Update Mayke & Rikki

Mayke&Rikki

XPdite Sponsor
Hi allemaal,

In augustus/september vorig jaar heb ik ons voorgesteld op dit forum en sinds die tijd is er best veel gebeurd. Hier een korte update en ik zal deze thread gebruiken om jullie op de hoogte te houden van onze visum perikelen.

Mijn vriend Rikki, een Schot die al 8 jaar in Nederland woont, was al 3 keer eerder in Australië geweest en het was altijd zijn droom om daar heen te verhuizen. Ik was er nog nooit geweest en heb aan het begin van onze relatie altijd gezegd "ik ga niet met je mee", tot begin vorig jaar. Ik heb toen nog niet meteen gezegd dat ik met hem mee zou gaan maar we hebben wel een vakantie geboekt voor december 2013/januari 2014 zodat ik het land zelf kom ervaren.

Nieuwjaar hebben we met vrienden in Brisbane gevierd en blijkbaar (ik kan me niet zoveel meer herinneren van die avond ;)) heb ik om 0:01 gezegd "Lets do it!". En bij terugkomst in Nederland zijn we ook begonnen met het visumtraject.

Allereerst zijn we naar de emigratiebeurs in Houten geweest waar we met de Australische Immigratie hebben gepraat en met enkele migratiebureaus. Omdat Rikki in maart dit jaar 40 werd was het spannend of hij voldoende punten zou halen voor een skilled visum (ik ben rijksambtenaar en gek genoeg staat dat niet op de lijst). Het Engelse migratiebureau Emigrate to Australia (E2A) gaf ons het advies om Rikki eerst de IELTS test te laten doen om zo extra punten te scoren. Als native speaker heeft hij de test niet nodig voor de aanvraag maar bij een score van 8 of hoger zou hij 20 punten krijgen, bij een 7 10 punten. Zeker de moeite waard dus.

Het advies van E2A hebben we opgevolgd en op 5 april heeft Rikki de test gedaan. Na een tijdje in spanning gezeten te hebben kregen we de uitslag: 3 keer een 8,5 en een keer een 8, dus 20 punten verdiend voor de aanvraag.

Dat is het moment geweest dat we een contract hebben afgesloten met E2A om ons te helpen met de aanvraag. Het traject van referenties, diploma's, loonstrookjes en alle andere informatie verzamelen begon. Omdat Rikki in Nederland bij veel verschillende uitzendbureaus/bedrijven heeft gewerkt was dit nog een grote uitdaging. Maar het is gelukt. Alleen nog een aantal documenten gecertificeerd laten vertalen. Daar kwam een grote schok voor ons, een Nederlandse vertaler gaf ons een offerte van €1850 excl. Btw. Gelukkig kwam E2A met een alternatief vertaalbureau in London die het voor €350 incl Btw deden (ok we konden ook een aantal documenten achterwege laten maar dit prijsverschil was echt te bizar!). We hebben mijn geboortecertificaat meteen ook maar laten vertalen.

En hier zijn we nu, afgelopen week kregen we een email van E2A dat onze spullen voor de VETASSESS in Australie zijn ontvangen, dus het wachten op nieuws is begonnen. Ondertussen vermaken we ons met het kijken naar Wanted Down Under op de BBC.

We gaan voor een visum in NSW, hier heeft Rikki volgens E2A de meeste kans op als metal fabricator. En ook voor mij is de Sydney omgeving straks een goede basis om op zoek te gaan naar een baan.

Ik zal hier updates geven van onze ervaringen en blijf ondertussen met veel plezier de verhalen van de anderen lezen.

Groetjes Mayke (en ook wel van Rikki denk ik)
 
[QUOTE="Mayke&Rikki]
(ik ben rijksambtenaar en gek genoeg staat dat niet op )[/QUOTE]
Dat is niet gek, daar hebben we er veel te veel van ;)
 
Vanochtend stuurde ik een sms naar Rikki: "Today is a good day for VetAssess to give us the results".

Ik moet het in mijn onderbuik gevoeld hebben want zojuist krijgen we bericht dat we succesvol de eerste stap hebben genomen. Zijn 'Training and Employment Check' is goedgekeurd dus nu op naar het Technische Interview of de Praktijktest!

We zijn er nog lang niet maar het is een goede stap in de richting van onze droom!
 
De stapjes volgen elkaar nu in rap tempo op.
We zijn nog aan het wachten voor de datum (en locatie) voor het Technical Interview van Rikki.

Eigenlijk wilden we wachten met het zetten van de volgende stap (lees volgende stap betalen aan migratiebureau) maar het oktober 'slot' komt al snel dichterbij. Dus hebben we zojuist het papierwerk gekregen om ons voor te bereiden op de aanvraag van het State Sponsorship en de Expression of Interest (dus twee stapjes eigenlijk).

Onze agent gaf aan dat zij een back-up plan wil voor het aanvragen voor State Sponsorship. Onze eerste keuze is New South Wales (Sydney). Maar het schijnt dat het in juli helemaal in de soep is gelopen met het online systeem. Ze gaat het voor ons proberen, maar mocht dat niet lukken dan gaan we een State Sponsorship aanvragen voor Victoria (waar geen problemen zijn).

Toen ik gister (in de trein) dit nieuws hoorde was ik even ontdaan, Melbourne daar wilde ik niet heen, ik wilde naar Sydney verdorie! Eenmaal thuis toch maar even online gekeken naar huizen, naar banen en nu heb ik er gelukkig al een veel beter gevoel over. Toen we dit jaar gingen reizen had ik een mindere klik met Melbourne dan ik had met Sydney (of Brisbane). Maar als ik zo eens rondkijk op internet denk ik dat we daar ook wel ons plekje kunnen vinden ;)

En dan de tweede verrassing. Dit was gelukkig een zeer aangename!
Tot nu toe ging alles nog om Rikki omdat we op basis van zijn vak een visum gaan aanvragen. Hij had al een IELTS gedaan (puur voor de punten) maar over mij hadden ze het nog helemaal niet gehad. Omdat ik op dit forum mensen over de '4,5-partnernorm' had horen praten, hebben we het toch maar even gevraagd. En ik heb geluk!

Ik heb in Utrecht mijn Bachelor in Engelse taal en cultuur gehaald. Omdat deze opleiding volledig in het Engels is kan ik een verklaring van de Universiteit meesturen met onze EOI (je moet aantoonbaar twee jaar op niveau een opleiding die volledig in het Engels is succesvol gevolgd hebben). Mocht dat niet voldoende zijn dan kan ik aantonen dat ik twee jaar aan de University of Liverpool heb gestudeerd (1 jaar als onderdeel van mij BA en een masteropleiding). Dus geen IELTS stress voor mij gelukkig! :D:D:D

Nou wij gaan dit weekend maar invullen of we ooit onder andere namen bekend hebben gestaan, of we ooit andere geboortedatum hebben gehad (ik word dit jaar voor de 15e keer 21 dus elk jaar verandert mij geboortejaar)
 
Klinkt goed allemaal :up: en IELTS stress is gezien jouw bachelor een appeltje-eitje toch? Dat kun jij fluitend. Keep up the good work!
 
Klinkt goed allemaal :up: en IELTS stress is gezien jouw bachelor een appeltje-eitje toch? Dat kun jij fluitend. Keep up the good work!

Ik denk dat het meer inter-relationele stress zou zijn. Wat als ik een hogere score haal dan Rikki (als native speaker) :cool: Hij zegt dat dat onmogelijk is... Misschien dat ik de uitdaging toch maar aan ga!

Alle gekheid op een stokje, bij elke test komt altijd weer stress kijken maar ben vooral blij dat we het geld voor de test besparen. Het hele traject is al duur zat :confused:
 
Tja het zou wel grappig zijn als je beter scoort (misschien zit daar de angst bij hem hihi)
maar als ze het in hun hoofd halen, dan kun je alsnog de IELTS doen. En die 200 euro dat maakt het ook niet meer lijkt me :confused:
 
Tja het zou wel grappig zijn als je beter scoort (misschien zit daar de angst bij hem hihi)
maar als ze het in hun hoofd halen, dan kun je alsnog de IELTS doen. En die 200 euro dat maakt het ook niet meer lijkt me :confused:
Hoho Katja, weet je wel hoeveel punaises, schroefjes en bolletjes touw je voor 200 euro kunt scoren?! :D:D:D;)
 
Hoho Katja, weet je wel hoeveel punaises, schroefjes en bolletjes touw je voor 200 euro kunt scoren?! :D:D:D;)
HEUL VEUL :D:D:D
Heb je al wat nodig daar in South Australia? Ik kan wel wat leveren denk ik, mijn prulletjes zijn onderweg by roadtrain. ;)
 
Last edited:
En wij maar wachten op de datum voor het technical interview voor de VetAssess... Dus ik vanochtend weer een sms'je naar Rikki: "Today would be a good day to hear from VetAssess"... En jawel een email van het migratiebureau met de datum. (Ik heb die sms'jes ook echt alleen op de dagen gestuurd dat we iets hoorden, te eng gewoon!)

Eind deze maand is het zo ver en moet Rikki naar Kent om daar via web-conferencing het interview te doen. Vanavond dus maar op zoek naar een goedkope vlucht naar Gatwick en een hotelletje in Kent. Het is maar goed dat er geen China Southern Airlines/KLM-vlucht van Schiphol naar Gatwick gaat ;)

Nou weer een stapje dichterbij. Wel spannend allemaal zeg, ik voel steeds vaker kriebels in mijn buik.
Ondertussen vermaak ik me met de verhalen van de anderen op het forum.
 
Op dit moment heeft Rikki zijn technisch interview... De kaarsjes branden (zelfs van mijn moeder die ons het liefst hier houdt) en ik zit fysiek bij een vergadering maar met mijn hoofd in Kent... Dus maar even op het forum kijken :cool:
 
Ik zit nog vol spanning te wachten tot Rikki thuis is. Aan de telefoon al een korte terugkoppeling gekregen (ben toch maar even vergadering uitgelopen ;))

Het was heel apart, we dachten dat het in een kantoor in Kent was, bleek het gewoon bij iemand thuis te zijn. Daardoor werd het wel wat luchtiger. Het interview bestond uit een aantal vragen en Rikki heeft geen idee of hij heeft gezegd wat ze wilden horen. Ik hoop maar dat het goedkomt, ik heb er wel vertrouwen in want hij doet het werk immers al meer dan 20 jaar.

Aan het einde vroeg hij aan de interviewer of het goed was en die begon te lachen en zei dat hij er niks over mocht zeggen. Daardoor Rikki in de stress, lachte hij hem nou uit of was het een lach van het zit wel goed (ik denk dat laatste anders ben je wel echt een rotzak). Binnen 10 dagen krijgen we de uitslag, pffff dat wordt dus nog even geduld hebben...
 
Tijd voor een update, ik ben eigenlijk nog een beetje in shock want ik had het (nog) niet verwacht.
4,5 week geleden heeft Anna (onze contactpersoon bij ons bureau) de application voor State Sponsorship voor Victoria ingediend. Nu ben ik niet de meest geduldige persoon en van het nieuws dat het 'tot 12 weken' kon duren, werd ik heel zenuwachtig. Zo zenuwachtig dat Rikki vorige week moest mailen met Anna of ze al iets had gehoord. Het antwoord: het systeem van Victoria ligt er een week uit vanwege maintenance en ook de mensen die beoordelen kunnen niet bij de aanvragen.... Niet het antwoord dat je wilt horen dus.

En toen was het ineens vandaag en kreeg ik een sms van Rikki dat we waren uitgenodigd om de visum aanvraag in te dienen. Gek want ik wachtte op een 'Ja' of 'Nee' van Victoria en niet op een uitnodiging om de aanvraag te doen. Dus ongeduldige ik is helemaal blij want we zijn ineens weer twee stappen dichterbij onze droom. Victoria heeft onze state Sponsorship goedgekeurd en de Immigration office heeft ons uitgenodigd om de aanvraag te doen!!

Mijn telefoon wilde me vanochtend al voorbereiden want mijn shuffle-lijst begon met mijn een van favoriete liedjes van de manic street preachers:

 


OFX
Back
Top