Visum aanvraag Family of 6: Skilled independent (175) visum 'accountant'.

Beste allemaal,

Via dit draadje wil ik jullie op de hoogte houden van de vorderingen van onze visum aanvraag. Ook eventuele vragen wil ik hier aan jullie voor willen leggen. Uiteraard zal ik mij eerst orienteren op de reeds op dit forum aanwezige informatie.

Hoewel ik momenteel als information systems auditor werkzaam ben, laat ik mijn skills assessment uitvoeren op het vak 'accountant'. Dit omdat ik geen 'Major in IT' heb ik mijn vooropleiding. Mijn inschatting is dat de kans op een succesvolle assessment door ACS hierdoor beperkt zou zijn. Gezien mijn accountancy achtergrond lijkt een assessment voor het van 'accountant' bij CPA Australia een grotere kans op succes te hebben. Bonus hierbij is nog dat het vak 'accountant' op de MODL staat, en dus potentieel 15 extra punten oplevert. Voor het vak van Information systems auditor is dit niet het geval.
De afgelopen week heb ik derhalve de nodige uren besteed aan de vertaling van module beschrijvingen van mijn afgeronde bachelor en master opleidingen. Om mij te beperken tot de relevante vakken heb ik kennis genomen van 12 'core curriculum areas' van CPA Australia. Hier dient je vooropleiding op aan te sluiten. Om een meer gedetailleerde inhoud van deze 'curriculum areas' te kunnen bepalen heb ik het programma van 'Open University Australia'  geraadpleegd

Link: https://www.open.edu.au/wps/portal/!ut/p/kcxml/04_Sj9SPykssy0xPLMnMz0vM0Y_QjzKLN4h3cQTJgFjOHvqRqCKOcAFfj_zcVKBwpDmQ72eiH6IfYWASH5wV7-ntkp9h7JJu4J1cFuqTGWhZnuKRFpZVXuEfElzhXZWe5RPibBxRZRwWGuYY6Ohs6OqZGKioqB-k760foF-QGxpRbmjhCAAqzcXc/delta/base64xml/L3dJdyEvd0ZNQUFzQUsvNElVRS82XzBfRTI!?WCM_GLOBAL_CONTEXT=OUA2/What%20to%20study/Qualifications/Qualification_Data/USA_ACC_DEG

Dit is een door CPA Australia erkende bachelor opleiding. Per area heb ik vervolgens de relevante modules uit mijn vooropleidingen geselecteerd en vervolgens vertaald. Op zich denk ik wel aan het gestelde minimum van 9 van de 12 areas te kunnen komen om tot een positieve assessment te kunnen komen. Elders op het forum zijn echter wisselende berichten te lezen. Mensen met HEAO die positief worden beoordeeld en (bijna)  afgetudeerde registeraccountants die te licht worden bevonden. Afwachten dus.

Parallel hieraan kopieën van mijn diploma's en cijferlijsten laten certificeren door de lokale notaris. Dit kostte 15 euro excl. BTW per document. Ook heb ik mijn diploma's en cijferlijsten laten vertalen door een officiele vertaler. Ik heb na zeer beperkt onderzoek gekozen voor Louis Vorstermans (www.doubledutch.com.au
). Belangrijk is dat deze NAATI geaccrediteerd is. Hij kon de vertalingen op zeer korte termijn aanleveren. De vertaling van 7 documenten kost AUD 272 inclusief de expresse verzending van deze documenten naar Nederland. Afgelopen dinsdag heb ik de documenten per mail in PDF aangeleverd, en ik verwacht ze morgen vertaald en wel in de bus. 
Na ontvangst van deze documenten heb ik dus de documentatie voor mijn skills assessment compleet. Alle overige stukken zit al in de envelop voor CPA Australia. Dit wordt heel spannend! Vooral ook omdat we (mijn vriendin en ik) hebben afgesproken dat we bij een positieve skills assessment onze ouders over onze plannen zullen informeren. Hier zie ik toch wel het meeste tegenop :|. 

Nu dit deel in gang is gezet richt ik mij op de IELTS test. Vandaag ontving ik het vorige week bestelde trainingsmateriaal voor de IELTS test. Morgen dit materiaal eens doornemen en kijken wanneer er nog plek vrij is voor een examen. Via de dialang test (www.dialang.org) kom ik voor de diverse onderdelen op C1 en C2 scores uit. Dit geeft de burger moed, maar ik weet niet in hoeverre dit representatief is voor de IELTS test. Ik werk en studeer veel in het Engels, en verwacht dus een positieve score. Maar de tijd zal het leren.

Hier laat ik het maar bij voor een eerste post. Doel is om ook voor anderen die een soortgelijk visum aan willen vragen de ervaringen te beschrijven. Van de posts van andere forum leden heb ik ook veel profijt gehad!

Als de vertalingen morgen binnen zijn kan de skills assessment op de post. Ik hou jullie op de hoogte!
Tips etc. zijn uiteraard van harte welkom omdat we dus nog helemaal aan het begin staan van dit proces. Nu al veel respect  :humble: voor een ieder dit dit proces eerder heeft afgelegd of er nu mee bezig is. Er komt nogal wat bij kijken...

Groet,

Family of 6
 
Vandaag de officiële vertalingen ontvangen van mijn diploma's.
De skills assessment voor CPA Australia is dus definitief op de post.
Nu maar wachten...
 
[quote author=loecky link=topic=9659.msg130876#msg130876 date=1232477195]
succes, hoelang duurt het gemiddeld voordat je bericht krijgt?
gr,
Loek
[/quote]

Volgens de site van CPA Australia is de doorlooptijd momenteel 11 tot 12 weken.
https://www.cpaaustralia.com.au/cps/rde/xchg/SID-3F57FECB-1690DDD4/cpa/hs.xsl/803_18453_ENA_HTML.htm

Voor koninginnedag zouden we dus meer moeten weten...
 
Hoi

Wow, jullie zijn wel goed bezig zeg!
Bedankt dat je al deze info met ons deelt  :up: Zeker voor degenen onder ons die het op hun eentje proberen is het lang niet altijd makkelijk om te weten of je goed bezig bent en hoe je verder moet.

Ik ben momenteel ook aan het proberen om vakken te beschrijven die mijn partner in zijn opleiding gehad heeft. Heel moeilijk aangezien hij geen studiegids meer heeft, dus ook geen idee hoeveel uren hij aan alles besteed heeft en toch op 1 of andere manier moet aantonen dat hij min. 20% ICT in zijn opleiding gehad heeft (om voor ACS in groep B te vallen). De school kan ons niet helpen, de opleiding is sindsdien ook voor een stuk veranderd en zij hebben daar blijkbaar geen info meer over. Zij zijn er wel mee akkoord om een verklaring van ons op hun papier uit te printen en te ondertekenen (als ze het ermee eens zijn uiteraard  :wink: )

Ik vraag me nu af of ik, zoals jij eigenlijk gedaan hebt, een Australische bacheloropleiding kan opzoeken die door ACS erkend is en die overeenkomt met de studies van mijn partner, en op die manier een invulling kan geven aan de vakken. Heb ik het goed begrepen dat jij het zo gedaan hebt? Of moet ik eerst langs NOOSR om te zien of zijn opleiding in Australië erkend is?

Alvast bedankt voor een antwoord en verder veel succes  :up:
Jerden
 
[quote author=Jerden link=topic=9659.msg130906#msg130906 date=1232529552]
Ik vraag me nu af of ik, zoals jij eigenlijk gedaan hebt, een Australische bacheloropleiding kan opzoeken die door ACS erkend is en die overeenkomt met de studies van mijn partner, en op die manier een invulling kan geven aan de vakken. Heb ik het goed begrepen dat jij het zo gedaan hebt? Of moet ik eerst langs NOOSR om te zien of zijn opleiding in Australië erkend is?

Alvast bedankt voor een antwoord en verder veel succes  :up:
Jerden
[/quote]

Jerden,

Dit is inderdaad de manier waarop ik het heb aangepakt. Elders op het forum las ik dat mensen met tekortkomingen in hun opleiding via de Open Universiteit van Australie ('OUA')de ontbrekende vakken aan kunnen vullen. Bij wat rondkijken op de site van de OUA kwam ik een opleiding tegen die in zijn geheel door CPA australie werd erkend. Vandaar mijn aanpak. Of een soortgelijke aanpak ook in jouw geval mogelijk is weet ik niet. Wellicht kun je op zoek naar door ACS erkende opleidingen in Australië, en vervolgens aan de hand van het onderwijsprogramma bepalen of je aan de voorwaarden voldoet. Gezien het feit dat voor verschillende beroepen en door verschillende instellingen andere eisen worden gesteld kan ik hier helaas niet concreet iets over zeggen.

Groet,
 
Vandaag de aanmelding ingestuurd voor de IELTS test (General) op 7 maart in Utrecht:

http://www.netherlands.idp.com/ielts_test/ielts_test.aspx

Weer een stapje verder...
 
Duurt het zo lang voordat je die test af kunt leggen of hebben jullie er bewust voor gekozen om het pas over anderhalve maand te doen?
 
[quote author=Gwen link=topic=9659.msg131027#msg131027 date=1232737070]
Duurt het zo lang voordat je die test af kunt leggen of hebben jullie er bewust voor gekozen om het pas over anderhalve maand te doen?

[/quote]

Gwen,

De 'general' test wordt in Utrecht maar eens per maand afgenomen. 7 februari is de eerstvolgende mogelijkheid. Maar ik wil echter eerst graag nog wat oefenen met het ontvangen oefenmateriaal. Daarnaast laat de uitslag van de skills assessment (zie eerdere posts) toch nog bijna 3 maanden op zich wachten, dus is er ook niet direct een noodzaak om het sneller te doen. De uitslag van de IELTS test is al binnen 2 weken bekend.
De uitslag van de skills assessment en de IELTS test zijn dan weer nodig om de visum aanvraag in te kunnen dienen.

Groet,
 
Hoi,

Kleine tip: ongeveer een half jaar geleden heb ik ook m'n spullen naar CPA gestuurd. Op de site stond toen een termijn van 7 weken genoemd. Ik ging er dus vanuit dat ik (met een reserveweek) 2 maanden later antwoord zou hebben.... Dit werd uiteindelijk in totaal 4 maanden later.
Ik had gerekend: begin juli opsturen, dus begin september antwoord. Maar ik had de 3 weken dat de documenten richting Australie onderweg zijn en 3 weken dat het duurt voordat het antwoord in Nederland aankomt niet meegerekend. En het wachten vanaf september duurde erg lang, vooral omdat ik dacht dat ze vertraagd waren, wat uiteindelijk vrijwel niet het geval was.
Beetje naieve denkfout, maar misschien toch het vermelden waard. Ik weet niet of je hetzelfde doet? eind jan plus 12 weken is koninginnedag?


Ik had trouwens een positieve assessment, moest alleen finance, auditing en taxation law nog doen. Ik was erg verbaasd over finance, maar goed, positief is positief.
 
Lucy,

Bedankt voor je bericht. Goed te horen dat je assessment positief was. 9 van de 12 is voldoende toch? Vanaf het moment van verzending tot koninginnedag is feitelijk zo'n 15 weken.  Op de site stond al dat de eerste terugkoppeling (ontvangsbevestiging etc) van CPA Australia al zo'n 3 weken zou duren. De 11-12 weken gaan dan pas lopen. Bij elkaar dus 14-15 weken.
Zoals eerder aangegeven hebben we echter geen haast. Als het een maand later wordt is het ook geen probleem. Punt is wel dat we na de positieve assessment onze ouders zullen gaan informeren, en het huis te koop zullen gaan zetten. Nu hebben we een mooie grote tuin, dus de lente/ zomer is volgens mij wel de beste periode om het huis in de etalage te zetten. Wat dat betreft komt ook daar het tijdpad goed uit.
Evengoed bedankt voor de terugkoppeling. Ik kan me voorstellen dat je wat ongeduldig wordt als je de uitslag voor een bepaalde tijd verwacht...

Groet,  
 
9 voor immigratie is voldoende. Om een echte CPA'er te worden heb je ze alle twaalf nodig.
 
[quote author=lucy link=topic=9659.msg131048#msg131048 date=1232828039]
Hoi,



Ik had trouwens een positieve assessment, moest alleen finance, auditing en taxation law nog doen. Ik was erg verbaasd over finance, maar goed, positief is positief.


[/quote]

Lucy,

Mag ik vragen wat jouw vooropleiding is? Kan ik op basis daarvan wellicht ook een inschatting maken van mijn slagingskansen ;-)

Groet,
 
SPD. Ik heb de exameneisen vertaald, geen enkele tussentijdse vraag gehad, was direct akkoord.

Welke opleiding deed jij?
 
Lucy,

Ik heb eerst een bachelor in Economie gedaan (HEAO-be) en vervolgens een Master in accountancy (NIVRA-Nyenrode). Daarnaast ben ik CIA en CISA gecertificeerd.
Op alle 12 vakken voor de CPA heb ik dus wel wat relevante colleges gevolgd. Het is alleen de vraag op dit voldoende is volgens de assessor.
Wellicht dat ik nog wel probeer om eventuele ontbrekende vakken aan te vullen. Het lijkt mij zeker van toegevoegde waarde op de CPA titel te mogen voeren.
Ben er alleen nog niet uit of je dan nog verplicht bent om in Australië de werkervaring (3 jaar) op te doen onder begeleiding van een mentor, of dat je ook op basis van Nederlandse werkervaring hieraan kunt voldoen... 
 
Zeker weten doe ik het niet, maar ik meen me te herinneren wel eens op de site van CPA/NIA gelezen te hebben dat die drie jaar alsnog moet. 

Ik had trouwens voorafgaand aan de assessment via OUA het vak Company Law al gehaald. Dat was nog voordat de eisen aangepast waren dat dit vak net als Belastingrecht ook meeweegt bij het assessen.

Het is ook mijn bedoeling de drie nog resterende vakken te halen. Nu ik Company Law heb, kan ik me niet zo goed voorstellen hoe ik daar m'n werk zou kunnen doen zonder deze kennis. Hetzelfde geldt natuurlijk voor Taxation Law.
 
Gisteren naar mijn oude onderwijsinstelling Hogeschool Holland (tegenwoording Inholland) een brief gestuurd met het verzoek een verklaring af te geven dat de colleges van mijn Bachelor opleiding destijds (1992-1996) in het Nederlands werden gegeven. Dit om aanspraak te kunnen maken op de 5 punten 'community language'.
Hierbij dankbaar gebruik gemaakt van de info en links in onderstaand draadje: 

http://www.xpdite.net/forum/index.php/topic,9545.15.html

Ben benieuwd wat de reactie zal zijn. De ervaringen lijken nogal uiteen te lopen...
 
Vandaag van Hogeschool Inholland de verklaring ontvangen dat ik mijn studie van 1992-1996 in de Nederlandse taal heb gevolgd.
De eerste 5 punten zijn dus binnen! :up:
 
Back
Top