Red dust
XPdite Sponsor
Mooie positieve toespraken vandaag bij de aankondiging van de datum voor het referendum.It giet oan!
14 October, heb hem al in de agenda gezet al denk ik dat het lastig gaat zijn om het te vergeten
Mooie positieve toespraken vandaag bij de aankondiging van de datum voor het referendum.It giet oan!
14 October, heb hem al in de agenda gezet al denk ik dat het lastig gaat zijn om het te vergeten
Geweldig inderdaad!Mooie positieve toespraken vandaag bij de aankondiging van de datum voor het referendum.
Dat gevoel heb ik zelf niet zo. Murdoch Media en Dutton etc zijn toch echt niet positief. Ook in mijn linkse bolwerk krant zie ik genoeg artikelen over Nee.Ik hen het gevoel dat de polities en media vooral pro yes zijn. Terwijl het pro nee Kamp voor ligt. Opvallend (neutrale constatering)
Interesting, op Fairfax niet imho. Zelfs op nu.nl atond een artikel dat zo werd verwoord dat je alleen maar ja kon zeggen, geen enkel argument om nee te zeggen.Dat gevoel heb ik niet. Murdoch Media en Dutton etc zijn toch echt niet positief. Ook in mijn linkse bolwerk krant zie ik genoeg artikelen over Nee.
We gaan het zien!
Omdat de afgelopen zoveel jaar the gap niet kleiner geworden is? Dat is het argument, we hebben al zoveel jaar een ‘closing the gap’ doelstelling welke vanuit de overheid opgelegd en aangepakt wordt. Dat werkt niet. Dus heeft men aan de 1st Nation mensen gevraagd; wat denken jullie wat wel gaat werken. Het antwoord na heel lang beraadslagen: Uluru statement of the heart. Eerste stap: voice; want dan luisteren jullie naar wat we zeggen.Interesting, op Fairfax niet imho. Zelfs op nu.nl atond een artikel dat zo werd verwoord dat je alleen maar ja kon zeggen, geen enkel argument om nee te zeggen.
Anyway, ik ben benieuwd dat áls het antwoord nee zou worden of het dan tot verbolgenheid zorgt óf dat het onderwerp zoveel aandacht heeft gehad dat er uberhaupt iets in positive zin wordt veranderd (meer luisteren naar). We gaan het zien, eerst maar eens de uitslag.
Even inhoudelijk over yes/no. Ik las dit artikel day iemand postte:
Pat Farmer runs up against former colleagues as 14,400km journey for Indigenous voice reaches capital
Former Liberal MP, who is undertaking a six-month ultramarathon around Australia in support of the referendum, says he’s ‘incredibly disappointed this has become a political issue’www.theguardian.com
Daarom geeft hij voorbeelden over hoe slecht de overheid nu luisterst naar hun wensen. Of niks doet of de verkeerde dingen doet.
Maar waar ik niemand over hoor, is dat dit toch ook verbeterd kan worden zonder referendum of grondwettelijke wijziging? Het yes Kamp beargumenteerd dat als dit niet doorgaat dat er niks verbeterd kan worden en er niet geluisterd kan worden. Dat zeggen ze niet, maar ze suggeren het wel.
Als het in principle in de constitution staat dan is het onafhankelijk van de steeds wisselende partijpolitiek, regering,….Maar waar ik niemand over hoor, is dat dit toch ook verbeterd kan worden zonder referendum of grondwettelijke wijziging?
Dat eerste is ook meteen een argument om no te voten. Wat als het niet werkt? Vooral omdat het relatief vaag is (tweede deel van je verhaal). Dan kan je het niet zomaar aanpassen.Als het in principle in de constitution staat dan is het onafhankelijk van de steeds wisselende partijpolitiek, regering,….
Natuurlijk kan het parlement of zittende meerderheid er dan wel eigen invulling aan geven maar ze kan er niet omheen zonder dat het weer in een referendum gewijzigd wordt. Vandaar ook dat er nog de ruimte is voor (of gebrek aan volgens de oppositie) de specifiekere details.
Dit was precies waarom 'Another Country' zo'n indruk op me maakte. De verschillen zijn niet te vergelijken met Nederland vs. Australia of zo. Het is meer Aard bewoner vs. Mars bewoner bijna. Concepten zoals spullen, geld, eigendom etc. zijn zo compleet anders. Niet gek dat onze hulp niet altijd aansluit.hoe diep sommige culturele verschillen zijn
Is dat zo? Dat trek ik dus in twijfel. Ik vind dat niet zo vanzelfsprekend.Wat betreft de vergelijking met andere ‘minderheden’ en de veroveringen in ondermeer Europa. Dat lijkt me toch andere materie niet? Een volk dat systematisch onderdrukt is in eigen land in die mate dat er nu nog steeds aantoonbare traumatische gevolgen te zien zijn…En is het dan niet tekenend dat het zo ver moet komen dat het misschien in de grondwet moet ingepast worden (ook temeer omdat die grondwet ivanuit een ander -blank- standpunt is opgesteld)?
Ik zag laatst de serie True Colours op Netflix. Australische crimi die zich afspeelt in de outback. Ik was erg verbaasd over hoe diep sommige culturele verschillen zijn (en ook verbaasd dat ik dat totaal niet wist, en zeker sommige van mijn born Australische collega’s niet). Annelies heeft dan weer wel ooit korte cursus gekregen omdat ze vaker werkt met Aboriginals. Die culturele verschillen zijn gewoon groter dan bevoorbeeld de LBGHTI+ gemeenschap, alsook de bijbehorende trauma’s.
Dus lijkt het me goed om ergens een Voice te horen die ‘ons’ daarop kan wijzen.
En ivm maken van excuses en wiens land dit is en dat dat nu toch wel lang gelden is en wij/jij daar toch niets meer mee te maken hebt: het is gewoon een feit dat de gevolgen nog steeds voelbaar zijn én nog steeds doorgaan op sommige plaatsen. Dit is niet iets dat 300 jaar geleden is gebeurd en nu over is.
Wel jammer dat, ondanks het feit dat een referendum een democratisch instrument is, iets zo significant gereduceerd wordt tot een Yes-No ding. Positief bekeken brengt het Iig veel zaken naar boven die me anders onbekend waren gebleven maar ik vrees dat als het No wordt de tegenstellingen pas echt op scherp worden gezet. Dutton kan dan wel beweren dat hij en de zijnen de gap wel willen dichten maar de Voice gewoon een slecht instrument daarvoor is. Maar het zou per definitie een stop betekenen in de Uluṟu statement waar de Voice als een duidelijke stap is uitgezet.
Voor de volledigheid, dit komt uit dit artikel in The Guardian: linkEen ‘analyse’. Niet op de inhoud maar hoe Yes en No in ons brein uitgelegd wordt. Sign of the times lijkt het.
“…I’ve been researching political messages for more than two decades and rarely have I seen an issue where people interpret the same information so differently.
Nuance normally coalesces around whether a particular theme or issue speaks to a voter’s values or priorities. Persuasion lies in identifying points of shared connection and taking people on a journey to where you want them to land.
With the voice, pre-existing positions seem more visceral. Whether it is explanatory material like the pamphlet or the latest TV advertisement, the same information elicits starkly different responses depending on what the individual brings to the table.
For people who enter seeking reassurance that this will make a meaningful contribution to reconciliation, the voice is seen as a golden opportunity to move forward as a nation and address the consequences of our history.
In contrast, those approaching the conversation looking for something darker invariably walk away seeing even bigger holes. No amount of detail will sway these voters: if detail is what they are demanding, then they are already lost...”
Ik heb net even de reacties hierboven gelezen en wil een paar dingen kwijt:
1. Het is niet ingewikkeld:
Het referendum vraagt om twee dingen: een erkenning van First Nations People en het instellen van een advies commitee in de grondwet dat advies kan uitbrengen aan het parlement en de regering. Het is een advies committee, dus de regering kan al het advies negeren. Er is geen veto recht. Maar zal zich dan wel moeten verantwoorden tegenover de kiezers (normaal democratisch proces, niets nieuws). Er zijn tientallen advies committees aan de regering en ik geloof niet dat we ook maar een nacht wakker liggen van al die committees. Zie Peter Hartcher's artikel in de Sydney Morning Herald van afgelopen zaterdag. SMH artikel
Als je meer in detail wilt horen over de voice, kijk dan deze uitleg van Thomas Mayo en Kerry O'Brien. Ik heb de mannen live gezien afgelopen zaterdag en het is erg verhelderend.
Video
2 Over 'gebrek aan details':
De grondwet noemt alleen maar principes die verder ingevuld worden door het parlement. Al dat gedoe over 'te weinig detail' is dan ook ongegrond want daar kunnen we helemaal niet over stemmen. Er zijn wel voorstellen hoe een voice zou kunnen werken in verschillende rapporten, maar het is straks aan het parlement omdat verder in te vullen. En bovendien, als we al die details zou zouden invullen, is dat weer een staaltje van 'niet luisteren naar First Nations Peoples'. Afgelopen zaterdag hoorde ik een mooie vergelijking: we stemmen iedere zoveel jaar op een partij en partijleden, maar dan weten we toch ook niet wie de minister van onderwijs gaat worden. Dat laten we over aan de door ons democratisch gekozen volksvertegenwoordigers.
Ik snap niet hoe dat een argument is in de discussie. Even zonder naar dit specifieke onderwerp te kijken. Mensen op de been -> Het kan een meerderheid zijn die op de been is voor meer draagvlak. Of een schreeuwende kleine groep die teveel aandacht krijgt.3. Verschil in campagne
Ik ben nog steeds positief gestemd. De Yes campaign is echt een grassroots movement en er zijn elk weekend honderden vrijwillgers op de been om te flyeren, mensen te bellen en gesprekken te voeren in de suburbs. De tendens is dat er veel mensen zijn die nog niet precies weten wat ze gaan stemmen maar na enige uitleg het idee beter begrijpen en zeggen Yes te stemmen.
Yes is een positive beweging, No heeft misinformatie nodig om een punt te maken.
. Uitzonderingspositie
De First Nations People hebben nu al een uitzonderingspositie. Ze worden zwaar gediscrimineerd en de verschillen met de non-indigenous bevolking is enorm, als het gaat om bv. gezondheid, levensverwachting, onderwijs, gevangenzetting etc. Dus hoog tijd om daar iets aan te doen met gerichte actie gebaseerd met inachtneming van hun advies.
Toch hoef je geen Ja te stemmen als je wel wil dat het verbeterd. Je kan ook tegen de vorm waarop het gebeurd zijn.5. Gevolgen van een No vote
(...) Wat voor signaal willen we afgeven aan een deel van onze eigen bevolking?
Kom op..
En voor de volledigheid (veel gebruikte term hier) dat geldt voor Yes en No. Rechts en Links enzYep. Confirmation bias.
The no pamphlet: campaign’s voice to parliament referendum essay – annotated and factchecked
Pamphlets written by politicians and published by the AEC have put the official case for a yes and no vote. They were not independently factchecked before publication, so Guardian Australia has added notes to the full essays to help you make better sense of themwww.theguardian.com
En voor de volledigheid: de Yes.
The yes pamphlet: campaign’s voice to parliament referendum essay – annotated and factchecked
Pamphlets written by politicians and published by the AEC have put the official case for a yes and no vote. They were not independently factchecked before publication, so Guardian Australia has added notes to the full essays to help you make better sense of themwww.theguardian.com