Peter & Michel Adelaide


Op whirlpool redelijk wat over insulatie gelezen. En aardig wat mensen gaven aan dat de meeste warmte via de windows wegstromen. Uiteraars gordijnen, blabla. Maar vandaar dat ik doubleglazed opnoemde, omdat ik dacht dat dat essentieel was voor degelijke insulatie. Niet dus?

Nadeel van 2 storey homes is dat al die home upgrades een fortuin kosten heh...[/QUOTE]

het blijft whirlpool he :p

Maar lijkt mij ook dat je de meeste warmte verliest door de enkele beglazing.
 
Ik denk dat dubbel glas zeker helpt, maar als we de woonkamer op 21 graden hebben de verwarming dan uitzetten dan duurt het verdomde lang voor de temperatuur gaat zakken en dan is het hier buiten echt geen 20 graden meer. Dus ja, dubbel glas is fijn. Maar voorlopig gaat het zonder ook best lekker (houten kozijnen scheelt wellicht ook nog, als geleid kou beter dan glas)

Maar lijkt mij ook dat je de meeste warmte verliest door de enkele beglazing.
Als de rest van je huis zo lek is als een mandje dan helpt dubbel glas niet veel. Glas isoleert beter dan een tochtgat ;)
En nu is ons huis niet meer lek. Dus nu zou dubbel glas wat toevoegen, eerst niet. En dubbel glas in de dunne aluminium kozijntjes werkt sowieso niet, maar het spaarvarken is nu even mager ;)
 
Last edited:
Hi Tim, Woww ik wou dat wij een Nederlandse foodtruck hadden waar je die dingen kan kopen, we hebben hier wel 3 nederlandse winkels waar ze heel veel NL spullen verkopen, maar het zijn eigenlijk niet de dingen die ik mis lol. Ik wil gewoon een frikandel met zaanse majo ;) Ik ben zelfs een tijdje bezig geweest om te kijken of ik ze kan importeren vanuit Nederland of thailand, maar het is omdat het vlees is bijna onmogelijk:( En een zeer zeer kostbaar proces.
Nou, dan ga ik maar eens weer verder over de frikandellen :) Ik had hetzelfde met kroketten en bitterballen en ben ze uiteindelijk maar zelf gaan maken. Het is even uitproberen, maar daarna heb je oneindig veel plezier van je pas verworven nieuwe skills. Ook frikandellen kun je heel gemakkelijk zelf maken en daarvan zijn wel recepten te vinden op het internet. Ik heb het nog niet zelf geprobeerd, maar het lijkt super gemakkelijk. Waarschijnlijk moet je even experimenteren met de kruiden om de juiste smaak te krijgen (dat was bij mij zo met de kroketten), maar dan heb je wel wat. Deze recepten lijken mij de moeite van het proberen waard:

https://www.zelfmaakrecepten.nl/frikandel-zelf-maken/ (met ook een recept van currysaus, die bij mij altijd een succes is!)
http://www.bitterballen.net/recepten/snacks/frikandellen-maken/

Recept voor het kruiden mengsel als je nog wat verder met de kruiden wil experimenteren:

https://www.smulweb.nl/recepten/1429695/Het-frikandel-kruidenmengsel-
 
Nou, dan ga ik maar eens weer verder over de frikandellen :) Ik had hetzelfde met kroketten en bitterballen en ben ze uiteindelijk maar zelf gaan maken. Het is even uitproberen, maar daarna heb je oneindig veel plezier van je pas verworven nieuwe skills. Ook frikandellen kun je heel gemakkelijk zelf maken en daarvan zijn wel recepten te vinden op het internet. Ik heb het nog niet zelf geprobeerd, maar het lijkt super gemakkelijk. Waarschijnlijk moet je even experimenteren met de kruiden om de juiste smaak te krijgen (dat was bij mij zo met de kroketten), maar dan heb je wel wat. Deze recepten lijken mij de moeite van het proberen waard:

https://www.zelfmaakrecepten.nl/frikandel-zelf-maken/ (met ook een recept van currysaus, die bij mij altijd een succes is!)
http://www.bitterballen.net/recepten/snacks/frikandellen-maken/

Recept voor het kruiden mengsel als je nog wat verder met de kruiden wil experimenteren:

https://www.smulweb.nl/recepten/1429695/Het-frikandel-kruidenmengsel-

Hi Janneke , bedankt voor je lieve bericht. Geloof mij wij hebben echt alles geprobeerd om frikandellen te maken dat ze ook echt smaken zoals in NL, we hebben alle recepten geprobeerd die er mogelijk zijn, maar vaak lopen we ook aan dat er bepaalde soorten vlees niet in OZ te koop zijn. Uiteindelijk hebben we zelfs speciale kruidens uit NL laten komen, maar helaas het eind resultaat leek nog steeds meer op een gehaktstaaf dan een frinkandel :) lol. Zeker niet verkeerd maar het smaakt niet naar de NL frikandel. En de frikandellen die je hier in de NL shop koopt, smaken ook echt totaal niet naar Frikandel. Kroketten is veel werk, maar is goed te doen, zelfs kaassouffle lukt ons :))) Importeren is volgens mij de enige oplossing, ben er nog steeds mee bezig, wie weet gaat het ooit nog lukken. Hoe belangrijk kan een frikandel zijn he lol :))))
 
Hi Janneke , bedankt voor je lieve bericht. Geloof mij wij hebben echt alles geprobeerd om frikandellen te maken dat ze ook echt smaken zoals in NL, we hebben alle recepten geprobeerd die er mogelijk zijn, maar vaak lopen we ook aan dat er bepaalde soorten vlees niet in OZ te koop zijn. Uiteindelijk hebben we zelfs speciale kruidens uit NL laten komen, maar helaas het eind resultaat leek nog steeds meer op een gehaktstaaf dan een frinkandel :) lol. Zeker niet verkeerd maar het smaakt niet naar de NL frikandel. En de frikandellen die je hier in de NL shop koopt, smaken ook echt totaal niet naar Frikandel. Kroketten is veel werk, maar is goed te doen, zelfs kaassouffle lukt ons :))) Importeren is volgens mij de enige oplossing, ben er nog steeds mee bezig, wie weet gaat het ooit nog lukken. Hoe belangrijk kan een frikandel zijn he lol :))))
Jammer. Ik geloof je direkt. Ik was van plan om het nog eens te proberen, maar de motivator is nu wat minder. In elk geval is de curry saus in het eerste recept wel lekker. Niet helemaal zoals dhr. Heinz het maakt, maar het komt goed in de buurt. Ja, bijzonder he? Dat je het typisch Nederlands eten het meeste mist 😄
 
Jammer. Ik geloof je direkt. Ik was van plan om het nog eens te proberen, maar de motivator is nu wat minder. In elk geval is de curry saus in het eerste recept wel lekker. Niet helemaal zoals dhr. Heinz het maakt, maar het komt goed in de buurt. Ja, bijzonder he? Dat je het typisch Nederlands eten het meeste mist 😄
Heb de vorige keer in Nederland een paar keer een kroket of frikandel gehad en vond het wel OK. Heb me echter helemaal sufgegeten in de stoofpeertjes! Njam!
 
Ben ik nou echt zo’n nuchter kalf? Ik heb echt helemaal niets wat ik mis (nee ook niet qua eten ;) )

Ik denk het wel want vind het vrij bijzonder dat je niks mist.. Ik mis wel het een en ander hoor, zoals frikandellen, boerenkool met worst, hollandse kaas, bugles met heksenkaas, calve pindakaas, mayonaise bij je friet, moet je hier constant om vragen en dan krijg je aioli.. zucht..
 
Ik denk het wel want vind het vrij bijzonder dat je niks mist.. Ik mis wel het een en ander hoor, zoals frikandellen, boerenkool met worst, hollandse kaas, bugles met heksenkaas, calve pindakaas, mayonaise bij je friet, moet je hier constant om vragen en dan krijg je aioli.. zucht..
De Nederlandse winkel verkoopt boerenkool van Hak. Njammie!
Maar verder mis ik qua eten ook niet echt iets. De stoofpeertjes waren alleen wel errug lekker.... Hier eet ik gewoon anders en smaakt het ook goed :)
 
Witlof! Hier in de buurt lastig te krijgen. En toen de plaatselijke super het eindelijk een keer had moest ik de kassiere uitleggen wat het was en hoe je het eet!
 
Witlof! Hier in de buurt lastig te krijgen. En toen de plaatselijke super het eindelijk een keer had moest ik de kassiere uitleggen wat het was en hoe je het eet!
In Sydney zag ik het regelmatig bij de Woolies liggen. Wel alleen in een bepaalde tijd (ws winter) van het jaar.
 
Ha, lang leve foodie Melbourne. Alles te krijgen, inclusief hagelslag in 6 smaken, Calve pindakaas en currysaus, witlof op de market tegen criminele prijzen, en het hele Conimex-assortiment met 6 soorten sambal. Super Dutch shop hier is itsalldutchtome.com.au (levert alles Oz-wide behalve verswaar, maar de krokos, bitteros and frikos en de haringen kun je wel zelf afhalen). Ik heb er meer moeite mee dat dingen wel hetzelfde zijn maar niet hetzelfde smaken. Grote carrots en aardappelen zijn hier echt geen winterpeen en bintjes, laat staan de Aldi 'Rookwurst', dus ik doe mijn best met stamppotten maar het smaakt ruk. En de eerste goede kogel- of haasbiefstuk moet ik nog tegenkomen. Wel prima aziatisch koken hier, die lui hebben een veelvoud van NL aan groenten op de markt, heb inmiddels 48 potten verse kruiden en specerijen die je zelfs in Amsterdam niet tegenkomt. En barramundi en kangaroo is toch ook wel heel lekker om mee te modderen. Verder elk weekend Amsterdamse food trucks met frietjes, mayo en Dutch snacks.
 
Hi hoi, het is best bizar als ik er over nadenk, in NL was ik gewend aan 9 maanden minder weer en koud en 3 maanden ok tot goed weer. Ik heb hier vaak over nagedacht waarom ik NL niet zo een probleem met het koude weer had was omdat ons huis altijd 22 graden was en verder alle andere gebouwen ook verwarmt zijn. Paar dagen geleden was het 8 graden buiten en 10 graden binnen, vreselijk! Dan moet ik de houtkachel opstoken en voor dat ik ontdooid ben je een paar uur verder ;)) LOL. 9 maanden zijn hier prachtig tot zeer heet deze zomer tot wel 48 graden, maar ben gewoon heerlijk naar het strand geweest, was lekker rustig! Maar wat ik al eerder schreef die winters hier, dat blijft een probleem, ik wou dat er hier huizen bestonden met goede isolatie en dubbelglas en vloerwarming, dat zal perfect zijn! Ja ja nu ben ik zo een zeurende nederlander ;) Ik had dat serieus niet verwacht dat IK met 14 a 15 graden met een dikke winterjas over straat ga! In nederland had ik dan een dun jasje of een vestje aan! Baan voor mijn partner is geen probleem, die kan overplaatsing aanvragen, moet dan alleen weer een kleine training volgen omdat in elke staat andere regels geleden. Voor mij zal het overal moeilijk zijn qua werk, ondanks dat ik een tijdje geleden een baan aangeboden heb gekregen in Cairns, maar omdat we er niet woonde niet kon aannemen, wie weet als we verhuizen. Ja zodra ik tijd en mijn hoofd er naar staat zal ik het uittypen, is wel weer een heel verhaal. Je gaat vast een geweldige trouwerij krijgen, kan niet anders, je bent goed voorbereid en je weet wat er kan gebeuren dus jij zal niet teleurgesteld zijn als bepaalde mensen niet komen! Ik heb voor mij zelf echt gemerkt dat het super goed is geweest dat ik mijn NL vrienden en familie volledig los heb gelaten want het maakte mij helemaal gek, het was echt trekken aan een dooie koe! Sta nu een stuk relaxter in het leven, als ik iets van ze hoor is het leuk maar als ik niets hoor is het ook prima, het enige nadeel is als je elkaar spreekt je hebt minimaal te vertellen dus je bent zo uitgelult lol, opzich ook wel weer positief voor je telefoonrekening hahaha :)

Kan me er zooo in vinden hoe die kou je tegenvalt. Ik besef heel goed dat ik gewoon compleet verprutst ben met altijd centrale verwarming! Weet niet of het goed komt haha, zoon van 14 heeft er gelukkig geen last van. Zei wel tegen mijn man, in deze maanden kan je beter geen familie uitnodigen.. Zoon en dochter studeren in Nederland maar we hebben toch maar tickets voor einde van het jaar gekocht. Gelukkig hadden ze hun vakantie ook al wel aardig ingericht met eigen activiteiten, dus niet veel tijd over om hierheen te komen. En de tickets zijn alsnog prijzig in juli...
 
Nou, dan ga ik maar eens weer verder over de frikandellen :) Ik had hetzelfde met kroketten en bitterballen en ben ze uiteindelijk maar zelf gaan maken. Het is even uitproberen, maar daarna heb je oneindig veel plezier van je pas verworven nieuwe skills. Ook frikandellen kun je heel gemakkelijk zelf maken en daarvan zijn wel recepten te vinden op het internet. Ik heb het nog niet zelf geprobeerd, maar het lijkt super gemakkelijk. Waarschijnlijk moet je even experimenteren met de kruiden om de juiste smaak te krijgen (dat was bij mij zo met de kroketten), maar dan heb je wel wat. Deze recepten lijken mij de moeite van het proberen waard:

https://www.zelfmaakrecepten.nl/frikandel-zelf-maken/ (met ook een recept van currysaus, die bij mij altijd een succes is!)
http://www.bitterballen.net/recepten/snacks/frikandellen-maken/

Recept voor het kruiden mengsel als je nog wat verder met de kruiden wil experimenteren:

https://www.smulweb.nl/recepten/1429695/Het-frikandel-kruidenmengsel-

In Nederland was ik eens fanatiek begonnen met kroketten maken, lang sudderen en het aftreksel bewaren was een onderdeel van het recept. Halverwege het proces gooit manlief het aftreksel (en dus de hele smaak LOL) door de gootsteen... Dat was het einde van het uitprobeersel. Maar misschien ga ik het hier maar weer eens proberen...
 
Ben ik nou echt zo’n nuchter kalf? Ik heb echt helemaal niets wat ik mis (nee ook niet qua eten ;) )
Wees blij ;) er zijn gewoon soms van die momenten dat ik denk OHHH jammie een frikandel, het zijn echt van die vlagen. En toevalig had een vriendin van mij een foldertje gefotografeerd van aldi of lidl dat weet ik niet meer, maar omg toen schrok ik wel even ik was even de prijzen vergeten, hoe goedkoop het eigenlijk was in nederland. Het is ook allemaal zo relatief, want ik ging vandaag tanken en dat was 1.14 per liter ;)))
 
Ik denk het wel want vind het vrij bijzonder dat je niks mist.. Ik mis wel het een en ander hoor, zoals frikandellen, boerenkool met worst, hollandse kaas, bugles met heksenkaas, calve pindakaas, mayonaise bij je friet, moet je hier constant om vragen en dan krijg je aioli.. zucht..
OHHH ja die was ik helemaal vergeten bugles met heksenkaas JAMMIIEEEE
Ha, lang leve foodie Melbourne. Alles te krijgen, inclusief hagelslag in 6 smaken, Calve pindakaas en currysaus, witlof op de market tegen criminele prijzen, en het hele Conimex-assortiment met 6 soorten sambal. Super Dutch shop hier is itsalldutchtome.com.au (levert alles Oz-wide behalve verswaar, maar de krokos, bitteros and frikos en de haringen kun je wel zelf afhalen). Ik heb er meer moeite mee dat dingen wel hetzelfde zijn maar niet hetzelfde smaken. Grote carrots en aardappelen zijn hier echt geen winterpeen en bintjes, laat staan de Aldi 'Rookwurst', dus ik doe mijn best met stamppotten maar het smaakt ruk. En de eerste goede kogel- of haasbiefstuk moet ik nog tegenkomen. Wel prima aziatisch koken hier, die lui hebben een veelvoud van NL aan groenten op de markt, heb inmiddels 48 potten verse kruiden en specerijen die je zelfs in Amsterdam niet tegenkomt. En barramundi en kangaroo is toch ook wel heel lekker om mee te modderen. Verder elk weekend Amsterdamse food trucks met frietjes, mayo en Dutch snacks.
Ha, lang leve foodie Melbourne. Alles te krijgen, inclusief hagelslag in 6 smaken, Calve pindakaas en currysaus, witlof op de market tegen criminele prijzen, en het hele Conimex-assortiment met 6 soorten sambal. Super Dutch shop hier is itsalldutchtome.com.au (levert alles Oz-wide behalve verswaar, maar de krokos, bitteros and frikos en de haringen kun je wel zelf afhalen). Ik heb er meer moeite mee dat dingen wel hetzelfde zijn maar niet hetzelfde smaken. Grote carrots en aardappelen zijn hier echt geen winterpeen en bintjes, laat staan de Aldi 'Rookwurst', dus ik doe mijn best met stamppotten maar het smaakt ruk. En de eerste goede kogel- of haasbiefstuk moet ik nog tegenkomen. Wel prima aziatisch koken hier, die lui hebben een veelvoud van NL aan groenten op de markt, heb inmiddels 48 potten verse kruiden en specerijen die je zelfs in Amsterdam niet tegenkomt. En barramundi en kangaroo is toch ook wel heel lekker om mee te modderen. Verder elk weekend Amsterdamse food trucks met frietjes, mayo en Dutch snacks.

Weet jij toevallig of de frikandellen die ze verkopen bij itsalldutchtome.com.au ook echt uit nederland komen of dat die hier in oz zijn gemaakt, want net op de website gekeken maar ze lijken op de echte frikandel en niet op de neppe oz frikandel gehaktstaaf lol :) Maar grote kans dat ze gewoon een foto hebben gebruikt van mora ;( Persoonlijk mis ik verder helemaal geen Nederlands eten want ik at dat toch niet in NL, wij aten eigenlijk altijd aziatisch en italiaans. Wij koken hier wel eens NL voer maar dat is eigenlijk alleen omdat ozzie vrienden dat leuk vinden en dan maken wij altijd standaard zuurkool ;) Wel relax dat je zo dichtbij die winkel woont is toch handig als je in eens trek krijgt in bepaalde hollandse lekkernijen !!!
 
Kan me er zooo in vinden hoe die kou je tegenvalt. Ik besef heel goed dat ik gewoon compleet verprutst ben met altijd centrale verwarming! Weet niet of het goed komt haha, zoon van 14 heeft er gelukkig geen last van. Zei wel tegen mijn man, in deze maanden kan je beter geen familie uitnodigen.. Zoon en dochter studeren in Nederland maar we hebben toch maar tickets voor einde van het jaar gekocht. Gelukkig hadden ze hun vakantie ook al wel aardig ingericht met eigen activiteiten, dus niet veel tijd over om hierheen te komen. En de tickets zijn alsnog prijzig in juli...
Greetje ik moest wel lachen om je kroketten verhaal! FIjn zo een man lol hahaa. Krokketten maken is heel veel werk vind ik persoonlijk maar het is te doen. Ze worden nooit zo lekker als die ik kocht in NL, maar nog steeds wel erg lekker. Die moet je mij even uit leggen je kan niet zo goed tegen de kou maar je gaat nu in de winter naar Nederland ;) Ja ik heb het echt zwaar hier in de winter, de houtkachel staat heel de dag te loeien als ik thuis ben er word voor een kapitiaal weg gestookt bij ons.
 


OFX
Back
Top