Pro's en contra's Australia versus Belgie/Nederland

Die is uit het leven gegrepen! :D

Ik probeerde net wat uit te vinden qua kosten overseas in de chat met ze. Dat werkte natuurlijk voor geen meter. Verkeerde antwoorden enz. Toen werd 'de verbinding' mid sentence verbroken (goed teken voor een Communicatie bedrijf) En toen ik dat tegen Miss Bang wilde aanhouden kreeg ze onmiddellijk stress. Die heeft serieus PTSD van ze gekregen toen we nog internet via Telstra hadden en zij er met ze uit probeerde te komen. (ik heb uit betrouwbare bron dat er hier meer zijn met interessante ervaringen qua Telstra)

We zitten nu bij debiele Elon zijn Starlink.... maar het werkt wel.

Die is uit het leven gegrepen! :D

Ik probeerde net wat uit te vinden qua kosten overseas in de chat met ze. Dat werkte natuurlijk voor geen meter. Verkeerde antwoorden enz. Toen werd 'de verbinding' mid sentence verbroken (goed teken voor een Communicatie bedrijf) En toen ik dat tegen Miss Bang wilde aanhouden kreeg ze onmiddellijk stress. Die heeft serieus PTSD van ze gekregen toen we nog internet via Telstra hadden en zij er met ze uit probeerde te komen. (ik heb uit betrouwbare bron dat er hier meer zijn met interessante ervaringen qua Telstra)

We zitten nu bij debiele Elon zijn Starlink.... maar het werkt wel.
Overigens ben ik het ook met je eens over AusPost Shitzooi Pty Ltd. Maar we hebben zo'n lieve, leuke, middle-aged, gezellig ouwehoerende postie op zijn knalgele brommert, dat ik ben opgehouden met AusPost kwalijk te nemen dat ze niks bezorgen (je krijgt een leugenbericht in de mail "we tried to deliver but you were not home" wat altijd glashard gelogen is want ik zit bij deliveries 24/7 naast de voordeur te wachten). Ik heb geaccepteerd dat als het eindelijk komt, ik het mag afhalen bij het postkantoor, ze doen niet eens moeite om het aan huis te brengen.

Enige uitzondering is Who Gives A Crap, de ecologische wc-papierboer. Die hebben een eigen koeriersdienst en pleuren 50 rollen op de front veranda.

Telstra is voor ons vooral: 24/7 continu bufferende wifi. En twee keer zo duur als de concurrentie. En dagelijkse enquetes over de haperende mail of ik hun service weer eens met 5 sterren wil beoordelen.

Maar ja, Starlink is weer vier keer zo duur als Telstra ...

O
Ik ben dus geen voorstander van AWards op school. Ik heb verschillende ervaringen hiermee. 1 is ervan als er kinderen zijn die totaal niet luisteren en ineens 1x keer iets goeds doen in de trant van luisteren worden ze beloond met een award. Deze kinderen krijgen vaak meerdere awards. Kinderen die juist hun best doen en goed lusteren worden minder beloond. Waarvan je terecht vragen krijgt waarom die wel en ik niet. Ik kan beter een stout kindje zijn dan krijg ik meer awards.

Nu we op een prive school zitten vind ik de awards nog steeds niets. Leg maar eens aan kinderen uit in de leeftijd van 5 tot 9 jaar misschien zelfs ouder. Waarom een bepaald kind bij het halen van laag leesniveau wel een award krijgt en een ander kind vandezelfde leeftijd pas een award krijgt bij een hoog leesniveau. Ja ik weet dat het ene kind het andere niet is. Dat iedereen leest op zijn eigen niveau en de 1 hoger niveau kan halen dan een ander maar ik ben een volwassen persoon en geen kind.

Voor mij mogen ze die awards afschaffen. Als je het wilt doen, geef dan de kinderen een award zonder een uitleg en allemaal net zoveel awards.
Ik weet niet of ik het met je eens ben of niet. Maar ik snap je opgemerkte probleem en je argumenten tegen dit award-fenomeen voor kinderen.

Ik wil ter overweging alleen een alternatieve (mogelijke?) oplossing aandragen.

-*LINKSE RAKKER-ALARM!*-

In plaats van 'awards afschaffen' zou er ook meer aandacht besteed kunnen worden aan kinderen het verschil uitleggen tussen 'equity' en 'equality'.

Ik heb aan ChatGPT gevraagd om het simpel uit te leggen, en dit is het resultaat :):

Stel je voor dat jij en je vriend allebei over een hele grote schutting willen kijken om een voetbalwedstrijd te zien. Jullie zijn niet even groot: jij bent iets kleiner dan je vriend.
  • Equality (gelijkheid) betekent dat jullie allebei precies hetzelfde krukje krijgen om op te staan. Maar als het krukje niet hoog genoeg is, kun jij misschien niet over de schutting kijken, terwijl je vriend dat wel kan. Jullie hebben hetzelfde gekregen, maar het werkt niet voor iedereen even goed.
  • Equity (eerlijkheid) betekent dat jullie allebei een krukje krijgen dat past bij hoe groot je bent. Jij krijgt een hoger krukje en je vriend een lager krukje, zodat jullie allebei precies even goed over het hek kunnen kijken. Het is eerlijk, want jullie krijgen allebei wat jullie nodig hebben om hetzelfde te bereiken.
Dus, equality is iedereen precies hetzelfde geven, en equity is iedereen geven wat hij of zij nodig heeft om hetzelfde te kunnen bereiken.

Wat denken jullie, zou dit de awards goed kunnen uitleggen aan kinderen?
Ik vond dit i.i.g een eye-opener. En lijkt me voor kinderen ook een mega-waardevol denkspelletje, dat wat mij betreft nog vaak herhaald mag worden.

Want - en dan maak ik het groter (waar ik een handje van heb, sorry ;)) - op zoveel vlakken in de samenleving zie ik onvrede, ontstaan doordat 'rechtvaardigheid' verschillend wordt uitgelegd; soms volgens de 'equality'-definitie en soms volgens de 'equity'-definitie.

---> Waarom moet ik meer belasting betalen dan die ander? >> Omdat jij - na aftrek - minstens net zoveel overhoudt als die ander. Dus kan je samen uit eten en samen naar de bios (hetzelfde bereiken).

---> Waarom moet krijgt die asielzoeker een woning en mijn broer niet? >> Omdat jouw broer meer kansen heeft om er op eigen kracht te komen (ook al lijkt dat niet altijd zo). En het doel is dat iedereen een woning heeft (hetzelfde bereiken).

---> Etc.

Ik probeer een open houding te houden naar voorstanders van beide standpunten. Want iedereen heeft zijn eigen opvoeding en ervaringen.
Ik ben wel benieuwd naar hoe Mr. @Emulate als jurist over rechtvaardigheid denkt. En @dave broekhuizen als politie-meneer.
Ook naar meningen van alle anderen, overigens.

Overigens ben ik het ook met je eens over AusPost Shitzooi Pty Ltd. Maar we hebben zo'n lieve, leuke, middle-aged, gezellig ouwehoerende postie op zijn knalgele brommert, dat ik ben opgehouden met AusPost kwalijk te nemen dat ze niks bezorgen (je krijgt een leugenbericht in de mail "we tried to deliver but you were not home" wat altijd glashard gelogen is want ik zit bij deliveries 24/7 naast de voordeur te wachten). Ik heb geaccepteerd dat als het eindelijk komt, ik het mag afhalen bij het postkantoor, ze doen niet eens moeite om het aan huis te brengen.

Enige uitzondering is Who Gives A Crap, de ecologische wc-papierboer. Die hebben een eigen koeriersdienst en pleuren 50 rollen op de front veranda.

Telstra is voor ons vooral: 24/7 continu bufferende wifi. En twee keer zo duur als de concurrentie. En dagelijkse enquetes over de haperende mail of ik hun service weer eens met 5 sterren wil beoordelen.

Maar ja, Starlink is weer vier keer zo duur als Telstra ...
Voor ons was Starlink net zo duur als Telstra. Telstra internet was hier 4G. Als je dan voldoende data wilde hebben om thuis te kunnen werken en een filmpje kijken als de 'lijn' niet verstopt zat moest je een duur abonnement hebben. Dus Starlink was een no brainer toen dat uitkwam.

De Post Office in het dorp is verder OK, maar het hele logistieke proces (is het een proces?) er achter..
"... we are not a package delivery system..."

Ik probeer een open houding te houden naar voorstanders van beide standpunten. Want iedereen heeft zijn eigen opvoeding en ervaringen.
Ik ben wel benieuwd naar hoe Mr. @Emulate als jurist over rechtvaardigheid denkt. En @dave broekhuizen als politie-meneer.
Ik kan niet spreken voor Mr @Emulate-the-lawyer, die leest hier niet mee omdat hij geen Nederlands beheerst. Maar hem kennende, zou hij waarschijnlijk reageren in de trant van: "You know that watching a soccer game over the fence and not paying for a ticket is illegal, right?".

Last edited:
O

Ik weet niet of ik het met je eens ben of niet. Maar ik snap je opgemerkte probleem en je argumenten tegen dit award-fenomeen voor kinderen.

Ik wil ter overweging alleen een alternatieve (mogelijke?) oplossing aandragen.

-*LINKSE RAKKER-ALARM!*-

In plaats van 'awards afschaffen' zou er ook meer aandacht besteed kunnen worden aan kinderen het verschil uitleggen tussen 'equity' en 'equality'.

Ik heb aan ChatGPT gevraagd om het simpel uit te leggen, en dit is het resultaat :):

Stel je voor dat jij en je vriend allebei over een hele grote schutting willen kijken om een voetbalwedstrijd te zien. Jullie zijn niet even groot: jij bent iets kleiner dan je vriend.
  • Equality (gelijkheid) betekent dat jullie allebei precies hetzelfde krukje krijgen om op te staan. Maar als het krukje niet hoog genoeg is, kun jij misschien niet over de schutting kijken, terwijl je vriend dat wel kan. Jullie hebben hetzelfde gekregen, maar het werkt niet voor iedereen even goed.
  • Equity (eerlijkheid) betekent dat jullie allebei een krukje krijgen dat past bij hoe groot je bent. Jij krijgt een hoger krukje en je vriend een lager krukje, zodat jullie allebei precies even goed over het hek kunnen kijken. Het is eerlijk, want jullie krijgen allebei wat jullie nodig hebben om hetzelfde te bereiken.
Dus, equality is iedereen precies hetzelfde geven, en equity is iedereen geven wat hij of zij nodig heeft om hetzelfde te kunnen bereiken.

Wat denken jullie, zou dit de awards goed kunnen uitleggen aan kinderen?
Ik vond dit i.i.g een eye-opener. En lijkt me voor kinderen ook een mega-waardevol denkspelletje, dat wat mij betreft nog vaak herhaald mag worden.

Want - en dan maak ik het groter (waar ik een handje van heb, sorry ;)) - op zoveel vlakken in de samenleving zie ik onvrede, ontstaan doordat 'rechtvaardigheid' verschillend wordt uitgelegd; soms volgens de 'equality'-definitie en soms volgens de 'equity'-definitie.

---> Waarom moet ik meer belasting betalen dan die ander? >> Omdat jij - na aftrek - minstens net zoveel overhoudt als die ander. Dus kan je samen uit eten en samen naar de bios (hetzelfde bereiken).

---> Waarom moet krijgt die asielzoeker een woning en mijn broer niet? >> Omdat jouw broer meer kansen heeft om er op eigen kracht te komen (ook al lijkt dat niet altijd zo). En het doel is dat iedereen een woning heeft (hetzelfde bereiken).

---> Etc.

Mijn eigen mening sluit aan bij deze quote (mogelijk van ene Franklin Leonard):
"When you're accustomed to privilege, equality feels like oppression".

Ik stem zonder aarzelen Telstra. Een communicatie firma die zo slecht is in communicern zowel intern als extern….ik denk dat het een soort life size verborgen camera operatie is.
Ik heb zelf meer last van AusPost nu we geen Telstra internet hebben (al kon ik dus ook niet wijs worden uit de kosten van in het buitenland bellen)
Maar ben wel met je eens dat Telstra eigenlijk niets echt goed doet. Hun dekking is het beste in AU, maar dat is ze ook een soort van aangewaaid na privatisering volgens mij?

Om het positief te houden en in de beste AU traditie: Een award voor iedereen die wel eens met Telstra te maken heeft gehad!

907902e68927062117ff80840e212c6d.jpg

Je zou echt een speciale award verdienen moest je dan idd nog last hebben van Telstra (maar het kan met Telstra) 😂
Die award voor not losing my sh*t heb ik al een past keer grandioos verloren
Ik ben blij dat wij geen Telstra meer hebben. We hebben Ausie Broadband voor internet werkt perfect. We hebben boost voor de telefoon dit valt onder de volledige telstra dekking dus niet zoals de aldi 95% of wat is het precies.

Maar auspost... ik moet wel zeggen zolang ik maar klachten indien dat dingen te laat komen worden ze ineens snel geleverd. Dat is nu al verschillende keren gebeurd met pakketten uit NL. Mijn moeder stuurt altijd met tracking and trace en verzekerd de pakketten op, schijnt niet heel veel duurder te zijn. Zo gauw ze maar een dag te laat zijn vul ik een complain formulier in 🤣. Dan wordt het snel goed bezorgd.

Ja ik herken het dat pakketten van nsw naar vic gaan dan terug naar nsw en dan qld en dan weer nsw en dan eindelijk Wa. Zo gauw als ik dat zie vul ik weer een formulier in. Leg duidelijk uit dat dit niet kan en ja hoor binnen een paar dagen is mijn pakket binnen.

Misschien heb ik geluk dat ze naar mijn klaaggezang luisteren. Bellen heeft geen zin dat weet ik wel hahah

We hebben boost voor de telefoon dit valt onder de volledige telstra dekking
Miss Bang is al een tijdje over van Telstra naar Boost, en ik ga ook overstappen. Dan is in ieder geval al het directe contact met Telstra over.

P.S. Mijn pakketje dat 6x de East coast op en neer ging werd ook plots snel bezorgt nadat ik bij de verkoper geklaagd had. Dat is zo Australisch, dingen rommelen aan, tot je escaleert, een mail met 'complaint' in de subject o.i.d. en plots kan het wel. In plaats van dat een proces in de basis goed geregeld wordt zit men hier veel vaker in de escalatie modus lijkt het. (gewoon een observatie, ik heb het verder bijzonder goed naar mijn zin hier hoor ;) )

Miss Bang is al een tijdje over van Telstra naar Boost, en ik ga ook overstappen. Dan is in ieder geval al het directe contact met Telstra over.
Is Miss Bang tevreden met Boost? Wij zijn erg tevreden! Wij gebruiken de jaar prepaid. Super fijn dat je gratis naar NL kunt bellen. Alleen zag ik nu dat ze tarieven veranderd hebben voor de jaar prepaid dus moet nog ff goed kijken. Dit is flink in ons nadeel, we hadden namelijk de goedkoopste variant van de jaar prepaid. Wij krijgen beiden de gb nooit op. Volgens mij is alleen nog de duurdere variant te krijgen.

Is Miss Bang tevreden met Boost? Wij zijn erg tevreden! Wij gebruiken de jaar prepaid. Super fijn dat je gratis naar NL kunt bellen. Alleen zag ik nu dat ze tarieven veranderd hebben voor de jaar prepaid dus moet nog ff goed kijken. Dit is flink in ons nadeel, we hadden namelijk de goedkoopste variant van de jaar prepaid. Wij krijgen beiden de gb nooit op. Volgens mij is alleen nog de duurdere variant te krijgen.
Het eerste jaar was $230, daarna $300 per jaar zag ik vandaag. Klopt dat met wat jij in gedachten had? (en ja, ze is happy er mee, maar nog niet getest ergens een paar uur de woestijn in bijvoorbeeld)

Het eerste jaar was $230, daarna $300 per jaar zag ik vandaag. Klopt dat met wat jij in gedachten had? (en ja, ze is happy er mee, maar nog niet getest ergens een paar uur de woestijn in bijvoorbeeld)
Jup dat had ik gezien. Als goed is, heb je dus bij die 300 meer GB. Die van 230 hebben ze niet meer. Eerst hadden ze beide. Ik vind 70 dollar veel verschil maar goed niets aan te doen.

Ik ben met boost tot in Exmouth geweest en in Cairns up tot de Daintree waar de 2wd weg ophoudt 🤣 Ik had overal bereik en als ik geen bereik had dan was er ook echt geen bereik. Ook op de "droge lege stukken" tussen perth en Exmouth had ik bereik. Eerst had ik daar geen bereik. Voorheen had ik namelijk Kogan dat was op Vodafone netwerk. Aan de kant van Sydney prima maar in WA waardeloos.

Jup dat had ik gezien. Als goed is, heb je dus bij die 300 meer GB. Die van 230 hebben ze niet meer. Eerst hadden ze beide. Ik vind 70 dollar veel verschil maar goed niets aan te doen.

Ik ben met boost tot in Exmouth geweest en in Cairns up tot de Daintree waar de 2wd weg ophoudt 🤣 Ik had overal bereik en als ik geen bereik had dan was er ook echt geen bereik. Ook op de "droge lege stukken" tussen perth en Exmouth had ik bereik. Eerst had ik daar geen bereik. Voorheen had ik namelijk Kogan dat was op Vodafone netwerk. Aan de kant van Sydney prima maar in WA waardeloos.
Ohja nog een aanvulling. Mijn partner had eerst telstra. Wij hebben een jaar lang overal gecheckt of er een verschil was in bereik tussen telstra en Boost dit is er niet. Je zit dus echt op het volledige telstra netwerk.

Back