van CO naar medicals en VOG!

Zo, maar weer eens even een updeetje...

Vooraleerst, Vrolijk Pasen en badankt voor die bloemen voor iedereen! ;) Dat is zo een beetje hoe we ons nu voelen. Het is kersttijd, maar het "gevoel" is er niet echt. Het is heel raar om zo vanuit een beetje waterige zomer in Belgie weer terug in een beetje betere zomer te komen hier in Ozzy. Overal hangt er plots kerstversiering, ook wij hebben onze boom gezet en zelfs zo een maf rudolf-gewei aan onze auto bevestigd. Ach ja, we moeten er maar gewoon inkomen.
Maar dat lukt aardig. Het leven hier in Cape Paterson (of gewoon Cape) valt goed mee. Hier in het dorp is eigenlijk niks te doen buiten een prachtig strand, surf-beach en rock-pool, maar Wonthaggi (of gewoon Wonnie) is slechts 7 minuten rijden en dat is best een aardig stadje. Genoeg winkels, een heuse shopping mall die begin deze maand is open gegaan en aardig wat voorzieningen.
We zijn naar wonthaggi gegaan, omdat Soektin hier een baan aangeboden heeft gekregen (haar 2e solicitatie slechts) als OT bij een Early Childhood Intervention Team. Met slechts 3 dagen te werken, verdient ze hier bijna meer dan we samen in Belgie bijeen sprokkelden (ook als OT en Laborant). Het is nog net niet genoeg m van rond te komen, maar we redden het vooropig wel. We hebben beiden ook ons ABN en zijn stilaan opweg om een egen zaakje terug op te bouwen.
Voor mij is de werkgelegenheid hier iets minder. Er is wel een Pathology-lab hier in Wonnie, maar daar doen ze geen Histology, dat wordt allemaal doorgestuurd naar Melbourne of Traralgon en dat is beide minstens 1 1/2 uur rijden... bummer dus, maar ach, who cares :) Volgend jaar, djeez dat klinkt ook zo raar, want het is nog zomer, januari klinkt nog zo ver weg bij 35 graden. Volgend jaar dus ga ik lekker wat bijklussen bij de Macca's. Niet direct het meest interessante werk, maar zelfs dat verdient nog leuk. Voor wat ik aan loon gewend was in Belgie vedient het zelfs buiten proporties. Een extra zakcentje kan geen kwaad dus en daarnaast zoek ik rustig verder naar een iets uitdagendere job.
-even tussendoor- Wij zijn dus niet om economische redenen naar hier gekomen. Ozzy was iets wat mijn vriendin al decenia lang wilde. Het is mooi dat we hier zo snel een jobke hebben en het maakt ons niet uit dat we daar geen tonnen mee verdienen...

Het insettelen gaat ook goed vooruit. Vriendelijke mensen hier. We hebben de kerst al mogen doorbrengen bij een nieuwe vriendin en zijn daar zelfs voor nieuwjaar uitgenodigd. Ik ben gisterenavond voor het eerst weer eens kunnen gaan optreden. Live muziek is hier heel erg in trek!
Ons dochtertje doet het ook goed. Enkel jammer dat ze niet naar school kan zoals ze gewend was. Dat maakt dat ze een klein beetje geisoleerd raakt. Kindergarden start pas in februari weer, maar ook dan kan ze slechts 2 1/2 u per week gaan. Child care zit zo een beetje vol en is dan ook weer net iets te prijzig op het moment. Dan heb je nog de playgroups, maar ik heb de indruk dat dat meer een socializing is voor de moeders (gezellig als man alleen ;) ), dan dat de kinderen daar echt iets bijleren. Dan kun je evengoed naar de speeltuin of het stand gaan. Maar ze pikt het Engels toch snel op. We kunnen tegen elkaar al weinig meer zeggen dat ze niet verstaat. en soms flapt ze er spontaan een zinnetje Engels uit (Daddy, can I go to my room?). Het zal wel loslopen.
Ahja, de cost of living valt ook reuze mee. Niks ergers dan we gewend zijn van in Belgie. We hebben het geluk dat we redelijk goedkoop wonen (225/week voor 4 slaapkamers!). Eten kun je zo duur of goedkoop maken zoals je zelf wilt. Natuurlijk in het begin wel wat grote uitgaven zoals meubels, bedden, koelkast, wasmachine, auto, verzekeringen, enzo.

Maar het lukt goed. We hebben nog geen moment spijt van de beslissing. Hoe het in te toekomst zal gaan zullen we wel zien. Het is nog een beetje spannend omdat we natuurlijk nog geen permanent zijn. Daarvoor moet 1 van ons eerst een jaar voltijds gewerkt hebben (mag over 2 jobs zijn en ook zelfstandige telt mee). Ook kunnen we hier niet altijd blijven wonen, maar we wilden op termijn natuurlijk toch een eigen stekje. Het "plattenlands-leven" bevalt prima. Voor mij geen "grote stad" hoor. We zijn in Melbourne naar Sinterklaas gaan kijken (bij de Belgische club) en hoe meer de huizen zich opeen begonnen pakken, hoe groter het "neen-dank-u". Ik weet niet wat we hier in Cape zouden missen wat ze daar wel zouden hebben...

Voila, dat is zo een beetje onze laatste stand van zaken :up:

Hoi. Jammer dat de meet & greet net niet lukte. Maar klinkt allemaal erg goed! En zoals we al bespraken, ook wij werden niet vrolijker naarmate we verder naar het noorden reden. Kreeg bijna een paniekaanval van plots zoveel mensen, auto's en het eindeloze spervuur van billboards en andere reclame uitingen. Melbs zou je zo in kunnen wisselen met diverse andere grote steden in Europa of de USA.

Keep up the good work in de Cape, en erg leuk voor ons 'thuisblijvers' om te lezen!

Heel leuk om te lezen. Prikkelend zoals je omschrijft dat 'tevredenheid' je doel is en niet 'alsmaar meer'.
Succes verder. Grote 'like:up:'

Gisteren m'n eerste 3 uur bij de Macca's gedraaid. Jemig wat een belevenis. Het zal wel snel gaan vervelen, maar het is leuk voor nu lekker wat bij te verdienen. Vrijdag weer een gig op Philip Island (in de Winery) en Zaterdag nog een vaste gig in de Wonthaggi Club. Zo vermaken we ons wel!

De Macca's en stage performance's. Dat schreeuwt om een grapje ;)

Creative-Ads-from-McDonalds-rockn1.jpg

• Like
Reactions: Jor
Gisteren m'n eerste 3 uur bij de Macca's gedraaid. Jemig wat een belevenis. Het zal wel snel gaan vervelen, maar het is leuk voor nu lekker wat bij te verdienen. Vrijdag weer een gig op Philip Island (in de Winery) en Zaterdag nog een vaste gig in de Wonthaggi Club. Zo vermaken we ons wel!

Wat knap dat je dat zo snel voor elkaar heb gekregen!

Wat knap dat je dat zo snel voor elkaar heb gekregen!
Dat van de Macca's? Das niet zo moeilijk he ;)
Dat van de gig's? Tja, er zijn nu eenmaal niet zoveel mensen die banjo spelen :D Soms is het gewoon een kwestie van de juiste mensen tegenkomen en blijkbaar kent iedereen iedereen hier op de buiten en speelt de helft ook nog eens muziek. En zoals ik al eens zei, live muziek is hier iets heel normaals. Op vrijdag en zaterdag is er in een dorp als Wonnie gemakkelijk op 3 plaatsen live muziek. Zelfs gewoon in een restaurant wat achtergrondmuziek spelen als de mensen aan het eten zijn. Verdient nog leuk ook :up:

Nice!
Nee, de Mc lijkt me ook niet echt een inspirerende werkplek. Kun je beter in een pub of hostel werken. Maar werk is werk.

Zo, even geleden, maar das niet erg. No worries :)
Mijn partner heeft een voltijdse job aangeboden gekregen (extra uren voor de job die ze al had). Dat is erg goed nieuws want nu kunnen we over 1 1/2 jaar (als we hier 2 jaar zijn) ons permanent visum aanvragen. In blegie zou ze nooit voltijds zijn gaan werken, maar het bevalt hier zo goed, dat ze meteen ja zei. Ze kon zelfs voor teamleider gaan, maar daar weerhoudt ze zich nog even van.
Bomma en Bompa zijn een maandje langsgeweest wat erg leuk was. Ze konden zichzelf goed bezig houden, maar we hebben ook veel samen gedaan en het was voor ons dochtertje ook erg leuk dat ze hun nog eens kon vastpakken ipv enkel via Skype. Voor ons ook eventjes een klein beetje ademruimte omdat we de zorg een beetje konden overdragen. We zijn eindelijk in 6 maanden tijd nog een 3 dagen alleen op stap kunnen gaan! Wat dat betreft is zo'n emigratie best zwaar op relationeel vlak. Je moet echt alles zelf doen. Ok, er zijn kinders, childcares enzo, maar uiteindelijk ben je savonds toch zelf verantwoordelijk. Geen opa of oma, bomma of bompa, broer of zus die eventjes kan komen oppassen of waar ze kan gaan logeren. Maar goed, nu ze al beter engels kan en wat vriendinnetjes maakt kan ze wel eens uit logeren gaan ook. Je bent echt wel volledig op jezelf aangewezen en dat kan voor heel wat wrijving zorgen tussen partners. ale, bij ons toch. Gelukkig ruimte genoeg hier om dan even een blokje om te lopen :)
Voor de rest allemaal erg leuk. Macca's gaat nog altijd door, 6 uurtjes in de week als extra zakcentje, de muziek loopt goed, we hebben al een gig in de City op het programma staan en de lokale gig's zijn ook erg leuk. Eigen zaakje loopt nog wat stroef, omdat daar weinig tijd voor overblijft (ben nu full-time stay at home dad). Strakjes gaan we wel eens bij de childcare langs om te zien of dat iets is. Rete duur! 74 dollar per dag! Zijn geen permanent residents dus geen centerlink toelage (misschien wel een belastingsteruggave, nog even uit te zoeken)., maar het is beter voor ons dochtertje als ze nog wat meer onder de kindjes komt (ik kan moeilijk elke volledige dag naar story-times, playgroups, playgrounds, etc gaan).

Have a good one!
https://www.facebook.com/photo.php?v=182331798590811&set=vb.172676679556323&type=2&theater

Yay het is weer belastingsbrieven tijd! en yay, ik heb er geen gehad, ohjee wat nu!
Oftewel, we hadden sommige dingen toch wat beter moeten regelen.
Voor ons vertrek hadden we wel al naar de belastingsdienst gebeld (Belgie!) en die hadden gezegd dat we in principe al een afronding konden doen, maar dat dat niet noodzakelijk was. Voor die afronding hadden we ook onze eindopgave van het werk nodig en "het werk" zei dat ze dat niet vooraf konden geven... Beetje vreemd, maar goed, we gaan dat wel regelen als we in Australie zijn dachten we.
Het is inmiddels juni en de belastingsbrief moet binnen voor de 26e. Ohja, die belastingsbrief, helemaal vergeten. Mijn vriendin had haar brief netjes gekregen op ons laatste adres in Belgie, ik helaas niet. Ook de papieren van het werk van mijn vriendin waren niet binnen. Nu om een lang verhaal kort te maken. Belstingsbrieven kun je opnieuw aanvragen in je aangifte kantoor en alles is gelukkig in orde. Ook te horen gekregen dat we een "aangifte speciaal" moesten indienen binnen de 6 maanden na uitschrijving uit het bevolkingsregister. Fijn dat ze dat zo op tijd melden :). We hadden ons nog niet uitgeschreven in Belgie, omdat we dan nog gebruik konden maken van de CM (zolang je niet werkt tenminste). Die uitschrijving is ook achter de rug en sinds 15 mei zijn we officieel weg uit Belgie. 3 maal hoezee!
Nu nog zien om onze gegevens te veranderen bij het CM en dan is alles zo'n beetje rond. Tenminste, we moeten nog een ziekteverzekering nemen ergens. Omdat we geen PR hebben, komen we niet in aanmerking voor Centrelink en gaat medibridge enkel in zee met ons omdat we nog bij de CM zijn. Maar als de CM moeilijk doet, tja... Snel even werk van maken dus.
Al die administratie, bleh, ik ben daar echt niet goed in. Door schade en schande wijs worden dan maar...

Het "fysieke" leven gaat wel gewoon zijn gangetje. Het is hier nu echt wel herfst! Lekker veel wind en regen zo dicht aan de kust. De nachten worden kouder en de zon komt er steeds minder door. Maar het is niks vergeleken bij Belgie of Nederland :D

Tot een volgende!

Zo, weer terug van even weg geweest. Online dan. Paar maanden weinig op internet sites gezeten waar ik dagelijks zat.
Veel nieuws is er niet onder de zon. We wonen nu een jaar in Cape Paterson en hebben ons huurcontract nog maar voor een jaartje verlengd.
Volgend jaar September kunnen we onze permanent aanvragen en dan gaan we ook wel eens op zoek naar een leuk huisje om te kopen.
Qua werk gaat het wat beter. Wat solicitaties hier en daar gedaan voor Medical Scientist, maar dat levert niet veel op. Heb een solicitatiegesprek gehad in Shepparton, maar dat is meer voor mij om te kijken of ik nog wel in de runnign zit, dan er echt heen te verhuizen. Ik kies toch de zee boven he uitgestrekte kale niks van Shepparton (voorlopig toch).
Werk nog maar sporadisch bij de Macca's, maar heb ook een leuk baantje als Barista gevonden en een plaatselijk koffiehuis en ben bij aan het klussen in de baas haar huis (volledige renovatie). Dus ervaring genoeg om op te doen. Klein shopje met ukuleles aan het uitbouwen op de plaatselijke marktjes en dat gaat de goede kant uit.

Enkel die regen. De zomer wil er hier nog niet echt in komen. Erg afwisselend en een beten buiten proportioneel voor de tijd van het jaar. Maar goed, het is maar regen en dat droogt weer op :)

Zo, tot een volgende!

Hi Ernieman, leuk om weer een update van jullie kant te krijgen. Zo te lezen hoef je je in ieder geval niet te vervelen ;-) En je barista-baan lijkt me serieus heel leuk! Heb je daar een soort cursus voor gedaan?

Nee geen cursus. Gewoon geleerd ter plekke. Beetje goed voordoen en veel lef en opletten :D
Ik had nog nooit "hospitality" gedaan, maar het valt reuze mee. Erg leuk om het mensen naar huin zin te maken met lekker eten en drinken. De zomer moet nog komen met de "toeristen", dus dat gaat wel een beetje tegenvallen wegens heel erg druk en ongeduldige mensen...
Een barista cursus is enkel weggegooid geld zeggen de meesten. Een paar honderd dollar voor een dagje koffie drinken. Je moet het echt ter plekke leren door veel te doen en ook ieder cafe heeft zijn eigen standaarden. Koffie is zo'n beetje een god in Australia. Het is wel meer een "melk-drank" dan een echt straf bakkie. Vrijdag gaan we er weer voor. "Can I get one double shot soy late with 2 sugars and and a skinny weak chai late extra hot please?"...

Leuk om te lezen dat je nu barrista bent! Hebben we allemaal straks een mooi plekje voor een goed kopje koffie. Wordt het daar druk van de zomer, is het een echt toeristen spot?

Nee geen cursus. Gewoon geleerd ter plekke. Beetje goed voordoen en veel lef en opletten :D
Ik had nog nooit "hospitality" gedaan, maar het valt reuze mee. Erg leuk om het mensen naar huin zin te maken met lekker eten en drinken. De zomer moet nog komen met de "toeristen", dus dat gaat wel een beetje tegenvallen wegens heel erg druk en ongeduldige mensen...
Een barista cursus is enkel weggegooid geld zeggen de meesten. Een paar honderd dollar voor een dagje koffie drinken. Je moet het echt ter plekke leren door veel te doen en ook ieder cafe heeft zijn eigen standaarden. Koffie is zo'n beetje een god in Australia. Het is wel meer een "melk-drank" dan een echt straf bakkie. Vrijdag gaan we er weer voor. "Can I get one double shot soy late with 2 sugars and and a skinny weak chai late extra hot please?"...

image_16353_1_195315_1_38903_1_48_1_159568.jpg

Back