Pro's en contra's Australia versus Belgie/Nederland

Ik wacht nog steeds op een paketje uit NL dat mijn ouders verstuurd hebben.
Dat was meer dan 10 jaar geleden.
Ik denk dat ik veilig kan aannemen dat het niet meer komt.... :)
Ik moet ook nog een kerstkaart aankrijgen voor 2023. Dus we kunnen elkaar een hand geven. Al weet ik niet wat in da pakketje zat voor je.😉

Ik zou trouwens mn adem ook niet meer inhouden op de gok dat ie nog komt 😂

Award season!

Nog zo'n apart verschil tussen NL/BE en AU. Awards. Beste xxxxx, leukste xxxxx, most improved xxxx enz enz. Scholen, bedrijven enz. lijken er aan mee te doen. Vooral die 'most improved...' vind ik een aparte. Was het heel slecht daarvoor? Waarom heeft niemand dat eerder gezegd? En is het nu dan heel goed, of nog steeds matig (maar wel beter....) Zoveel vragen! :rolleyes: 😧:p

Weet niet bij wat voor bedrijf je werkt, maar in the coorporate world hebben we dat niet hoor.
Alhoewel toen ik 2 weken op mijn nieuwe job was, kreeg ik een $200 dinner voucher voor "my contribution to a very constructive workshop."
Ik doe gewoon mijn job.
Maar toch leuk die $200.

Award season!

Nog zo'n apart verschil tussen NL/BE en AU. Awards. Beste xxxxx, leukste xxxxx, most improved xxxx enz enz. Scholen, bedrijven enz. lijken er aan mee te doen. Vooral die 'most improved...' vind ik een aparte. Was het heel slecht daarvoor? Waarom heeft niemand dat eerder gezegd? En is het nu dan heel goed, of nog steeds matig (maar wel beter....) Zoveel vragen! :rolleyes: 😧:p
"Participation Award" vind ik wel de ergste :).

Weet niet bij wat voor bedrijf je werkt, maar in the coorporate world hebben we dat niet hoor.
Alhoewel toen ik 2 weken op mijn nieuwe job was, kreeg ik een $200 dinner voucher voor "my contribution to a very constructive workshop."
Ik doe gewoon mijn job.
Maar toch leuk die $200.
Uhhh jawel hoor. Hier werk ik ook in de corporate world en de award ceremonies komen me de strot uit. Ik kan haast geen redenen meer verzinnen waarom sommige wel of niet etc.

En i.d.d., most improved. Best newbe.... #%$^&(*)

Ik doe gewoon mijn job.
Maar toch leuk die $200.
Ik heb de laatste 20 jaar alleen maar bij NASDAQ of andere beursgenoteerde bedrijven in Europa gezeten. Daar was het niet nee. Schouderklopje. Of een keer genoemd worden tijdens een meeting, en dan weer verder!

Hier lijkt awards toch echt wel een dingetje. Op school, maar zie het ook in supermarkten, en dan vooral ook real estate agencies, architecten bureaus, project ontwikkelaars enz. Die laatste groep is meer van het elkaar awards geven geloof ik. Die zijn ook goed in het extreem specificeren zodat iedereen op zijn minst op een shortlist komt, genomineerd is of hem wint. De award voor: Best modern style townhouse in a suburban street with more than two levels and North facing backyard goes too…!

Last edited:
Dat is wel het dieptepunt ja. Dan kun je beter gaan verhuizen daarna….
Het kan nog erger.

Mr Emulate zit op tai chi op zondagochtend. Die kwam dus afgelopen zondag apetrots (not, meer met een big chuckle) thuis met een glossy certificaat in de vorm van een Master's diploma dat hij de lessen had bijgewoond. 'Bijgewoond'. Let that sink in ... :).

Het kan nog erger.

Mr Emulate zit op tai chi op zondagochtend. Die kwam dus afgelopen zondag apetrots (not, meer met een big chuckle) thuis met een glossy certificaat in de vorm van een Master's diploma dat hij de lessen had bijgewoond. 'Bijgewoond'. Let that sink in ... :).
Baas boven baas!

Maar dat is ja! Alles is award waardig. Mooie links gedraaide keutel? Award!

En dan nog voor de ‘most improved’

IMG_8527.jpeg

Kwam echt net 5 minuten terug in mijn mailbox vallen! 😂

Wij hebben op het werk geen awards, maar wel elke week een ‘staff member of the week’. Werknemers worden genomineerd voor iets dat in mijn ogen vaak gewoon bij hun job hoort of onder collegialiteit valt. Alle genomineerden krijgen een certificaat en dan wordt er eerlijk geloot wie er dan uiteindelijk de ‘stafmember of the week’ wordt, met als prijs: een week lang op de voor de principal gereserveerde parkeerplek mogen parkeren. Ik moest er hard om lachen tot iemand mij vertelde dat het serieus was…

Mooi toch. Pavlov effect. Zolang t werkt😁 Twan zit vanaf oktober op school en heeft nu al 4 awards binnen. Hij vind t leuk dus dan is het goed. Wij hadden ook ooit zoiets binnen de politie. Kon je kaarten voor de collega's maken. Awards voor netjes uitstappen en goed geknipt op het werk verschijnen hebben dat idee om zeep geholpen.
Blijkbaar iets te nuchter wij.

Een 'safe & secure place' was in een vorige woning de meterkast onder vlakbij de carport! Verwacht je ook niet :D

En hetzelfde @Wilsil, had een pakketje uit NL dat nooit aangekomen is. M'n broer & co hebben vervolgens ook geen pakketjes meer gestuurd, tot misschien 4 jaar terug, want "het komt toch niet aan".

Overigens, DAT pakketje hadden ze naar m'n 'werk' gestuurd. Hadden alleen 'library' onthouden, dus dat ging naar de openbare bieb, waar ze de postbode wisten te vertellen, dat ik daar niet werkte. En service (of creepy ;) ) die postbode heeft me op Facebook gevonden en een berichtje gestuurd en verteld dat ik het bij het postkantoor af kon halen. Dat was toch wel sympathiek :D
Wel erg netjes dat de postbode zoveel moeite heeft genomen. Chapeau!

Mooi toch. Pavlov effect. Zolang t werkt😁 Twan zit vanaf oktober op school en heeft nu al 4 awards binnen. Hij vind t leuk dus dan is het goed. Wij hadden ook ooit zoiets binnen de politie. Kon je kaarten voor de collega's maken. Awards voor netjes uitstappen en goed geknipt op het werk verschijnen hebben dat idee om zeep geholpen.
Blijkbaar iets te nuchter wij.
Fijn dat je zoon zo naar zijn zin heeft op school. Voor de primary school vind ik die awards wel een goed idee. Bij ons op de high school hadden ze nog award voor de beste kleurplaat (voor 15-16 jarigen) tijdens de boekenweek. Dat vind ik toch al wel weer een beetje overdreven. Bij ons op het werk zijn er ook allerlei niet werkgerelateerde redenen om denominateerd te worden. Laatst was iemand staff member of the week omdat hij een Huntsman Spider uit de auto van een collega had gehaald. Iets waarvoor ik zelf mijn hand niet voor omdraai. Ik denk dat ik daar inderdaad te nuchter voor ben.

Last edited:
De award voor: Best modern style townhouse in a suburban street with more than two levels and North facing backyard goes too…!
Ja dat is er ver over en gebeurt hier en daar.
En ja werkelijk elk architect(en bureau) pakt er vooral mee uit al wordt binnen het wereldje wel alleen serieus gekeken naar de awards van de Australian Institute of Architects. En dan is het niet wij van WC eend ….maar zijn het wel mensen die verstand hebben van zaken die beslissen. Die weten hoe bijzonder het soms is dat dit gebouw er is gekomen in die vorm voor die functie en het werkt. De publieksprijs is ook fijn als het dan echt komt van de gebruikers of mensen die er elke dag op moeten kijken maar hier is het dan weer vaak zo dat het bureau dat populair is of veel werknemers heeft die veel mensen (al dan niet bewust) kunnen mobiliseren, de prijs op hun schoorsteen (en vooral website) kunnen zetten.
Waar het (voor ons architecten) wel een functie heeft is dat het soms opdrachtgevers kan aanzetten om hun beste beentje voor te zetten als ze straks willen uitpakken met ‘hun’ prestatie.
Een motivatie die ik me minder kan inbeelden bij een interne ‘werknemer van de week’ award. Of al zeker niet bij een NL/B werknemer dus.
Ik moet zeggen in B en Nl is er nu ook een bijna overvloed aan architectuur awards. Makers van baksteen, ramen, verf…., alle tijdschriften,…allemaal nominaties in verschillende klassen.
Het lijkt erop dat er ooit eentje is mee begonnen en andere scholen/bedrijven nu niet kunnen achterblijven. En dan vooral een prijs voor werkelijk alles en iedereen devalueert de meer serieuze attitude die er dan kan achter zitten.
Leuk verschil inderdaad met de meer nuchtere B/Nl houding.

Last edited:
Die professional awards waar @SteveSW het over heeft vind ik ook wel van een ander kaliber dan ' collega van de week'. Hoewel bij sommige awards ben je automatisch finalist dus dat is rubbish. Ik ben al een aantal keren jurylid geweest voor de AITD awards (Learning & Development) en dat is super leuk. Kijkje in de keuken van andere bedrijven, het geeft goed inzicht in wat de concurrentie/collega's doen en leuk om met andere mensen in het vak tot een oordeel te komen. Een paar jaar geleden met een agency waarvoor ik een paar projecten deed ook een award gewonnen voor best onboarding project voor een grote bank. Ik zou me zelf niet zo snel aanmelden voor zo'n award maar staat toch wel weer leuk op mijn cv. :)

Fijn dat je zoon zo naar zijn zin heeft op school. Voor de primary school vind ik die awards wel een goed idee.
Ik ben dus geen voorstander van AWards op school. Ik heb verschillende ervaringen hiermee. 1 is ervan als er kinderen zijn die totaal niet luisteren en ineens 1x keer iets goeds doen in de trant van luisteren worden ze beloond met een award. Deze kinderen krijgen vaak meerdere awards. Kinderen die juist hun best doen en goed lusteren worden minder beloond. Waarvan je terecht vragen krijgt waarom die wel en ik niet. Ik kan beter een stout kindje zijn dan krijg ik meer awards.

Nu we op een prive school zitten vind ik de awards nog steeds niets. Leg maar eens aan kinderen uit in de leeftijd van 5 tot 9 jaar misschien zelfs ouder. Waarom een bepaald kind bij het halen van laag leesniveau wel een award krijgt en een ander kind vandezelfde leeftijd pas een award krijgt bij een hoog leesniveau. Ja ik weet dat het ene kind het andere niet is. Dat iedereen leest op zijn eigen niveau en de 1 hoger niveau kan halen dan een ander maar ik ben een volwassen persoon en geen kind.

Voor mij mogen ze die awards afschaffen. Als je het wilt doen, geef dan de kinderen een award zonder een uitleg en allemaal net zoveel awards.

Ik zit nu te dubben of Australia Post of Telstra de award voor slechtste service (weer) moet krijgen.
- AusPost die pakketjes heel het land doorstuurt, of 6x up and down the Eas Coast voor ze bij me aankomen.
- Telstra die elke chat na een paar minuten midden sentence afbreekt omdat de chat te lang inactief is.

Het is een beetje een wisselbeker tussen die twee elk jaar lijkt het.

Ik zit nu te dubben of Australia Post of Telstra de award voor slechtste service (weer) moet krijgen.
- AusPost die pakketjes heel het land doorstuurt, of 6x up and down the Eas Coast voor ze bij me aankomen.
- Telstra die elke chat na een paar minuten midden sentence afbreekt omdat de chat te lang inactief is.

Het is een beetje een wisselbeker tussen die twee elk jaar lijkt het.
1734740539768.png

Back