Uitschrijven bevolkingsregister

[quote author=Jeroen_1 link=topic=1799.msg17831#msg17831 date=1118573887]
[quote author=tum link=topic=1799.msg17779#msg17779 date=1118499398]
Na emigratie heb je in ieder geval geen recht meer op aftrek van je hypotheek bij de belasting.
[/quote]
Je hebt wel recht op aftrek van de rente. Onder de Australische belastingregels kun je alle kosten die je maakt voor je 'investment propery' aftrekken van de inkomsten die je eruit hebt. Dus niet alleen de hypotheekrente maar ook de kosten van de makelaar die het voor je verhuurd en de onderhoudskosten.
[/quote]

Hoe gaat dat dan in zijn werk? In nederland krijg je geen belastingvoordeel meer, en zoals ik het begrijp moet je dan vervolgens in australie belasting gaan betalen over de inkomsten van de verhuur van je property in nederland? Dat zou wat zijn, wordt je dubbel aangepakt.........als je eerst belasting moet betalen en vervolgens mag (?) je gemaakte kosten in rekening brengen, dat heeft weinig zin dan.... :wink:

Gr. Sab
 
:-o
De kosten die je maakt breng je in mindering op de inkomsten die je krijgt. Je betaald belasting over het verschil (=inkomsten-uitgaven). Lijkt mij heel redelijk. Dubbel 'gepakt' wordt je niet, hoe meer je property opbrengt, hoe meer belasting je moet betalen. Als je geen inkomsten hebt (inkomsten<=uitgaven) hoef je ook geen belasting te betalen.
 
Je mag alleen je kosten voor een 'investment property' aftrekken voor je tweede (of derde etc) huis. Dus als je hier huurt en een eigen huis hebt (die je vervolgens verhuurt) kun je je kosten niet aftrekken. Daarnaast betwijfel ik of je kosten voor investment properties in het buitenland kunt aftrekken.
 
Stel:

je huurt in australie, hebt nog een eigen woning in nederland die je onderverhuurt. Moet je dan in australie wel belasting betalen over de huurinkomsten die je krijgt van je huis in nl (die de onkosten voor je hypotheek moeten dekken)?

Gr. Sab
 
Je kunt kiezen of je in Nederland of in Australie belast wilt worden over inkomen uit Nederland.
Als je ervoor kiest om alles in Australie te laten belasten (het makkelijkst) moet je het inkomen uit Nederland opgeven en er belasting over betalen.
 
maar de huurinkomsten heb je nodig om de hypotheeklasten te betalen.....wordt dit in australie dan toch gezien als inkomsten (als je dus niets verdient op je verhuur...)?

In nederland vervalt de belasting aftrek, daar staat tegenover dat huurinkomsten dan niet belast worden.....

Tjeminee, ingewikkeld allemaal, misschien moet ik mijn huisje dan toch maar verkopen..... :|

Gr.
 
ben een beetje laat met meedoen met dit topic.

Kwam dit tegen omdat ik ook zit met de vraag "Uitschrijven of niet". Ben er ook niet helemaal uit want ons huis is nog niet verkocht, maar in ieder geval is het zo dat op het moment je je uitschrijft in de gemeente waar je woont;
1 - de AOW-opbouw van 2% per jaar stopt,
2 - je verplicht bent te betalen voor de nieuwe ziektekostenverzekering die
      per 1 januari 2006 ingaat. Ik heb gebeld met het ministerie van WVS en de verplichting is
      gebaseerd op het INGEZETENE zijn en dat ben je als je staat ingeschreven bij de gemeente

Wij willen een jaar naar Australie en dan kijken of we daar voorgoed willen / mogen blijven en weten niet WAT ER GEBEURD als we ons niet uitschrijven. Na een aantal maanden (vier ?) in het buitenland ziet NL je al als geemigreerd. Betekent dat dat ze bijhouden a.h.v. je paspoort
wanneer je het land uitgaat en weer binnenkomt? Dan zou je na 4 maanden automatisch door je gemeente uitgeschreven kunnen worden?

Vragen, vragen, vragen.  :|
Als iemand het weet houd ik me aanbevolen.

gr.

Annelies
 
Hallo

Hier kan je de meeste antwoorden op je vragen vinden.

http://www.u4u.nl/werk/buitenland/buitenland05.htm

Gr. Ton
 
Thanks, Ton.  :up:
Heb alles uitgeprint en kan nu beginnen af te strepen.
Heb trouwens nog even op de web-site van onze gemeente in het knusse Drenthe gekeken en daar staat vermeld dat je je uit MOET schrijven, als je meer 8 maanden van de 12 in een jaar in het buitenland verblijft.
Is ons huis in november niet verkocht dan wachten we toch maar even
met uitschrijven, denk ik zo.

groetjes,

Annelies
 
Ik werk zelf bij de gemeente, maar weet niet zoveel van burgerzaken (.....meer van leerplicht, schoolvervoer en subsidies  :cool:.    )
Wat ik wel weet is dat je inderdaad uitgeschreven wordt als je meer dan 8 maanden vertrekt naar het buitenland en hier in Nederland geen woonadres hebt/aanhoudt.  Blijf je in nederland dan is uitschrijven niet nodig als je je inschrijft in een andere gemeente. Dat gebeurd dan automatisch.
Wij hebben een kleine gemeente en ik merk dat ze best wel veel weten.
Wat ze niet weten qua emigratie leren ze nu wel van mij. Zoals met de VOG en de bijbehorende papiertjes. :wink:

Wat ik zelf zou doen is gewoon even een afspraak maken met bv. afdelingshoofd burgerzaken of naar de burgerbalie gaan en vragen stellen. Volgens mij mag je in Australië gewoon je nederlandse paspoort behouden.
Ook personeelszaken van je werk(als je dat hebt... weet ik niet...) kan het één en ander uitzoeken natuurlijk.
Gemeenten zijn op het moment erg bezig met klantvriendelijkheid en het lijkt me dat ze er wel een antwoord op moeten hebben en anders zoeken ze het maar op! 

Wij moeten ook nog het één en ander uitzoeken voor als het huis verkocht is en wij toch ineens weg willen. (we hebben al een bod!! :lol: maar is niet genoeg  :wink:  )
Ik ga de belastingdienst gewoon even bellen en onze financieel adviseurs zet ik ook aan het werk... you never know!

Succes in ieder geval!
Franciska
 
Mijn vader is in 2000 vertrokken naar Australie. Hij heeft inmiddels een permenent residence gekregen maar staat nog steeds bij ons hier in NL ingeschreven. Dat doet hij zodat hij zijn uitkering blijft behouden  (AOW) hij is nog niet pensioengerechtigd. Tevens heeft hij ook nog een nederlandse bankrekening lopen. Ondanks dat het niet de juiste gang van zaken is heeft hij daar nog geen problemen mee gehad. Het wordt nu natuurlijk anders nu wij ook vertrekken naar OZ. Dan kan hij niet meer bij ons ingeschreven staan.  Misschien zijn er toch manieren om er een beetje creatief mee om te gaan...?
 
Nog even over uitschrijven. Als je blijft ingeschreven op een adres waar iemand anders gaat wonen kunnen er wel problemen ontstaan. De nieuwe bewoners kunnen zich dan namelijk niet zomaar inschrijven. Ze moeten namelijk een handtekening hebben van iemand die er wel staat ingeschreven dat ze "erbij" mogen komen wonen. Dit is voor de nieuwe mensen op te lossen door de vorige bewoner "in onderzoek" te laten stellen. De gemeente gaat dan op zoek naar de huidige verblijfplaats van de "oude bewoner". Kunnen ze je niet vinden kan dat een hoop problemen opleveren.
(Heeft Rebekka gehad, aangezien de vorige huurder van haar unit er door de deurwaarder is uitgezet. Ze kon zich niet inschrijven en heeft de vorige bewoner in onderzoek laten stellen.)

Zorg dus dat als je ingeschreven blijft, dit op een adres doet van mensen die je kent (die moeten dan wellicht wel meer afvalstoffenheffing e.d. betalen).
 
Ja dat had ik erbij moeten vermelden misschien maar dat leek mij meer dan logisch dat je dat op een adres van bekenden doet, en dat dan ook met hen overlegt.
Voor wat betreft afvalheffings kosten e.d. Schrijf je in bij een gezin dat heeft het verder geen consequenties. Ik schrijf me dan ook niet in bij mijn moeder, zij is alleen. Dat betekend voor haar wel meer kosten als er een gezin bij komt.

Groetjes Lin

 
Wellicht ben ik ook wat laat met reageren op dit topic, maar goed...
Wij hebben van de week een afspraak gehad met een belastingadviseur die gespecialiseerd is in het afhandelen van expats, en hij wist ons te vertellen dat zolang je langer dan een jaar in je huis hebt gewoond, je de rente tot 2 jaar lang mag blijven aftrekken van je belasting in Nederland zolang het huis leeg staat. Dus: zodra je het verhuurt komt het in box 3, anders de eerste 2 jaar in box1. Kan een flinke bom duiten schelen!!
Wellicht interessant voor iedereen die er ook over denkt om onder te verhuren
 
Hallo

Voor de mensen die hun huis willen verhuren, we hebben hier in NL een goede
huurders bescherming.
Zitten ze er eenmaal in krijg je ze er niet makkelijk meer uit.
of je moet aantonen dat je het zelf weer wil gaan bewonen .
Contracten hebben dan zeer weinig waarde.
Een huis dat verhuurd is, is moeilijker te verkopen dan een leeg huis, of
voor veel minder geld.

Gr. Ton
 
Ik snap het even niet meer. Als je je NL bankrekening wilt houden + creditcard. Moet je dan in NL ingeschreven staan ofzo?? Iets wat ik zeker niet van plan ben. Als je gewoon elke maand netjes je schulden blijft af betalen en die instanties een contact adres geeft in Nederland dan moet het toch geen enkel probleem zijn?? hoop ik. Mijn ouder zien me al aan komen eventjes mijn vrouw en ik bijn hun in laten schrijven... Ik dacht het nie... Zou ik daar problemen mee krijgen?
 
[quote author=Bear link=topic=1799.msg22560#msg22560 date=1122892925]
Ik snap het even niet meer. Als je je NL bankrekening wilt houden + creditcard. Moet je dan in NL ingeschreven staan ofzo?? Iets wat ik zeker niet van plan ben. Als je gewoon elke maand netjes je schulden blijft af betalen en die instanties een contact adres geeft in Nederland dan moet het toch geen enkel probleem zijn?? hoop ik. Mijn ouder zien me al aan komen eventjes mijn vrouw en ik bijn hun in laten schrijven... Ik dacht het nie... Zou ik daar problemen mee krijgen?
[/quote]

Nee dat is niet nodig. Wij staan niet meer in Nederland ingeschreven, maar hebben er nog wel 3 bankrekeningen (+1 creditcard). De afschriften worden naar mijn en Rebekka's ouders gestuurd. Volgens mij was het zelfs mogelijk die naar Australië te laten sturen. No worries!
 
Nee, is ook mijn fout, sorry. Ik heb de situatie van mijn vader en de onze door elkaar gehaald... :-o Wij blijven ook niet ingeschreven staan hier. Wij schrijven ons ook gewoon uit en laten onze afschriften naar mijn moeder sturen zoals Martijn al zegt!
 
Wij hebben ons ook gewoon laten uitschrijven, je woont immers niet meer in Nederland! Als je er weer wel gaat wonen word je gewoon weer ingeschreven lijkt mij!!!!????
We hebben ook nog steeds een postbankrekening in NL, een postadres bij m'n ouders maar ze hebben ons adres (gewoon adreswijziging invullen, je kan daar ook een postadres invullen van b.v. je ouders/vrienden o.i.d.) in Australië ook. Laatst kreeg Mark een nieuw bankpasje toegestuurd, de oude was bijna verlopen dus aan vernieuwing toe. Die kwam dus wel rechtstreeks naar Australië. Verder heb ik ook m'n vader gemachtigd om evt. bankzaken in NL af te handelen. Maar ik dwaal geloof ik af....  :?
 
Back
Top