Hoi,
Voor de duidelijkheid zal ik het nog een keertje uitleggen; het water dat in je tuin en op je huis valt, gaat je regentank c.q. de grond of de goot in. Waar echter de meeste mensen hun water voor in huis vandaan halen, is van het 'town water', via de kraan. Dat town water komt uit 3 dammen. Die dammen liggen een minuut of 40 rijden uit Brisbane (natuurlijk afhangende van waar je woont, maar 't is maar om een idee te geven). Als er nou in die dammen (the 'catchments') geen regen valt, zoals het geval is, dan komt er een tekort aan town water. En dat is nú het dringende probleem.
Er zijn soms (alleen niet echt in de afgelopen zomer) enorme stortbuien, waarbij de goten binnen de kortste tijd overlopen. Dat gaat allemaal het riool in. Maar met zulke buien loopt een regenwatertank wel heel rap vol.
Hoe we nu met water omgaan? Helaas is niet iedereen even fanatiek of consciëntieus, maar op de radio wordt er veel aandacht aan besteed, en vooral het kortere douchen wordt op dit moment gepromote.
Elke keer dat je de kraan open hebt, moet je erbij stil staan dat dat ding maar zo kort mogelijk aan mag staan.
Ik heb zelf een jaar in een plastic bak gedouched (we hebben het al eerder over die dingen gehad in het eerste topic over de droogte), en dat water weer gebruikt voor de stortbak van mijn WC, maar heb daar door schouderproblemen mee moeten ophouden. (En voor de lolbroeken onder ons; Nee, die problemen kwamen níet door het dragen van emmers water :-D). Ik wist op die manier ook precies hoeveel water ik gebruikte; nooit meer dan 44 liter en dat was dan al exorbitant.
Wij gebruiken geen vaatwasser, al lang niet meer, maar een teil met niet-meer-dan-nodig water. Water gaat de tuin in.
Het water van de wasmachine vangen we op en gaat ook de tuin in. (Overigens, planten blijven het daar prima op doen, maar beter is het nog om eco-vriendelijke producten te gebruiken. Die zijn trouwens ook véél zuiniger in gebruik).
Op ons zwembad ligt een plastic cover. Dat gaat de verdamping tegen. Zonder zo'n pool cover is het verbazingwekkend hoe snel het water verdampt door wind en zon.
WC doortrekken met een half flush, of wanneer nodig een full flush.
Waterzuinige kranen en douchekoppen installeren.
In de douche hoef je de kraan niet helemaal open te draaien, het kan ook met een wat minder straaltje.
Zelfs het water van het afgieten van groenten etc. kan je opvangen en hergebruiken voor de planten.
En dan zijn er nog alle regels die op de al genoemde websites te lezen zijn.
Al met al is het geen lolletje, en een situatie waar steeds meer mensen zich bezorgd om maken. Dat móet iedereen nou ook wel. Je kan niet meer doen alsof het wel goed komt en/of het overlaten aan anderen. Het is inmiddels de 'dicht-bij-m'n-bed-show'.
We hebben meer dan 3 weken continuë stortregen nodig om weer op peil te komen.
Ik hoop dat ik 't zo een beetje begrijpbaar heb verwoord en samengevat.
Groetjes,
Irene