Vakantiedagen

Arno van Haren

New Member
Hallo harde werkers,

Wat ik zo graag zou willen weten, voordat ik ga zoeken naar een fijne plek in Australie: hoeveel vakantiedagen heb je als loonslaaf zo ongeveer daaronder? Zijn het er 10, zoals in de VS, 15 wellicht (Canada) of heb je geluk en kunnen het er wel 20 zijn (nee, per jaar bedoel ik).
Wanneer iemand mij hierover meer kan vertellen: bedankt alvast!

Arno van Haren

Hoi Arno, ik had 20 vakantie dagen per jaar plus dan nog de national holidays etc.... Ik geloof in Nl heb je 25 dagen?

Hi Pete,
Bedankt voor je antwoord. Ik woon in Frankrijk, daar heb je er 23 + atv + nog een stapel verplicht; je komt er niet doorheen!

Hoeveel national holidays heb je daar eigenlijk...
Volgens mij heb je met Pasen wel een Long weekend, maar hoeveel van die weekenden hebben ze en hoeveel extra dagen krijg je daarom vrij....

Hoeveel het er precies zijn weer ik niet.
Wel is het volgens mij zo, dat als een feestdag in het weekend valt, de maandag na het weekend een vrije dag is. :)

klopt idd. met kerst hadden ze in brisbane maandag en dinsdag vrij omdat kerst in het weekend viel. Ik neem aan dat dat voor de rest van Oz ook het geval is. Met Nieuwjaar hetzelfde geloof ik

Dit zijn volgens mij de nationale feestdagen!

1 januari: Nieuwjaarsdag
26 januari: Australia Day
8 maart: Labour Day
26 april: Anzac Day
14 juni: Koninginnedag
25 december: Eerste Kerstdag
26 december: Tweede Kerstdag
De genoemde dagen zijn nationale feestdagen die worden gehanteerd in alle staten. Er zijn ook nog een aantal lokale feestdagen zoals de Alice Springs Showday (2 juli), de Darwin Royal Show (23 juli) en de Melbourne Cup (2 november).

Groetjes Sander  :up:

[quote author=M5 link=topic=1156.msg9165#msg9165 date=1108497576]

De genoemde dagen zijn nationale feestdagen die worden gehanteerd in alle staten. Er zijn ook nog een aantal lokale feestdagen zoals de Alice Springs Showday (2 juli), de Darwin Royal Show (23 juli) en de Melbourne Cup (2 november).

[/quote]

Hoi Sander - ik heb een paar aantekeningen op je feestdagen:

Labour Day - in ieder geval geen vrij in NSW (volgens mijn agenda: 7 maart in WA)

Anzac Day is 25 april (altijd een vrije dag op onze huwelijksdag  :up:)

Queen's birthday holiday: 13 juni

[quote author=M5 link=topic=1156.msg9165#msg9165 date=1108497576]

[/quote]

Uhm.. Sander, ik wil niet vervelend doen, maar doe het lekker toch !  :evil:

Dit zijn volgens mijn Aussie agenda de nationale feestdagen:
1 januari New Year' s Day
3 january New Year's day Holiday (alle staten)
26 januari Australia Day
25 maart Good Friday
28 maart Easter Monday
25 april Anzac Day
13 juni Queen's Birthday Holiday (except WA die viert het op 26 september  :? )
25 december Christmas Day
26 december Boxing day

Labour Day valt op verschillende dagen afhankelijk van de staat waar je woont:  7 maart in WA;14 maart in VIC; 2 mei in QLD; 3 october in NSW, ACT, SA.

En verder idd een hele rits feestdagen die per staat worden gevierd !  :happysun: :eat:

Greets !

Ingrid.

[quote author=Moneypenny link=topic=1156.msg9169#msg9169 date=1108498670]

Hoi Sander - ik heb een paar aantekeningen op je feestdagen:

[/quote]

Whahaha ! Nou ja, dat wou ik dus ook al schrijven. Ik zie nou pas dat jij ook al gereageerd had, Moneypenny !  :blond:

Neemt u mij niet kwalijk....  :oops:

Ingrid.

Hmmmmmmm ,ik had die info van deze site http://www.boerenwendel.nl/reisgids/3_0_land.asp?code=39&toeristischeInfoItem=19 afgehaald, zal maar effe een emailtje naar ze sturen  :angry1:
Maar bedankt, ik heb ze alvast maar in mijn agenda genoteerd voor het geval ik in de toekomst in ozzie niet op mijn werk kom opdagen omdat ik denk dat ik een vrije dag heb terwijl dat niet zo is  :-D

yEP, WIJ HEBBEN  allebei ook 20 vakantie dagen, en 10 sick days.

En al die public holidays dus.

Vraag me trouwens niet waarom WA de Queens b'day op een andere dag viert.... :think:Trouwens, we vieren dat niet, we vieren alleen dat we een vrije dag hebben! Het lijkt dus niet op konginne dag!  :-D

:later:

10 sick days? Krijg je die dan ook?

Ik ben eigenlijk bijna nooit ziek (hooguit 1 a 2 dagen per jaar)....
Betekent dat dan dat je die 10 dagen ook als vakantie mag zien?
Of is het gewoon van: als je ziek bent gebruik je ze en als je niet ziek bent, dan pech gehad, maar je krijgt dan geen extra vrije dagen?

Volgens mij wel....

En als je meer dan 2 dagen ziek bent, OF je bent een dag voor, of na een weekend of public holiday ziek, moet je een docters briefje hebben.

Maar je kunt dus gewoon als je niet vaak ziek bent een op een dins/woens/dond ziek melden..... :D

Dan zijn er ook nog "bank" days, tenminste die hebben wij (bij de overheid) je kunt dus tijd "banken" (d.m.v. extra uren werken) en als je 7 uur en een kwartier bij elkaar gesprokkelt hebt ...dan heb je er weer een nieuwe vrije dag bij!

En je ziek dagen "neem je mee" naar het volgende jaar als je ze niet op maakt.

Groetjes
Syl

Hallo allen,

Betreft vakantiedagen:Iedereen, praktisch zonder uitzondering, heeft 20 werkdagen vakantie per jaar. De werkgever hoeft pas de eerste dag aan jou uit te keren nadat je 12 maanden hebt gewerkt. Hou hier dus even rekening mee.
Je werkgever zou ook flexibel kunnen zijn en als je binnen die 12 maanden een paar dagen vrij wilt, dan wordt dat meestal wel toegekend, omdat je dus 1.8 dagen per werkende maand opbouwt. Maar bij de wet is hij het niet verplicht.

Verder zijn er "public holidays" zoals boven door diverse personen  vermeld en inderdaad verschillen die per staat, men doet hier ook totaal niets met koninginnedag of met labour day of met wat voor dag dan ook.
Alleen op Anzac day zijn er parades in de steden, een soort dodenherdenking is het mee te vergelijken.
Dan "Australia day" doet men wat in de parken om de mensen bezig te houden, maar absoluut niet te vergeleken met b.v. Koninginnedag in NL.

De meeste vrije dagen zijn op  een maandag en ze noemen dat "long week end", 99 percent weet amper waar het voor is en interesseert het totaal niet. Gewoon "long week end"
Ja koninginnedag verschilt per staat en de koningin is niet eens jarig dan.

Dan is het inderdaad zo dat als de Kerst op een week end volgt je altijd de extra dage of dagen erbij krijgt.
IN NL als de Kerst  in het week end valt, heb je pech, slechts een "gewoon" week end, hier krijg je dus ook maandag en dinsdag vrij.
Goede Vrijdag is hier ook een vrije dag, maar hemelvaartsdag kent men helemaal niet in OZ, men weet niet waar je over praat, tenzij je met oudere Europeanen praat die het van vroeger kennen.

Ziektedagen.Ook weer totaal niet te vergeleken met Nederland.
Je hebt in OZ een groot verschil van "ziek worden of thuis een ongeluk krijgen" met het feit dat je een "ongeluk" op je werk krijgt.

Een ongeval op het werk, hiervoor is je werkgever verzekerd, hij (niet jij) betaald ong. 2 tot 5 percent van je salaris aan het goevernement of aan een verzekering mij (ligt er aan in welke staat je woont), en heeft zich dus ingedekt voor ongevallen TIJDENS het werk.
Jij krijgt je salaris doorbetaald. De werkgever betaalt de eerste 5 dagen en je dokterskosten tot 300 dollar en daarna neemt de verzekering het over van de werkgever.

Mocht je evenwel ziek thuis worden, of de griep krijgen tijdens werkuren of in het week end een been breken, dan ben je hier dus niet en ik herhaal niet voor verzekerd.
Je krijgt n.l. z.g. ziektedagen toegekend.
Wettelijk minimum is 5 dagen per jaar, maar de meeste werkgevers geven je 8 tot 10 per jaar en als je bij de overheid werkt dan meestal 10-15 per jaar, is ook een beetje door de vakbonden gepushed.

Deze dagen accumuleren, dus als je na 3 jaar nooit ziek bent geweest dan krijg je theoretisch 3 x 8 = 24 dagen ziekteverlof.
Je dient wel een dokters briefje in te leveren en je dagen worden afgezet tegen je tegoed.
Ga je er over heen, dan krijg je dus gewoon geen loon uitbetaald.
In NL totaal onbekend.

Maar het is hier heel eenvoudig: Kom je niet opdagen voor je werk, dan word je dus niet uitbetaald?
Fair?  Ik denk van wel.

Dus als je je been breekt in het week end en je zit 6 weken thuis , maar je hebt nog maar 5 dagen opgebouwd, dan krijg je dus 5 werkdagen uitbetaald en voor de rest moet je maar zorgen dat je rond komt.

Een doktersbriefje moet je overleggen bij de meeste werkgevers (ik heb het altijd van mijn personeel ge-eist), maar er zijn werkgevers, vooral de overheid, die voor de eerste dag, of een dag alleen, geen doktersbriefje vragen, ligt dus persoonlijk. Maar het wordt wel tegen je tegoed van ziektedagen afgetrokken natuurlijk.

Zo dat is het verhaal. Ik hoop dat het duidelijk is.
Ja en dan vragen jullie, dat is ook wat zeg, hoe moet het nou als ik met een gebroken poot thuis ligt en ik krijg dus geen geld.
Mijn antwoord: Heel simpel, je gewoon prive hiervoor verzekeren.
Helaas in OZ dat doet niemand, erg stom, maar ja het is maar wat jezelf wilt.  De werkgever heeft hier niets mee te maken.
Groeten

wat maakt iedereen zich toch druk om vakantiedagen?

Als je in Australia woont is iedere dag toch een vakantiedag!!!! :beach:

miel

Hoi,

...en weet iemand hoe dat zit in het onderwijs. Ik werk nu in het onderwijs en heb uit het blote hoofd  40 weken les, en 12 weken vakantie.
Hoe zit die verdeling in de Secondary Education in Australie?

Alvast bedankt voor de info.

Groeten Sander

Hi Jan,

Duidelijke info, wel makkelijk, dat jij - als werkgever - langs 'de andere kant' hebt gezeten. De kant van de werkgever en werknemer samen geven nl een objectiever beeld dan dat van de werknemer alleen (vind ik tenminste). Heb je misschien nog wat informatie of sites waar je wat kan opzoeken over dat privé bijverzekeren en hoe dat dat werkt?

Bedankt alvast,

Groetjes Miranda :up:

Back