Pro's en contra's Australia versus Belgie/Nederland

Kleding!

Heb het idee dat men daar hier wat makkelijker in is dan in NL/BE. Men loopt erbij zoals men wilt. Wel/geen schoenen, korte/lange broek, oud, ongewassen of nieuw en fris. Het kan allemaal.

(Kantoor is dan weer juist formeler dan NL/BE?)

Hier in Cairns i.i.g. Het kan ook komen omdat het aanbod hier nu niet bepaald erg fashionable orientated is. Maar ook wel de mentaliteit (kip-ei?). Ik heb een collectie leuke nl t-shirts (okimono) en meestal krijg ik daar buiten cairns (ongewild) leuke opmerkingen over. In Cairns: nobody notices/is interested.
Wat kantoor betreft: in Port Douglas maakte men er bijna een zaak van dat je vooral in t-shirt&shirt&blootvoets door kantoor liep. Heerlijk. Nu in Cairns werd ik er na mijn sollicitatie vriendelijk op gewezen dat er long trousers en bij vergaderingen net shirt policy was. (Alhoewel ik dat bij sollicitatie aan had maar de P-D reputatie ging me blijkbaar voor.

Ik ben niet heel erg onderlegd in fashionistism. Ik heb in NL voornamelijk in glossy randstedelijke kantoorsettings gewerkt en daar was altijd een kledingcode van pak en je haar opgebonden, no jeans allowed. Maar ik ben uit de oude doos, klassiek, degelijk, goede kwaliteit en, werkzaam als manager in bouw en vastgoed, wilde ik me graag niet van deze mannengedomineerde wereld onderscheiden (anders word je als vrouw steevast voor koffiejuffrouw of tiepmiep versleten). Dus ik droeg altijd hoge-kwaliteit mannenpakken met wit overhemd, mannenschoenen en mijn haar in een knot. Zo neutraal en onvrouwelijk als mogelijk. Dat was geen opoffering, ik draag sowieso graag genderneutrale kleren, broek, overhemd, trui, platte schoenen. Heb niks met vrouwelijke dingen, jurkjes, hakken, sieraden, make-up.

In Oz heb ik veel minder in kantoren gewerkt, en zelden in de binnenstad. Bij de overheid en onderwijs dondert het niet wat je aan trekt, en het meeste spul is goedkope shitzooi uit China anyway. Melbourne heeft naast de lattebelt nog iets anders: iedereen draagt zwart, van pluis tot hipster, dakloze tot CEO :). Hier op het platteland, afgezien van de tradiesuniformen van hi-vis en AusPost, is het vooral shorts, topjes, t-shirts, puffer jackets, tradie boots en thongs. En van die lawaaiige Hawaiishirts :).

In het CBD is het duidelijk anders. De PCHoofttractorstraat van Melbourne, Collins St, heeft een enorm aanbod aan peperdure, uit Europa geimporteerde merken, Vuitton, Armani, Ferrari in superglossy shops met gehandschoende en gepette bewaking en personeel in couture gehuld. Als ik Mr Emulate's zoon (33, supermanager in insurance, werkzaam in Collins St op de 1724e verdieping van een peperdure skyscraper) in Collins St tegenkom, zit hij altijd strak in het modern en slank gesneden pak met van die leren puntschoenen, een attachekoffertje en zijn haar in de plak. Maar buiten het werk loopt hij zomer en winter in zo'n tokkiestop zonder mouwen, zo'n luide hoerazwembroek en slippers :).

Ik ben niet heel erg onderlegd in fashionistism. Ik heb in NL voornamelijk in glossy randstedelijke kantoorsettings gewerkt en daar was altijd een kledingcode van pak en je haar opgebonden, no jeans allowed. Maar ik ben uit de oude doos, klassiek, degelijk, goede kwaliteit en, werkzaam als manager in bouw en vastgoed, wilde ik me graag niet van deze mannengedomineerde wereld onderscheiden (anders word je als vrouw steevast voor koffiejuffrouw of tiepmiep versleten). Dus ik droeg altijd hoge-kwaliteit mannenpakken met wit overhemd, mannenschoenen en mijn haar in een knot. Zo neutraal en onvrouwelijk als mogelijk. Dat was geen opoffering, ik draag sowieso graag genderneutrale kleren, broek, overhemd, trui, platte schoenen. Heb niks met vrouwelijke dingen, jurkjes, hakken, sieraden, make-up.

In Oz heb ik veel minder in kantoren gewerkt, en zelden in de binnenstad. Bij de overheid en onderwijs dondert het niet wat je aan trekt, en het meeste spul is goedkope shitzooi uit China anyway. Melbourne heeft naast de lattebelt nog iets anders: iedereen draagt zwart, van pluis tot hipster, dakloze tot CEO :). Hier op het platteland, afgezien van de tradiesuniformen van hi-vis en AusPost, is het vooral shorts, topjes, t-shirts, puffer jackets, tradie boots en thongs. En van die lawaaiige Hawaiishirts :).

In het CBD is het duidelijk anders. De PCHoofttractorstraat van Melbourne, Collins St, heeft een enorm aanbod aan peperdure, uit Europa geimporteerde merken, Vuitton, Armani, Ferrari in superglossy shops met gehandschoende en gepette bewaking en personeel in couture gehuld. Als ik Mr Emulate's zoon (33, supermanager in insurance, werkzaam in Collins St op de 1724e verdieping van een peperdure skyscraper) in Collins St tegenkom, zit hij altijd strak in het modern en slank gesneden pak met van die leren puntschoenen, een attachekoffertje en zijn haar in de plak. Maar buiten het werk loopt hij zomer en winter in zo'n tokkiestop zonder mouwen, zo'n luide hoerazwembroek en slippers :).
Wat heerlijk beeldend beschreven! X-D Fantastisch!

Ik heb zelf meer last van AusPost nu we geen Telstra internet hebben (al kon ik dus ook niet wijs worden uit de kosten van in het buitenland bellen)
Maar ben wel met je eens dat Telstra eigenlijk niets echt goed doet. Hun dekking is het beste in AU, maar dat is ze ook een soort van aangewaaid na privatisering volgens mij?

Om het positief te houden en in de beste AU traditie: Een award voor iedereen die wel eens met Telstra te maken heeft gehad!

907902e68927062117ff80840e212c6d.jpg

Nog even terugkomen op Telstra vs Boost. Dat is dus hetzelfde (tegenwoordig?) en de service is dus ook: Hetzelfde.

Ik wilde dus mijn Telstra nummer overhevelen naar een nieuwe Boost SIM.
Via de website van Boost kun je zelf je nieuwe SIM activeren en nummer om laten zetten van Telstra naar Boost

•⁠ ⁠Dat werkte niet voor Miss Bang, en werkte niet bij mijn nummer
•⁠ ⁠Dus je komt in een chat terecht. Waar je moet ik toegeven, snel een 'agent' te pakken heb.
•⁠ ⁠Ik legt uit wat ik wil. Mijn Telstra nummer naar nieuwe Boost SIM
•⁠ ⁠En dat ik absoluut zekerheid wil dat ze niet per ongeluk mijn Telstra nummer over Miss Bang haar (reeds bestaande Boost) nummer heen schrijven
•⁠ ⁠De eind opdracht is dus:
DO NOT TOUCH nummer eindigend met 027.
DO port Telstra nummer eindigend op 574 naar SIM xxxxx van Boost

Kan niet duidelijker toch?
Wat doet men?

Ja hoor, precies wat je ze op het hart gedrukt heb niet te doen
1.⁠ ⁠Zetten mijn nummer op Miss Bang haar SIM kaart.
2.⁠ ⁠Verwijderen Miss Bang haar nummer volledig. Poef, weg
3.⁠ ⁠Zet een volledig nieuw nummer op mijn SIM kaart. Wat na even werken er helemaal mee stopt.

Eindresultaat is dus dat niemand ons meer kan bereiken en dat ik niet kan bellen noch data verbinding heb.

Maar dat is niet het ergste. Overal worden fouten gemaakt, het gaat er om, hoe het opgelost wordt, niet?..... ARRRRRRGGGGGGHHHHHHH

Je moet dus weer de chats in om het recht gebreid te krijgen. Als dat rechtbreien al niet moeilijk genoeg is, elke chat in de web browser crashed na een minuut of 10-15. Dus je begint elk kwartier weer met een nieuwe medewerker. Dit is 100% dezelfde ervaring als bij Telstra (sterker nog, je Telstra account naam en wachtwoord is ook je Boost naam en wachtwoord)

Na ruim 2 dagen frustratie, kastje-muur enz. werkt alles weer. Eerlijk gezegd, de niet werkende telefoon was niet eens het ergste. Het ergste is dat je weet dat je dagen in gaat waarin je tijd kwijt raakt aan Australisch slechtste dienstverlener, tijd die je nooit meer terug krijgt.

Anyway, als jullie me willen bellen, dat kan weer ;)

En oh, dat certificaat kan ik wel weggooien. I did lose my shit!

Dat is niet anders dan in NL. Ik werk voor een NL klant en omdat ik technischer aangelegd ben dan de klant, help ik hen om 2 partijen die hun systemen aan elkaar moeten koppelen zodat mijn klant het kan gebruiken.

Dit ging al eerder fout, waarbij zij dachten dat het werkte, maar het werkte helemaal niet. Dus ik dacht, dit ben ik voor: Uitleg gegeven en afgesloten met: VOORDAT je het door mij laat testen, wil ik EERST dat je ZELF test dat het werkt. Als het werkt, dan stuur je het naar mij door.
Ik krijg het doorgestuurd en wat denk je...werkt niet. PFFFT

Ik zou zeggen, als je iets maakt test je het eerst zelf voordat je het oplevert? Nee dat is blijkbaar al niet gebruikelijk. Maar als het dan nog nadrukkelijk gevraagd wordt ook niet doen, dan wordt het gewoon irritant.

Last edited:
Dat is niet anders dan in NL. Ik werk voor een NL klant en omdat ik technischer aangelegd ben dan de klant, help ik hen om 2 systemen die ze hebben aan elkaar te koppelen.

Dit ging al eerder fout, waarbij zij dachten dat het werkte, maar het werkte helemaal niet. Dus ik dacht, dit ben ik voor: Uitleg gegeven en afgesloten met: VOORDAT je het door mij laat testen, wil ik EERST dat je ZELF test dat het werkt. Als het werkt, dan stuur je het naar mij door.
Ik krijg het doorgestuurd en wat denk je...werkt niet. PFFFT

Ik zou zeggen, als je iets maakt test je het eerst zelf voordat je het oplevert? Nee dat is blijkbaar al niet gebruikelijk. Maar als het dan nog nadrukkelijk gevraagd wordt ook niet doen, dan wordt het gewoon irritant.
In Nederland zijn Telco's ook niet fijn om mee te werken. Ik had zelf internet van XS4ALL vanaf eind jaren negentig en dat was altijd top, ook de service/helpdesk. Je kreeg 1 persoon aan de lijn en die hing pas op als het weer werkte (of belde je terug als het wat langer ging duren)
Volgens mij is daar het KPN sausje nu ook heel behoorlijk overheen gegaan, dus dat zal ook niet meer zo zijn.

Fouten worden overal wel eens gemaakt. Ik ben zelf ook zeker niet foutloos. Maar als ik iets vergeet of verkloot, ben ik in ieder geval bereikbaar voor langer dan 5-10 minuten ;) En ik roep niet, over 72 uur is het vast allemaal in orde (terwijl je geen idee hebt of iemand iets aan het doen is)
Dit is niet een Australisch fenomeen, de discussie komt voort uit wie de award voor slechtste organisatie zou krijgen, en ik geloof dat Telstra/Boost alweer voorsprong heeft genomen op de rest voor de 2025 verkiezing! ;)

Screenshot 2025-01-09 at 20.01.04.png

Last edited:
Had ik dan geluk? Ook via chat met agent van Telstra naar Boost met behoud van nummer. In paar minuten gepiept!
Dat zou het ook moeten zijn ja. Zo ging het de eerste keer ook bij Miss Bang. Maar bij mij dus niet :(
Het was frustrerend omdat je weet dat het 5 minuten werk is. En dan krijg je in elke chat weer te horen: het kan 72 uur duren. U moet geduld hebben. Terwijl je dus al lang weet dat ze iets verkeerd gedaan hebben (1 agent zei zelfs, het zou maar 5 minuten moeten duren. Maar ja. Een chat duurt ook maar 5 minuten, dus die goede agent was ik weer kwijt, never to be seen again 😂)

Het werkt nu! Het gezegde: If it works, don’t fix (touch) it. Zeker bij Boost/Telstra.

En net een pakje ontvangen uit Melbourne in 36 uur. Dus applaus voor AusPost!

Dat zou het ook moeten zijn ja. Zo ging het de eerste keer ook bij Miss Bang. Maar bij mij dus niet :(
Jij begon dan ook met hun te wijzen op wat ze NIET mochten doen (jouw en Miss Bang nrs wisselen)
Dat brengt zo een Boost, wat eigenlijk een puber is, natuurlijk op slechte gedachten.:p

Gekkigheid natuurlijk, maar ik merk dat er in Australië (alhowel het Telstra/Boost callcenter waarschijnlijk ergens in Azie zit) wel iets gebeurt als je partijen wijst op mogelijke risico's: ze gaan in een soort nerveuze indek mode. Er komen allerlei certificaten, te-ondertekenen-docs, doorschuif-verantwoordelijkhede, etcetera naar boven.
Verschil met (in mijn tijd; ondertussen misschien ook al achterhaald-ingehaald) B & NL:
In België was het meer van: als ik niets zeg dan bestaat het niet dus iedereen zwijgt er liever over. Als het dan toch gebeurt of ter sprake komt dan kan er altijd wel iets geregeld worden.
In NL was het meer brutale openheid. Het kwam op tafel en er werd formeel mee gedealed.

Last edited:
Back