QLD Water restriction Level 5 per April 19 2007, involves us all.

Het is bijna niet voor te stellen hoe erg het gesteld is met de droogte in Australie.
Toen wij er in december/Januari waren, kregen we in diverse plaatsen al te horen om rustig aan te doen met water. Dan zal het nu nog erger moeten zijn.
Hier draaien we de kraan open en zien het als iets vanzelfsprekends. Dat wordt nog wennen als we naar Australie komen.

[quote author=Eerainuh link=topic=6903.msg87648#msg87648 date=1176982337]

@ Joep, jullie zullen dan wel een flinke tank hebben, als je er alles van moet doen. Laten jullie 'm wel 's bijvullen, of is dat nog niet nodig geweest?

[/quote]

Klopt het is een enorme tank. Hij is de laatste 12 jaar 2 of 3 keer bijgevuld, dus valt mee. En we doen er alles uit: drinken, wassen, douchen en ...uhm .. auto wassen  :grin:.

Well, it's your water, je mag er alles mee doen! Vangen jullie nou ook nog het water op dat je gebruikt voor bijv. de tuin?

Hier een tip om water te recyclen, misschien al bekend, gezien bij de family toen ik in Oz zat:

2 Emmers mee onder de douche nemen.
Na een douchebeurt van 3 minuten houdt je min. 1,5 emmer over!

Er kan dan wel zeep inzitten, maar volgens de rellies: "Liever dat de planten doodgaan van water waar zeep in zit, dan van de droogte. Ze (de planten) zullen er toch aan moeten wennen.."

Regendans heeft gewerkt!...............het is nu 6.03pm en het regent!

Nu maar hopen dat het even doorzet....beetje een druppel op een gloeiende plaat maar alles is beter dan niets.

Happy Weekend!
Syl

[quote author=Babette link=topic=6903.msg87740#msg87740 date=1177052124]
Hier een tip om water te recyclen, misschien al bekend, gezien bij de family toen ik in Oz zat:

2 Emmers mee onder de douche nemen.
Na een douchebeurt van 3 minuten houdt je min. 1,5 emmer over!

Er kan dan wel zeep inzitten, maar volgens de rellies: "Liever dat de planten doodgaan van water waar zeep in zit, dan van de droogte. Ze (de planten) zullen er toch aan moeten wennen.."
[/quote]

Da's een goed idee!
Misschien een domme vraag maar ga je dan in de emmer staan of staan ze naast je om het rondspetterende water op te vangen? Of misschien de douche vol emmers zetten en elke voet in een emmer...?

groetjes,
An

[quote author=Eerainuh link=topic=6903.msg87718#msg87718 date=1177026960]

Well, it's your water, je mag er alles mee doen! Vangen jullie nou ook nog het water op dat je gebruikt voor bijv. de tuin?

[/quote]

yep al het toilet-, douche- en waswater etc gaat via een septic tank als (reukloos) gray water weer terug de tuin in.

@ An:

Gewoon de emmers op de grond zetten en ertussen gaan staan, hoe dichter je ze bij je lichaam zet hoe meer water erin komt.
Beetje onhandig in het begin, maar je raakt er al snel aan gewend.

[quote author=AnSteveTomas link=topic=6903.msg87743#msg87743 date=1177054807]

Da's een goed idee!
Misschien een domme vraag maar ga je dan in de emmer staan of staan ze naast je om het rondspetterende water op te vangen? Of misschien de douche vol emmers zetten en elke voet in een emmer...?

groetjes,
An

[/quote]

Wij zetten een emmer onder de straal als het water opwarmt, daarna spettert er nog wat bij en gaat het de tuin in.

[quote author=Syl link=topic=6903.msg87742#msg87742 date=1177052585]

Regendans heeft gewerkt!...............het is nu 6.03pm en het regent!

Nu maar hopen dat het even doorzet....beetje een druppel op een gloeiende plaat maar alles is beter dan niets.

Happy Weekend!
Syl
[/quote]

en nu is Samford area aan de beurt!

http://mirror.bom.gov.au/products/IDR664.loop.shtml

That website is awesome ...ik had hem hier ook aan staan en kon bijna op de minuut af zien wanneer de eerste spetters zouden vallen. Helaas was het een buitje voor het stof en is het nu dus weer droog.

Syl

Wat ik me nou even afvraag... Als het zo weinig regent heb je toch ook weinig aan watertanks? Of zie ik dat nou verkeerd? Onze droger zit rechtstreeks aangesloten op een afvoer, maar je kunt het water ook opslaan in een reservoir. Voor zover ik weet is dat gedestilleerd water, dus dat kun je dan weer niet voor de tuin gebruiken. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie in Australie dan met water omgaan, want je zult toch je eten moeten maken, af moeten wassen, kleding wassen, toilet doortrekken, douchen. Hoe beperk je dat zoveel mogelijk?

Onze tank is een behoorlijke grote. Dus als het droog is teren we op wat er eerder gevallen is. Gaat dat ook op, dan kan je water kopen en je tank laten vullen.

Hoi,

Voor de duidelijkheid zal ik het nog een keertje uitleggen; het water dat in je tuin en op je huis valt, gaat je regentank c.q. de grond of de goot in. Waar echter de meeste mensen hun water voor in huis vandaan halen, is van het 'town water', via de kraan. Dat town water komt uit 3 dammen. Die dammen liggen een minuut of 40 rijden uit Brisbane (natuurlijk afhangende van waar je woont, maar 't is maar om een idee te geven). Als er nou in die dammen (the 'catchments') geen regen valt, zoals het geval is, dan komt er een tekort aan town water. En dat is nú het dringende probleem.

Er zijn soms (alleen niet echt in de afgelopen zomer) enorme stortbuien, waarbij de goten binnen de kortste tijd overlopen. Dat gaat allemaal het riool in. Maar met zulke buien loopt een regenwatertank wel heel rap vol.

Hoe we nu met water omgaan? Helaas is niet iedereen even fanatiek of consciëntieus, maar op de radio wordt er veel aandacht aan besteed, en vooral het kortere douchen wordt op dit moment gepromote.

Elke keer dat je de kraan open hebt, moet je erbij stil staan dat dat ding maar zo kort mogelijk aan mag staan.

Ik heb zelf een jaar in een plastic bak gedouched (we hebben het al eerder over die dingen gehad in het eerste topic over de droogte), en dat water weer gebruikt voor de stortbak van mijn WC, maar heb daar door schouderproblemen mee moeten ophouden. (En voor de lolbroeken onder ons; Nee, die problemen kwamen níet door het dragen van emmers water :-D). Ik wist op die manier ook precies hoeveel water ik gebruikte; nooit meer dan 44 liter en dat was dan al exorbitant.

Wij gebruiken geen vaatwasser, al lang niet meer, maar een teil met niet-meer-dan-nodig water. Water gaat de tuin in.

Het water van de wasmachine vangen we op en gaat ook de tuin in. (Overigens, planten blijven het daar prima op doen, maar beter is het nog om eco-vriendelijke producten te gebruiken. Die zijn trouwens ook véél zuiniger in gebruik).

Op ons zwembad ligt een plastic cover. Dat gaat de verdamping tegen. Zonder zo'n pool cover is het verbazingwekkend hoe snel het water verdampt door wind en zon.

WC doortrekken met een half flush, of wanneer nodig een full flush.

Waterzuinige kranen en douchekoppen installeren.

In de douche hoef je de kraan niet helemaal open te draaien, het kan ook met een wat minder straaltje.

Zelfs het water van het afgieten van groenten etc. kan je opvangen en hergebruiken voor de planten.

En dan zijn er nog alle regels die op de al genoemde websites te lezen zijn.

Al met al is het geen lolletje, en een situatie waar steeds meer mensen zich bezorgd om maken. Dat móet iedereen nou ook wel. Je kan niet meer doen alsof het wel goed komt en/of het overlaten aan anderen. Het is inmiddels de 'dicht-bij-m'n-bed-show'.

We hebben meer dan 3 weken continuë stortregen nodig om weer op peil te komen.

Ik hoop dat ik 't zo een beetje begrijpbaar heb verwoord en samengevat.

Groetjes,

Irene :)

Het is mij nu een stuk duidelijker. Ook wat je allemaal kunt doen om water te besparen. Het lukt dus wel om een taqnk van 5000 liter vol te krijgen met het weinige water wat er valt? Dan is het dus echt wel de moeite waard.

Is er iemand (op dit forum) die een Water Guardian gebruikt? Dat is een apparaat dat er voor zorgt dat je zo weinig mogelijk water verspilt als je de warmwaterkraan opendraait en op warm water zit te wachten. Hij laat het koude water circuleren tot het warm is.

http://www.ecosmart.com.au/water_guardian.html#

Ik zit erover te denken eentje aan te schaffen.

Ach er wordt voor de komende dagen regen voorspelt dus misschien dat het wat nood ledigt

't Is ongelijk verdeeld in de wereld...... Port Stephens (NSW): 160 mm in de laatste twee dagen.......  :smile: :smile: :smile:

Voor zover ik op het nieuws heb kunnen zien wil:

Premier van Queensland: Een gigantisch lange pijpleiding aanleggen van North Queensland helemaal door naar het zuiden van Australie om het watertekort op te vangen. In North Queensland valt immers ieder jaar erg veel regen.

John Howard: Een of ander (ik snap er nog steeds niks van) 10 biljoen dollar water project lanceren voor de Murray-Darling basin in South Australia om dat water "over te leveren aan de commonwealth."
En dan zie je beelden van die Murray river die bijna helemaal droog ligt. Nou ja, Howard is niet dom maar ik snap niet helemaal wat je ermee bereikt. Ja, geen rekening houden met Global Warming zegt Kevin Rudd daarop.

[quote author=SV#1 link=topic=6903.msg88100#msg88100 date=1177417294]
Ach er wordt voor de komende dagen regen voorspelt dus misschien dat het wat nood ledigt
[/quote]

Ja dat is het probleem hier, ze voorspellen maar regen en regen. En er valt ook soms wel wat. Maar niet overal en niet genoeg  :-(. En nu is het weer winter en gaat er helemaal geen regen meer vallen misschien...

Maar de 4 minute shower timer is  :up:. Dat zouden ze gewoon zo gratis bij iedereen in de brievenbus moeten stoppen!

Back