Roken

Eerainuh

Eerainuh
XPdite Sponsor
Hoi!

Ik zat me zo 's af te vragen.... Nederland is nog steeds een land waar wezenloos veel gerookt wordt. Hoe denken de rokers onder jullie (ik hoop dat ze er niet zijn hoor!! :) ) over verhuizen naar een land waar dat niet welkom is?

Toevallig was er net een poll vandaag op MSN waar gevraagd werd of men vindt dat roken in een publiek park verboden moet worden, en de meerderheid is tegen. Da's in een park!


Ireen.
 
Ik denk dat er niet veel verschil voor de rokers zullen zijn, want de regels die momenteel nu in Nederland gelden zijn praktisch het zelfde als in Australie. Niet meer in openbare gebouwen of op het werk, zelfs op het treinstation( buiten ) mag je alleen in een straal van 1 meter van een zogenoemde rookpaal je rokertje opsteken. Ook het verbieden van roken in cafe's nemen ze onder de loep. Dus er zal niet veel veranderen voor de rokers.
 
Ik heb het idee dat er in Nederland meer gerookt wordt dan in Aust.
Het viel me echt op dat ik minder mensen zag in Aust die roken.
John viel het op dat in Nederland echt bijna iedereen rookt
Hij is helemaal anti-rook, en nu gaat mijn mams stoppen met roken,omdat ze geen zin heeft om in juli een hele maand buiten te gaan staan, yippie, I'm so happy,ik wil al zolang dat ze stopt, dus ik ben blij met Johns anti-rookbeleid.

Niks tegen rokers, zelf ook jaren gerookt(in de weekenden,haha) maarre feit is dat alles lekkerder ruikt (kleding,adem  :evil:) zonder rook/sigarettenluchtje


groetjes lin
 
Als niet-roker onder ons: Voor mij zou het zelfs een reden kunnen zijn om te gaan. Een avondje stappen zonder kleren uit te kiezen die daarna toch in de was gaan, een auto die niet ruikt naar de kleren die je die avond hebt aangehad, een straatbeeld zonder al die uitgetrapte peuken, parkeerplaatsen zonder zojuist geleegde asbakken... een no go area rond het plichtmatige 'rookhol', collega's die daar nog nawalmend uitkomen en vervolgens iets van jou moeten. Onder het motto 'roken moet mogen' toch roken in een huurauto met een rookverbod, ik zou nog wel even door kunnen gaan. No offence meant, maar wat zitten er een viezeriken tussen...
 
Voor mij als roker zou het erg moeten zijn, echter heb ik al eerder in Oz gewoond en vond het toen ook niet erg, sterker nog, ik ben er toen mee gestopt voor 10 maanden.  :up:
Nu ga ik weer stoppen voor we vertrekken aangezien het in Oz wel erg duur is de tabac.

Dus ik vind alles best, bovendien merk je er in de out back to minder van..... :up: (van de regeltjes...  :p )

Gr.Koen  :up:
 
[quote author=Koengaroo link=topic=4245.msg52788#msg52788 date=1143037620]
Nu ga ik weer stoppen voor we vertrekken aangezien het in Oz wel erg duur is de tabac.
[/quote]

En hoe duur mag het dan wel wezen?!
Mijn hubbie stopt (althans dat zegt ie) als sigaretten meer dan € 5,- gaan kosten.
Ik ben dus wel benieuwd wat een pakje (chesterfield) in Oz kost :), kan ik 'm vast voorbereiden :-D.
(oeps, straks wil ie niet meer :|. Just kidding, 't zal wel los lopen, hoop ik.)

Mel
 
Waar ik in het begin aan moest wennen (als niet-roker): "wilt u buiten of binnen zitten?" (restaurant)  Man, lekker weer, heerlijk om 's avonds buiten te zitten, maar buiten mocht toen nog gerookt worden. Dus zaten we binnen, te bevriezen in de airco........ LOL LOL... Toen vond ik dat nog ijskoud, nu ben ik er wel gewend aan - en 't zal wel niet te warm zijn geweest, die avond :) Maar in mijn ogen pikten ze de beste seats!

Verder... Ik ken nauwelijks rokers hier, goddank....

The owner of the company my husband works for was hilarious; at the table next to them a woman lit up a cigarette. So he went over and said 'would you mind not smoking here, as we're having dinner?' She said 'yes I would!".. Toen zei 'ie: Oh, in that case you wouldn't mind if I fart in your face"............. Still in stitches when I think of that.... LOL
 
Tviel mij ook op dat het in Oz steeds meer taboe wordt om te roken, mooi zo! Ook moet je een x aantal meter vd deur staan, haha. Zie je alle kantoormensen op n kluitje buiten staan hijsen aan hun peuk!
Heb zelf jaren gerookt maar ben tijdens het rondtrekken in Australie gestopt!
In nederland wordt het idd ook langzaam maar zeker strenger, maar in opebare gebouwen is vaak nog een rokersruimte te vinden, wat op zich prima is, toch? Wat mij veel meer stoort is dat als je in een restaurant lekker zit te eten er vaak geen aparte rookplekken zijn. Zit je leker te eten en zitten er 6 achter je te stomen. T meest vervelende hieraan vind ik dat de meesten mensen dit ook nog doodnormaal vinden, staan er niet bij stil dat t voor anderen lastig is. Toen er nog overal binnen gerookt mocht worden, hield ik altijd rekening met de mensen om me heen, iets wat in deze tijd nog niet veel mensen doen... Moest ook erg wennen toen ik terug was uit Oz en met mn hoogzwangere vriending ergens iets ging eten dat er overal gerookt werd, gadver. Ja, we weten t he, de ex-rokers verzetten zich t felst!
Grtz, Marieke
 
Nou ik ben zelf vorig jaar gestopt met roken, 3 April, dus bijna een jaar :up:.
Ik moet zeggen mijn vrouw is een ierse en daar wordt sinds kort dus niet meer gerookt.
En dan zie je dan ook als je gaat stappen in dublin iedereen buiten staat, weliswaar onder een afdak,.
Ik heb er geen moeite meer mee maar heb wel +/- 18 jaar gerookt. In een keer gestopt.

Ik vindt het wel positief, we moeten iedereen stimuleren om te stoppen maar dat doe je niet als alleen de pakkjes sigaretten duurder worden  :x.
 
Ik ben vorig jaar in Dublin geweest, het was heerlijk om in een rookvrij kroeg te zijn, ik heb vak last van bronchitis dus rokerige plekken zijn niet goed voor mij.  Schotland wordt ook rookvrij in de horeca per 1 april, wel fijn als we daar op bezoek gaan met onze kleine.

In Nederland is het inderdaad nog het ergste in restaurants.  Dus dat lijkt mij heel goed geregeld in Australia.

Mijn partner is gestopt met roken vanaf het moment dat ik zwanger werd.  Verder heb ik geen probleem met rokers, ik ga soms gezellig een bakkie doen met mijn rokend collega's in de rookkamer, de afzuiging is super goed.
 
Twee jaar geleden meegemaakt in West Balmain (Sydney): Wij zaten op een terrasje (kleintje, langs de weg). Komt een stel aangelopen wat aan het tafeltje naast ons wil gaan zitten. Ze zien echter dat wij de asbak weggezet hebben. Verontschuldigen zich vervolgens en gaan een terras verderop zitten om ons niet te storen met hun roken. En let wel, helemaal uit eigen initiatief... Prima mentaliteit !!

M.vr.gr.
Perthpete

(PS: Voor de duidelijkheid, zelf ben ik op mijn 26e gestopt met roken na 13 jaar lang gerookt te hebben).
 
Fijne reacties :) Toen ik vorig jaar in Europa was, werd ik er fysiek niet goed van. Ik landde in Düsseldorf en ik kon bij wijze van spreken de rook al ruiken toen de deur van het vliegtuig openging. Bij het caroussel stonden ze al te roken! Nou is N'land íets minder erg, maar uit eten gaan in een rookvrije omgeving zit er niet aan. En dat verpest m'n eten voor me. Plus dat ik het er benauwd van krijg. Het is smerig.

En ja, ook ik ben een ex-roker, Steve niet, en we zijn oh zo blij wanneer we terug in Australië zijn en we frisse lucht hebben! Ik schaam me trouwens dat ik destijds ook in restaurants rookte.

Roken is hier ook skijtduur, en in koeieletters staat er op pakjes dat 'smoking kills', 'smoking causes cancer' etc. Oh en Mel... 5 Euro? Doe maar dubbel!
 
[quote author=Eerainuh link=topic=4245.msg52831#msg52831 date=1143063217]
Roken is hier ook skijtduur, en in koeieletters staat er op pakjes dat 'smoking kills', 'smoking causes cancer' etc. Oh en Mel... 5 Euro? Doe maar dubbel!
[/quote]

Dat wordt dus afkicken voor'm :-D.
Ben ik blij dat ik nooit gerookt heb. Maar ik zal blij zijn als hij er ook vanaf is :).
Z'n eerste reactie net was al: "hmm..." en toen kwam er niks meer...
Ach, komt wel goed, hoor :up:.
Ik houd wel van schone lucht!!!

Groetjes,
Mel
 
[quote author=Bawurra link=topic=4245.msg52832#msg52832 date=1143064060]
[Z'n eerste reactie net was al: "hmm..." en toen kwam er niks meer...
[/quote]

LOL... Ik hoor 'm hier balen!!! :-D :-D Ach, je bent hier bijna een paria als je rookt, dus hij zal er hier een stuk makkelijker mee stoppen. Zijn we allemaal blij voor hem ;-)
 
Ik heb het allemaal nooit begrepen.

Je hoort dagelijks over fijnstof hier en luchtvervuiling daar. Het gaat de verkeerde kant op met Nederland....
Allemaal roetfilters op de auto's.... Enz. Enz....

Maar tegelijkertijd zijn er nog steeds mensen die (sigaretten)rook onverdund vrijwillig binnenzuigen. En het ergste is: ze mogen het ook weer ongefilterd UITblazen!!!

Als iedereen zou stoppen met roken, kan ik volgens mij zonder probleem in mijn ongefilterde dieseltje blijven rijden, niet? :-D

Maar 't is toch raar, als je er zo over denkt....
 
Terwijl ik deze topic las, heb ik maar een sigaret opgestoken. Ik word af en toe wel een beetje verdrietig van dit soort onderwerpen. :cry:

LANG LEVE DE ANTI-ROKERS LIGA!!!
EN ALS WE NU ALLEMAAL STOPPEN MET ROKEN, WORDT DE RIJ VAN WERKELOZEN WEER WAT LANGER EN KAN DE REGERING MÉÉR GELD GAAN VRAGEN VOOR BRANDSTOF ACCIJNS! :-D
EN ALS WE NU ALLEMAAL NIET MEER DRINKEN, ZIJN ER OOK MINDER VERKEERSDODEN OP DE WEG EN KAN DE REGERING NÓG MEER GELD VRAGEN VOOR BRANDSTOFACCIJNS!! :up:
EN ALS WE NU ALLEMAAL NU OOK EENS DE AUTO'S NIET MEER GEBRUIKEN, DAN HEBBEN WE ALLEMAAL MINDER LAST VAN LUCHT VERVUILING!!!
EN ALS WE NU ALLEMAAL EENS BEZIG GAAN OM DE DRUGS DE WERELD UIT TE HELPEN DAN ...............


ZUCHT.

Rene
 
[quote author=Rene-L link=topic=4245.msg52840#msg52840 date=1143069140]
Terwijl ik deze topic las, heb ik maar een sigaret opgestoken. Ik word af en toe wel een beetje verdrietig van dit soort onderwerpen. :cry:

LANG LEVE DE ANTI-ROKERS LIGA!!!
EN ALS WE NU ALLEMAAL STOPPEN MET ROKEN, WORDT DE RIJ VAN WERKELOZEN WEER WAT LANGER EN KAN DE REGERING MÉÉR GELD GAAN VRAGEN VOOR BRANDSTOF ACCIJNS! :-D
EN ALS WE NU ALLEMAAL NIET MEER DRINKEN, ZIJN ER OOK MINDER VERKEERSDODEN OP DE WEG EN KAN DE REGERING NÓG MEER GELD VRAGEN VOOR BRANDSTOFACCIJNS!! :up:
EN ALS WE NU ALLEMAAL NU OOK EENS DE AUTO'S NIET MEER GEBRUIKEN, DAN HEBBEN WE ALLEMAAL MINDER LAST VAN LUCHT VERVUILING!!!
EN ALS WE NU ALLEMAAL EENS BEZIG GAAN OM DE DRUGS DE WERELD UIT TE HELPEN DAN ...............


[/quote]

Van mij mag je jezelf helemaal de .... roken, spuiten, slikken of rijden. Maar doe dat dan zonder mij (niet als meeroker, verkeersslachtoffer, noch belastingbetaler). De opbrengst van de tabaksaccijns is nog altijd een stuk minder dan de kosten die de samenleving maakt voor de gevolgen van roken.  Het doel van de antirook campagnes is over het algemeen ook niet om rokers te laten stoppen maar om te voorkomen dat (vooral) kinderen gaan roken en om het leven voor de niet-rokers (en dat is nog altijd de meerderheid) aangenamer te maken.

Het enige leuke aan roken is het feit dat je er mee kunt stoppen. Het voelt erg goed om niet meer te roken (ik ben ervaringsdeskundige :-D). En inderdaad, ex rokers zijn de ergste anti-rook types die er zijn.
 
Uhh.. Rene-L,  :?

Was dat in het rood gedrukte deel een soort van persiflage op alle non-argumenten uit de 'pro-rokers liga'?!?
 
[quote author=M5 link=topic=4245.msg52783#msg52783 date=1143034282]
Ik denk dat er niet veel verschil voor de rokers zullen zijn, want de regels die momenteel nu in Nederland gelden zijn praktisch het zelfde als in Australie. Niet meer in openbare gebouwen of op het werk, zelfs op het treinstation( buiten ) mag je alleen in een straal van 1 meter van een zogenoemde rookpaal je rokertje opsteken. Ook het verbieden van roken in cafe's nemen ze onder de loep. Dus er zal niet veel veranderen voor de rokers.
[/quote]

Leuk rookbeleid van de NS..... Het werkt alleen voor geen meter..... Er zijn wel mensen die bij die paal roken, maar niemand weet hoe ver je maximaal van die paal af mag staan. Jammer genoeg zijn er veel meer mensen die roken waar het officieel niet mag. Ik ben ook nog eens zo'n zeikerd die roken vreselijk vies vind en er niets meer van durft te zeggen... Een keer tegen een meneer gezegd dat hij niet mocht roken waar hij stond op het perron. Dat daar dus van die palen voor waren. Nou... dat heb ik geweten, dus daarom doe ik het niet meer...

Er wordt niet gecontroleerd en ook de conducteurs geven het verkeerde voorbeeld. "Wat zeur je nou!" zullen een aantal mensen nu wel denken, maar het is gewoon jammer. Er is zoveel geld besteeds aan de hele campagne vooraf. Affiches, om de zoveel tijd de bekende NS-omroep-meneer die je verteld dat je niet meer mag roken op de stations, de palen die veelvuldig zijn neer gezet, de mensen die die palen moesten plaatsen. Zo veel geld besteed aan een (redelijk) rookvrij station en dan doen ze er verder niets meer aan! Dat vind ik dus zonde.

Goed... Even mijn betoog over de NS en haar rookbeleid ;) Van mij zou de horeca ook wel rookvrij mogen. Ik kan slecht tegen sigarettenrook, omdat het op m'n keel slaat en m'n ogen gaan er goed zeer van doen. Dat is een van de redenen dat ik zo min mogelijk in een kroeg kom.

Dat er dus een streng rookbeleid is in Australie vind ik helemaal niet erg ;)
 
[quote author=Jeroen_1 link=topic=4245.msg52843#msg52843 date=1143074396]
De opbrengst van de tabaksaccijns is nog altijd een stuk minder dan de kosten die de samenleving maakt voor de gevolgen van roken.  [/quote]

Na de prijsverhoging op 1 februari kosten sigaretten gemiddeld € 4,60 per pakje. In 1980 kostte een pakje van 25 stuks 3 gulden. De prijs is dus (zonder correctie voor inflatie) met 238 procent gestegen ([(4,60 - 1,36)/1,36]x 100%). Haal je de geldontwaarding er uit (defleren met behulp van de consumentenprijsindex) dan kom je uit op 100 procent. Sigaretten zijn dus tussen 1980 en nu reëel in prijs verdubbeld.

Van de € 0,80 prijsverhoging per 1 februari komt 55 cent voor rekening van de overheid (accijnsverhoging) en 25 cent van de tabaksfabrikanten.

Waarom wordt er eigenlijk een accijns op tabaksverbruik geheven? Daar kan een econoom twee redenen voor bedenken. Ten eerste gaat men ervan uit dat roken negatieve externe effecten heeft. Heel tastbaar voorbeeld: de niet-roker heeft in sommige situaties last van het roken door anderen zonder dat hij daarvoor gecompenseerd wordt. Iets minder tastbaar: het extra beslag op de gezondheidszorg door rokers met longkanker en hart- en vaatziekten. Waarbij we moeten aantekenen dat het nog geen uitgemaakte zaak is dat rokers de maatschappij per saldo geld kosten. Ze leven gemiddeld korter waardoor het extra beroep op de gezondheidszorg korter duurt dan bij niet-rokers. Ze spekken de pensioenpotten door voortijdig uit te stappen. En vergeet niet hun vorstelijke bijdrage aan de accijnsontvangsten: ruim 70 procent van de sigarettenprijs is accijns. Accijnzen brengen geld in de schatkist. In ons land levert de tabaksaccijns 1,8 miljard euro op
 
Back
Top