Vakantiedagen

Ziektedagen neem je nooit mee naar een andere werkgever. Na ontslag (genomen of gekregen)  ben je ze gewoon kwijt.
Ga nou niet denken dat ziektedagen zoiets is van extra vakantiedagen per jaar want je zou ze toch een keer behoorlijk nodig kunnen hebben.

Er zijn inderdaad nogal wat werknemers die zich een dagje (of een paar daagjes) ziek melden, nou ja je krijgt altijd wel een doktersbriefje mee, maar als je zo een risico wilt nemen, dan moet je dat zelf weten.
Mocht je je been breken in het week end en je bent 6 weken uitgeschakeld, krijg je alleen nog de ziektedagen vergoed welke je hebt opgespaard en daarna .....niets dus.

En alweer moet ik waarschuwen, vergelijk het niet met NL, het is totaal anders. Ik vind het trouwens een uitstekend systeem.

Ik zie ook nogal wat gezeur over het aantal werkuren per week.
Ik begrijp het totaal niet. Als je het toch naar je zin hebt bij een leuke baan en je werkt 37.5 uur of 60 uur per week, wat maakt het uit.

Ik heb jarenlang hier (in OZ ) 60-80 uur per week gewerkt. had het erg  goed naar miijn zin en dat is alles wat ik wilde.,
Ik heb het idee dat sommigen zo weinig mogelijk willen werken, zoveel mogelijk vakantiedagen willen en zoveel mogelijk ziektedagen willen versieren.
Ga je naar Australie om te leven en te werken of om proberen zo weinig mogelijk te doen??

Het allerbelangrijkste lijkt mij: Heb plezier in je werk.
En of je nou om 5 uur vertrekt van je werk of om 6 uur, wat maakt het uit.
Bij meerdere uren verdien je natuurlijk ook meer dan het gemiddelde.  Als je om 9 uur begint en elk uur kijk je op je horloge van "hoe lang nog" dan zit je bij een verkeerde werkgever of je moet iets aan je instelling doen.

Cheers.

Ik begrijp het totaal niet. Als je het toch naar je zin hebt bij een leuke baan en je werkt 37.5 uur of 60 uur per week, wat maakt het uit.

Niet iedereen is hetzelfde Jan, jij bekijkt het (en ik spreek uit ervaring van thuis uit) alleen vanaf de werkgeverskant met het enthousiasme èn de inzet die je daarvoor hebt (zeker bij een familiebedrijf). Je adviezen zijn goed, maar jouw mening is niet alleen zaligmakend (not wrongfully intended, but you get the idee I hope  :) ) En zoals je al zei, jij mag je mening zeggen......en ik dus ook......bij deze!

Cheers

Miranda

[quote author=Jan H. link=topic=1156.msg17825#msg17825 date=1118567462]

Ik heb het idee dat sommigen zo weinig mogelijk willen werken, zoveel mogelijk vakantiedagen willen en zoveel mogelijk ziektedagen willen versieren.
Ga je naar Australie om te leven en te werken of om proberen zo weinig mogelijk te doen??
[/quote]

:humble:

:peace:

Ja, dit zijn vaak de discussies die tussen werkgevers en werknemers zich afspelen. En ik zal eerlijk zijn. Beide kanten verpesten het wel voor elkaar. Werkgevers door te gaan reorganiseren wat vaak niet meer is dan een mooi woord om een aantal mensen eruit te knikkeren. Soms omdat het slechter met het bedrijf gaat maar vaak ook omdat het bedrijf niet meer mensen nodig heeft en door mensen te ontslaan meer winst maakt (wat dan natuurlijk weer als bonus wordt opgestrijkt door de werkgevers). Verder niet meer loonsverhoging geven dan het CAO voorschrijft enz.. En werknemers door zich ziek te melden omdat ze aan de diarree zijn, snipverkouden of 38 graden koorts hebben om vervolgens nog eens 5 dagen uit te zieken. Te laat op hun werk te komen, zitten te babbelen met je collega's in plaats van even wat klussen opknappen en ga zo maar door.

We kennen het denk ik allemaal wel. In ieder geval zie ik het 10 dagen systeem persoonlijk ook wel als een goed systeem. Werkgevers zullen zo niet al te moeilijk doen om bijv. gehandicapte werknemers aan te nemen. Zij hoeven immers toch slechts 10 ziektedagen uit te betalen. Niet zoals hier in Nederland waar er geen onderscheid wordt gemaakt tussen mensen die 5 weken aaneengesloten ziek zijn en mensen die 3 dagen ziek zijn. Ze zijn allebij één vrije dag kwijt maar worden allebij evengoed doorbetaalt.
Nu zijn er uiteraard helaas de chronisch zieken die in Australië dus een extra verzekering af moeten sluiten. Ja, hier licht natuurlijk wel een probleem want kent men in Australië een WAO?
Ik heb wel gelezen over een uitkering waar emigranten pas recht op krijgen als zij meer dan 2 jaar in Australië wonen / De Australische nationaliteit hebben aangenomen.
Eerlijk gezegd zeg ik dit meer als een soort politieke discussie, want zelf ben ik daar hoe stom dat ook klinkt nooit zo bang voor geweest, dat ik in zo'n positie terecht zou komen. Misschien is Nederland voor deze mensen wel een beter land?

Wat betreft de WAO, hier alweer moet ik melden dat er een zeer groot verschil is of je een ongeluk tijdens je werkuren hebt gekregen of dat je thuis van 6 meter hoog van een trap bent gevallen.

In het eerste voorbeeld, ja de werkgever heeft jou verzekerd voor ongevallen.
Je krijgt het eerste jaar ongeveer 90 procent van je loon en het tweede jaar ong. 75 perc. van je loon.
Daarna moet je een regeling treffen met de verzekering van je werkgever of met de Staat  (De verzekering verschilt per Staat - alle Staten hebben hun eigen wetten.....), vaak bieden ze je een lumpsum aan, dus een eenmalig bedrag, maw ze "kopen je uit".
In het ergste geval, moet je dus na 2 jaar ongeschikt in de "pension regeling" (dit heeft NIETS te maken met wat je in NL noemt pensioen) hierbij krijg je een soort van WAO uitkering, heel erg weinig en daar kun je weinig mee doen.
Bovengenoemd voorbeeld scheelt ook weer per Staat en arbeidsovereenkomst , maar over het algemeen kom je er niet al te best af.
Ik heb dit al eens meegemaakt en je mag als werkgever natuurlijk het verschil (10 procent of 25 procent) bij betalen.
Normaal doet men dat niet, maar als je een goede werknemer hebt gehad in voorgaande jaren en je weet hoe het thuis bij hem/haar zit, dan kun je een beetje filantropische bui hebben om het gezin te helpen,  maar het is beslist geen verplichting. Je bent als werkgever wel verplicht de baan van de persoon 12 maanden "open" te houden en als je iemand anders nodig hebt, kun je die persoon maximaal 12 maanden contract aanbieden, immers de ander kan terugkomen binnen die tijd.

In het tweede voorbeeld, dus als je van je trap duikelt, nou dat is gewoon niet op komen dagen op het werk en krijg je dus niet betaald.
Je kunt je hiervooor verzekeren, maar ik heb het nog nooit meegemaakt dat iemand dat deed.
Dus je valt automatisch , eigenlijk meteen, in de armoe wet, kleine uitkering, noemt men een "pension".

Ik heb het heirmee een beetje proberen uit te leggen.
De regelingen zijn gewoon beduidend minder dan in NL.
NL is het walhalla van Sociale benefits.

Trouwens ik ben niet alleen werkgever, maar ben bij mijn (buitenlands) bedrijf ook gewoon werknemer, dit ter verduidelijking.

Australie is op vele gebieden beter/leuker dan Nederland maar werktechnisch is het hier verschrikkelijk ouderwets.
Als werknemer heb je geen tot weinig rechten (en dit gaat nog heel veel slechter worden als het aan de huidige regering ligt).
De ziektedagen regeling is al uitgebreid besproken is vind ik zeer onrechtvaardig (ik kan als voorbeeld een meisje aanvoeren dat zwaar gewond is geraakt tijdens de Bali bombing en dat slechts 10 dagen uitbetaald kreeg, lekker sociaal) en werknemers maken er dus dan ook heel erg veel misbruik van. Of de man die 8 jaar lang bijna nooit ziek was en toen een hartaanval kreeg en na zijn 10 dagen lekker kon interen op zijn spaarcentjes.
Ziektedagen neem je namelijk over het algemeen niet mee en dus maakt men er uitgebreid misbruik van. De gemiddelde australier neemt 8 ziektedagen (sickies) per jaar op en dit is echt niet lager dan in Nederland.
Daarnaast brengt de gemiddelde australier, na de amerikanen, het meest aantal uren op het werk door.
Management is over het algemeen heerlijk ouderwets. Simpel gezegt, de baas neemt een beslissing en de werknemers voeren het uit. Dit merk je dan ook aan de mentaliteit van gemiddelde werknemer. Betrokkenheid is over het algemeen ver te zoeken. Ik heb heel erg vaak als antwoord op de vraag "waarom doen jullie dit op deze manier?",  te horen gekregen "omdat me dat verteld is".
Overigens spreek ik vanuit een management positie...

Ha Sophia,

Welkom op het forum.

[quote author=sophia link=topic=1156.msg17904#msg17904 date=1118657704]
De ziektedagen regeling is al uitgebreid besproken is vind ik zeer onrechtvaardig (ik kan als voorbeeld een meisje aanvoeren dat zwaar gewond is geraakt tijdens de Bali bombing en dat slechts 10 dagen uitbetaald kreeg, lekker sociaal) en werknemers maken er dus dan ook heel erg veel misbruik van. Of de man die 8 jaar lang bijna nooit ziek was en toen een hartaanval kreeg en na zijn 10 dagen lekker kon interen op zijn spaarcentjes.
[/quote]

Maar hier kun je je dan toch additioneel tegen verzekeren?

Bovenstaande was trouwens mijn 100-ste post!

:congrats:

(Sorry, ik laat me even gaan)

Natuurlijk kun je je hier tegen verzekeren. Je kunt je overal tegen verzekeren maar de vraag is of je het ook doet (en of je het kunt betalen!!) als twintigjarige die net begint en 25.000 (bruto) per jaar verdient en moet sparen om een huis, auto of bankstel te kunnen kopen.

Sophia, je hebt volkomen gelijk.
Er zijn voordelen en nadelen met die ziektedagen, en ja velen nemen "een sickie" altijd op een maandag of op een vrijdag.
Als ze dan werkelijk ziektedagen nodig hebben, dan zijn ze veelal benadeelt.
Je hebt ook mensen die vragen aan de boekhouder: Hoeveel ziektedagen heb ik nog...??
In feite moet dat toch niet uitmaken?  Je bent ziek of je bent het niet.

Dat voorbeeld van dat meisje in Bali is natuurlijk verschrikkelijk, maar ik neem aan dat er wel iets geregeld is voor haar in OZ, los gezien of haar baas daar nog iets aan deed of niet. Ik dacht dat er voor allen toendertijd een aparte regeling kwam met steun van de regering.

Je kunt je verzekeren, erg simpel, maar niemand doet het. Je zou het als een algemene verzekering moeten zien.
Velen verzekeren hun huis zelfs niet om kosten te besparen, je leest het maar al te vaak.
Deze verantwoording moet men persoonlijk nemen.

Dat de werkgevers over het algemeen meer "baas" zijn dan in NL ben ik ook met je eens en ik heb dat op een ander forum eerder al aangehaald.
Maar ja, je emigreert en je aanvaard de lokale omstandigheden, of je emigreert niet en blijft onderdeel van "de wieg tot het graf" syndroom in Nederland.
Ook al eens gezegd, het is haast nergens zo goed geregeld als in Nederland, ja Scandinavie, Duitsland etc, maar buiten Europa kan misschien alleen Singapore er aan tippen.
En je kent de uitdrukking "you can't have the cake and eat it too"

Het was ook geen waarde oordeel maar een observatie.
Het Nederlandse "wieg tot het graf" syndroom is niet goed maar het Australische "it's your own responsibility" is ook niet ideaal. Er zijn te veel gevallen bekend van mensen die het niet redden.
We zijn hier hard op weg net zo individualistisch als Amerika te worden en dat vind ik niet een positieve ontwikkeling.
Ik lees hier nogal vaak dat aanstaande immigranten dit soort dingen bagetaliseert (begrijpelijk) maar werk is (helaas?) een heel erg belangrijk onderdeel van het leven, ook in Australie.
Overigens was er niets geregeld voor de Bali slachtoffers....

[quote author=Jan H. link=topic=1156.msg17924#msg17924 date=1118660758]
Je kunt je verzekeren, erg simpel, maar niemand doet het. Je zou het als een algemene verzekering moeten zien.
[/quote]

Zijn de kosten om je bij te verzekeren wegens ziekte of arbeidsongeschiktheid dan zo dramatisch hoog in australie dat velen dit niet doen? Waar moet je per maand dan ongeveer aan denken als je je bij wilt verzekeren hiervoor?

Gr. Sab

[quote author=Jan H. link=topic=1156.msg17825#msg17825 date=1118567462]
Ik begrijp het totaal niet. Als je het toch naar je zin hebt bij een leuke baan en je werkt 37.5 uur of 60 uur per week, wat maakt het uit.[/quote]

Jan, even voor de goede orde, als je een stukje terugleest in deze topic kun je lezen dat er ook nogal een discussie gaande was over het feit dat australie geen vakantietoeslag kent. Ik heb dit voorbeeld aangehaald, als je dan toch met zijn allen bezig gaat over kleine dingen, dat als je het op een andere manier benadert je het ook weer positief kunt zien het werken in australie en dus meer per uur zou verdienen....vandaar.....

Wat betreft het aantal werkuren per week, ben ik het toch ook niet helemaal met je eens. kijk, als zelfstandig ondernemer is het een ander verhaal, je werkt voor jezelf en uiteindelijk pluk je zelf de vruchten van je harde werken en op termijn levert dat een hoop op.....

Bekeken vanuit werken voor een baas: vaak 60 uur werken en voor 40 betaald worden zou ik niet gelukkig van worden. Dan heb ik de instelling, als ik toch in loondienst ben, om te werken zodat ik genoeg geld heb om te leven, en als dat met 20 uurtjes in de week zou zijn zou ik het helemaal prima vinden......daarbij wel te vermelden dat ik het inderdaad belangrijk vind om werk te doen waar ik plezier in heb, aub niet dat je je elke dag naar je werk moet slepen omdat het "moet".......

Gr. Sab

Voordat je emigreert moet je je heel erg goed afvragen waarom je nou eigenlijk emigreert. Als je hier 60 uur of meer per week wilt werken vraag ik me af wat de meerwaarde is.
Wij hebben de keuze gemaakt om in een van de mooiste landen ter wereld te wonen (subjectief maar toch) en daar willen we ook van genieten. Daar past 60 uur of meer werken niet in....
Ik zou zelfs nog een stapje verder willen gaan. Als je gemiddeld meer dan 40 uur per week werkt doe je jezelf en je naaste omgeving heel erg tekort. Ik vind het heerlijk om na het werk nog even naar het strand te rijden en lekker met mijn zoon te zwemmen. Daarom ben ik nou in Australie gaan wonen.

En je kent de uitdrukking "you can't have the cake and eat it too"
heb ik altijd al een hele mooie uitdrukking gevonden. Mijn tante (Melbourne) gebruikt die ook altijd.

Voordat je emigreert moet je je heel erg goed afvragen waarom je nou eigenlijk emigreert. Als je hier 60 uur of meer per week wilt werken vraag ik me af wat de meerwaarde is.
Wij hebben de keuze gemaakt om in een van de mooiste landen ter wereld te wonen (subjectief maar toch) en daar willen we ook van genieten. Daar past 60 uur of meer werken niet in....
Ik zou zelfs nog een stapje verder willen gaan. Als je gemiddeld meer dan 40 uur per week werkt doe je jezelf en je naaste omgeving heel erg tekort. Ik vind het heerlijk om na het werk nog even naar het strand te rijden en lekker met mijn zoon te zwemmen. Daarom ben ik nou in Australie gaan wonen
Zo denk ik er ook over sophia  :up:

Groetjes Miranda

tja, mijn motto komt op hetzelfde neer: ik ben niet geboren om te werken, maar om te leven. En omdat er nog steeds geen geldboompje in mijn tuin groeit en  leven geld kost, en geen lotto heb gewonnen of grote erfenis zul je ook moeten werken.

Maar laat het aub niet de overhand nemen! Precies wat je zegt, ook genoeg tijd over houden om te genieten van het leven!

Wat betreft de reden om te emigreren: er zijn nog steeds mensen die gaan emigreren om er rijker van te worden....werken in nl 60 uur en zullen dat in oz ook doen..sterker nog veel mensen in mijn omgeving zien dat als hoofdreden: je gaat toch niet naar de andere kant van de wereld voor een beetje natuur? Enne, strand hebben we in nederland toch ook? Maar dat is gesproken door mensen die dan ook nog nooit daar zijn geweest, anders zouden ze wel beter weten..... :lol:

Gr. sab

[quote author=sophia link=topic=1156.msg17904#msg17904 date=1118657704]Als werknemer heb je geen tot weinig rechten (en dit gaat nog heel veel slechter worden als het aan de huidige regering ligt).
[/quote]
Wordt er dan nooit eens een keer door een meerderheid Australiers gestemd op linkse partijen?
Dat lijkt mij dan toch wel voor de hand liggend.

Ik heb heel erg vaak als antwoord op de vraag "waarom doen jullie dit op deze manier?",  te horen gekregen "omdat me dat verteld is"

Gevaar: Mensen worden gezien als machines en worden dan ook over 30 jaar overgenomen door machines. Die werken 24 uur per dag en 7 dagen per week en maken geen fouten, zeuren nooit over arbeidsvoorwaarden enz.. De ideale werknemer.

EEN DOOMSCENARIO!

Heeft iemand enig idee wat zo'n ziektekostenverzekering kost?
Dat als je bijvoorbeeld een week in het ziekenhuis ligt en je moet nog een weekje revalideren dus toch je loon/vergoeding krijgt.

Erik

Ik weet dat mijn schoonvader voor zijn vrouw en zichzelf 230 aus dollar per maand kwijt is voor een particuliere ziektekosten verzekering(HA, dat ben ik omgerekend in Nederland alleen al voor mezelf kwijt)

[quote author=sterik link=topic=1156.msg17951#msg17951 date=1118671239]
Heeft iemand enig idee wat zo'n ziektekostenverzekering kost?
Dat als je bijvoorbeeld een week in het ziekenhuis ligt en je moet nog een weekje revalideren dus toch je loon/vergoeding krijgt.

Erik
[/quote]

Dit is echt een belangrijke vraag die ik eerder gesteld heb maar helaas zonder antwoord te krijgen  :-( In NL betaal je ook een hoop voor de sociale verzekeringen dus dat het geld kost is evident. Zijn er websites c.q. links naar verzekeringsmaatschappijen waar je offertes etc kunt opvragen?

Ik ben ook van het type nooit ziek en 60 uur per week werken vind ik ook geen probleem, maar als er ECHT iets gebeurt wil ik hier niet op leeglopen. Verzekeren dus!

Wie verstrekt deze info a.u.b.?

Back