Dat je jezelf tot de Liberals rekent is uiteraard OK, maar Liberal betekent niet hetzelfde als het niet eens zijn met de zittende regering. (Zie uitspraken van diverse zittende en oude MP's en PM die Ja ondersteunen. Vandaag Julie Bishop bijvoorbeeld nog)
Daarnaast begrijp ik uit je reactie dat de uitleg over parlementaire democratie en daarom een 'leeg' framework niet helemaal door komt? Je zou dit juist positief aan kunnen grijpen.
- Stel dat de Voice nu opgenomen wordt in de constitutie, verandert er niet heel veel/onmiddelijk.
- Dit parlement en volgende (en dat zou zomaar Lib/Nats kunnen zijn) kunnen de inhoud vormgeven door legislation.
- Dus dat 'lege' framework geeft zowel links, rechts, zwart wit of geel of wie dan ook, invloed uit te oefenen op de inhoud.
- Dat loopt dus van bijvoorbeeld 'Indigenous rebellen leiders tot Pauline Hanson en co. en iedereen daartussen. Dat is hoe democratie, de grondwet en het parlement werkt.
Ik zie dit niet als positief, ik zie het eerder als negatief. En het sterkt de ja campain ook totaal niet. Veel kiezers willen vooraf weten waarop ze stemmen en op welke manier hun stem invloed heeft op zaken die
HEN aangaan, op deze manier creeer je zoveel verwarring dat het voor de mensen die twijfelen niet helpt om een doordachte keuze te maken. "Smoke screen" en "Trojan horse" zijn veel gehoorde kreten, en niet helemaal onterecht vind ik persoonlijk. Op welke concrete manier worden de indiginous daadwerkelijk geholpen, en komt er een framework waar oplossing uit voort komen? Ik hoop het wel als het een Yes vote wordt, maar als je eerlijk bent: er is niemand die het weet. Voor hetzelfde geld is het weer een dure bureacratische machine met verschillende groepen welke vechten om financien en er niks constructief uit voort komt: voorbeeld is Kakadu NP bijvoorbeeld.
Maar dan hoor je de geluiden uit het rechtse kamp: reparation payments, gedeeltes van het continent waar nu nog vrij gereisd en gekampeerd kan worden door iedereen, welke straks misschien afgesloten worden of alleen tegen betaling te bezoeken zijn.
Dit hoeft niet waar te zijn, maar als er vraagtekens zijn of een greintje twijfel bestaat is dit voor veel mensen een reden om nee te stemmen. Dit is ook niet overtuigend ontkracht door het yes kamp dus het is voor veel mensen een vraagteken. En zoals iemand eerder al opmerkte, het is makkelijk om twijfel te zaaien, en beide kanten hebben hier deel aan, de ene kant door geen informatie te verstrekken, en de andere kant door wat informatie de wereld in te helpen waar mensen gevoelig voor zijn.
Even voor de duidelijkheid: Ik probeer je niet te overtuigen Ja te stemmen, dat is helemaal niet mijn doel. Het is ieders recht om (in theorie) te stemmen hoe die wil en dat uit te spreken.
Weet ik, en dat lukt je ook niet
maar ik waardeer je input. Ik ben persoonlijk van mening dat de huidige EN vorige regering al veel meer concrete zaken had kunnen aanpakken. De huidige regering leunt zwaar op de Voice, maar voor de rest is er echt nog niets positiefs uit voort gekomen voor de indiginous bevolking, of je moet de PM die als een demagoog met een hoedje op op de Garma staat te oreren als vooruitgang beschouwen. Waar hij echt vooruitgang had kunnen maken is de Grog ban in Alice Springs direct weer terug in het leven te roepen, nadat de eerste signalen negatief waren, in plaats daarvan verschool hij zich achter de Chief Minister. Daar is zo verschrikkelijk veel schade aangericht dat veel mensen, vooral vrouwen en kinderen hier ontzettend onder te lijden hadden en nog steeds hebben. Ook de housing situatie had aangepakt kunnen worden en er hadden al passende woningen gebouwd kunnen worden, ipv de 3e wereld land krotten waar ze nu vaak in wonen, volgepakt met 10 mensen. Er is helemaal niks gedaan, maar nee de Voice, dan komt alles goed.
Met het starten van dit topic wist ik uiteraard dat er ook Nee geluiden naar boven zouden komen. Dit forum is uiteraard gewoon een afspiegeling van de maatschappij. Maar net als tijdens Covid, laten we proberen bij de feiten te blijven (hoe werkt grondwet/parlement/democratie) en informatie zoveel mogelijk te halen bij mensen en organisaties die neutraal zijn. Dat is rete moeilijk, want vrijwel niets of niemand is 100% neutraal. Maar een eenvoudige zoektocht op Wikipedia (welke wel neutraal is) levert vaak wat achtergrond info op waarmee je kunt duiden of en welke agenda een organisatie heeft. Voorbeeldje: Ik (en jij) weten dat The Guardian links van het midden zit, maar een fact check is dat, een fact check. Niet een opinie artikel. Daarnaast weten we; bij twijfel; het zal naar links leunen niet naar rechts. Goed om te weten, kun je vervolg onderzoek doen om te staven of de opmerking door andere partijen gedragen wordt.
COVID: lab of animal outbreak? "facts" zijn niet altijd facts, vaak komen jaren later de echte oorzaak/reden/facts bovendrijven en dan blijkt dat de originele facts toch niet zo accuraat waren. We gaan zien wat het wordt, en of de guardian achteraf accuraat was met de facts.
Van Advance weten we dat ze (zeer waarschijnlijk) directe lines hebben met de rechterkant van de Libs die bijvoorbeeld ook fel tegen Climate Change zaken zijn. Dus ik zou niet in je Model 3 naar een bijeenkomst van ze rijden maar de Pajero pakken zonder roetfilter
Maar Advance en the Voice:
Advance has set up campaigns to oppose the Voice to Parliament,[34] encouraging voters to vote No in the 2023 referendum on the matter. Its campaigns include a new social media advertising campaign titled "The Voice is Not Enough" (or just "Not Enough"),[35] aimed at a young demographic and targeting the "progressive no" vote, suggesting that the Voice would be too weak, or is not the main priority for Aboriginal and Torres Strait Islander people. As part of this campaign, they have misrepresented the views of some Indigenous people and used others' photos without their permission.[36] It has also created a "Referendum News" Facebook page,[37]
en.wikipedia.org
Die lijntjes zijn er zeker, net zoals Thomas Mayo lijntjes heeft met linkse activist groepen en zelfs de communisten, zoals te zien is in het filmpje.
Alles wat hij zegt in het filmpje zijn letterlijke quotes van hem, dat kun je niet ontkennen. En het is goed dat er partijen zijn die laten zien wat voor mensen er eigenlijk achter zitten, en voor veel mensen is dit genoeg om no te stemmen. In mijn ogen kun je niet iets als mainstream gebruiken wat door actvisten is opgesteld (zowel links als rechts).