Pro's en contra's Australia versus Belgie/Nederland

Een topic waar ik nog niet echt aan bij gedragen heb (ja ja het komt voor dat ik af en toe mijn snaveltje hou) Vergelijken kan natuurlijk ook nog op een wetenschappelijke manier ;)

Screenshot%202016-08-07%2010.27.26.png

Op deze site: https://geert-hofstede.com/australia.html kun je zelf ook andere landen met elkaar (of met Australia) vergelijken. Je vindt daar ook een beschrijving van wat de punten betekenen. Het grafiekje bevestigd trouwens wel de 'mannelijke' cultuur en de 'she'll be right' attitude ;) Verder lopen de landen (gelukkig?) niet zo (heel) ver uit elkaar op deze meetpunten.

Ha mensen! Even een losse flodder. :)

Wij zijn nu 6 maanden in Australië. We hebben het heel goed hier. Maar iets waar we nog aan moeten wennen, is het gegeven dat je in de meeste openbare plekken ruim voor sluitingstijd al naar de uitgang gedirigeerd wordt. Op dag 1 werden we al verrast door meldingen die om de 5 minuten via de intercom klonken.

En we bleven maanden verrast worden: horeca die 45 minuten voor sluitingstijd de keuken al sluiten (PS: hoezo moet een bakje borrelnootjes door het keukenpersoneel ingeschonken worden? Mag het barpersoneel dat niet?), en de bibliotheek die je een kwartier voor sluitingstijd al uit de wifi gooit.

Het zal met de werktijden te maken hebben? Dat mensen werken tot sluitingstijd en daarna weg moeten kunnen?
Ik denk dan: waarom pas je de sluitingstijd niet een beetje aan? Maargoed... het zal een kwestie zijn van wennen. :)

Herkenbaar?

Heel herkenbaar. Als je het bekijkt vanuit het personeel/eigenaars dan is er 'een' logica maar als klant is het idd erg vreemd en ik moet er na 6 jaar ook nog steeds aan wennen. Ook omdat het niet overal is en niet overal op zelfde tijd. Aan de ene kant zijn ze vaak veel soepeler dan wat ik gewend ben in NL/B tijdens de uren (decaf latte, half strength, met almond milk, extra hot; yes, de bestelling van Annelies; nog nooit een probleem mee gehad en zeer zelden een opgetrokken wenkbrauw), maar 10 minuten voor sluitingstijd bestellen en je krijgt dan toch vaak een verontwaardigde blik. Ik zou ook zeggen: pas je sluitingstijden aan.

Van 2016 naar 2024, 8 jaar verder en er is weer leven in de brouwerij.

@Arjan&Sytze ik werk veel remote vanuit bibliotheken op dit moment en jouw ervaring over de sluitingstijden klopt. Ruim een half uur van te voren komen ze met een glimlach (dat maakt veel goed) dat ze gaan sluiten. 15 min ervoor nog een keer en dan 5 min ervoor nog een keer. Elke keer met een glimlach. En direct inhaken op de vergelijking met Nederland. Daar krijg je echt niet elke keer keer (of vaak) een glimlach. De warme mensen hier heeft mij altijd al bevallen. Maar gesproken over bibliotheken, ik heb er al heel veel ervaren inmiddels in Sydney. Het is bijzonder dat de ene bibliotheek veel luxer is dan de ander;

- sommige hebben een datalimiet andere helemaal niet
- sommigen krijg je meer data met een membercard
- sommige hebben zelfs een gratis douche
- wifi blijft aan hier ook na sluitingstijd (dan zit ik soms buiten in het paviljoen nog aan het vergaderen met NL)
- er zijn werkruimtes die je kunt boeken
- balkon/terras met werkruimte
- en dit alles gratis

Ik merk dat ik niet de enige ben die remote werkt. Veel locals & studenten die hier ook werken. Wat een ervaring :)

Back