Uitschrijven bevolkingsregister

Hey Franciska

heeft jouw gemeente toch maar geluk met een medewerkster die bezig is met emigratie, he.  :up:
Begrijp ik goed dat jullie je emigratie al helemaal voor elkaar hebben en de definitieve vertrekdatum afhangt van de verkoop van jullie huis? Lijkt me heel spannend  :oops:
Wij hadden ook zo'n soort plan maar hebben op een bepaald moment toch maar vliegtickets gekocht. Zo van: is het huis tegen die tijd niet verkocht dan zien we wel hoe we dat oplossen.

Dat levert trouwens ook wel wat problemen op omdat wij :"proof of funds" moeten overleggen om, eenmaal in OZ aangekomen, een verblijfsvergunning aan te vragen
En het dan gemakkelijker om een bankrekening te overleggen, dan een makelaarsrapport in het Engels.
We hebben al een paar makelaars gevraagd, maar geen van hen heeft dat eerder gedaan. Nou ja, we zien wel.
 
Dank voor je reactie en ik denk dat het inderdaad goed is om eens even te gaan praten met burgerzaken van onze gemeente. Mocht ons huis nog voor november verkocht worden dan is er helemaal geen probleem meer. Dan  moeten we ons wel uitschrijven en geef ik mijn moeders adres op als briefadres.

Jullie in ieder geval ook heel veel succes met de verkoop van jullie huis.

groetjes,

Annelies
 
Ik kwam deze vraag tegen op de emigratie pagina. Heeft iemand ooit gehoord van inschrijving bij een centrale registratie en wie zich daar in moet / kan laten schrijven? En met welk doel?

groetjes


Weet iemand toevallig waar Nederlanders die geemigreerd zijn een adreswijziging door kunnen geven aan de NLse centrale registratie? Bij uitschrijving uit de NLse gemeente heb ik een adres moeten opgeven en dat wordt nu gebruikt door bijvoorbeeld intanties als de NLse belastingdienst... graag had ik dit adres ook aangepast gezien omdat ik binnen niet al te lange tijd ga verhuizen hi
 
KLeine bijdrage aan het onderwerp verhuur.

Als je een huis huurt dan mag je dat niet onder verhuren, tenzij het vermeld staat in je huurcontract.

Als je een huis gekocht heb mag je dit ook niet verhuren tenzij het in je hypotheek overeenkomst staat of als je huis vrij is van hypotheek natuurlijk.

Ikzelf heb 3 appartementen. Gewoon met hypotheek en verhuurd. Let op!! Ik heb hier wel toestemming/afspraken met de bank mee gemaakt. Doe je dit niet dan kan de bank op elk ogenblik de hypotheek opzeggen!
Omdat ik geen salaris meer ontvang in Nederland zijn deze appartementen in box 3 van het belastingstelsel.
Dit betekent dat je belast gaat worden tegen een fictief rendement van 4% over je vermogen.
Bij mij zijn de hypotheken in de vorm van een belegginshypotheek of spaarhypotheek. Het vermogensdeel waar die 4% over berekend word is dus het gedeelte wat je al afgelost hebt.
Hiervoor is een ondergrens, weet nu niet zo snel hoe hoog die ligt maar ik zit er nog ruim onder.
Stel dat je huis 200.000 euro kost en je hebt inmiddels 100.000 euro afgelost dan betekend het dat je aangeslagen gaat worden voor 100.000 x 4% = 4000 x 30% = 1200 euro.
Je kunt niet meer de hypotheek rente aftrekken, dat kan alleen met een huis in box 1.

In mijn geval zijn de huizen 450.000 euro waard. Echter zit er hypotheek op. Die trek je er weer vanaf. Bij mij is dat 445.000 euro. Dus ik heb maar 5000 euro eigen vermogen. Dat is nog belasting vrij.
Het voordeel van deze constructie is dat ik over de huurinkomsten GEEN belasting hoef te betalen. Het blijft bij die 4%. Ook al maak je 100% winst, er wordt altijd 4% berekend over je eigen vermogen. En als alles in hypotheek zit.. heb je geen eigen vermogen.. maar toch huurinkomsten.
Daarentegen heb ik ook natuurlijk ook geen aftrekposten. Maar het komt voordelig uit hoor. Ik wou dat ik er nog een paar appartementjes bij had.
 
Als je het nieuwe adres in het buitenland doorgeeft aan de afdeling Bevolking van de gemeente Den Haag komt alles goed. Zij hebben namelijk een aparte afdeling, waar alle in het buitenland verblijven de Nederlanders geregistreerd staan.

Zilver
 
Thx Zilver, leuke naam trouwens, doet me denken aan m'n favoriete fantasy-boeken.
Als ik je goed begrijp HOEF je je dus niet te laten registreren, maar zou je er gebruik van kunnen maken om b.v. bereikbaar te zijn voor de belastingsdienst, of zo?

Andere vraag, is het ook verplicht, zo ja, ben ik degene die actie moet ondernemen of gaat het automatisch op het moment dat ik me uit laat schrijven bij de gemeente en geen nieuw adres opgeef?
 
Je moet zelf contact opnemen met de belastingdienst. Zodra je je uitschrijft en geen nieuw adres opgeeft zijn ze je 'kwijt'. Meestal wil je zelf wel contact met ze opnemen omdat je (veel) geld terug krijgt als je maar een deel van het jaar hebt gewerkt. Als zij geld van jou zouden krijgen kun je (later) in de problemen komen als je Nederland via Schiphol verlaat.

Tip voor mensen met een belastingschuld : vertrek vanuit Belgie of Duitsland. :evil:

Ik heb zelf nog nooit gehoord van een registratie van Nederlanders die in het buitenland wonen. Ik heb wel gebrepen dat de gemeente Den Haag allerlei zaken doet zoals het registeren van buitenlandse akten en het bijhouden van een kiesregister voor niet ingezetenen.

Volgens mij ben je niet meer verplicht verzekerd voor algemene voorzieningen zoals AOW en AWBZ (en al die andere dingen die met een A beginnen) zodra je je uitschrijft. En hoef je dus ook niet meer hieraan mee te betalen. Niet uitschrijven zou dan betekenen dat je ook die premies moet blijven betalen. Is er iemand die hier wat meer (professioneel) verstand van heeft?
 
Als je niet werkt, hoef je toch ook niet te betalen aan al die premies met een a.......? :blond:

Gr. Sab
 
[quote author=Jeroen_1 link=topic=1799.msg26501#msg26501 date=1125741251]

Ik heb zelf nog nooit gehoord van een registratie van Nederlanders die in het buitenland wonen. Ik heb wel gebrepen dat de gemeente Den Haag allerlei zaken doet zoals het registeren van buitenlandse akten en het bijhouden van een kiesregister voor niet ingezetenen.

Volgens mij ben je niet meer verplicht verzekerd voor algemene voorzieningen zoals AOW en AWBZ (en al die andere dingen die met een A beginnen) zodra je je uitschrijft. En hoef je dus ook niet meer hieraan mee te betalen. Niet uitschrijven zou dan betekenen dat je ook die premies moet blijven betalen. Is er iemand die hier wat meer (professioneel) verstand van heeft?
[/quote]

Ik ben geen professional op het gebied van de algemene voorzieningen, maar denk te weten dat je alleen premies voor WW, AWBZ, WAO etc. betaald als je inkomsten in NL of de EU hebt.
Voor de AOW betaal je ook premie via je inkomsten, maar de opbouw gaat ook door als je geen werk of uitkering hebt, zolang je maar in NL staat ingeschreven.

Schrijf je je uit in NL, dan stopt de opbouw van alle voorzieningen.
Als Nederlander houd je echter wel het recht om je AOW te ontvangen. De hoogte is dan afhankelijk van je opgebouwde deel en je kunt ervoor kiezen om je max. 10 jaar lang vrijwillig te verzekeren. Na die 10 jaar moet je eerst weer een jaar in NL wonen om weer voor vrijwillige verzekering in aanmerking te komen.
Dit is al eens uitgebreid op dit forum behandeld.

Een groot nadeel om ingeschreven te blijven in Nl zal straks de nieuwe ziektekostenverzekering van minister Hoogervorst  :x zijn. Iedereen die ingeschreven staat is vanaf 1 januari 2006 verplicht verzekerd.
Ik heb inmiddels uitgezocht dat deze alleen een dekking voor ziektekosten in Europa zal hebben.
Dit betekent dat we ook nog een verzekering met werelddekking moeten afsluiten omdat wij op een touristen-visum naar OZ gaan. Kosten: zo'n 2 x 2000 EU/jaar !!!!

Op dit moment kun je je ook nog vrijwillig verzekeren voor de AWBZ, maar dat gaat ook veranderen in 2006.



groetjes



 
 
[quote author=Sabien link=topic=1799.msg26522#msg26522 date=1125750127]
Als je niet werkt, hoef je toch ook niet te betalen aan al die premies met een a.......? :blond:

Gr. Sab
[/quote]
Klopt. Maar de premie wordt bepaald op basis van het aantal dagen dat je verzekerd bent. Als je 10 maanden hebt gewerkt en dan naar Oz gaat maar je je niet uitschrijft moet je 100% betalen (voor een heel jaar) over het eerste 1/3 deel (ongeveer) van je inkomen. Als je 10 maanden werkt en je dan uitschrijft hoef je maar 10/12 over het eerste 1/3 deel te betalen. De belastingaangifte gaat immers over het hele belastingjaar, ook het deel dat je niet meer in Nederland woont (als je daarvoor kiest)
 
Zomaar een  :eek:fftopic: :

Weet iemand hoe het zit met je AOW als je besluit om uiteindelijk de Australische nationaliteit aan te nemen?
 
[quote author=Jeanine link=topic=1799.msg26542#msg26542 date=1125766581]
Weet iemand hoe het zit met je AOW als je besluit om uiteindelijk de Australische nationaliteit aan te nemen?
[/quote]

Als je Australiër wordt kun je ook Nederlanders blijven (loopt trouwens ook een ander draadje over). Dus dan blijf je ook Nederlander en zou je gewoon AOW moeten kunnen krijgen (lijkt mij).
 
Als je Australier wordt ben je geen Nederlander meer, want het is niet meer mogelijk om meerdere nationaliteiten te voeren, toch ?
Dat heb ik tenminste begrepen uit een aantal discussie die hier ook al gevoerd zijn. Behalve dan bij een beperkt aantal bevolkingsgroepen die speciale voorrechten hebben in Den Haag.
De reeds opgebouwde AOW-rechten blijven staan tot je 65 jaar wordt, want het is immers een recht en dat kun je niet verliezen.
Ik weet echter niet hoe het is als je je vrijwillig verzekerd voor de AOW en vervolgens Australier wordt. Misschien word je dan uit de verzekering gegooid.

Ik ga er in de toekomst wel achterkomen want ik ga me vrijwillig verzekeren omdat ik al 30 jaar opgebouwd heb. Mocht het me dus lukken om Australier te worden, dan zie ik vanzelf wat er gebeurd.


groetjes 
 
[quote author=Annelies link=topic=1799.msg26592#msg26592 date=1125828052]
De reeds opgebouwde AOW-rechten blijven staan tot je 65 jaar wordt, want het is immers een recht en dat kun je niet verliezen.
[/quote]
Is het niet zo dat de AOW kan worden opgeheven en dat wij (=persnonen die wel hebben betaald maar nog jonger zijn dan 65) dan niets zullen krijgen? Ik had begrepen dat het geen spaarpot is maar dat de mensen die nu betalen dat doen voor de mensen die nu de uitkering krijgen. M.a.w. als het betalen van premies nu stopt dan stoppen de uitkeringen ook nu.
 
In de bananerepubliek waar wij inmiddels in wonen is dat inderdaad mogelijk, Jeroen. Ook op dit forum zijn er optimisten en laten we maar zeggen, niet-optimisten die zich daarover hebben uitgesproken.
Wat mijzelf betreft, ik houd er rekening mee dat deze, en komende regeringen hun uiterste best zullen doen om de bodem uit alle sociale zekerheden te halen, zodat het geld rechtstreeks hun zak in kan vloeien.
Ik kan alleen maar hopen dat het nog een tijdje duurt voordat dit gelukt is.
 
Ik ben dan een van de pessimisten (of was het realisten) en ik ga ervanuit dat de ruif helemaal leeg is als ik 65 ben. Ik hoop dat ik er naast zit (en niet voor mezelf).
 
Hi Tijn

Als je Australiër wordt kun je ook Nederlanders blijven (loopt trouwens ook een ander draadje over). Dus dan blijf je ook Nederlander(lijkt mij).
.

Dat kan (in bijna alle gevalen) niet helaas, heb er al menigmaal met iemand (o.a. van het consulaat) over gesproken maar op dit moment kan je als Nederlander niet zo maar dual nationality krijgen daar zitten een hoop haken en ogen aan.

Groetjes
Syl :)

p.s. on a happier note.......dit soort regels veranderen nogal eens dus het is altijd goed om een vinger aan de pols te houden.
 
[quote author=Jeanine link=topic=1799.msg26542#msg26542 date=1125766581]
Zomaar een  :eek:fftopic: :

Weet iemand hoe het zit met je AOW als je besluit om uiteindelijk de Australische nationaliteit aan te nemen?

[/quote]

Als je Australishe word, zoals ik gedaan heb,
heb ik toch nog recht op de AOW voor de jaren die je in Nederland gewoond hebt.
Nu woon ik op het moment in Schiedam, met Aus paspoort en nog bouw ik AOW op,
want ik ben ingeschreven bij de gemeente,en heb een verblijfs vergunning.
Wat je aan AOW hebt op gebouwt blijf je altijd houden.
Als je eenmaal weg bent uit NL,kan je vrijwillig tot 10 jaar bij verzekeren.
6 maanden voor je 65 verjaardag moet je het in Aus aanvragen.
Voor mij nog maar 7 jaartjes   :-D  :-D  :-D  :-D

Gr Ineke
 
[quote author=Eva & Eric link=topic=1799.msg17670#msg17670 date=1118343583]
[quote author=tum link=topic=1799.msg17631#msg17631 date=1118306996]
Hoi Sabien,

Daar moet je toch wat meer voor doen, zoals naturaliseren (dus bijv. Australiër worden of Belg of Ghanees of........).
Groetjes Miranda
[/quote]

Tegenwoordig mag je als nederlander je laten naturaliseren ( na twee jaar in Aus te hebben gewoond ) en ook je NL paspoort houden.
Deze regel is begin dit jaar ingegaan. Mijn vader woont al 35 jaar is Aus maar is nooit australier geworden omdat hij dan zijn NL paspoort moest inleveren.
Nu mag dat dus wel en heeft hij 2 paspoorten.

Eric
[/quote]
 
Het heeft misschien niets te maken met "Uitschrijven", maar n.a.v. de hierboven vermelde quote (er ging wat mis). Syl schrijft dat het niet mogelijk is om een dual nationality te hebben. Hoe is het dan mogelijk dat de (schoon)vader van Eva en Eric dit wel heeft?

René
 
Je kan de bepalingen van het Min. v. Buitl. zaken hier lezen.
http://www.minbuza.nl/default.asp?CMS_ITEM=936C2A8791BE4424A3AE471AB6BFF230X3X46044X65
Ik ben aan het uitzoeken hoe het is als wij gaan trouwen in Aus.
Zoals ik het lees, kan ik mijn NL pp houden.
Gr. Ton
 


OFX
Back
Top