Vakantiedagen

Iedereen is automatisch verzekerd. Ik heb daar ook al eerder over geschreven.
Je betaalt n.l. 1.5 procent van je loon aan Medicare, dat is zoiets van Ziekenfonds in Nederland.

Daarbij zijn opnames in ziekenhuizen gratis , dwz je gaat naar een algemeen (zeg maar openbaar)  ziekenhuis  en  je wordt verzorgd.
Kosten: Niets dus.
Wel moet je zelf je huisarts en medicijnen betalen maar dat krijg je ook gedeeltelijk weer vergoed door Medicare, je krijgt n.l. allemaal een plastic kaartje.

Los gezien van bovenstaande kun je je ook prive verzekeren en dat doet bijna 30 procent van de bevolking.
Let op dat komt bovenop de 1.5. procent die je altijd moet betalen over al je loon, dus ook je rente van de bank etc, gewoon je totale belastbare "inkomen"

Die prive verzekering neemt men omdat jij min of meer kunt bepalen wanneer je voor "elective surgery" naar een prive ziekenhuis kan, maw er is praktisch geen wachtlijst.
Als je een nieuwe heup nodig hebt en je hebt alleen Medicare, dan kun je soms 1 jaar plus wachten.
Met prive verzekering kun je meteen aan de bak. Dat is het grote verschil.

Dan prive verzekering kent vele categorien.
Voor een gezin kan dat zijn van $ 1200 per jaar (zo,n beetje het goedkoopste) tot $ 5000 per jaar (alles er op en eraan).
Hoe groter het bedrag hoe beter de condities zijn., b.v. alleen liggen op een luxe kamer , of 100 percent vergoeding van alle kosten, dan bij 1200 p.j. krijg je misschien maar 80 procent vergoed en lig  je met 2 of 4 op een kamer.
Het zijn maar voorbeelden.

Er zijn zo'n 10 grote maatschappijen die prive verzekeringen doen en er zijn  nog een rits van voorwaarden.
Zoek up: hba,   medibank private,  etc.

Je loon doorbetaald krijgen heeft niets met een ziekteverzekering of Medicare te maken, want dat ligt aan het aantal ziektedagen dat je nog bij je werkgever hebt staan. Lees hierover in vele andere hoofstukken van dit forum.

Er zijn wat belastingvoordelen als je je ook prive verzekert aangezien je , ik geloof 30 percent van de premie, mag aftrekken van je belasting .

Over het algemeen als je jong bent en met kinderen thuis, dan verzekeren de meesten zich niet prive, ook omdat er zoveel andere kosten zijn , meestal ga je er op over als je wat langer meeloopt.
Maar zoals gezegd ong. 30 procent is prive verzekerd in een of andere vorm.

Mocht je b.v. een auto ongeluk krijgen en je wordt in de ambulance vervoerd, dan ga je over het algemeen naar een openbaar ziekenhuis.
Nadat je bij gekomen bent en vervoerd kan worden voor verder onderzoek/operatie of wat dan ook en je bent prive verzekerd kun jij bepalen om vervoerd te worden naar een prive ziekenhuis.
Sommige algemene (openbare) ziekenhuizen hebben ook een prive afdeling trouwens.

Zo ik hoop dat bovenstaande duidelijk is. Dit is algemene informatie. Er zijn veel details en dat moet je verder zelf uitzoeken.
Dus vergelijk die 230 dollar per maand niet met wat jij kwijt bent in Nederland, zie boven, er zijn veel categorieen.
Die 230 is dus een middenmoot verzekering.

Hoi Jan,

heeeel veel info, maar toch nog een kleine vraag: hoe kun je je verzekeren tegen inkomstenderving? Stel ik breek mijn been en kan 6 weken niet werken. Los van het feit hoe dat je verzekerd bent tegen zieketekosten, dat si duidelijk, houdt bijv. na 10 ziektedagen de betaling van je loon op. Immers zoals je al eerder aangaf: niet werken is geen geld.

Hoe kun je je hiervoor verzekeren, maw dat je toch op de 1 of andere manier je gat wat ontstaat doordat je geen loon krijgt omdat je langdurig ziek bent?

Gr. SAb

Er werd eerder al eens gezegd door iemand: Je kunt je overal voor laten verzekeren en dat is in principe ook zo natuurlijk.
Ik weet echt niet wat de premies zijn van een verzekering welke je loon dekt ivm ziekte.
Je zou in NL eens kunnen informeren, bv bij je eigen verzekering, wat de premie is voor zeg maar 40.000 dollar per jaar en dat je uitbetaling wilt in geval van ziekte en ongevallen.
Als je dan de eerste 10 dagen niet meerekent, komt de verzekering natuurlijk goedkoper uit.
Je zou ook 80 procent kunnen afspreken of een minimaal vast loon per week/maand.
Ik denk dat de premie in NL zo ongeveer hetzelfde zal zijn als in OZ.

Ik heb het nog nooit meegemaakt, dus kan niet goed adviseren in dit geval.

Hi Jan, bedankt voor je uitgebreide info. Het geeft helaas nog geen duidelijk antwoord voor mij, maar ik ga zelf ook nog wel ff speuren op internet. Weet je misschien of dat een speciale benaming heeft zo'n inkomensverzekering in Australie of heb je daarvoor andere tips om hier info over te vinden. Of eventueel de andere op dit forum.

groetjes Erik
:up:

De naam hiervoor is 'income protection insurance' en kan op vele onderdelen (invaliditeit, ziekte, kosten voor je gezin, etc. etc.) ingevuld worden. Je moet het niet verwarren met 'workers compensation' aangezien dit voor (correct me if I'm wrong) de werkgevers en health insurances is bedoeld.

Groetjes Miranda  :)

Oke bedankt!  :up:
Ik ga ff speuren vanmiddag en ik laat het wel weten als ik een paar goeie info-linken heb gevonden.

Daar is ie dan:

Hier volgen een aantal links naar betreffende info over 'income protection insurance'

http://www.national.com.au/Personal_Finance/0,,10032,00.html

http://www.gio.com.au/gio/index.html

http://www.toweraustralia.com.au/insure_incprotplus.asp

http://www.commbank.com.au/personal/insurance/insurance.asp

Protect your ability to earn an income and provide financially for your family. You can insure for up to 75% of your regular income, and superannuation contributions of up to 15% (if you select the Super Continuance Option). You choose the waiting period, the benefit period and how the amount of benefit paid will be calculated. Your premiums are generally tax-deductible, depending on your individual circumstances.  :read:

Gegroet

Volgens mij kun je je bij de meeste Superfunds bijverzekeren tegen inkomstenderving. Ik ken overigens niemand die zich hiervoor bijverzekerd heeft (ook in Nederland ken ik niemand die zich bijverzekerd). Als je een hypotheek hebt kun je soms je afbetalingen een half jaar stopzetten als je 'in between jobs' zit.
Een prive verzekering raad ik wel iedereen aan. Je kunt kiezen of je het ziekenhuis erbij neemt of allen voor tandarts, fysio etcetera. Als je twee keer per jaar naar de tandarts gaat en af en toe een gaatje hebt die je dan met verdoving wilt laten vullen heb je je prive verzekering er al bijna uit. Wij betalen ongeveer 55 dollar per maand (gezin met 1 kind). Ziekenhuis erbij kost minimaal een extra 120 dollar per maand. Overigens verschillen de premies per staat.

[quote author=sterik link=topic=1156.msg18082#msg18082 date=1118747058]
Misschien een stomme vraag maarre wat is een superfund?  :?
[/quote]
Was dat niet gewoon een afkorting voor die Superannuation funds. Dat is dat potje geld waarvoor je spaart voor als je ooit met pension wilt.  toch :|

Ik heb daar toch een paar keer  zeer uitgebreid over geschreven.
Superannuation is gewoon een prive pensioenfonds.  In de wandelgang wordt het in Australie (waar alles wordt afgekort) gewoon Super genoemd.
Zoek  mijn eerdere berichten hierover op en alles zal duidelijker worden.

Als iemand in OZ het over "Super" heeft, dan bedoelt ie superannuation fund of super fund of pensioenfonds.
Alleen de regels zijn totaal anders dan in NL en ik heb uitgebreide informatie hierover gegeven.

Ook ik had al eerder geschreven dat je bij kunt verzekeren via je superfund, inderdaad, vele mogelijkheden.

"Income protection insurance" is inderdaad de verzekering die je kunt nemen om je loon te garanderen (ofwel een vast bedrag per maand) in geval van ziekte of wat dan ook.
Vele mogelijkheden ook hier, net zoals zovele verzekeringen.

Ja,  workers compensation is de verzekering voor ongevallen op het werk, waar de werkgever verplicht is (DAT IS DUS WET) jou te verzekeren. Hier heb ik ook uitgebreid over geschreven. Er is een enorm verschil tussen ongeval tijdens je werk of ongeval buiten de werkuren. In Nederland maakt het totaal niet uit hoe of waar je je been breekt.
In OZ een levensgroot verschil.

Helaas komen deze onderwerpen in verschillende postings terecht, dus je moet even zoeken of via mijn profiel al die berichten opzoeken.
Cheers

[quote author=sophia link=topic=1156.msg18077#msg18077 date=1118743835]
Ik ken overigens niemand die zich hiervoor bijverzekerd heeft (ook in Nederland ken ik niemand die zich bijverzekerd). [/quote]

Hoi Sophia,

Het is in Nederland ook geen bijverzekering (kan natuurlijk wel maar, is erg kostbaar als bijverzekering).
In Nederland heet het een Arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) en wordt door zelfstandig ondernemers afgesloten. Zij dragen geen sociale premies af en kunnen dan ook geen aanspraak maken op de WAO als zij ziek zijn. Deze verzekeringen zijn erg kostbaar. De premies zijn afhankelijk van de leeftijd vanaf wanneer je instapt, de wachtdagen, risicogroep (administratieve functie betaald bijvoorbeeld minder dan iemand in de bouw) en uiteraard het te verzekeren jaarinkomen.

Groetjes,
Brit

[quote author=sophia link=topic=1156.msg18077#msg18077 date=1118743835]
Ik ken overigens niemand die zich hiervoor bijverzekerd heeft (ook in Nederland ken ik niemand die zich bijverzekerd).

Als je een hypotheek hebt kun je soms je afbetalingen een half jaar stopzetten als je 'in between jobs' zit.
[/quote]

Hoi Sophia, dit zijn in nl 2 verschillende dingen.

Op het moment dat ik in dienst ben bij een baas, ben ik automatisch verzekerd mocht ik langdurig ziek worden, ik geloof dat je 70 % van je laatst verdiende loon krijgt het eerste jaar, en vervolgens zou je eventueel in de WAO komen. Daarvoor betaal je tenslotte al die premies die van je loon worden ingehouden. Heb dit gelukkig nog nooit meegemaakt, dus weet het niet precies. In australie houdt je loonbetaling op na 10 dagen, dus wat doe je dan? Zit je met je gebroken been omhoog, kunt niet werken maar moet toch je huis betalen en eten en drinken......dus om te voorkomen dat je op zo'n moment (je hoopt natuurlijk nooit dat het gebeurt, maar je weet maar nooit toch?) je spaargeld moet aanspreken of niets hebt zou het fijn zijn om een vangnet te hebben.......Vandaar dus de gevraagde info hoe je dit in australie af kunt dekken omdat dat daar blijkbaar niet automatisch is, ook al heb je een baan......

Het tweede is inderdaad dat mocht je niet bij een baas werken en geen inkomen hebt maar toch maandelijks je hypotheeklasten moet doorbetalen dat je je hiervoor kunt verzekeren bij je bank. Ik geloof inderdaad niet dat heel veel mensen dit doen, omdat er allemaal rare voorwaarden aan zitten.

Gr. Sab

Hier is een conversatie tussen twee "mates"  in a bar in Adelaide

Howrugoin Jim?
Good mate, good.
What's up
I,m on compo mate,  you know
What's wrong with ya mate
Hurt me leg, can't drive the forkie 
Bloody terrible, what now.
Who knows, get me pay anyway
How long is this gonna take
Who cares, see the quack tomorrow.
Want another schooner
Ye, light one mate
heard that pies lost the week end
Shit yea, playing Port next week.
Got tobe good
Ripper
Cheers,

Voor de aanstaande emigrant, hier begrijp je natuurlijk niets van, maar voor onze Aussie inwoners "no worries mate"

p.s. heb ik zo maar even opgemaakt, is gewone taal hier.......wen je zo aan trouwens
Cheers,
Jan

Ja inderdaad leuk. Wat ik ook een fraaie vond was Eddie McGuire zei

"Bucks need a hammie op"

Moet je inderdaad maar net effe weten waar het overgaat :wink:

Sorry ik weet dat het niets met de topic te maken heeft, maar wilde toch even reageren.

Ik doe een gooi naar wat er gezegd werd:

Howrugoin Jim? - Hoe gaat het Jim
Good mate, good. - Goed vriend ( :p ), goed
What's up - Wat is er aan de hand
I,m on compo mate,  you know - Ik zit in de ziektewet, weet je
What's wrong with ya mate - Wat scheelt er dan aan
Hurt me leg, can't drive the forkie - Ik heb mijn been bezeerd, ik kan nu geen heftruck besturen
Bloody terrible, what now. - Dat is verschikkelijk, wat kun je er aan doen
Who knows, get me pay anyway - (vrij vertaald) Maakt me niet uit, krijg toch wel betaald
How long is this gonna take - Hoe lang gaat dit duren
Who cares, see the quack tomorrow. - Wie maakt dat wat uit, ga naar de wedstrijd morgen
Want another schooner - Wil je nog een biertje
Ye, light one mate - Ja, doe maar een light (in ieder geval met niet al te veel alcohol)
heard that pies lost the week end - Ik hoorde dat de "Pies" hebben verloren afgelopen weekend
Shit yea, playing Port next week. - Shit ja, ze spelen volgende week in Port (afkorting van plaatsnaam, net zoals Brissie/Brissy)
Got tobe good - Moet een goed wedstrijd worden
Ripper - (hier moet ik afhaken)
Cheers, - Proost

Hoeveel scoor ik op de schaal van OZslang :p

Nou, ik vind dat je het goed hebt gedaan.
quack is geen wedstrijd, maar de dokter,  zo 10 punten eraf.....
schooner is wel een biertje maar het is een speciale maat glas, je kan ook vragen een "glas" , een "pot", een "midi", allemaal verschillende maten glazen en het ligt er ook aan in welke staat je woont.
Ik denk dat je gegokt hebt, maar ja zelfs voor gokken krijg je dus punten......
De pies is een afkorting van magpies en dat is de de footbalclub Collingwood (Melbourne), want zij hebben net zulke strepen als Newcastle (Engeland) welke ook de magpies worden genoemd vanwege de wit/zwarte strepen., dus weer 10 punten eraf......
Port, is de afkorting van de footballclub Port Adelaide, dus weer 10 punten eraf.....
Ripper, is een uitdrukking van zoiets, fantastisch man.... min 10 punten dus ook voor deze.....
Dus reken maar uit.
Jammer dat anderen niet kunnen reageren want nu weten ze de antwoorden al.....
Cheers dus,
Jan

Ik heb dan ook al klein beetje Aussie slang gehad in 2000 bijgebracht door kennissen die destijds in Orange woonden :)

Trouwens wel weer leuk om te weten dat de plaats Orange (Vanaf Sydney richting het westen over de Blue Mountains, richting Lithgow, Bathurst en dan Orange) vernoemd is naar de Nederlandse Willem van Oranje :)

P.S. Jan, je bent wel heel streng met puntenaftrek :lol:

Back