QLD Water restriction Level 5 per April 19 2007, involves us all.

We hebben net iemand van Urban Tanks over de vloer gehad (nou ja, meer in de tuin), en er komt nog een technicus aan voor de details. Ik zal dan meteen vragen Joep, wat hij van die pomp denkt. Weet jij trouwens wat dat ding kost?

Wij zaten na zijn bezoek na te denken, en kwamen tot de conclusie dat we met het basissysteem alleen maar water voor de tuin, zwembad, autowassen en andere buitenactiviteiten sparen. Als we het als douche en drinkwater willen gebruiken moet er een 7-staps filtersysteem in. Het is illegal water je pijpleiding in te pompen als er niet zo'n systeem tussen zit.

We zijn dus nog aan het onderzoeken.

Irene

En nog steeds, al die tanks zijn leuk maar dan moet het wel regenen.... wij hebben op de zaak 8 tanks van 50.000 liter ieder neergezet...... al weken kurkdroog..... helpt je dus ook niet heel veel.

Nivo van de drinkwater dammen :

http://www.seqwater.com.au/content/standard.asp?name=DamOperationsandMaintenance

Tja dat krijg je van water verspilling. die aussies zitten nu in de problemen.

Toen mijn zus bij ons woonde stond ze rustig 3 keer per dag een half uur onder de douche en dat dat geld kost scheen ze niet te snappen en nu loopt ze te klagen dat zij ook water moeten besparen. Als ze naar haar pap had geluisterd wist ze al hoe dat moest.

Toen wij daar 10 jaar terug op holiday waren snapte ze ook niet waarom wij zo weinig water gebruikte. Gewoon een snelle douche of een even opfrissen met een natte doek. Terwijl zij veel water verspilde.

Nu zegt ze dat als je meer dan toegestaan verbruikt je een boete krijgt. Is water soms altijd gratis geweest in Aussie? Hier in Nederland verspillen we toch ook niet zoveel water want dat kost toch een hoop geld.

[quote author=kayleegirl link=topic=6903.msg88184#msg88184 date=1177506550]
Nu zegt ze dat als je meer dan toegestaan verbruikt je een boete krijgt. Is water soms altijd gratis geweest in Aussie? [/quote]

Hoi,

Water is niet gratis, maar ook niet duur (nog niet).

Je kan nu een boete krijgen als je town water gebruikt voor het besproeien van je tuin, wassen van je auto, schoonspuiten van je stoep, etc. Die regels liggen allemaal vast en zijn door iedereen te zien op (ik quote de allereerste post van dit draadje):

http://www.nrw.qld.gov.au/

http://www.seqwater.com.au/content/home.asp?

http://www.qld.gov.au/services_for_queenslanders/environment_and_resources/water.html

Overigens, niet verspillen omdat het geld kost klinkt vreselijk. Je moet niet verspillen omdat het gewoon niet nódig is om te verspillen.

Ireen.

P.S. nog maar 's een keer: 'Aussie' is óf een bijvoegelijk naamwoord, als in 'The Aussie lifestyle', óf als zelfstandig naamwoord als in 'He is an Aussie'. Je kan niet 'in Aussie wonen'.

Voor sommige mensen wordt de droogte nu echt al tastbaar  :-(

Drought towns could be forcibly evacuated
http://news.ninemsn.com.au/article.aspx?id=263090

Een Aussie is inderdaad een Australier
Oz = Australie
Je kan dus in Oz wonen of een Aussie zijn.

[quote author=Jan Katers link=topic=6903.msg88221#msg88221 date=1177536981]
Voor sommige mensen wordt de droogte nu echt al tastbaar  :-(

Drought towns could be forcibly evacuated
http://news.ninemsn.com.au/article.aspx?id=263090
[/quote]

Well, there you go....

De beelden van uitgemergeld cattle staan al een paar jaar op m'n netvlies gegrift. Ook die van een moeder bij de badkamerdeur met een stopwatch terwijl haar zoon onder de douche staat. Die droogte is alláng een probleem, maar niemand heeft wat willen doen.

Hawk, bedankt voor de bijval :wink:

Het blijft natuurlijk een beetje vreemd. In Cairns wordt geploeterd om de mensen onder de 500 liter per dag (PER PERSOON) te houden, hier (Net onder de Sunshine Coast) moet je de tegels uitpersen om onder de 140 lpppd te blijven. We zetten mensen op de maan, klonen schapen en houden Vanessa toonbaar, maar een paar kilometer (ok, paar duizend) pijp leggen om water uit de overlopende dammen aldaar te halen is moeilijk.

Overigens wel weer het een klein voordeel voor ons dikke mensen. Hebben minder water nodig in bad. :grin:

Bas

Moeilijk om een pijpleiding aan te leggen? Hm, volgens mij was het weer te duur.
Als je erover nadenkt, waarom is dat dan zo moeilijk / duur. Australie telt duizenden kilometers geasfalteerde weg / spoorlijn enz..
En dan is het te duur / moeilijk om enkele pijpleidingen aan te leggen?

Jullie mogen hier wel wat komen halen: deze week meer dan 8 inches regen (= 200 mm +) in mijn regenmeter....... We hebben gelijk het natste najaar in 6 jaar te pakken..... Maar, eerst een pijleiding de Hunter in, want da's maar 75 km hemelsbreed en daar hebben ze een stuk minder gehad  :cry:

Ja, de rails van Cairns naar Brisbane liggen er al, daar kan zo een pijpleiding langs wanneer Cairns overstroomt. Weet niet meer of het te duur was. Zal wel.

En Henk, hou nou toch 's op met dat pesten! Bietje tiertsen, hm!? (= opscheppen, voor de non-Brabanders onder ons).

:-D

Ik kreeg gisteren nog een brief vanuit Victoria en daar
was het level 3. Mijn tante woont daar vanaf de jaren
50 en was 'very concerned'. Maar ik kan me nog
herinneren dat in 1987 we ook een periode hadden
dat we alleen de ramen en spiegels van de auto mochten
wassen. Ook gingen we naar het strand om zeewier te
halen (BERGEN!!!) om dit daarna bij de planten te leggen.
Dit om ervoor te zorgen dat er meer water vastgehouden
kon worden.

Miran  :smile:

[quote author=Pacific Dream link=topic=6903.msg88240#msg88240 date=1177556948]
en houden Vanessa toonbaar.............

Overigens wel weer het een klein voordeel voor ons dikke mensen. Hebben minder water nodig in bad. :grin:
Bas
[/quote]
Schitterende opmerking.

Alhoewel het nijpend watertekort begint nu ook al een beetje deze kant op te komen (in Nederland); al 4,5 weken géén regen gezien. de boeren moeten NU AL gaan sproeien, normaal valt er een in april zo'n 44 mm regen, maar hebben tot nu toe nog maar 0.4 mm regen. Temperaturen van 12-15 graden boven het gemiddeld overdag en 8-10 graden 's nachts. (Gisterenavond met de hond gaan wandelen om middernacht, met een korte broek en een t-shirt!! De laatste keer dat ik dat deed, was in Augustus vorig jaar. EN HET IS PAS APRIL!!!!) Zelfs de tuin moet gesproeid worden en moet de vijver regelmatig bijvullen.
En als je naar de auto's kijkt, vol met pollen en smerig!!

Ik hoorde het al ja, droogten in Nederland. En ik al roepen:

"En op welke restrictie zitten jullie nu"
"Is de sloot al droog? hoef je niet meer de brug te gebruiken om naar de overkant te komen"

En dan die "australische temperaturen". Nou, dat belooft wat.

Blijft toch dat die Australiers decennia lang achterlijk veel water hebben gebruikt of is mijn zus de enige die dar doet/deed.

Maarre er is giga veel zee om dat continent doe daar dan wat mee, dit probleem komt toch niet ineens uit de lucht vallen.

Men moet dan maar net als in Spanje voor je dagelijks watergebruik (eten, koffie/thee, etc) maar flessen of kruiken water kopen in de winkel. Ik zoi het Australische water toch niet uit de kraan drinken wat is dat goor zeg.

[quote author=hawk link=topic=6903.msg88259#msg88259 date=1177566727]
"En op welke restrictie zitten jullie nu"[/quote]
Er zijn (nog) géén restricties, maar het moet niet te lang duren voordat de boeren géén sproei-installaties mogen gebruiken.

"Is de sloot al droog? hoef je niet meer de brug te gebruiken om naar de overkant te komen"
Idd, Flierjeppen (polstokspringen) hoeft niet meer en je hebt alleen maar laarsen nodig om door het laatste beetje modder te waden.

En dan die "australische temperaturen". Nou, dat belooft wat.
Dan kan je je afvragen of je wel naar Oz zal gaan voor de temperaturen?

Australisch water goor? nee hoor, gewoon kwestie van gewenning! Hier in Ierland smaakt het water meer naar chloor en metaal, maar ben er aan gewend. Toen vriendinnen van mij uit Nederland overkwamen naar Ierland wilden ze zelfs gekookt water (thee) niet drinken. Moest met bronwater zijn. Nou, dat vind ik wel erg overdreven...  Als water drinkbaar is, geen haar op mn hoofd die eraan denkt om gebotteld water te kopen. Draagt ook weer toe aan milieuvervuiling, al die flessen. Misschien een beetje kort door de bocht, en zal er best wel reactie op krijgen, maar als je je bedenkt hoe verwend we zijn als nederlanders en hoe goed we het hebben, dat er in sommige landen mensen sterven van de dorst en wij meer dan 10 soorten (of meer?!) smaak water hebben in een fles... Maar das mijn mening...

Het water was niet echt lekker hoor. Bij mijn zus die toen op Bribie Island woonde smaakte het erg naar cloor en in Melbourne was het een zware metaal smaak. Ik ben echt niet vewend hoor met bottled water maar in sommige landen moet je wel en dat is ook niet echt gezond hoor veel kalk. Daarom zei ik ook kruiken water die kan je hervullen geen milieu vervuiling al dat plastic is niet nodig hoor, wij kopen in Spanje ook kruiken dan maar wat meer sjouwen.

Back