social work

Vicky&Chris

Member
Hallo iedereen,

Zoals ik in mijn voorstellingstopic al heb uitgelegd, is het plan voorlopig om binnen enkele jaren een visum aan te vragen (of laat ons beginnen met de skills assessment) met als nominated occupation 'community worker' o.b.v. mijn diploma bachelor toegepaste psychologie.
Helaas staat community worker niet op alle beroepslijsten en is de keuze voor state sponsorship beperkt, waardoor wij niet naar onze eerste keuze Victoria zouden kunnen trekken, tenzij dit de komende jaren nog verandert natuurlijk.

Social worker staat wel op de SOL waardoor een independent visum mogelijk is, maar dat is geen mogelijkheid voor mij omdat je specifiek het diploma sociaal werk moet hebben. Toevallig kwam ik er nu op dat ik deze bachelor in twee jaar zou kunnen halen in afstandsonderwijs; verkort programma dankzij mijn psychologie. Ik weet nog niet 100% zeker of ik dit zou zien zitten aangezien ik nu ook een bachelor toerisme volg in afstandsonderwijs, dus het zou zeer zwaar worden in combinatie met fulltime werk, maar niet onoverkomelijk. Ik heb het er alleszins voor over als het op lange termijn Australië makkelijker bereikbaar maakt :) Het is vooral nog het financiële plaatje dat me laat twijfelen, want 2x inschrijvingsgeld is een pak geld, mààr... misschien krijg ik dit jaar een studietoelage doordat mijn inkomen is verminderd (tijdje werkloos geweest helaas).

Natuurlijk moet ik ook 100% zeker zijn dat deze studie positief beoordeeld zal worden door de AASW, anders heeft het geen zin om deze te volgen. Op hun website (http://www.aasw.asn.au/document/item/100) vind ik alvast dit:
"To be eligible for membership of the AASW with a Bachelor of Social Work,
graduates in an accredited social work degree program must have completed:
5.1.1 four years of full-time bachelor degree level study or its part-time
equivalent, which leads to the award of a distinct qualification in social
work.
5.1.2 two years of a full-time bachelor degree level study or its part-time
equivalent, which leads to the award of a distinct qualification in social
work, after the completion of a two or three years Bachelor or its
equivalent first degree
."

Nu spreken ze hier ten eerste over membership, en ten tweede betwijfel ik of een studie in afstandsonderwijs aanzien wordt als full-time studie....

Daarnaast staan er in dat document zoveel zaken beschreven over waaraan de studie moet voldoen die mij doen twijfelen. Zoals bijvoorbeeld dat een stage minimum 140 dagen moet zijn, dat zijn 28 weken! Terwijl de stage in dit programma maar 14 weken is, wat mij overigens standaard lijkt (in mijn toerisme opleiding zal ik ook 14 weken stage moeten doen, net zoals de studenten dagonderwijs).

Ik weet dat het niet vanzelfsprekend is om AASW hierover te contacteren. Waarschijnlijk zullen ze dan toch verwijzen naar dit document... Zouden jullie dit toch aanraden op dit moment; antwoorden ze makkelijk op zulke vragen? Toch hoop ik hier wat meer te leren over de ervaringen van de vele social workers hier, misschien zit er iemand bij die ook een afwijkend studieprogramma heeft gevolgd....

Alle tips welkom ;)
 
En al meteen nog een andere belangrijke vraag: je moet 3 jaar "post qualifying social work experience" hebben, zou dan alles wat ik aan ervaring opdoe voor ik dat diploma haal, sowieso niet mee tellen?
In dat geval, als het nog minstens 5 jaar duurt eer ik aan alle eisen voldoe, is het me ook niet waard vrees ik... Op dit moment heb ik 'maar' 2 jaar ervaring nodig voor community work (maar daarbij heb ik een grote twijfel of alles wel voldoende gaat zijn voor vetassess).... :confused:
 
Oef! Lastig om hier antwoorden op te geven.
Ik kan je slechts vertellen over mijn routing tot nu toe, maar dan wel met de aantekening dat ik nog niet weet of het voldoende is, want het moet nog beoordeeld worden!
Ik ben opgeleid als SPH-er, wilde me niet beperken tot wellfare-worker (alleen op de lijst in WA), wat in theorie de enige optie zou zijn. Omdat ik al lang geleden afgestudeerd ben, en een bak werkervaring in de psychiatrie heb, besloot ik de gok te wagen om op Social Worker te gaan. Mijn stages en werkervaring van de voorbije jaren overlappen behoorlijk op social work-gebied. Mijn leidinggevende heeft dit onderschreven met een uitgebreide referentie. Alles zit nu in de pijplijn, en het is afwachten of de AASW ermee akkoord gaat. Mijn werkervaring moet dus gewicht in de schaal leggen. Ik verwacht pas over ruim twee maanden op zijn vroegst hierover iets te horen.
Succes met deze lastige keuze.
Judith
 
Inderdaad, zoals Mountains zegt, lastig om hierop antwoord te geven, omdat je het nooit zeker weet.

In mijn ervaring is de AASW heel erg snel in het antwoorden van vragen en staan ze er open voor, maar dit was voor mij alleen voor praktische vragen, zoals "hoe wil je dit aangeleverd krijgen?" en "welk hokje moet ik hier nou aankruisen?" maar ik denk niet dat ze heel happig ingaan op inhoudelijke vragen zoals "heeft het zin om met deze opleiding een aanvraag te doen?". Maar je kunt het altijd proberen!

Ik heb SPH gedaan, wat wel een social work diploma is, maar ik heb het in drie jaar tijd gedaan, waarvan 1 jaar in deeltijd. Ik heb onlangs een positieve assessment gehad van de AASW. Wel heb ik 5 jaar relevante werkervaring nadat ik mijn diploma had behaald en 2 jaar daarvoor, maar ik denk inderdaad dat ze gaan tellen vanaf je diploma. En ik had daarvoor een vierjarige voltijd opleiding gedaan waarbij ik ook vakken heb gedaan in de richting van political science, ethics, sociology, human development en psychology (general education van het schoolsysteem in de VS). Dus wellicht hebben die extra's ook meegeteld.

Jouw opleiding richting psychologie zal een boel goed maken voor de "tekortkomingen" als je sociaal werk nu verkort gaat doen, maar ik kan niet beoordelen of dit voldoende is om een positieve assessment te halen.

In een draadje wat ik gestart was op dit forum "Iemand ervaring met SPH" staan een aantal links naar beschrijvingen van de AASW waarin zij omschrijven wat een Social Worker in hun ogen moet kunnen en hebben geleerd op de opleiding misschien kun je daar eens naar kijken? En het dan vergelijken met je opleiding die je wil gaan doen.

Succes ermee!
 
Natuurlijk moet ik ook 100% zeker zijn dat deze studie positief beoordeeld zal worden door de AASW, anders heeft het geen zin om deze te volgen.
..... en ten tweede betwijfel ik of een studie in afstandsonderwijs aanzien wordt als full-time studie....
Hoi Vicky,
Afstandsonderwijs wordt vaak niet erkent als een Uni. Maar dat is een vraag waar de AASW misschien wel direct antwoord op kan geven.
Dit vond ik nog op de website voor Nederland specifiek: http://www.aasw.asn.au/whatwedo/country-assessment-guidelines/netherlands

Zoals bijvoorbeeld dat een stage minimum 140 dagen moet zijn, dat zijn 28 weken!
Bij mijn MWD opleiding moest ik een volledig schooljaar stage lopen. De mensen die verkort doen, missen het 1e jaar, maar hebben nog steeds het volledige stagejaar in het 3e jaar. Soms is het ook een half jaar in het 3e jaar en half jaar in het 4e jaar, dat ligt maar net aan de HBO Instelling. Maar 28 weken stage is dus niet raar.

En al meteen nog een andere belangrijke vraag: je moet 3 jaar "post qualifying social work experience" hebben, zou dan alles wat ik aan ervaring opdoe voor ik dat diploma haal, sowieso niet mee tellen?
Waar heb je dat gevonden?!?! Want de AASW kijkt alleen naar je opleiding, tenzij je opleiding niet voldoende is, en dan kun je nog werkervaring mee laten tellen om toch de goedkeuring te krijgen. En voor een Skilled Independent heb je op dit moment geen ervaring nodig. Alleen voor een state sponsorship vragen sommige staten een bepaald aantal jaar werkervaring.
 
Waar heb je dat gevonden?!?! Want de AASW kijkt alleen naar je opleiding, tenzij je opleiding niet voldoende is, en dan kun je nog werkervaring mee laten tellen om toch de goedkeuring te krijgen. En voor een Skilled Independent heb je op dit moment geen ervaring nodig. Alleen voor een state sponsorship vragen sommige staten een bepaald aantal jaar werkervaring.

Vreemd toch dat ik altijd dacht dat je voor een skills assessment social work ook werkervaring nodig hebt... Het staat op de site van AASW (http://www.aasw.asn.au/whatwedo/migration-skills-assessment) maar het gaat specifiek over skilled employment en blijkbaar staat dit dus los van de assessment voor qualifications?? Hier staat wel dat de employment assessment optioneel is, dus zal je wel gelijk hebben, maar dit zie ik nu pas... Toen ik eind vorig jaar meer info kreeg van M2A, zeiden ze dat ik met mijn diploma voor 3 occupations kon kiezen, waaronder dus social work. Dit klopte eigenlijk al niet, omdat mijn diploma hier niet bij aansluit. Rob zei toen ook dat ik 3 jaar ervaring moest opdoen om het te compenseren dat mijn opleiding maar 3 jaar duurde, en geen 4. Daarmee dus dat ik dacht dat de ervaring een algemene vereiste is, zoals bij welfare en community work.

Blijkbaar is die stage dus veel uitgebreider in Nederland... Maar na even te kijken zie ik dat ze in de dagopleiding sociaal werk hier ook 23 weken stage moeten lopen. In afstandsonderwijs maar 14 weken, en toch krijg je een volwaardige bachelor. Maar in deze situatie zal deze dus geenszins gelijkgesteld kunnen worden aan de fulltime opleiding.

Ziet ernaar uit dus dat ik sowieso die 3 jaar werkervaring zal moeten opdoen om de afwijkingen in het curriculum te compenseren. En het lijkt me ook onwaarschijnlijk dat eerdere werkervaring wel zal meetellen. Geen optie dus....

Toch bedankt voor de snelle reacties :up:; had dat ene topic ook al gevonden en dus ook dat document van AASW (had Rob me eerder al doorgestuurd). Maar hetgeen ik gequote had uit dat document, gaat over membership, dus zal ook niet kloppen. Maar adhv hun 5 criteria zie ik wel dat de verkorte opleiding niet kan meetellen. (dju toch, toch het verkeerde diploma gehaald dus)

En oh ja, country guidelines voor België staan er niet bij hoor. Nederland blijkt toch een beetje belangrijker dan ons kleine prutslandje :)
 
Vreemd toch dat ik altijd dacht dat je voor een skills assessment social work ook werkervaring nodig hebt... Het staat op de site van AASW (http://www.aasw.asn.au/whatwedo/migration-skills-assessment) maar het gaat specifiek over skilled employment en blijkbaar staat dit dus los van de assessment voor qualifications?? Hier staat wel dat de employment assessment optioneel is, dus zal je wel gelijk hebben, maar dit zie ik nu pas... Toen ik eind vorig jaar meer info kreeg van M2A, zeiden ze dat ik met mijn diploma voor 3 occupations kon kiezen, waaronder dus social work. Dit klopte eigenlijk al niet, omdat mijn diploma hier niet bij aansluit.
Heb je dit geverifieerd met M2A? Want je stelt hier eigenlijk dat zij onwaarheden verkondigen. Uit ervaring van velen hier op het forum kan ik je 1 ding vertellen; Rob zit er zelden tot nooit naast. Als hij stelt dat je kan kiezen tussen 3 beroepen, dan doet hij dat op basis van jaren ervaring. Ik zou wat je hier zegt dan ook aan hem voorleggen, in plaats van M2A hier op het forum aanvallen. Je dwingt ze bijna om hier te gaan reageren om je tegen te spreken; iets wat beter one-on-one per mail kan, ook al heb je misschien gelijk. Dit forum is wat minder goed geschikt om een emigratiebureau te bekritiseren dan wel te complimenteren, aangezien alles wat jij zegt en de reactie die daarop komt, en plan public staat!
 
Tja ik ken hun manier van reageren ondertussen wel :) Maar het was helemaal niet als aanval of verwijt bedoeld, vergissen is menselijk toch?
Mij lijkt het echter duidelijk in de omschrijvingen van AASW dat je een diploma social work nodig hebt, staat toch zwart op wit.
Ik neem het ze ook niet kwalijk als ze zich vergist hebben, ze hebben mij uiteindelijk toch heel veel bruikbare info gegeven en mij op weg geholpen.
Misschien hebben ze nog niet met het diploma toegepaste psychologie te maken gehad, of toch niet met iemand die dan ook nog geen werkervaring heeft.... :oops:
 
Ik weet niet precies hoe het zit, maar er is in de afgelopen 2 jaar iets veranderd met de werkervaring die vereist is voor het Social Work visum. @FOL weet hier meer over. Zijn vriendin had eerst ook werkervaring nodig, maar halverwege de visumaanvraag waren de eissen weer veranderd.

Heb je dit geverifieerd met M2A? Want je stelt hier eigenlijk dat zij onwaarheden verkondigen.
Toen ik eind vorig jaar meer info kreeg van M2A, zeiden ze dat ik met mijn diploma voor 3 occupations kon kiezen, waaronder dus social work. Dit klopte eigenlijk al niet, omdat mijn diploma hier niet bij aansluit. Rob zei toen ook dat ik 3 jaar ervaring moest opdoen om het te compenseren dat mijn opleiding maar 3 jaar duurde, en geen 4. Daarmee dus dat ik dacht dat de ervaring een algemene vereiste is, zoals bij welfare en community work.

Ik zie hier geen onwaarheden in hoor Zwerver.. Vicky zegt toch zelf al dat Rob aangaf dat ze dus wel werkervaring nodig had om haar 'gebrek' in juiste opleiding te compenseren. En op die manier zou ze toch voor Social Work assesment kunnen gaan. In mijn ogen viel Vicky M2A helemaal niet aan, en ik snap je heftige reactie dan ook niet helemaal.
 
Ik weet niet precies hoe het zit, maar er is in de afgelopen 2 jaar iets veranderd met de werkervaring die vereist is voor het Social Work visum. @FOL weet hier meer over. Zijn vriendin had eerst ook werkervaring nodig, maar halverwege de visumaanvraag waren de eissen weer veranderd.

Wederom een aanslag op mijn geheugen ;)

Ik weet vrij zeker dat die werkervaring niet ging om het skills assessment maar voor de state sponsorship/visumaanvraag. Voor de skills assessment ging het alleen om de studie. Tenzij je ergens iets miste, dan kon je het met werkervaring compenseren (zoals Gwen al zei).

Dat je opleiding 3 jaar is, is niet perse een gebrek dat je moet compenseren. Follin had ook een verkorte driejarige opleiding. Dit kwam omdat ze al een ander diploma (MBO) had. Dit vond de AASW prima.
 
Gisterenavond dan maar eens een mail gestuurd naar de AASW, enkele uren later meteen al antwoord... met goed nieuws!!!

If you complete a Bachelors in Social work in two years because you get credits from previous study which the university considers equates to the first two years of a degree then we will also accept that you had the knowledge and skills which are usually acquired in the first two years of study. We will assess this as equivalent to having completed the full degree. We can assess the combination of your prior degree and your two years of social work studies.

Hiermee ben ik natuurlijk nog steeds niet 100% zeker dat de studie sowieso positief beoordeeld zal worden, maar dit ziet er al goed uit :) Ben nog eens grondig alle guidelines gaan lezen, en afstandsonderwijs zou ook geen probleem mogen vormen; dit programma heeft dan ook net dezelfde inhoud en aantal studiepunten dan de verkorte opleiding in dagonderwijs. Ik ga het voor de zekerheid nog wel eens vragen van de kortere stage, maar ook hier zouden mijn eerdere stages wel eens kunnen mee tellen.

Hoe kan ik nu zeker zijn dat een bachelor sociaal werk uit België aanvaard wordt? Heb hier nog geen Belgische sociaal werkers de revue zien passeren dacht ik... Moet ik daarvoor de NARIC contacteren?
 
  • Like
Reactions: FOL
Antwoord van AASW is wederom positief maar geeft helaas nog geen uitsluitsel.
Ze geven hier wel interessante info mee, wellicht ook voor sommigen onder jullie:
It is difficult for me to tell you conclusively at the moment that your studies would meet our criteria as we are in the process of reviewing our criteria. We hope to launch the new criteria in January 2014. Our current assessment criteria are focused on the curriculum as studied by the social worker where as our revised criteria will focus more on the outcomes from the social workers education and will also allow more opportunities to demonstrate outcomes from other relevant education and social work experience. The new criteria will require evidnce of 980 hours of field work but for those who do not have this we intend to develop a policy as to how hey can compensate for this deficit.

Voor mij komt het er nu op neer dat de hogeschool mijn eerdere opleiding in rekening moet nemen voor het deel van de opleiding dat ik niet hoef af te leggen, dit lijkt me logisch omdat het nu eenmaal een verkort programma is, specifiek voor wie al een bachelor in de sociaal-agogische richting heeft. Hetzelfde voor de stage, als de school aan kan geven dat ik in dit programma een kortere stage moet volgen dan in het dagonderwijs, omdat ik eerder ook al stage moest doen (ook al was deze weinig gerelateerd aan sociaal werk??), dan zal de AASW "beoordelen alsof het een volledig programma zou zijn".
Wel lastig is natuurlijk dat de normale dagopleiding 4 jaar moet zijn, en deze is maar 3 jaar... Echter zou de opleiding in afstandsonderwijs (dus wat ik zou doen zonder mijn vrijstelling) wel 4 jaar duren... Gewoon omdat dit meer gespreid is dus.

Lastig om dit goed in te kunnen schatten dus... Ik weet ook niet goed of bovenstaande beschrijving van hun toekomstige policy mij veel beter gaat uitkomen, aangezien ik geen werkervaring heb. Maar die hoop ik ondertussen dan ook op te doen.
Maar als ik deze studie wil starten, lijkt het niet handig om hiermee te wachten tot januari. Ik ga dit sowieso al eens voorleggen aan de hogeschool in kwestie, en misschien moet ik dan toch maar het "risico" nemen. Het is nu ook niet dat deze opleiding mij helemaal niet interesseert :) Kan maar handige ervaring geven, maar moet er wel al mijn vrije tijd aan opgeven en als dit dan achteraf voor niks zou blijken...
 
  • Like
Reactions: FOL
Inderdaad interessant om te weten dat ze hun policy aan gaan passen! Hopelijk gaat me dat niet tegenwerken als ik mijn permanente visum aan kan gaan vragen..
 
Ziet er uit alsof het voornamelijk soepeler wordt. Ik zou me niet zo druk maken als je nu al voldoet.
 
Exytra spannend voor ons nu, alles is net naar AASW gestuurd, en wij kunnen niet wachten tot januari, vanwege de leeftijdsbeperking (visum moet zangevraagd zijn voor februari). Ik lees inderdaad ook een versoepeling.
Fingers crossed!
 
Hey,

Ik heb niet alle bovenstaande reacties even nauwkeurig gelezen, maar reageer toch even.
Mijn social work diploma is 2 maanden geleden door de AASW goed gekeurd :) En ik moet zeggen dat ik het een super organisatie vind die altijd open staat voor je vragen, ze bellen of mailen je dezelfde dag terug en geven daarin een uitgebreid antwoord. Mijn opleiding heb ik afgerond in 3 jaar ipv 4, door mijn mbo opleiding die ik daarvoor behaald had. Dit moest ik wel bewijzen, met mijn mbo diploma en de inhoud van deze.
Je hoeft geen post graduate ervaring te hebben, dit kun je gebruiken wil je extra punten voor een bepaald visa behalen. Maar voor enkel het degree assessment is dit niet nodig.
Veel succes!
 
Wat een werk gaat die skills assessment worden... :confused:
Zit nu met een hoop vragen die ik heb besloten hier even te stellen, ipv verder te gaan in mijn recent aangemaakte lastavaza... Misschien bereik ik zo meer social workers hier want kan me inbeelden dat niet iedereen alles leest...

Nu is het probleem dat er bij de AASW recent wat veranderingen zijn doorgevoerd en ik weet niet of er iemand zijn skills assessment al heeft ingediend dit jaar?
Voor mij komt de versoepeling goed uit, maar in mijn lastavaza stelde ik al wat vragen over bewijzen die je moet aanleveren m.b.t. de studiegids / programma-inhoud en ik heb zo het idee dat jullie social workers dit toch ietwat anders moesten doen. Er werd gesproken over zelf de studiegids samenstellen/vertalen en deze dan laten tekenen door de school. Zo simpel lijkt het echter niet nu ik nog eens ben gaan kijken naar de in te vullen documenten. Ik had hier op de pc al een guide staan van vorig jaar, maar nu heb ik me ook eens verdiept in de nieuwe documenten die ik overigens wel al had maar nooit grondig gelezen :rolleyes: Die guide vind ik nu niet meer terug op de websites dus gaat het enkel over deze:
  • IQA course information form
  • Migration Skills Assessment Application Form
(te vinden via http://www.aasw.asn.au/careers-study/application-appeals-process/application-process)
Vooral die eerste brengt me in de war... Hopelijk kunnen jullie me wat helpen al vrees ik dus dat jullie het nog anders hebben moeten doen??
Ik zal voor mijn beide opleidingen deze moeten laten invullen door de school. Nu staat er dit bij de instructions:
The AASW is assessing a graduate of your program against the entry to practice requirements for professionally qualified social workers in Australia. Please provide information about the outcomes that your graduate would have achieved from their period of study at your institution. You may either attach a stamped copy of the program outcomes from the graduate’s period of study or you may complete the form below. You may also draw on curriculum/syllabus guides or national standards as required by a professional body or registering body where such arrangements exist.
Dan volgt de lijst met learning outcomes (waarover ik wel het gevoel heb dat ik aan het totaalpakket kan voldoen) en moet de school invullen bij Describe how the graduate demonstrates this learning outcome...

Nu vraag ik me af of de hogeschool dit zomaar wil invullen, vooral voor mijn opleiding psychologie wordt dit best lastig om de relevante zaken t.a.v. social work te selecteren. Zou ik in dit geval toch nog zelf de studiegids mogen "samenstellen" en zelf dingen gaan aanduiden? Ik vind het nu nergens meer terug dat je zelf mag vertalen?? Ik vind dit een beetje moeilijk om nu al aan de AASW te vragen, daarom dat ik toch eerst even hier wil polsen wat jullie denken.

Bovendien moet ik ook een statement schrijven omdat mijn opleiding sociaal werk afwijkt van hun vereisten, én omdat ik geen 980 uur stage zal lopen (wel samen met mijn stage die ik voor psychologie deed, de vraag is natuurlijk of deze genoeg 'waard' is) en This should be verified by a referee such as a line manager or supervisor.
Heel toevallig hier iemand ervaring mee??? Ik heb geen idee wie dat dan wel moet zijn?

:oops: Ik begin stilaan wel te vrezen dat ik haast geen keus heb dan een migratiebureau in te schakelen voor hulp en advies. Dit wilden we vermijden door de hoge kost en we dachten dat we (lees: ik) wel alles zelf konden regelen, maar het wordt moeilijker dan gedacht, én bovendien heb ik toch wel schrik dat het allemaal net niet goed genoeg gaat zijn, en dan kan een migratiebureau hier misschien toch wat in bemiddelen???
 
@Gwen jij bent hier nu toch ook mee bezig he? Maar voor jou wordt het sowieso makkelijker (dat hoop ik toch voor jou!) doordat je maar 1 opleiding moet laten assessen? Of moet jij ook die section 6 invullen?
 
@Gwen jij bent hier nu toch ook mee bezig he? Maar voor jou wordt het sowieso makkelijker (dat hoop ik toch voor jou!) doordat je maar 1 opleiding moet laten assessen? Of moet jij ook die section 6 invullen?
Bij mij is het inderdaad iets (veel?) makkelijker omdat ik de HBO Maatschappelijk Werk en Dienstverlening heb die bij hun op de website staat als de opleiding vanuit Nederland die eigenlijk standaard overeen komt met hun eissen.

Waar de opleiding in moet gaan vullen hoe je de learning outcomes heb gehaald wil ik dus alleen gaan verwijzen naar mijn omschrijving van mijn vakken. Dat is voor jou misschien ook wel een idee?
Ik wil bij elk vak meteen aangeven aan welke learning outcomes (die van AASW dus) ik heb gewerkt. Vaak werk je bij meerdere vakken aan 1 competentie, en met al die vakken samen heb je dan die competentie behaald. Dus als je elk vak (van beide opleidingen?) een nummer geeft, hoef je bij die learning outcomes alleen maar te verwijzen naar de vakken.
En overal waar ik hierboven 'ik' schrijf, moet er dus eigenlijk 'school' staan ;-) Maar je stelt het zo op alsof het door school geschreven is, en dan zorg je dat zij het tekenen.
Als je wilt kan ik wel naar je mailen wat ik tot nu toe heb als voorbeeld.. Het is nog niet veel, en jij zal er kwa inhoud waarschijnlijk niet veel aan hebben, maar aan de vorm misschien wel?

Ik weet niet of een emigratiebureau je echt zoweel hiermee kan helpen hoor. Misschien wel, want ik heb er weinig verstand van, maar ik denk dat je dit best zelf kan doen. Even proberen alles op een rijtje te zetten. En ben vooral niet bang om de AASW te mailen. Ze zijn ERG vriendelijk en mailen vaak binnen 1 dag terug! :)
 
Back
Top