Zoals FritsC zegt, de afstanden zijn in bepaalde gebieden gewoonweg te groot om fibre aan te leggen. De wireless en satelliet waren altijd al onderdeel van het plan en volgens mij is daar niets mis mee. Het FTTN (fiber to the node) van de liberalen was gewoonweg heel kortzichtig en enorm politiek gedreven. Ook de aankopen van de verrotte netwerken van Telstra en Optus zag half het land al van te voren als een rampscenario. Maar de nu voorgestelde FTTD (fibre to the driveway) lijkt mij niet zo'n heel slecht idee; je kan best wat meters overbruggen over koper zonder signaalverlies.
Ik ben zelf heel gelukkig met mijn FTTP (fibre to the premise); ik ben bevrijd van de Telstra shackles en heb geen ADSL verbinding over kms verrot koper meer die de naam ADSL niets eens zou mogen dragen. Heb nu een unlimited plan (Telsta biedt dat nog steeds niet) en geniet nu van streaming op de tv via Netflix en andere streaming apps. Ik heb ook unlimited calls national en mobile, wat erg handig is met de slechte mobiele dekking in mijn huis.
De NBN verbinding heeft wat voeten in de aarde gehad, maar dat ben ik inmiddels wel gewend van Australie.
Ik ben zelf heel gelukkig met mijn FTTP (fibre to the premise); ik ben bevrijd van de Telstra shackles en heb geen ADSL verbinding over kms verrot koper meer die de naam ADSL niets eens zou mogen dragen. Heb nu een unlimited plan (Telsta biedt dat nog steeds niet) en geniet nu van streaming op de tv via Netflix en andere streaming apps. Ik heb ook unlimited calls national en mobile, wat erg handig is met de slechte mobiele dekking in mijn huis.
De NBN verbinding heeft wat voeten in de aarde gehad, maar dat ben ik inmiddels wel gewend van Australie.