Uitschrijven bevolkingsregister

[quote author=Ton en Ineke link=topic=1799.msg26989#msg26989 date=1126181769]
Ik ben aan het uitzoeken hoe het is als wij gaan trouwen in Aus.

Gr. Ton
[/quote]

Mijn vrouw en ik zijn, over een paar dagen, een jaar geleden in Kuranda (bij Cairns (Qld)) getrouwd. Een hele ervaring!!

René
 
Hello luitjes :)
Hier word gezecht dat je 5 dagen voor vertrek je zelf moet uitschrijven maar moet je dat ook aan tonen of kan je gewoon naar het gemeenten huis toe en jezelf uitschrijven om vervolgens nog een paar weken te blijven  :p
Het ziet er dus naar uit dat het zo gaat gebeuren. Als ik me huis heb opgezecht dan ben nog wel 4 weken in Nederland.. Maar als je nergens woond dan ben je dus ook nergens ingeschreven??? Hoe zit dat?.
gr Barry

edit: nu wordt het nog veel ingewikkelder. Nergens wonen en nergens ingeschreven zijn maar nog wel 4 weken blijven werken????? TJezus.... ik maak het me nu wel heel erg moeilijk :-o :-o
 
Hallo Barry,

Ik sta dus al twee jaar nergens meer ingeschreven. Maar ik werk gewoon en ik heb dus ook gewoon mijn afdrachten. Ben ook nog steeds ziekenfonds verzekerd en ga zo maar door. Het was voor mij wel wat lastiger om een nieuw paspoort te krijgen, want daarvoor moest ik naar Den Haag, maar ik woon in Zoetermeer, dus geen echt probleem.
Alle andere verzekeringen heb ik ook nog doorlopen totdat ik down under ga. Geen zorgen maken over kleine dingen zoals dit.
O ja, ik heb een maand geleden zelfs belastinggeld teruggestort gekregen over 2001 en 2002.... ze hebben het gewoon op mijn girorekening gestort (hiep hiep hoera..!!).
Al met al, die vier weken overleef je dus echt wel..

Geen zorgen maken, maar lekker genieten!

Groetjes Ellen
 
[quote author=Bear link=topic=1799.msg30884#msg30884 date=1128711267]
Hello luitjes :)
Maar als je nergens woond dan ben je dus ook nergens ingeschreven??? Hoe zit dat?.
gr Barry

edit: nu wordt het nog veel ingewikkelder. Nergens wonen en nergens ingeschreven zijn maar nog wel 4 weken blijven werken????? TJezus.... ik maak het me nu wel heel erg moeilijk :-o :-o

[/quote]

Hai Barry

even de boel op een rijtje zetten:
1
je mag Nederland verlaten zonder je uit te schrijven. Je kunt je zelfs vanuit Australie uit laten schrijven uit de gemeente waar je het laatst woonde. Gewoon standaard formulier van website gemeente uitprinten en opsturen met kopie paspoort(en),
2
ben je langer dan 8 maanden uit NL weg dan wordt je automatisch uitgeschreven, want in Den Haag schijnt een register te zijn waar je geregistreerd wordt zodra je Nl verlaat en ook weer binnenkomt (vertelde gemeente-ambtenaar ons). Zit hier meer dan 8 maanden tussen dan word je uitgeschreven.
3
verkoop je je huis og zeg je de huur op dan moet je je uitschrijven maar kun je een briefadres regelen bij je gemeente.
Een briefadres heeft dezelfde status als een inschrijving bij de gemeente, maar geen gevolgen voor de mensen wiens toestemming je hebt om hun adres te gebruiken,
Jij bepaalt hoelang het briefadres geldig moet zijn, b.v. tot de dag van je vertrek uit NL of voor de duur van een wereldreis. Maximale loopduur is echter 8 maanden, net zoals de inschrijving in de woongemeente.
regelen van briefadres:
- aanvraag-formulier downloaden van website gemeente,
- toestemmings-formulier eigenaar (brief)adres downloaden en laten tekenen,
- beide  formulieren inleveren bij je eigen gemeente

Nergens wonen gedurende 4 weken lijkt me lastig, maar niet ingeschreven staan heeft volgens mij geen gevolgen voor je. Je blijft Nederlander met dezelfde rechten en plichten, zoals Ellen ook schrijft.
Voor je werk lijkt het me ook niet uit te maken? Ze kunnen je op het werk bereiken en je salaris gaat rechtsstreeks naar de bank (neem ik aan).


groetjes
 
Bedankt Ellen en Annelies.
Duidelijken taal  :up: :up:
 
Het lijkt erop dat Annelies iemand bij de gemeente heeft gevonden die weet waar het over gaat  :up:. Jammer dat deze informatie nooit op website van een gemeente of van het ministerie is te vinden  :| maar dat het alleen beschikbaar is als je een ambtenaar vindt die de regels (nog) kent.

Vraag me wel af hoe het kan dat je na 8 maanden wordt uitgeschreven als je NL verlaat, of eigenlijk hoe weten ze dat je NL hebt verlaten??.
 
[quote author=Jeroen_1 link=topic=1799.msg30999#msg30999 date=1128844621]

Vraag me wel af hoe het kan dat je na 8 maanden wordt uitgeschreven als je NL verlaat, of eigenlijk hoe weten ze dat je NL hebt verlaten??.

[/quote]

ik ben even vergeten hoe dat register waar je in komt te staan nu precies heet, maar zal morgen de gemeente nog eens bellen en het navragen. Vraag ik ook meteen naar de hoed en de rand van deze registratie.

groetjes
 
We hebben net onze VOG's geregeld, dus nog even gevraagd hoe dat nu zit met het register in Den Haag. Het verhaal is nu toch wat anders dan de week tevoren.
Het was dezelfde dame en ik vroeg:"Vertel nog eens hoe dat nou precies in het werk gaat als je NL verlaat. Wordt je dan geregistreerd of niet?"
Ze noemde het Vestigingsregister in Den Haag. Dat was de naam die ik mij niet meer kon herinneren.
Ik weer:"Ja maar wacht eens, daar heb ik een site van gezien en dat is toch bedoeld om jezelf te laten registreren?. Het gaat toch niet automatisch en is ook alleen maar bedoeld om vanuit het buitenland te kunnen stemmen, etc?
De dame helemaal in verwarring en moest even met een collega overleggen.
Ze kwam terug en zei:" Klopt inderdaad, ER IS GEEN REGISTER WAAR GEREGISTREERD WORDT WIE NL VERLAAT EN VOOR HOE LANG.

Okay, puzzel dus niet opgelost. HOE weten ze nu of we langer dan 8 maanden weg zijn ?????
Volgens mij kan dat alleen maar gecontroleerd worden aan de hand van de passagierslijsten van de vliegmaatschappijen.
Dus.......... niet te controleren, tenzij ze je al een tijdje in de gaten houden wordt?
 
Goeie Middag  :)
Dus eigelijk is het onmogelijk om bij te houden waar je precies uit hangt? Mits je het zelf aan geeft.
Ik heb me me huur huis per 31 december opgezegt en ga daarna voor 6 weken bij de buurman logeren en 1 week bij me ouders:) Ik probeer me in december al uit te schrijven. Lukt dat niet dan zoeken ze het maar uit. Wij vliegen in ieder geval 26 februari naar Aus om zeker voor de eerst 5 en misschien wel 10 jaar  :lol: niet meer terug te keren.  :p
gr. Barry
 
tjeetje, wat een gedoe man met dat in en uitschrijven.
Ik wil eigenlijk nog wat vragen. (durf bijna niet meer!)
Stel je schrijft je uit hier.
Moet je dan gelijk in Australie een inschrijving regelen?
Of is een postadres voldoende? Dit ivm taxnummer, medicare etc.
We willen eerst wat gaan reizen en zouden een postadres bij vrienden kunnen regelen, maar is dat voor hun een nadeel?

En als je je uitschrijft hier in Nederland is dat dan gemakkelijk? Heb je een bewijs nodig? Zoniet dan kun je dat wel wat eerder doen want dan heb je meer tijd om zaken als ziekenfonds en verzekeringen op te zeggen, want die willen dat uitschrijvingsbewijs weer hebben.

Ik heb alle 5 pagina's van dit subject gelezen.....en het is knap verwarrend hoor!
  :|
Wij hopen maart/ april 2006 te gaan maar nog geen bod op ons huis. Brengt langzamerhand wel stress met zich mee moet ik zeggen. Weinig zin om in Australie nog mijn hypotheekrente te betalen, maar ja...goede hoop dat het nog gaat lukken met de verkoop.
Groet Ingrid
 
Hi Ingrid.

Als je in Aus bent kun je gewoon een adres regelen mij vrienden,
want dat heb je nodig voor je taxfile nummer en je medicare aanvragen.
In Aus kennen wij niet het in schrijven in gemeentes, en je vrienden
hebben daar ook geen nadeel van.
Ik zou ook je rijbewijs omzetten en het vrienden adres gebruiken.
Het is makkelijker met verzekeren voor je auto.
Het uitschrijven in Holland is ook niet moeilijk.
Als je je visa hebt en ticket one way, maak fotocopies er van
en stuur een brief naar het ziekenfonds en anderen instantcies met de fotocopies,
wel zeggen het is een emigatie en geen vacantie.
Wij zijn verzekerd tot de dag dat we weg gaan 4 Dec.
Dat hebben ze ons aangeraden om te doen,en gaan het vandaag in orden maken.
Hoop het helpt een beetje.

GR Ineke
 
Misschien heb ik iets gemist hoor, maar wat ik me wel afvraag is:
Stel..........ik vertrek naar Oz. voor een aantal jaren, maar ik wil wel m'n huis aanhouden (onderverhuren)
Op papier ben ik dan nog wel de eigenaar van die woning, want er zal toch ook hypotheek etc. betaald moeten worden.
Is dan alleen een BRIEFADRES genoeg? Ook voor de belastingdienst?
En een brief adres.........kan dat bij familie zijn.....en hebben zij daar fiscaal geen nadeel van?

Bert
 
[quote author=TheBroute link=topic=1799.msg37241#msg37241 date=1132494507]
Misschien heb ik iets gemist hoor, maar wat ik me wel afvraag is:
Stel..........ik vertrek naar Oz. voor een aantal jaren, maar ik wil wel m'n huis aanhouden (onderverhuren)
Op papier ben ik dan nog wel de eigenaar van die woning, want er zal toch ook hypotheek etc. betaald moeten worden.
Is dan alleen een BRIEFADRES genoeg? Ook voor de belastingdienst?
En een brief adres.........kan dat bij familie zijn.....en hebben zij daar fiscaal geen nadeel van?

Bert


[/quote]

Hi Bert.

Ik denk dat je de boel een beetje door de war haald :)
Wij hebben het over een adres in Aus, om de boel aan te vragen.
En over het uitschrijven in NL.
Waarover jij het hebt, weet ik niet hoe het hier werkt,
maar het lijkt me wel als je bij fam alleen een post adress hebt
dat er geen nadeel voor de fam is.
En ieder die langer als 9 maanden buiten NL woont
word uit geschreven, en beschuot in buitenland te woonen.

Gr Ineke
 
Hoi Ineke

Bedankt voor je heldere antwoord.
Heb nu door hoe ik het allemaal kan organiseren.
4 december dit jaar?
Veel succes met de laatste weken want dat is toch wel spannend allemaal,

Groet Ingrid
 
Hi Ingrid

Ja over 14 dagen zitten we in de lucht.
Kan haast niet wachten.
Het lijkt wel een gekken huis hier,
ben in gebouwt bij zover 70 dozen,
gezellig is het niet meer, maar je moet er wat
voor over hebben, heerlijk weer naar huis!!!!!!!!


Gr Ineke
 
Hoi Hoi,

Wat een verhalen allemaal over het uitschrijven uit het bevolkingsregister.
Ik heb niet alles gelezen..... Wat ik wel las is dat Bear zich een ruime tijd voor zijn vertrekwil uitschrijven uit Nederland. Ik heb navraag gedaan bij onze verzekeraar waar we o.a. wa en rechtsbijstand hebben. Zij geven aan dat we zodra we uitgeschreven zijn uit een Nederlandse gemeente (Emigratie) we niet meer verzekerd zijn we zijn immers geen ingezetenen meer. Weet niet of andere mensen dit ook te horen hebben gekregen. Stel je voor dat je een ongeluk krijgt in die tussentijd en je niet verzekerd bent.

Veer
 
Hi Veer.

Daar heb je gelijk in.
Het beste is op de dag, of een paar dagen na je vertrek,
je uit laten schrijven.
Het kan ook per post gedaan worden.

Gr Ineke
 
Dat kan idd zo zijn, maar ik sta al een twee jaar niet meer ingeschreven in Nederland (eigenlijk nergens), maar als je onverhoopt toch gebruik moet maken van je WA verzekering (o.i.d.), dan gaan ze echt niet navragen of je ingeschreven staat bij de gemeente.
Wat niet weet, wat niet deert. (en ik spreek uit ervaring).
Als ik in Nederland zou blijven volgend jaar, dan ben ik alleen niet meer verzekerd voor ziektekosten vanwege de nieuwe zorgtoeslag. Maar goed dat ik volgende week vertrek....

Veel succes met alles ....
 
Back
Top