Jullie hebben er even op moeten wachten, maar hier is dan ons Berlijn avontuur.......
Woensdag 17 november 2004: In de vroege ochtend worden pas de koffers gepakt. De meeste spullen zijn natuurlijk voor Emma. Als alles in de auto ligt lijkt het wel of we weken zullen wegblijven… Rond 09.30 uur vertrekken we richting Potsdam. Omdat ik geen zin heb om in de spits door Berlijn te rijden heb ik een hotel gereserveerd in Potsdam. Het is een Mecure hotel (www.accor.com) die een leuke internetaanbieding had (€ 66 per kamer per nacht, excl ontbijt. Ontbijt kost € 14 p.p. (ik heb me laten vertellen dat dat gunstig is want je kunt lekker en goedkoop ontbijten bij cafeetjes in de buurt. Wij kiezen er toch voor om in het hotel te ontbijten), Emma mag gratis logeren en mee-eten). En het station ligt op 10 minuten lopen van het hotel, dus dat is ook gunstig.
Na een vermoeiende reis door de vele regen, wind en een 10 km lange file, komen we rond 17.30 uur bij het hotel aan. Geen problemen met parkeren, ook nog een pluspunt! We lopen die avond nog naar het station c.q. winkelcentrum en kopen voor morgen alvast voor 2 personen een openbaarvervoersdagkaart (geldig in trein, metro en bus!) a € 7,- p stuk en laten ons informeren wanneer de trein richting Berlijn vertrekt. Rond 20.00 uur liggen we allemaal doodvermoeid op bed…….
Om 06.30 uur laten we ons wekken. We willen niet het risico nemen om ons te verslapen! En met een 2-jarige erbij kun je wel wat extra tijd gebruiken. De trein vertrekt precies op tijd (09.20 uur) naar station Berlin Zoo (dat is de tweede stop) en de rit duurt zo’n 18 minuten. Dan moeten we overstappen op de metro, lijn U2. Dit ritje duurt zo’n 20 minuten. Bij station Markische Museum stappen we uit en als we weer in daglicht komen wappert de Australische vlag ons al tegemoet. We zijn wat aan de vroege kant maar gaan toch de Ambassade al binnen. Daar wacht ons een veiligheidscontrole a la Schiphol. Alle tassen moeten open en moeten door een poortje…. Dan melden bij de receptie.
Ik zeg dat ik een afspraak heb voor een Spouse visum. De receptioniste bladert door de agenda en zegt: One moment please. Ze begint te bellen…. Omdat ze achter glas zit is het gesprek wat ze voert wat moeilijk te volgen maar we krijgen de indruk dat ze helemaal geen afspraak in de agenda heeft staan…. We vangen woorden op als “spouse-visum” “Niederlande” “nein” “nein” en nog eens “nein”. Dan zegt ze (in het Engels natuurlijk) dat ze iemand gevonden heeft die ons kan helpen en nadat we zijn ingeschreven mogen we de trap op lopen, naar de visum afdeling. Als we daar binnenkomen, brandt nergens licht en is er geen ene activiteit te bespeuren. Het ziet er echt uit alsof ze ons niet verwachtten……
Daar gaat een deur open en een alleraardigst meisje vraag ons binnen te komen. Emma is natuurlijk de ijsbreker en het gesprek draait al snel om haar…. Dan overhandig ik het papierwerk. Ze bladert er wat doorheen en vraagt ondertussen waar we elkaar hebben ontmoet en hoe lang we al samen wonen. Ze neemt het sponsorformulier en loopt dat door en vraagt aan mijn vrouw hoe het met de financiën zit. Goed dus, dankzij de overwaarde van ons huis.
Ze pakt het stapeltje papieren en vraagt of wij nog vragen hebben. Die hebben we, en wel over de Australian by Descent verklaring voor Emma. Daar weet ze niet genoeg vanaf omdat die aanvragen door iemand anders worden behandeld. Ik zeg dat we een aanvraagformulier bij ons hebben en of we die dan achter kunnen laten…… Dat moet ze dus even informeren. Of we dan weer in de wachtkamer willen plaatsnemen en zodra ze de informatie heeft, zal ze zich weer melden.
Na 5 minuutjes wachten heeft ze de antwoorden. Het formulier voor Emma is ok en zal in behandeling worden genomen. Binnen 2 a 3 weken zal de Descentverklaring naar ons worden toegestuurd. En wat betreft mijn visum: of ik een mobiel telefoonnummer wil achterlaten voor het geval ze nog vragen heeft en ze verzoekt ons om ons om 15.00 uur weer te melden…..
In totaal zullen we zo’n 20 minuten binnen zijn geweest…….
Toen zijn we in de bittere kou het voormalige Oost Berlijn wezen verkennen en waren op het afgesproken tijdstip weer bij de ambassade. Na de veiligheidscheck even een minuutje moeten wachten op onze Case Officer Anke die mij toen een enveloppe overhandigde met: 2 rekeningen, mijn rontgenfoto, informatie over waar we allemaal aan moeten denken als we daadwerkelijk naar Oz vertrekken en natuurlijk mijn paspoort met visum. Ze gaf daar nog wat uitleg over (dat het een Prvisum was en wanneer uiterlijk het visum gevalideerd moet zijn) en wenste ons vervolgens heel veel succes toe in Australië.
En dat was het dus…….. Zoals verwacht, een hamerstuk…..
Toen zijn we snel met de Metro weer naar station Berlin Zoo gegaan om rond de Kurfustendam te vieren dat ik het visum had ontvangen……
Vrijdagmorgen werden we wakker in een witte wereld in reden in sneeuwbuien terug naar Nederland……
KC