Helaas.... :-(
Vorige week dinsdag met de DIAC gebeld met de vraag of onze kids nu echt mee moesten voor validatie-doeleinden. De operator en haar supervisor waren hier niet 100% zeker van. Het kon volgens hen afhangen van het feit of onze kids in onze paspoorten bijgeschreven stonden of niet. De volgende dag zou ik van hen een reactie krijgen... Vanmorgen dus maar weer gebeld. Weer onduidelijkheid. Na double-check met 2 supervisors moest helaas worden geconcludeerd dat alle kids mee moeten bij de validatie. Dit omdat de wet dit voorschrijft. :wall:
Nu zitten we een beetje met een timing-issue. Ik hoop één dezer dagen de definitieve uitslag van mijn skills assessment bij CPA-Australia te ontvangen. Daarna kunnen we de visumaanvraag indienen. Geschatte doorlooptijd: 12 tot 15 maanden. Nu willen we volgend jaar zomer (Australische winter) een week of 4 met z'n allen naar Australië. De definitieve emigratie zal zoals het er nu naar uit ziet in de tweede helft van 2011 plaatsvinden. Uiteraard afhankelijk van de verkoop van het huis etc.
De visum-procedure zal derhalve nog niet doorlopen zijn op het moment dat we volgend jaar op vakantie gaan. Deze trip kunnen we dus niet gebruiken voor validatie-doeleinden. De definitieve emigratiedatum is waarschijnlijk weer te laat om te valideren. Nu zitten we natuurlijk niet te wachten op een extra retourtje Oz alleen voor de validatie. Niet alleen vanuit financieel perspectief, maar nog een keer 40 uur met 4 kids in het vliegtuig...
Mijn idee is nu om te proberen het proces zo te sturen dat het visum pas
later wordt afgegeven, zodat we de emigratie en validatie kunnen combineren. Dit betekent dat het visum bij voorkeur in het tweede kwartaal van 2011 afgegeven zou moeten worden. Er vanuit gaande dat de aanvraag in augustus wordt ingediend, zou het visum (op basis van de huidige doorlooptijd etc) eind 2010 worden afgegeven. Ergens moet dus nog 6 maanden 'vertraging' worden gecreëerd.
Nu wil ik dat eerlijk gezegd niet doen door de aanvraag later in te dienen. Op enig moment hebben we wel de zekerheid nodig dat alles doorgaat. Daarnaast weet je maar nooit hoe lang het proces daadwerkelijk duurt. Misschien wel 18 maanden.
Vraag aan de ervaren forumleden: Kun je bijvoorbeeld het proces rekken door je medicals of VOG's pas na een aantal maanden in te sturen? Je weet dat in ieder geval dat de rest van het proces goed doorlopen is, en kunt dan uitrekenen wanneer je deze documenten in moet sturen om goed uit te komen met de validatie-periode.
Wellicht zie ik iets over het hoofd, maar dit leek mij gegeven de omstandigheden een praktische oplossing om een 6 extra retourtjes te voorkomen. :|
Groet,
Wim.