Roken

haha das een goeie, moet ik onthouden!
Wat betreft de rokers discussie: ik denk dat het goed is dat er meer wordt gepraat over roken, mensen worden zich bewuster voor de negativiteit rondom het onderwerp en ik denk dat een heleboel rokers zich ook wel aanpassen in de buurt van niet-rokers. Das alvast een begin. Als er negatief commentaar is t.o rokers, dan zou dat ook bedoelt moeten zijn voor de rokers die zich nergens wat van aantrekken. Toch???
Toen ik nog rookte hield ik ook rekening met niet-rokers. Daar zou de discussie ook over moeten gaan, want iedereen heeft recht op zn eigen genot!
Grts, Mariekske
 
Hear,Hear... helemaal mee eens Mariekske  :up:

Weet je, ik vind al die anti-rook campanjes hartstikke goed, en geweldig dat het roken ontmoedigd wordt, vooral onder de jeugd.
Maar ik naar mijn mening doen de non-smokers en dan met name de ex-rokers hun uiterste best om hun eigen stomiteit te vergeten door maar zo negatief mogelijk te doen over het roken, mijn broer is ook zo iemand, jaren lang gerookt, toen gestopt en vervolgens loopt hij alleen maar te zeiken over hoe slecht het is, hoe erg het stinkt bla die bla en dat ik maar niet moet roken in zijn buurt ( dat doe ik overigens ook nooit aangezien ik naar buiten ga) en als ik buiten sta te roken en hij komt naar buiten en begint weer te klagen over de geur.... dan breekt mijn klomp gewoon, dan heb ik echt zoiets van ... get a life... meestal zeg ik dan ook dat hij maar weer naar binnen moet gaan als hij zo'n last van mijn genot heeft!. Ik houd vind ik zelf heel erg veel rekening met anderen, als iemand er last van heb ga ik net als rene naar buiten of rook niet in de buurt van die persoon, maar ik vind ook dat ik mag genieten van mijn keuze, hoe slecht die dan ook mag zijn... het is mijn keuze!
De meeste rokers en niet rokers en vooral in Oz lusten graag een drankje... daar hoor je mij ook niet over zeuren... terwijl dat net zo schadelijk voor je is en net zo dodelijk en niet alleen voor je zelf maar ook voor je omgeving.
Er zijn zoveel maatschappelijke verslavingen waar momenteel iedereen wel last van ondervind dat het gewoon jammer begint te worden.

Maar goed, dit is het laatste wat ik hier over zeg.

K
 
[quote author=Koengaroo link=topic=4245.msg53005#msg53005 date=1143184622]
Maar goed, dit is het laatste wat ik hier over zeg.
[/quote]

Nou dan wil ik nog één ding zeggen :p,...
Mijn opa rookte ook als een ketter. Vooral sigaren. Hij is over de tachtig geworden en heeft een mooi leven gehad. Waar ik me alleen aan ergerde was die "reclame" tegen roken op de pakjes. Die goeie ouwe man zit al in het bejaardenhuis, weet dat ie uiteindelijk dood gaat en probeert te genieten van z'n laatste sigaren. Staat er op één van die pakjes "roken is dodelijk". Ja dat weet hij inmiddels ook wel. Maar als je je hele leven hebt gerookt en je weet dat je toch niet lang meer te leven hebt... Ik vond het best wel hard. Ik snap ook wel dat het algemene teksten zijn die eigenlijk "jongeren" moet weerhouden om te gaan roken, maar toch. Als ik sigaren voor 'm kocht, vroeg ik meestal of ik die met de tekst "roken is schadelijk voor de zwangerschap" mocht hebben.
Ik heb nooit gerookt en ben eigenlijk altijd anti geweest, maar ik vind wel dat iedereen zelf de keuze heeft, zolang men anderen er maar niet mee tot last is. (dan bedoel ik niet die discussie over ziekenfondsgelden, ziekenhuisopnamen, etc.) Oja, en het aanklagen van sigarettenfabrikanten, omdat men er "vroeger" niet genoeg op gewezen is, vind ik ook té ver gaan.
Zolang we rekening kunnen houden met elkaar en elkaar niet tot last zijn, dan vind ik het prima dat iedereen z'n eigen keuze maakt. En ik kies het liefst voor een rookvrije wereld, alleen denk ik dan weer gelijk "what's next? waar gaan we ons dan druk over lopen maken?"

Mel
 
Staat er op één van die pakjes "roken is dodelijk". Ja dat weet hij inmiddels ook wel.
nou, dan kan je behoorlijk schrikken als je ziet wat er hier op de pakjes staat (hubbie rookt....een hoop helaas :-()

1. Smoking causes peripheral vascular disease
2. Smoking causes emphysema
3. Smoking causes mouth and throat cancer
4. Smoking clogs your arteries
5. Don’t let children breathe your smoke
6. Smoking - a leading cause of death
7. Quitting will improve your health
8. Smoking harms unborn babies
9. Smoking causes blindness
10. Smoking causes lung cancer
11. Smoking causes heart disease
12. Smoking doubles your risk of stroke
13. Smoking is addictive
14. Tobacco smoke is toxic


En het staat loei groot op de pakjes, daarnaast wordt er heel heftig campaign gevoerd op tv met vreselijke commercials (noem je die eigenlijk zo in dit geval? Info-mercials misschien :| :))

Nu is dat alleen nog tekst.....maar er komen ook nog "plaatjes" bij.... mocht je je nieuwsgierigheid niet kunnen bedwingen neem dan gerust hier een kijkje.....mocht je nog graag een peuk lusten op zijn tijd dan zou ik de volgende link even overslaan :).  En nee dit is geen persoonlijke anti-rook actie van mij, maar even om aan te tonen hoe hard er tegen aan gegaan wordt hier Down Under.

http://www.health.gov.au/internet/w...lth-strateg-drugs-tobacco-warning-packs-B.htm

Groetjes
Syl

P.s. Food for thought........weetje wat nou zo bizar is trouwens......de "Patches" hier zijn schreeuwend duur, je zou toch denken dat de overheid die dan toch gratis uit zou willen delen :)...maar ja dat zou zonde van de revenue zijn natuurlijk
 
En dat is weer een ander punt. Er zijn voldoende bedrijven die geld verdienen aan mensen die willen stoppen met roken door je pleisters, pillen, acupunctuur of heilzame stenen aan te smeren. En dat terwijl er niets makkelijker is dan stoppen met roken. Je hoeft er helemaal niets aan te doen, stoppen gaat vanzelf. Je hoeft geen sigaretten te kopen, je hoeft geen plekje te zoeken waar je mag en kan roken, je hoeft niet meer in de stromende regen op een koud balkon (in Nederland dan) te staan roken, je hoeft de asbak niet meer te legen en ... zo gaat dat door. Je moet alleen een oplossing vinden voor de hoeveelheid tijd die je overhoud als je niet meer rookt.
 
[quote author=Jeroen_1 link=topic=4245.msg53020#msg53020 date=1143192133]
En dat terwijl er niets makkelijker is dan stoppen met roken. Je hoeft er helemaal niets aan te doen, stoppen gaat vanzelf.
[/quote] We zijn het er toch over eens dat roken een verslaving is. Een verslaving kom je nooit makkelijk van af, en dat zou jij als ex roker toch ook moeten weten. :wink:
 
Gaat hard, deze discussie, en soms ook een beetje hard tegen hard... maar ik werp mij er toch weer eens tussen:
[quote author=Koengaroo link=topic=4245.msg52998#msg52998 date=1143182574]
Ik zeg altijd: Vindt u het erg als ik eet terwijl u rookt?
Waarop ik altijd antwoord... nee hoor gaat u gerust uw gang.... :wink: [/quote]
Ik geloof niet dat jij dat doet Koengaroo, maar er zijn tal van rokers die, wederom onder het mom van 'roken moet mogen', toch roken terwijl je nog zit te eten. Dat is ronduit onbeschoft. En ik denk met Mariekske dat de bulk van het negativisme rond het roken ook gericht is op die selecte club. Dat zijn de mensen die van mening zijn dat hun verslaving prevaleert boven alles. Mensen die willen genieten van hun maaltijd, of van rookvrije lucht in het algemeen, of zelfs hun eigen kinderen. Ik vind het echt triest om te zien hoe kinderen achterin een auto zitten terwijl pa of ma voorin grote rookwolken uitbraakt.

En nee, ik ben geen ex-roker. Maar goed, dan mag ik er helemaal niet over oordelen omdat ik niet weet wat het is om verslaafd te zijn, toch?
 
En nee, ik ben geen ex-roker. Maar goed, dan mag ik er helemaal niet over oordelen omdat ik niet weet wat het is om verslaafd te zijn, toch?

Nee Landmiles, dat zie e dus verkeerd, jij mag best een mening hebben en die mag je ook gewoon ventileren, niets mis mee, en ik kan niet beoordelen of jij niet ergens aan verslaafd bent, dus weet ik ook niet of je recht van spreken hebt. Dat neemt niet weg dat je natuurlijk wel ergens een mening over kan heben.  :wink:

Ik geloof niet dat jij dat doet Koengaroo,

helaas zal ik je moeten wakker schudden uit een droom, ik zeg dit wel degelijk tegen mensen wanneer ze vragen of ik het erg vind dat ze zitten te eten terwijl ik aan het roken ben.

Misschien ken je me toch niet zo goed als je denkt.... :)

gr.Koen
 
Nou.........ik ben echt blij dat er hier in Restaurants niet gerookt mag worden....want voor niet rokers is het echt gewoon vies :-(. je kan toch ook even naar buiten lopen? Zeker zo netjes...
Heb ooit nog eens in Amsterdam bij Restaurant Bordewijk gezeten waar een kerel een Sigaar!!!! op stak naast ons aan tafel, da's dus echt te goor voor woorden hij werd gelukkig "vriendelijk" verzocht om dat elders te gaan doen.

Ok, ik rook dus niet, ben ook geen fanatieke ex-roker :) maar ken het scenario wat Landmiles al schetste
Ik vind het echt triest om te zien hoe kinderen achterin een auto zitten terwijl pa of ma voorin grote rookwolken uitbraakt.
maar al te goed!

"Maar ja, vroeger wisten wij dat eigenlijk allemaal niet, dat het zo slecht is..... :? :-D" en daar gingen we met de caravan van Nederland naar Italie....en weer terug. Mijn ouders roken nu nog altijd heel stevig (vooral mijn vader (Cabalero, zonder filter, pakje p/day) :| en maandag komen ze hierheen op vakantie voor bijna 7 weken......dat wordt dus echt roken buiten op de verandah.  :-D zelfs mijn vader die vroeger riep "als ik ergens niet binnen mag roken bekijken ze het maar :lol:). Bovendien ben ik getrouwd met een roker dus ik heb de nodige "rook-ervaring".

weetje wat echt heel naar is....(sorry rokers maar zo sterk is het nou eenmaal) als je kers-verse-nieuwe-baby van een dag of twee naar sigaretten rook ruikt na een knuffel van een roker........ :-(

Groetjes
Syl

p.s.: Trouwens.....ze zijn hier momenteel ook aan het bekijken of ze mensen kunnen verbieden om te roken in de auto (met name auto's waar kinderen in zitten ! :-D 
 
Toch maar even inmengen (als roker helaas)

Alleen om mijn mening te geven:

Wij roken beiden nog steeds, na talloze pogingen om te stoppen. Echter ben ik van mening dat je anderen niet lastig moet vallen met jouw probleem. Dat wil zeggen, ik rook niet bij anderen thuis tenzij men mij expliciet aanbiedt dat dit wel mag. Wij roken in huis niet, al niet sinds wij hier wonen en al zeker niet nu we kinderen hebben!(is s'winters wel verdomd koud buiten!) Hoewel roken na het eten erg lekker is zal ik dit in een restaurant niet doen(tenzij buiten) om anderen niet de smaak van het eten te bederven. Je ziet wel, we doen er alles aan om anderen, en zeker kinderen, niet lastig te vallen met onze gewoonte.
Als laatste wil ik wel opmerken dat ik mij wel eens kan ergeren aan opmerkingen van niet(ex) rokers ten opzichte van rokers als deze verder niets met overlast te maken hebben.
Laatst bv een opmerking in de zin van Bah wat smerig dat die daar staat te roken(terwijl ik 5 meter er vandaan sta en ook nog buiten. De opmerking wordt dan bewust zo gezegd om het jou te laten horen, dat ergert mij. Ik vind vislucht erg vies, maar ik ga op de markt bij de viskraam ook niet mensen verwijten dat ze vis eten!
 
Ieder het zijne met roken denk ik maar. Ik ben een ex-roker (10 jaar gestopt) en ik ben het eens met Wilbert,
jij bent - in mijn ogen - het prototype  :win1: :clap: 'rekening houden met roker'. Nee hoor effe geen gein, hoe
jij het doet vind ik super. Ik hou nog steeds vast aan het oude postbus 51 spotje, 'roken moet mogen' èn 'we
komen er samen wel uit'. OK, roken tijdens het eten jakkes, bij kinderen niet doen joh maar verder moet je
er als volwassenen (met wat hulp van regeltjes ok dat snap ik ook nog want niet iedereen is als Wilbert  :humble: )
toch samen uit kunnen komen.

Ik kan me nog goed herinneren dat ik in 1989 ging werken en neeeee hooooooor, op mijn vraag aan iedereen
persoonlijk hebben jullie er last van als ik rook, waar mag ik roken, niemand had last, problemen, gewoon doen joh!!!!
Totdat de nieuwe wet toen kwam van 'niet roken in openbare gebouwen tijdens openingstijd' en plotseling waren
er 2 hypocrieten die er OPEENS wel last van hadden. Op mijn vraag waarom heb je dat toen niet gezegd, kreeg ik
het fijnbesnaarde antwoord, jaaaa, toen was er nog geen WET!!!!! Nou bedankt jongens voor het vertrouwen,
voelde me flink voor l*l staan,................ok,...........dit leidt dus nergens toe.......effe wat lijken uit het verleden die naar boven kwamen  :wink: :wink: :wink:

Doei,
Miran  :)
 
:-D :-D :-D hihi.....Miran, lucht af en toe op hoor om wat "Skeletons" uit de closet te halen....en laten gaan he, niet meer terug stoppen! :)

Inderdaad Wilbert, super hoe jij met het roken omgaat! :up: :up: En inderdaad ook als niet-roker vind ik het overdreven als niet-rokers/ex-rokers het de rokers onnodig moeilijk gaan maken. Dat is inderdaad niet nodig. Een beetje consideration (and common sense) is wel op zijn plaats.

Doei
Syl
 
Wilde me eigenlijk niet mengen in deze discussie.... Maar ik ben het met Wilbert en Miran eens natuurlijk. Ook wij stonden in Nederland altijd buiten of als het koud was in de garage! Roken hier nog steeds buiten of tenzij het regent  :wink: ook nog steeds in de garage. Ook wij proberen er niemand mee lastig te vallen. Overdag als de kinderen om mij heen lopen rook ik géén enkele sigaret. Wil niet dat als Amber of Iris aandacht van mij nodig heeft dat ik eerst de sigaret uit moet drukken. Dus pas als 's avonds het flesje Chardonay open gaat dan steek ik mijn 1e sigaretje op.
San heeft nu net wat sloffen shag vanuit NL gekregen van Robby en mijn moeder. Als het goed is  :wink: zal hij daarna een poging doen om te gaan stoppen, en dan doe ik natuurlijk met hem mee! Tot op heden hebben wij met de nodige stress af en toe totaal geen zin om te stoppen. Alles op zijn tijd.

Groetjes Lin
 
Mijn vader heeft altijd gerookt. Kon me hem niet anders herinneren. In ons huis rook je altijd rook. Nadat mijn vader in 2003 ontslagen is (reorganisatie..... :( ) kreeg hij last van stress en hoge bloeddruk. De dokter vroeg hem toen "rook je Hugo?" waarop mijn vader antwoorde "Ja, maar vanaf nu dus niet meer." Dat vond ik knap van hem. Daarna heeft hij nooit meer een sigaret aangeraakt. Alles smaakt hem beter en hij ruikt weer meer :) Sinds die tijd valt het me ook op hoe kleren naar rook kunnen ruiken.

Ik ben ook erg blij dat er zoveel mensen zijn die rekening houden met niet-rokers. En zoals altijd is het een kleine groep die het "verpest" voor de rest.
 
ha die mensen,

ben een niet roker,
Als eerste wil ik even zeggen dat als die rook verboden er niet waren geweest, er niet zoveel discussies waren geweest in de wereld want het is net wat TUM zegt er zijn veel hypocrieten. (overal behalve hier op het forum :oops:)
Kijk ik vind het ook fijn als er niet gerookt mag worden in een restaurant maar als er wel gerookt mag worden smaakt mijn eten nog steeds net zo lekker, en je hoort de mensen die niet roken niet zeggen dat ze dan maar niet meer uitgaan eten omdat er gerookt wordt want ze gaan namelijk namelijk wel gewoon eten (oke niet allemaal).
En vergis je niet ik zou het ook fijner als het rookvrij zou zijn maar ik loop niet te proesten en te hoesten van rook tewijl ik dat vroeger niet had, terwijl er vroeger nog veel meer gerookt werd in restaurants.
Dus kan ik ook wel een beetje de rokers begrijpen dat ze er een beetje simpel van worden dat er in een keer zoveel heisa om te doen is.
Heb meegemaakt was ik aan het eten met een date die vroeg aan een tafel naast ons of de mevrouw haar sigaret uit wilden doen (als mensen dat willen vragen heb ik er geen probleem mee) maar zag wel dat een tafel achter ons wat nog dichterbij was ook gerookt werd wat ze dus niet wist en blijkbaar ook geen last van had :|
Dus waar doe je het dan voor, niet voor de rook want die was er toch, maarja

En over hypocriet gesproken, de overheid.
Zitten ze daar in denhaag allemaal mooi weer te spelen om te zeggen dat roken ongezond is wat trouwens ook is (voor de minderjarige lezertjes onder ons)en dat ze de tabak duurder maken om het roken tegen te gaan, maar als niemand meer zou roken zou dat de staat veel geld gaan kosten wat ze hard nodig hebben dus............... :wink:

Nou gooi ik er nog even een moraal tegen aan:

rokers houd rekening met niet rokers maar andersom zeker net zo.
(goed he, en dat van een niet roker)

Groeten marcel :up:
 
Nou, het verbaast me niks dat over dit topic veel geschreven wordt. Ik zal dan ook even mijn versie erop los laten. Voordat de NS het had verboden in de treinen om te roken zag ik regelmatig dat in de rookcoupee's (schrijf ik dat goed, nou ja. Je begrijpt het wel he) dat daar gemiddeld op een plaats waar zo'n 24 mensen konden zitten slecht 8 zaten (midden in de spits) en allemaal als een gek paffen. Ik kan het me herinneren als de dag van gisteren. Ik ben blij dat dat voorbij is.
Ook goed voor de gezondheid van de conducteurs. Waarom die mensen geen gasmasker bij hun standaard uitrusting hadden verbaast mij  :lol:.
Toen heb ik een tijd gewerkt naast iemand die ongeveer een hele doos sigaren per dag rookte. Man, wat een drama. Gelukkig werkte ik niet in de verkoop dus inderdaad, daar kwam een gasmasker.... Koen, stel je niet zo aan zij de één. De ander zij. Zo, je hebt er dus geld voor over om redelijk te kunnen werken.
Ja, ik hoef toch nooit telefoontjes aan te nemen, en met een e-mail kunnen ze gelukkig mijn stem niet horen, zei ik met een Darth Vader voice  :evil:.
Toen kwamen gelukkig de rookvrije ruimtes.
En daarna een 2e directeur op mijn werk die zei dat er helemaal niet meer gerookt mocht worden. Ook niet meer in onze winkels. Ja, sjonge jonge dat gaat je klanten kosten. En inderdaad, dat koste ons ook wat klanten.
Het is niet meer teruggedraait maar de niet rokers waren er wel blij om, of ons klantenaantal gedaalt is. Dat weten ze nu niet echt meer. Gelukkig kan ik weer wat opgelucht ademhalen want de omzet op het bedrijf waar ik werk is toch weer wat gestegen de laatste maanden. Gaat de economie er dan toch echt op vooruit?

Ging ik laatst even kijken op www.jeechteleeftijd.nl en merkte ik dat ik toch een half jaar jonger uit kwam doordat er geen mensen om mij heen meer rookten. De stank? Nou, daar ben ik wat makkelijker in maar mijn gezondheid. Dat is andere koek.

Maar goed, ik hoor nog steeds zeg maar wekelijks van de rokers zoals ook al eerder heb opgemerkt in dit topic de spreuk:

"Als wij er niet waren, moet je dan kijken hoeveel meer belasting je dan moet betalen".

En de spreuk van de niet rokers daar weer tegenin:

"Nou, dan zouden wij minder zorgkosten hoeven te betalen".

En dan was er nog een kennis van mij die altijd al had gerookt en toen op de longafdeling van het ziekenhuis kwam en gelijk zei: "Nu ik dit zie ga ik nooit meer roken".
Ziezo. Weer even geschreven over dit veelbesproken onderwerp.
 
edit: Mijn reactie zou tot offtopic-geklets kunnen leiden, dus weg gehaald.
 
Okee hier mijn mening:
Roken is ongezond. Maar over het algemeen hoef je dat een roker niet uit te leggen. Het kost de maatschappij jaarlijks miljoenen/miljarden aan verschillende posten. Vooral aan medische kosten. Ik ben er helemaal niet op tegen dat mensen roken. Zolang ik er geen last van heb moet je doen wat je niet laten kunt. Maar eigenlijk heb ik er wel last van ondermeer door de ziektekosten die ontzettend hoog zijn, mede door rokers. En ik zit er dus niet mee als rokers rekening houden met niet-rokers, en andersom. Ik vind het alleen goor om de geur van een sigaret tijdens het eten naast mijn hoofd te hebben of om mijn longen vol te zuigen met ongezonde lucht. Ik geniet hier van uitgaan zonder stink kleren. Iedereen heeft wel een vorm van verslaving. De ene kan niet zonder snoepjes, de andere drinkt elke avond een wijntje (of meer). Te dik zijn is ook niet goed voor je, en kost de samenleving ook een hoop geld. Het is aan jezelf of je er wat aan doet. Of het allemaal laat zoals het is. Als je echt wilt stoppen dan kun je stoppen. Sommige mensen hebben er hulp bij nodig. Nou als dat zo is, dan moet je die hulp zoeken. Maar alleen als je het echt wilt. Anders heeft het toch geen zin... Dus: voel je dat het tijd wordt om te stoppen met welke verslaving dan ook? Neem dan het besluit. En doe het gewoon. Maar zo niet, prima. Maar kom dan niet over 30 jaar klagen dat je geen adem kunt halen. Of je moet alvast gaan sparen (hmm, kan niet van het geld dat je uitgeeft aan sigaretten...  :|) voor je zuurstofapparaatje  :-D. Mijn mening, als je je aangevallen voelt, het is maar een mening. Ieder zijn ding. Ik heb nooit gerookt en ik wil het zo houden, omdat ik van mijzelf weet dat ik slecht met dingen kan stoppen. Maar snoepen, eten... daar kun je ook in minderen (eten stoppen is natuurlijk lastig ;)) zo ook met roken. En rekening houden met elkaar is altijd moeilijk lijkt het wel. En als ik mij aan sigarettenrook stoor, dan zoek ik wel een ander plekje. En als er geen ander plekje is. Dan bedank ik vriendelijk voor dat restaurant. In het uiterste geval vraag ik het de roker. Maar dat zou ook kunnen voor andere dingen waar ik mij aan stoor: smakken ofzo. Getsie, dan ga ik wel ergens anders zitten.
 
Back
Top