teugen !!

@Simone, dank je! We hebben gisterenmorgen de het schadeclaim formulier ingevuld, en vergezeld van fotos naar de verhuizer in NL gemailed. Ze hebben het meteen doorgestuurd naar de verzekering. We zijn heel benieuwd...

Dan nog het adsl, een verhaal op zich. Ga ik niet meer in detail vertellen, maar na 2 keer een bestelling via de telefoon gedaan te hebben bij Telstra, één pakketje verzonden en onderweg kwijtgeraakt (Australia Post), en het annuleren van beide bestellingen hebben we eergisteren dan maar (hadden we misschien meteen moeten doen?) een DIY pakket gekocht bij een Telstra shop direct. Nu nog even wachten op het bevestigings mailtje (waarvan we dachten dat die vandaag zou komen, maar helaas, dat zal wel weer maandag worden) en dan hoop ik komende week eindelijk aan het installeren van wifi/adsl te kunnen beginnen.....
Alles bij elkaar: De tijd vliegt, en we zijn nog niet eens aan het werk ... ;-)

Oh ja, de banken die we 6 weken geleden besteld hadden en die een levertijd zouden hebben van 10 to 12 weken..... Daar hebben ze vanmorgen over gebeld, ze komen ze komende woensdag brengen ... Dat is dus 2 keer zo snel als verwacht. Nu maar hopen dat het inderdaad onze bestelde sneeuwwitte banken zijn!!

Als laatste nog effe: Afgelopen avond/nacht eindelijk het eerste winter weer. Flinke buien (regen, onweer) die de hele nacht doorgingen (tot een uur of 05.00). Tijdens die buien in totaal 3 keer een 'power-outage' gehad. Het lijkt wel alsof we in de bush wonen ;-) . We gaan er maar van uit dat dat nog een kwestie is van nieuwigheid, omdat onze hele suburb nog zo nieuw is en er nog volop gebouwd wordt.....

Affijn, welterusten voor nu! En we denken dat deze Perthiaanse winter toch een stukkie beter te hebben is dan de huidige NL zomer... Denken jullie ook niet?
Perthpete

Op Telstra na gaat het allemaal lekker! :up: Ben benieuwd hoe het met de verzekering af gaat lopen.

Dat winterweer aan de westkust klinkt als ons zomerweer :) Dat hebben wij hier in de zomer regelmatig, inclusief de power-outage. Dat heeft meer te maken met het feit dat de "electriciteits-gebouwtjes" open zijn en niet zoals in Nederland mooi in een bakstenen gebouw afgesloten van alle weersomstandigheden. Dus die  stroomstoringen komen dan zowiezo voor,  nieuw of oud huis :wink:

[quote author=perthpete link=topic=2524.msg66106#msg66106 date=1153491648]
Als laatste nog effe: Afgelopen avond/nacht eindelijk het eerste winter weer. Flinke buien (regen, onweer) die de hele nacht doorgingen (tot een uur of 05.00). Tijdens die buien in totaal 3 keer een 'power-outage' gehad. Het lijkt wel alsof we in de bush wonen ;-) . We gaan er maar van uit dat dat nog een kwestie is van nieuwigheid, omdat onze hele suburb nog zo nieuw is en er nog volop gebouwd wordt.....
[/quote]

Man oh man, hoevaak wij al niet zonder power hebben gezeten! Hartje zomer en met de Kerstkalkoen in de oven, hou op schei uit. En dan electrische garagedeuren hebben en een electrische gate... Da's lachen! Nie! :)

Hmmm, de electrische garagedeur zou geen probleem moeten zijn, die kan je ook handmatig bedienen... toch ? Het hek is misschien wat moeilijker ? Maar alle gekheid op een stokje, die power outages moeten we gewoon maar aan wennen. Alleen lastig dat ieder keer dat er een outage is geweest en de stroom weer 'op' komt, dat dan de magnetron even flink piept om te laten weten dat de taal ingesteld moet worden.. ;-) ;-) EN het maakt niet uit hoe laat dat dus is ;-)
Perthpete.

Nououou, die garagedeur kan wél een probleem zijn... als je aan de verkeerde kant staat!

Wij verliezen alle settings op de audio-apparatuur in de lounge. En een magnetron is inderdaad erg veeleisend ja. Wat een aandachttrekkers! :-D

Back