Vakantiedagen

Ja Miranda, ik mag wel mijn mening even zeggen natuurlijk.
En trouwens ik vind de ziekteregeling een prima systeem.
Ik geef de informatie door zoals die is en trouwens 95 percent van de werkgevers eisen een doktersverklaring dat je ziek was, zelfs voor 1 dag, anders wordt de dag van je vakantie afgetrokken of als je geen vakantie meer hebt, dan wordt een dag minder loon uitbetaald.
Dit is normale acceptatie hier. 
Ik vind wel dat op deze site alles en nog wat met Nederland wordt vergeleken en dat is natuurlijk ook het enige aanknoopspunt van de toekomstige emigrant. Dat waardeer ik wel trouwens.
Helaas zijn bepaalde dingen volledig anders in OZ en ik heb geprobeerd het zoveel mogelijk en in details uit te leggen.
Ik vind ook (en dat is mijn mening) dat een werkgever hier meer autoriteit heeft, eigenlijk behoorlijk veel meer. Ik zelf heb anders altijd een democratisch management gevoerd hier met volledige inspraak van  mijn werknemers omdat ik dat zo wou en omdat ik wel een stukje Nederland achter me had staan.
Ik moet zeggen dat hebben ze allemaal wel gewaardeerd. Waarom denk je?  Omdat ik 75 percent van mijn mensen langer dan 15 jaar bij mij werken. De jongste employee werkt al weer 5 jaar bij mij.

Als uitzondering kunnen de meeste ambtenaren 3 x per jaar zonder doktersverklaring een dag ziek zijn.
Maar die norm  ligt overal weer anders.

Je kunt je verzekeren bij elke verzekering maatschappij, maar zoals gezegd ik heb nooit iemand gekend die dat heeft gedaan.
Dat noem ik  hier de "that'll be right mate" mentaliteit.

p.s. misschien mag je het een voordeel vinden dat een "werkgever" hier ook op de site zit, maar als men het niet waardeert ben ik zo vertrokken.
Cheers
Jan

Hoi Jan,

Wat mij betreft - prima - alle informatie die zorgt voor een duidelijk beeld wat je te wachten staat en mee kan helpen bij het uiteindelijke doel (emigreren/verhuizen) is welkom (better safe than sorry). Dat 75% van je personeel inderdaad lang bij je is blijven werken is - zoals ik het zie - een bevestiging van een duidelijk bestuur met een menselijke kant. Ik bedoel, je hoeft het niet altijd met je werkgever eens te zijn, maar een open communicatie draagt wel bij tot acceptatie en zoals ze het zo mooi noemen draagvlak.

Toch is er (vind ik) hier nu ook sprake van een verharding van de maatschappij en ook werk, ik heb nu ook een baas die zegt: eerst regels, dan mensen en ja...... dat is soms wel wat wennen. Je blijft je werk goed doen, want.... daar wordt je ook voor betaald, maar het gevoel erbij verdwijnt een beetje. Blijf toch wel een beetje bij mijn standpunt dat als je flexibele mensen wilt hebben/houden met een hart voor de zaak, je je menselijke kant niet mag vergeten. Maakt trouwens niet uit, was een beetje  :eek:fftopic: geklets van mijn kant.

Groetjes Miranda

Heel goed Miranda, je zit er voor de zondag weer vroeg op de site.

Ik heb ook eens iemand uit Nederland gesponsord, hij werkte toen wel in Brunei, maar maakt niet uit.
Heeft 2 jaar gewerkt  voor het kantoor in Sydney maar  heb ik wegens wanvertoning ontslagen later. 
Was wel een deukje voor mij.

Jan (ik woon in Melbourne en heb bedrijven opgezet in Melbourne, Sydney, Fremantle , Brisbane en Nieuw Zeeland)
Cheers

[quote author=Jan H. link=topic=1156.msg15728#msg15728 date=1116744901]
p.s. misschien mag je het een voordeel vinden dat een "werkgever" hier ook op de site zit, maar als men het niet waardeert ben ik zo vertrokken.
[/quote]

Neeeeee....je moet blijven.....door hier niet alleen "potentiele" werknemers te hebben, maar ook family-relative mensen en ook werkgevers wordt het draagvlak op dit forum alleen maar breder en breder...en dat is juist waar de toekomstige emigranten om staan te springen. Dat is toch alleen maar positief :)

[quote author=Jan H. link=topic=1156.msg15731#msg15731 date=1116747005]
Jan (ik woon in Melbourne en heb bedrijven opgezet in Melbourne, Sydney, Fremantle , Brisbane en Nieuw Zeeland)
Cheers
[/quote]

Hoi Jan,

Bedankt voor al je nuttige inside information.

Mag ik vragen wat voor soort bedrijven je allemaal hebt opgezet?
En waarom ben je eigenlijk nooit officieel geëmigreerd?

Als het me niks aangaat, dan laat maar zitten hoor  :cool:

Ik werk voor een niet Nederlands bedrijf en ik heb de boel in de loop van de jaren hier opgezet.
Het is dus een bedrijf, een firma, in de scheepvaartwereld voornamelijk.
Dus nevenkantoren van dezelfde firma in andere steden met wat personeel. Melbourne hoofdkantoor for OZ.

Maak je geen illusies, ik kan niet helpen met sponsoring. Sorry.

Ik ben niet geemigreerd maar stomweg verhuisd destijds van Zuid Amerika naar Australie .
Met emigreren versta ik dat je alles thuis verkoopt, snikkend de familie gedag zegt en een ander land als je toekomst ziet.

Ik was /ben gewoon exPat, heengestuurd via een bedrijf, dus verhuisd en ga regelmatig naar Europa voor zakenbelangen.
Blijf overigens wel in OZ wonen en bezoek aan NL is altijd prive, niet zakelijk.

Aan Sander

Ik denk dat de vrije dagen voor onderwijzers  in OZ ongeveer gelijk zal zijn als in NL.
Het zal niet veel uitmaken.
De grote vakantie begint een van de laatste dagen voor de Kerst en eindigt eind januari. Ook voor de "high schools"' evenwel de prive scholen hebben meestal 1 week langer vakantie en universiteiten beginnen pas eind Feb/begin Maart.

Er zijn websites waar je precies de vakantiedagen/weken kunt vinden. Het verschilt per Staat.

[quote author=Jan H. link=topic=1156.msg15684#msg15684 date=1116656452]

Mocht je evenwel ziek thuis worden, of de griep krijgen tijdens werkuren of in het week end een been breken, dan ben je hier dus niet en ik herhaal niet voor verzekerd.

[/quote]

Beste Jan,

Hier in NL hebben we voor mijn man (ook Jan) als zelfstandig ondernemer een Arbeidsongeschiktheidsverzekering (hoogste risicogroep) afgesloten.
Omdat wij straks in Australië de eerste 2 jaar geen aanspraak kunnen maken op sociale zekerheden (en uiteraard ook buiten werktijd verzekerd willen zijn), lijkt het ons verstandig om een soortgelijke verzekering af te sluiten.
De huidige verzekering loopt nu 12 jaar. Als hij bij eenzelfde verzekering momenteel in wil stappen zou de premie die wij jaarlijks betalen vele malen hoger zijn. Waarschijnlijk is er een mogelijkheid om deze verzekering door te laten lopen in NL.
Heb je misschien enig idee of een premieberekening voor een soortgelijke verzekering in Australië ook, zoals in NL, sterk afhankelijk is van je beroep en leeftijd.
Anders is het voor ons misschien verstandig om de huidige AOV in NL door te laten lopen.

Alvast hartelijk bedankt voor je reactie.

Groeten,
Brit

[quote author=Jan H. link=topic=1156.msg15744#msg15744 date=1116760830]
Aan Sander

Ik denk dat de vrije dagen voor onderwijzers  in OZ ongeveer gelijk zal zijn als in NL.
Het zal niet veel uitmaken.
De grote vakantie begint een van de laatste dagen voor de Kerst en eindigt eind januari. Ook voor de "high schools"' evenwel de prive scholen hebben meestal 1 week langer vakantie en universiteiten beginnen pas eind Feb/begin Maart.

Er zijn websites waar je precies de vakantiedagen/weken kunt vinden. Het verschilt per Staat.

[/quote]

Bedankt Jan :up:

Aan Brit,

Ik weet hier echt niets van. Wellicht kun je bij je huidige verzekeringsagent informeren.
Anders zou je contact moeten maken met enige verzekeraars in OZ. (via de website)

Wel is het zo dat je ook bij vele superannuation funds (dus waar de baas die 9 procent stort) aanvullende verzekeringen kunt afsluiten.

Beste Jan,

Allereerst dank voor je vele nuttige informatie. Als vader van drie kinderen kan ik het me niet permitteren langdurig zonder inkomen te zitten als gevolg van bijvoorbeeld een ongeval. Ik vrees dat bijverzekeren meer een noodzaak is dan een luxe. Heb je enige informatie over welke verzekeringsmaatschappijen zoal een arbeidsongeschiktheids c.q. ziekengeld verzekering aanbieden opdat ik wat info kan inwinnen? Je hoopt dat het nooit nodig zal zijn maar "better safe than sorry"

Alvast bedankt

[quote author=Syl link=topic=1156.msg9211#msg9211 date=1108547414]

Dan zijn er ook nog "bank" days, tenminste die hebben wij (bij de overheid) je kunt dus tijd "banken" (d.m.v. extra uren werken) en als je 7 uur en een kwartier bij elkaar gesprokkelt hebt ...dan heb je er weer een nieuwe vrije dag bij!

En je ziek dagen "neem je mee" naar het volgende jaar als je ze niet op maakt.

Groetjes
Syl
[/quote]

Begrijp ik hieruit dat je in australie 8 uur per dag werkt inclusief pauze...? Hier werk ik 8 uur plus een half uur pauze........

En wat betreft die zieke dagen: je krijgt er 5 per jaar, als je ziek wordt tot 5 dagen krijg je dan wel gewoon doorbetaald of zijn dat een soort wachtdagen?

Gr. sab

Ziek dagen worden gewoon doorbetaald tot je "tegoed" op is.

8 uur per dag werken lijkt me heerlijk met of zonder pauze...da's veel korter dan wat ik nu doe  :wink:

Ja Fletch heeft al verteld hoe het zit met ziektedagen, nadat je de ziektedagen hebt gebruikt kun je de resterende dagen als vakantiedagen opnemen (als je die nog over hebt) of je kunt de werkgever vragen je niet te betalen.
Mocht je geen vakantiedagen meer over hebben, dan stopt dus de betaling.
In OZ is het heel eenvoudig:  Kom je niet opdagen voor je werk, hetzij door ziekte of wat dan ook, wordt je niet betaalt. Dit is dus het principe.
Bekijk mijn eerder geschreven verhaal over vakanties en ziektedagen.

Betreffende werkuren. Verschilt per werkgever.
Een normale kantoorbaan zou zijn: 37.5 uur of 38 uur.
Je hebt bij sommige bedrijven een half uur lunch, bij anderen 1 uur. Als je in de scheepvaart zit, (zoals ik) heb je dus nooit lunch, maakt niet uit.
Dus zeg 9 tot 5  = 8 uur min 30 min, is 7.5 uur x 5 = 37.5 uur.
Dan heb je uiteraard een coffee break 's morgens en 'smiddags, dus dit zal niet veel verschillen met NL denk ik.

[quote author=Jan H. link=topic=1156.msg16646#msg16646 date=1117500776]
Dan heb je uiteraard een coffee break 's morgens en 'smiddags, dus dit zal niet veel verschillen met NL denk ik.
[/quote]

Smoko!

:-D

[quote author=Jan H. link=topic=1156.msg16646#msg16646 date=1117500776]
Een normale kantoorbaan zou zijn: 37.5 uur of 38 uur.
Je hebt bij sommige bedrijven een half uur lunch, bij anderen 1 uur. Als je in de scheepvaart zit, (zoals ik) heb je dus nooit lunch, maakt niet uit.
Dus zeg 9 tot 5  = 8 uur min 30 min, is 7.5 uur x 5 = 37.5 uur.[/quote]

Aha! Weer een pluspunt...... :up:

Als je namelijk gaat kijken wat je per jaar verdient in oz(stel met een koers dat je precies hetzelfd in dollars verdient als nu in euries), en je werkt nu 40 uur (en pauze in eigen tijd, dus 42,5 uur aanwezig) en straks ben je 40 uur aanwezig en werk je maar 37 uur, verdien je omgerekend dus meer per uur......! Scheelt zeker 2,5 uur per week, op 40 uur, is toch een loonstijging van 6,7%...... :humble:

Zou eventueel compensatie zijn voor het gemiste vakantiegeld van 8%?

Gr. SAb

Gr. sAb

Zal voor mij helemaal ten goede veranderen. Begin dit jaar hebben ze ons verzocht om onze atv dagen in te leveren(wat gebeurt is)zodat we meer man uren hebben voor het zelfde geld.Sta nu dus toch 24 dagen per jaar te werken terwijl ik er geen cent voor krijg :x,maar goed is maar tot september en dan ben ik toch weg.

Die ziektedagen zijn wel iets aparts zou ik zeggen. Ik heb me de afgelopen 3 jaar geen 1 dag ziek hoeven te melden dus kan ik daar in Oz wel een kapitaaltje opbouwen aan ziektedagen zou ik zeggen (als ik tenminste niet ontslagen wordt). Nu schrijf ik daar iets. Als je ontslagen wordt / van baan veranderd, neem je dan je ziektedagen mee of begin je dan weer van voren af aan?

Back