QLD Water restriction Level 5 per April 19 2007, involves us all.

Natuurlijk mag iedereen voor zichzelf kiezen! Wel goed te lezen dat sommigen kruiken vullen ipv plastic flessen kopen! Hier in ierland smaakt het water inderdaad meer naar chloor, maar nu is laatst uit onderzoek gebleken dat er minder caries problemen zijn hier mede doordat de hoeveelheid chloor dat toegevoegd is aan het drinkwater voor gezondere tanden zorgt. Ik denk wel dat als water als drinkbaar wordt bestempeld het toch niet ongezond zou kunnen zijn? Of heb ik t mis?  :up:

Nou, aan mijn fiets geen chloor! Ik vind het trouwens ook niet te pruimen. Veel keukens hier hebben een aparte drinkwaterkraan (met een filter), dat is ook niet voor niets. Wij gebruiken al jaren een Brita-filter, maar over een paar weken krijgen we een nieuwe keuken en daar laten we een drinkwaterkraan in installeren. Mariekske, de meningen of chloor slecht voor je lijf is, lopen nogal uiteen. Ik zelf weet wel dat ik, sinds m'n hartproblemen begonnen, beter kan ademhalen in een douche zonder chloor.

Speciaal voor Jolanda, uit het boek 'Red Herrings and White Elephants - the origins of the phrases we use every day', by Albert Jack:

"Raining cats and dogs.
There are several suggestions for the origin of this phrase, one alluding to a famous occasion when it actually rained frogs. Apparently many were lifted into the air during a howling gale and then dropped to the ground around startled pedestrians. Cockney rhyming slang then substitued 'cats and dogs' for 'frogs'.
But I prefer the ancient nautical myth, which led sailors to believe that cats had some sort of influence over storms. According to the Vikings dogs were also a symbol of storms and they always appear in illustrations and descriptions of their own Norse god of storms. (Odin, father of Thor, was the god of thunder and is described as an old bearded man with one eye who wore a cloak and wide-brimmed hat. Many claim he was the inspiration for JRR Tolkien's character Gandalf in The Lord of the Rings). Because of this connection, ancient mariners believed that when it rained it was the cats who caused it, and when the gales appeared they were brought by the dogs, leading to the phrase 'raining cats and dogs'.
The phrase first appeared in literature in 1738 when Jonathan Swift wrote in his book A Complete Collection Of Polite And Ingenious Conversation, 'I know Sir John will go, though he was sure it would rain cats and dogs'. In 1653 Richard Broome wrote in his play City Wit, 'It shall rain dogs and polecats', suggesting he too alluded to the old nautical tales."

Leuk hè :)

Groetjes,

Irene

[quote author=mariekske link=topic=6903.msg88280#msg88280 date=1177575466]
Als water drinkbaar is, geen haar op mn hoofd die eraan denkt om gebotteld water te kopen. Draagt ook weer toe aan milieuvervuiling, al die flessen.
[/quote]

Ik heb alleen een Spa Rood verslaving dus ik heb die flessen nodig ;) Ik moet zeggen dat er hier in Nederland ook verschil in smaak zit; hier in Utrecht vind ik het kraanwater een stuk beter smaken dan op mijn werk in Amsterdam. Op de een of andere manier zit er daar een vreemd smaakje aan het water; niet spectaculair maar toch :) En in New York was ook chloor aan het kraanwater toegevoegd. En wat spa achtigen betreft vind ik Spa Rood lekkerder dan Sourcy; en die laatste komt hier weer uit de heuvelrug ;)

Nou, ik denk dat ik totaal geen kenner ben als ik het zo lees. Hoe "Yarra Valley water" smaakt wat ik krijg? Goed, voor zover ik weet.

Het was toch wel typisch dat ik heel vreemd reageerde toen ik mijn moeder hoorde zeggen dat mijn nichtje zo leuk in de tuin met water aan het spelen was (tuinslang)...........

Dat lijkt hier toch wel aaaaaaagggggggeeeeeeeessssssss geleden......dat een kind met stromend (!) water speelt, ook al is het maar even, of dat je uberhaupt nog een tuinslang hebt!!!!!!!!! ha ha

Oh ja, wij hebben er eigenlijk ook een: van de wasmachine de tuin in!

Hee 4NP, alvast een tip voor wanneer je 'hier' bent: de Sodastream. Kan je zelf bubbels in je fles jagen zodat je je eigen Spa Rood kan maken. Kan er nog smaken bij kopen ook. Perfect!

Ireen

[quote author=Jan Katers link=topic=6903.msg88221#msg88221 date=1177536981]
Voor sommige mensen wordt de droogte nu echt al tastbaar  :-(

Drought towns could be forcibly evacuated
http://news.ninemsn.com.au/article.aspx?id=263090
[/quote]

Ja, en dat verhaal blijkt dus niet waar te zijn!!! Ook wat!

@ irene, is zeker leuk, zo leer ik weer eens wat.

het is niet te geloven maar wij hebben al 5 dagen regen, overal waar we heen rijden regent het. Hopelijk valt er binnenkort ook wat regen in Brisbane !!

Jojo.

[quote author=4np link=topic=6903.msg88324#msg88324 date=1177605905]
Als water drinkbaar is, geen haar op mn hoofd die eraan denkt om gebotteld water te kopen. Draagt ook weer toe aan milieuvervuiling, al die flessen.
[/quote]
.......Utrecht.........

lekkerder dan Sourcy; en die laatste komt hier weer uit de heuvelrug ;)
[/quote]

En waar denk ke dat het kraanwater vandaan komt.......

[quote author=Red link=topic=6903.msg88423#msg88423 date=1177688879]
En waar denk ke dat het kraanwater vandaan komt.......
[/quote]

Haha ja ook ;) Maar qua kraanwater vind ik dus Utrechts water lekkerder dan Amsterdams water. En als je er koolzuur in gaan stoppen vind ik Spa weer lekkerder :p

[quote author=Eerainuh link=topic=6903.msg88357#msg88357 date=1177637038]
Hee 4NP, alvast een tip voor wanneer je 'hier' bent: de Sodastream.
[/quote]

Die heb ik hier bij de Mediamarkt ook zien staan; heb ik ook nog wel over nagedacht. Misschien wordt dat in Oz wel interessant :p

Via bieslog een triest achtergrondverhaal over de droogte in Brisbane, zet je aan het denken (als je dat al niet deed) over de droogte: http://news.independent.co.uk/environment/climate_change/article2491768.ece

PS Joep wat een geweldig ding is die water guardian, ik ga er achteraan, thanks.

En dit is ook wel een "mooie" pagina.
Het zijn foto's, van alle aspecten van een droogte periode, gemaakt door de mensen die er last van hebben.
Het is niet in QLD, maar in NSW, maar de boodschap is wel duidelijk.

Bart

In Nederland is het sinds 22 maart (al) droog, op een enkel buitje (0,1 mm) na, volgens de site van het KNMI.
Gras in tuinen is verpietert, gewassen op de akker krullen van droogte de grond weer in, en het stuift.
Tuurlijk, zo'n situatie is niet te vergelijken met daar in Oz, maar het is hier al te gek voor woorden (en dat voor maart/april/mei) De eerste week wordt er ook nog geen regen verwacht.

Als ik dan de reacties op deze topic lees, dan zie ik pas hoe goed wij het hier eigenlijk hebben, ondanks dat de mensen steen en been klagen (Het is zo droog, het moet nodig eens regenen).

Voor de mensen down-under: Heel veel succes met het water besparen. Ik hoop voor jullie dat het gauw mag gaan regenen

[quote author=Jan Katers link=topic=6903.msg88765#msg88765 date=1178089432]
Klik op 'dit' in de eerste regel van Tekkel's reply (is in blauw)
[/quote]

Wel erg licht blauw! Kon het haast niet lezen.
Bedankt voor de tip!!

[quote author=4np link=topic=6903.msg88324#msg88324 date=1177605905]
[/quote]

Ik heb alleen een Spa Rood verslaving dus ik heb die flessen nodig ;) Ik moet zeggen dat er hier in Nederland ook verschil in smaak zit; hier in Utrecht vind ik het kraanwater een stuk beter smaken dan op mijn werk in Amsterdam. Op de een of andere manier zit er daar een vreemd smaakje aan het water; niet spectaculair maar toch :) En in New York was ook chloor aan het kraanwater toegevoegd. En wat spa achtigen betreft vind ik Spa Rood lekkerder dan Sourcy; en die laatste komt hier weer uit de heuvelrug ;)
[/quote]
Dat het water in Nederland op elke plaats anders smaakt is simpel
In sommige gebieden word het water diep uit de grond gepompt (brabant limburg friesland en zo)
In andere gebieden word water uit de rivieren gehaald wat door de vervuiling (oppervlaktewater) word toegevoegd met chemicalien zoals chloor fosfor en dergelijke.
Is er nu nog niemand zo slim om de riolerings leidingen te voorzien van een tweeweg kraan met een drainage slang die door de tuin in de grond loopt zodat als het te droog is het water zonder het gesukkel met emmers en dergelijke de tuin in leidt behalve het toilet dan

Groetjes Kees

[quote author=Eerainuh link=topic=6903.msg88357#msg88357 date=1177637038]

Hee 4NP, alvast een tip voor wanneer je 'hier' bent: de Sodastream. Kan je zelf bubbels in je fles jagen zodat je je eigen Spa Rood kan maken. Kan er nog smaken bij kopen ook. Perfect!

Ireen
[/quote]

Ik kan alleen maar van water wit en de kleuren geel maken...... :| :cry:

[quote author=krokkie link=topic=6903.msg88894#msg88894 date=1178185001]Is er nu nog niemand zo slim om de riolerings leidingen te voorzien van een tweeweg kraan met een drainage slang die door de tuin in de grond loopt zodat als het te droog is het water zonder het gesukkel met emmers en dergelijke de tuin in leidt behalve het toilet dan[/quote]

Is in de kluswinkel te koop: een soort insteek rubber slang die je van buitenaf in de afvoer kunt stoppen zodat je het water kunt omleiden. Werkt echter alleen als je bij de leiding kunt, ideale geval een knietje net boven de grond met een inkijkdop. Ik kan ze helaas nergens gebruiken, maar het bestaat dus wel. Maar Australiers zijn in mijn ogen nou niet echt early adopters van slimme dingen. Ook de waterguard van Joep (zie iets terug) is helemaal super, maar ik heb er hier nog nooit van gehoord. Ik laat inmiddels een quote maken door een plumber (want natuurlijk moet dat weer een certified prutser zijn).

michiel

Back