Terug naar NL

[quote author=perthpete link=topic=4969.msg117836#msg117836 date=1210812635]
[quote author=Yoog link=topic=4969.msg117834#msg117834 date=1210808438]
Ja, Irene het nieuws kan ik van internet afhalen maar in was altijd een "nieuwskijker" in Nl. en hier krijg je tijdens het nieuws nauwelijks buitenlands nieuws. [/quote]

Ik neem aan dat je al gezien hebt dat SBS op maandag morgen (heel vroeg, 06.45 of zo) het NOS nieuws (en weer) van de zaterdagavond ervoor uitzend?? :) Wij nemen dat nu elke week op en kijken er door de weeks naar. Natuurlijk is het dan oud nieuws en zo, maar het is wel leuk om het te zien. We verbazen ons er wel over hoe 'oubollig' het toch wel klinkt, en ook hoe zwaar het Nederlandse 'vingertje' doorklinkt in de verslaggeving en zo ...
[/quote]

Leuk :)

Ik zit er nog even zo over na te denken, maar waarom zóu Australië ook nieuws laten zien uit Oeleboele? Het Australische nieuws heeft net zo goed buitenlands nieuws, maar niet het nieuws dat we in Nederland te zien kregen/krijgen. Dat is nou eenmaal deel van de economie/maatschappij/leefomgeving. We wonen hier op het grootste eiland, en zaken worden gedaan met landen waar Nederland weer geen zaken mee doet, en dan krijg je vanzelf ander nieuws. Daarbij is het ook weer niet zo dat ze wereldvreemd zijn. Voor de verse immigrant is het alleen ánders.
Ik vind trouwens dat ik genoeg nieuws te zien krijg; hoef er niet méér ellende bij! Toen ik voor het eerst hier kwam, vond ik het zo ontzettend leuk dat er ook 's wat positiefs op het nieuws kwam. Daar moest je destijds in Nederland voor naar het Kinderjournaal kijken.

Dat dacht ik zo maar even... ;-) Trusten!

Hallo allemaal, ik heb me suf zitten lezen! Echt heel leuk al die verhalen! Wat mij heel erg opvalt is dat heel veel mensen leuke nederlandse vrienden missen. Het is gewoon ook leuk om ervaringen te delen en lekker te kletsen in je eigen taal over van alles en nog wat en lekker een bakkie te gaan halen. De Australiers zijn heel aardig maar toch is het anders... Als er nu zoveel mensen behoefte aan nederlandse kennissen hebben, waarom doen we daar dan niet iets aan? Kunnen we niet iets bedenken om mensen bijelkaar te brengen? Wie heeft er een leuk idee?

We kunnen het leven hier dan nog leuker maken en steeds terug naar nederland om je vrienden te zien, die het alleen maar hartstikke druk hebben met van alles en nog wat, dat schiet toch ook niet op!

Ik ben hier komen wonen in januari dit jaar, omdat mijn man  hier een goeie baan kon krijgen wat in nederland niet echt lukte. Hond en 2 katten mee, mijn zoon komt in januari ook hier naar toe met zijn vriendin en kunnen dan eerst bij ons boven wonen om te kijken of ze willen blijven of niet.

Ik had in nederland een hele drukke schoonheidssalon en heb nu een kamer in huis ingericht en wil nu zo een beetje gaan starten met werken. Had het steeds veel te druk met wennen, huis in orde maken, buurt verkennen enz enz.

Voor mij is het ook een hele overgang om de hele week alleen thuis te zijn na een heel druk leven in nederland met veel vrienden en stokoude ouders die ik achter moest laten. Gelukkig mag ik van mijn man zijn baas 2 x op zijn kosten naar nederland om mijn ouders te bezoeken. dat is geweldig he?

verder mis ik hier niet echt veel, je kunt hier echt alles krijgen en er is ook nog dutchfood.com.au waar je online je hagelslag, vruchtenmuisjes, beschuit, ontbijtkoek, stroopwafels enz kunt bestellen!!

:up:

He Yoog,

Vervelend om te horen dat je in een dip zit.
Het is natuurlijk ook allemaal erg heftig, jullie doel was Geraldton, dat viel tegen, daarna camperen in je auto met de kids. Veel te veel natuurlijk.
Misschien komt er nu alle spanning uit, alle voorbereidingen, bumpy start, en dan nu eindelijk ff rust.
Spreek af met een andere Xpediter en ga gewoon even lekker klagen, dat lucht vast op!

Succes ermee!

:roll: :wink: Marie

Ik vind het erg leuk om hier (ook) contact te hebben met Nederlanders, want ja, ik vind ook dat dat toch net iets anders is dan met Australiers. Niet beter of slechter, gewoon anders.

Heerlijk om even lekker in het Nederlands te beppen, borrelen en te discussieren/filosoferen (want ik vind dat Nederlanders daar nog altijd kampioenen in zijn! Op een prettige manier).

Ik geniet van de best of both worlds, zeg ik altijd maar.

Ben dan ook blij dat we hier in Brisbane toch een leuke groep Nederlanders bij elkaar hebben, en voor iedereen die het leuk vind: elke eerste donderdag van de maand gaan we gezellig borrelen. (Maar velen zien elkaar ook buiten deze borrel, of zijn nog nooit op die borrel geweest). Misschien een idee voor de andere steden als er nog niet zoiets bestaat?

Of inderdaad contact leggen via dit forum?
Moet wel toegeven dat ik werk toch ook wel een grote sociale factor met zich meebrengt. Weet niet goed hoe ik me zou voelen als ik geen werk cq. vorm van vaste bezigheid/peer group om me heen had.

Henriette

Inderdaad een goed onderwerp,
Wij zijn in feb naar Brisbane gekomen. Hebben een redelijk huis kunnen huren hebben de verwilderde tuin weer redelijk in orde. Het leven is heerlijk relaxt hier mensen zijn vriendelijk . Maar men mist toch wel de contacten met vrienden en kennissen uit NL. Wij zijn een keer naar de ned club geweest. Best aardig maar de gemiddelde leeftijd ligt redelijk boven onze leeftijd. Niet dat wij piep zijn we hopen dit jaar beide 50 te worden.
Thuis waren we lid van oldtimer autoclub en bij goed weer werden de oude beestjes uit de garage gehaald.Hebben dan ook vandaag weer een oldtimer gekocht zijn ook lid van oldtimerclub geworden.
Maar het heeft gewoon tijd nodig om nieuwe contacten te maken en wij weten dit wel en begrijpen het ook wel maar toch soms mis
je gewoon die vaste avond in de kroeg met je fietsclubje.
Het doet goed te lezen dat wij niet alleen dit gevoel hebben.

grt Jos +Liesbeth

Misschien nog even dit: Inderdaad is dit forum een van de goede mogelijkheden om juist die NL-se contacten op poten te zetten. Hier in Perth hebben we sinds nu bijna 2 jaar een soort (heel informeel) wandelclubje. Ontstaan via XPdite, wederzijdse interesse in wandelingen / NL-contacten en vervolgens wat afgesproken. Gevolg nu zo goed als elke eerste zondag van de maand een wandeling (ergens in de Hills, soms langs het strand, soms langs de rivier, soms wat zwaarder, soms wat lichter, ...). Natuurlijk is er feitelijk een kleine vaste kern, maar regelmatig gaan er weer eens anderen mee. Af en toe ook wat niet-Nederlanders zeg maar .. Affijn, als je als eens goed op onze weblog hebt gekeken heb je vast al eens wat 'fotoverslagen' gezien....

Moraal van het verhaal: Gebruik inderdaad contacten zoals via dit forum, en organiseer het gewoon. En daarnaast: geef het ook gewoon tijd. Je bouwt in een jaartje niet ineens een sociale kring op in een ander land...

Hi all!

De Australiers zijn heel aardig maar toch is het anders...
  Moest een klein beetje gniffelen toen ik dit las.......omdat Ireen vlak daar voor het volgende schreef 
Eerlijk, totdat ik me realiseerde dat IK degene was die hier 'anders' was,
en daar sloeg ze de spijker behoorlijk mee op zijn kop. :smile:  Het komt allemaal niet aanwaaien natuurlijk, als emigrant zul je je verwachtingen toch echt af en toe wat bij moeten schaven.

Het valt misschien niet altijd mee in het begin en je moet misschien van alles uit de kast trekken om contacten te leggen maar het is do-able! Zoals al eerder genoemd is vrijwilligers werk echt een van DE manieren om contacten te leggen. Ik heb een tijdje voor St. Vinnies gewerkt en ......yep...het werk was niet echt wat ik gewend was...verre van zelfs, maar ik had binnen no time een heel arsenaal aan "aussie slang" onder de knie en een paar uitnodigingen voor een BBQ. Soms klikt het wel en soms klikt het niet. Inderdaad als je stapel op dieren bent kun je je als vrijwilliger voor dieren inzetten, maar ook scholen schreeuwen om vrijwilligers, national parks en noem maar op. Het is misschien iets wat je in Nederland nooit zou doen of gedaan hebt maar isn't that just great??

Short courses via TAFE of een ander opleidings instituut zijn ook een prima start punt.

Heel veel succes allemaal!
Groetjes
Syl

Hee! AUW!!!  :crazy: (spijker op míjn kop geslagen, dju!)

Maar zereneus; ja, als je precies hetzelfde soort contacten wil in een vreemd land als die je thuis had, hmmm... Niet emigreren!

Belangrijke vraag om jezelf te stellen; wat zou ík nou anders kunnen doen, want ik ben misschien de rare kwast hier. ;-) Best moeilijk hoor, om vanuit een ander 'frame of mind' beginnen te denken. Give it time and thought :)

Cheers :)

Ireen

Dezelfde contacten Irene? Nee dat lukt niet maar überhaupt contact is wel leuk als je niet als vreemdeling rond wilt blijven dwalen. Een beetje volk om me heen is toch altijd wel mijn drijfveer geweest. Maar dat van dat niet emigreren geeft me dan ook wel weer een ander insteek in mijn gedachtengang: What the hell............is it I'm looking for!
Zonder gekheid ik wil zeker nieuwe vrienden waaronder ook Nederlandse want inderdaad kan ik mijn ei het beste kwijt in mijn eigen taal.
Helaas denk ik niet dat vrijwilligerswerk slim is om te starten als je aktief naar een baan op zoek bent.

[quote author=Yoog link=topic=4969.msg117979#msg117979 date=1211153703]

Helaas denk ik niet dat vrijwilligerswerk slim is om te starten als je aktief naar een baan op zoek bent.
[/quote]

Waarom niet? wie weet wat je daar allemaal hoort. Mijn ervaring is hier nog steeds dat je sneller een baan hebt via via dan via sollicitaties.

[quote author=Inge link=topic=4969.msg117994#msg117994 date=1211173736]
[quote author=Yoog link=topic=4969.msg117979#msg117979 date=1211153703]

[/quote]

Waarom niet? wie weet wat je daar allemaal hoort. Mijn ervaring is hier nog steeds dat je sneller een baan hebt via via dan via sollicitaties.
[/quote]

Mee eens!

Toch wel!! spreek vanuit eigen ervaring (wel erg lang geleden inmiddels :smile: maar het heeft bij mij prima gewerkt) het aanpakken van vrijwilligerswerk toont goede wil, staat goed op je resume/cv en wordt hier vaak enorm gewaardeerd. Bovendien is het bijzonder goed voor je Aussie Engels ook al denk je dat je de taal prima onder de knie hebt :up:  Je onmoet nieuwe mensen, die ook weer mensen kennen, etc.  Goede combinatie dus om mensen te leren kennen EN wie weet kom je via deze contacten wel aan een baan.

Lijkt mij de moeite waard......er blijft nog genoeg tijd over om naar een "echte" baan te zoeken.

Syl

Zo had ik het nog niet bekeken. Ik denk dan dat als ik net met een vrijwilligersbaantje ben begonnen en ik krijg een "echte" baan, dan moet ik al  snel weer stoppen en das niet aardig. Maar, ik zal mijn voelsprieten eens uitsteken....

Hi!

Nothing like positive thinking :up: :smile: En al doe je maar een week vrijwilligerswerk....ieder beetje helpt voor organisaties die afhankelijk zijn van hulp uit de community! Komt allemaal helemaal goed.

Succes!
Syl

Wie weet lost het "probleem" zichzelf een beetje op want ik ga een betaalde opleiding in bejaardenzorg doen over 3 weekjes. Wie weet rol ik dan in allerlei leuke dingen, ik heb er in ieder geval zin in.
Bedankt voor alle opbeurende woorden,
Yolande

Hallo Yoog,

Veel succes met je opleiding en het vinden van een baan. Ik zal voor je duimen,

Groet Magda

Hee wat goed Yolande! Leuk, en fijn dat je in zo'n baan terecht komt, daar zijn mensen nodig! Hoe ben je daarbij gekomen?

Ik heb ook nog even op jullie site gekeken, en realiseerde me dat jullie hier pas net zijn, en er kan, nee, er gáát nog zoveel gebeuren! Dingen vallen altijd op hun plek, waar dat dan ook moge zijn :)

Leuk nieuws!

Groetjes,

Ireen

Hee wat goed Yolande! Leuk, en fijn dat je in zo'n baan terecht komt, daar zijn mensen nodig! Hoe ben je daarbij gekomen?

Er stond een advertentie in de plaatselijke courier. Er wordt een gratis opleiding aangeboden met betaalde trainneeship gedurende 9 maanden en dan zou je het certif. 3 moeten hebben. Je mag geen erkende diploma's hebben en je moet permanent resident zijn. 'k ben benieuwd.

Back