Visum aanvraag Family of 6: Skilled independent (175) visum 'accountant'.

Wim,

ik ben bang dat de man in Berlijn of het verkeerd begrepen heeft of het zelf niet helemaal weet.
Op onze brief van de DIAC staat het volgende:

Now that visas have been granted the visa holders must make their initial entry to Australia as holders of a Class VE Subclass 175 Skilled (Migrant) Independent by no later than – 10th April 2009. Please note that it is not possible to change this date.

Duidelijk meervoud dus ALLEMAAL.

Groeten,
Johan
 
Hoi Wim,
Wij zijn dus met z'n allen gereisd om te valideren en zijn ook meteen gebleven omdat dit qua planning gelukkig haalbaar was.
Ons is nadrukkelijk duidelijk gemaakt dat ook de kinderen mee moesten voor de initial entry.
(dan nu of the record: toen wij in januari aankwamen bij de douane in Sydney met 4 paspoorten inclusief visum werden alleen die van mij en mijn vrouw officieel afgestempeld!!?? Dus als we volgende week naar NL zouden gaan en weer terug zou niemand weten of de kinderen wel of niet zijn meegeweest)
 
Hoi Wim,

Interessant om te lezen dat het proces nog precies hetzelfde is als 3 jaar geleden! Ik ben geemigreerd als accountant, terwijl ik niet (en nooit waarschijnlijk) als accountant werkzaam was/ben (ben als management consultant/ business improvement consultant/business analyst in IT aan de slag). Alleen was nog niet de 12 van 24 maanden vereist in je MODL beroep (of closely related). Ik had daar anders waarschijnlijk dezelfde draai aan gegeven als jij. Volgens mij heb je het helemaal goed aangepakt om een positieve uitslag te krijgen. Eigenlijk twijfel ik daar geen moment aan. Ik met een gewone universitaire bedrijfskunde opleiding (niet accountancy) heb in eerste instantie 6 van de 12 vakgebieden toegekend gekregen. Het is niet meer zo, zoals eerder gezegd, dat Taxation Law en Corporations Law voor "buitenlands opgeleiden" verplicht in Australie gehaald moeten zijn. Buitenlandse opleiding hierin wordt nu ook (soms) geaccepteerd. Ik heb vervolgens Taxation Law, management accounting en Corporations Law op afstand gestudeerd aan USQ (university of southern queensland, zeer goed in afstands onderwijs). Ik kan je aanraden, als je voor CPA gaat, deze misschien alvast te studeren? toch wel handig om van de lokale wetgeving op de hoogte te zijn.

Toen ik eenmaal hier was heb ik ook nog Accounting Theory gedaan EN via 1 telefoontje en emailtje is mij Financial Accounting wonder boven wonder ook nog gegund (ahum....daar had ik nou helemaal geen ervaring in). Ik heb de indruk dat als je eenmaal binnen bent er totaal niet moeilijk meer wordt gedaan. Ik heb nu alleen nog Auditing open staan om te doen, maar kan dit doen als onderdeel van het CPA programma als ik inderdaad member wordt en het programma inga (wat ik waarschijnlijk niet doe). Dit CPA Programma PLUS mentoring program moet gevolgd worden voordat je als CPA erkend kunt worden (je kunt dus wel "(associate)member" van CPA Australia worden, maar geen CPA status krijgen. Overigens als Associate member wordt je wel geacht in hun programma deel te nemen. Je kunt niet "slapend" lid worden). Ik heb het nog eens nagekeken en Nederlandse accountants organisaties als NIVRA zijn op dit moment nog niet erkend, en je kunt dus (voor zover het lijkt) geen recognition of prior qualifications krijgen en meteen als CPA aan de slag gaan! (ontzettend flauw vind ik). Maar ik zou gewoon je Nederlandse recognition aanhouden en daarmee jezelf en je ervaring "verkopen" en aantonen als vergelijkbaar. Zoals Wilbert al zei, KUN je ook zonder de CPA status.

Mijns inziens heb je niets te vrezen omtrent je assessment. Als het mij, met mijn zeer algemene bedrijfskundige achtergrond, gelukt is om 6 van de 12 (en uiteindelijk dus 7 van de 12) positief terug te krijgen, dan gaat het jouw zeker lukken om aan die 9 te voldoen. De eventuele andere drie zijn alleen van belang als je voor CPA status gaat. Overigens heb ik alles zelf vertaald, nadat ik oude syllabus teksten van de universiteit had opgevraagd (en die in het Nederlands dus eraan geniet). Ook heb ik voor 2,50 of zo (in totaal) al mijn documenten laten certificeren bij de gemeente Olst (waar mijn ouders woonden). Dit kan bij elke gemeente en de kosten zijn verschillend. Ik vind de notaris schrikbarend duur en onnodig. Al met al heeft het mij misschien in totaal 15 euro gekost (excl. koerierskosten) aan kopieerkosten etc.

Ik ben wel benieuwd of je ook als accountant (wat hier overigens een breed begrip is) aan de slag wilt, en of je daadwerkelijk all the way voor CPA erkenning gaat?

Veel succes, en het gaat je lukken!

Henriette
 
Perthpete:
Bedankt. Uiteraard lees ik wel de informatie die door Rob op het forum wordt geplaatst. :roll:

Johan, Wilbert,
De combinatie van jullie' reacties geeft mij nog steeds geen 100% zekerheid. De bewoordingen van de DIAC lijken inderdaad ondubbelzinnig. Reden te meer om nogmaals een crosscheck te doen bij de DIAC wat nu exact de regels zijn. Het zou kwalijk zijn als de ambassade in Berlijn onjuiste informatie verstrekt. Uitgangspunt van een goede auditor moet zijn: één bron is geen bron. Ik hou jullie op de hoogte, maar wederom bedankt voor het delen van deze kennis en  ervaringen.

Henriette,
Bedankt voor je uitgebreide posting. Het is eerlijk gezegd een bevestiging van het 'gevoel' dat ik ook wel een beetje heb. In het ergste geval zal ook ik nog één of enkele vakken op afstand moeten halen. Hier zie ik niet zo tegenop. Als ik er in ieder geval maar 9 van de 12 binnen haal om de visum aanvraag niet te vertragen. Jouw opmerking over de vakken Taxation Law en Corporations Law is terecht. Eeder in dit draadje is hier ook een opmerking over geplaatst. Ik denk dat ik deze vakken het komende jaar moet gaan halen om een goede start te kunnen maken in Australie.
Ten aanzien van de CPA titel het volgende: Het mogen voeren van de titel heeft de nodige voordelen. Al is het maar de eerste indruk die mensen krijgen bijvoorbeeld op basis van je CV of visitekaartje. Als 'associate member' beschik je over de theoretische kennis, maar moet je nog wel het 3-jarige mentor programma (praktijkstage) volgen om de titel te mogen voeren. Mijn werkzaamheden liggen momenteel niet op het vlak van financial audit, en eerlijk gezegd ligt mijn ambitie daar ook niet meer. Hierdoor zal het lastig zijn om aan de criteria van het mentorprogramma te kunnen voldoen, al wil ik mij daar zeker nog wel verder in gaan verdiepen om te zien wat er mogelijk is. Een erkenning van de NIVRA opleiding zou inderdaad zijn voordelen hebben. Het zou de Skills Assessment voor beide partijen (CPA Australia en de aanvrager) ook een stuk eenvoudiger maken. Het diploma zou dan voldoende zijn. Maar ja, dat is nu eenmaal niet het geval.
De voorkeur gaat uit naar een positie als hoofd van een interne accountantsdienst. In dat kader zou de CPA qualificatie een interessante aanvulling zijn op mijn reeds behaalde CIA, CISA (en CCSA) qualificaties. De CPA is geen noodzaak vanuit het perspectief dat intern accountant geen certificerende functie is. Het 'verkopen' van ervaring is zeker een optie, maar de 'titels' zijn toch vaak een eerste selectie-criterium, ook bij een interne accountants functie. En als je die hebt, hoef je over de vaktechnische kennis met werkgevers/ opdrachtgevers ook verder geen discussie meer te voeren. Dus toch nog maar kijken of het mogelijk is de CPA op de een of andere manier binnen te halen. Dit zal dan pas kunnen nadat we reeds in Australie zijn, omdat het mentorprogramma moet worden gevolgd onder verantwoordelijkheid van een Australische CPA. De komende jaren hebben we daar dus nog niets aan...

Groet,

Wim.
 
Even over het valideren:

Er zijn twijfels over het al dan niet valideren met iedereen die meelift met de main applicant of dat alleen de main applicant moet valideren. Ik denk persoonlijk ook dat iedereen die meegaat op het visum voor de initial entry date gevalideerd moet zijn.

Wat wellicht een communicatieverwarring bij de persoon van de ambassade kan zijn geweest is dat het niet nodig is dat iedereen tegelijk valideert.
Dat is nl. ook niet nodig (klinkt verwarrend he).

Technisch gezien zou, stel dat de initial entry date is vastgesteld op 28 maart 2010:
- jij als main applicant met 2 kids kunnen valideren op 12 augustus 2009
- jouw vriendin met 2 kids kunnen valideren op 3 december 2009
Hieruit blijkt dat je dus niet allemaal tegelijk hoeft te valideren. Maar het is nog wel allemaal voor de initial entry date.

Ik persoonlijk wil de gok niet wagen dat ik alleen valideer voor 28 maart 2010 en dat je dan in de zomer van 2010 hier met zijn allen aankomt terwijl de visa van je vriendin en 4 kinderen niet gevalideerd is. Dan mag jij alleen door en moet je vriendin met 4 kinderen weer terug naar Nederland. En als ze alsnog naar Australië willen, dat dan de hele visumprocedure overnieuw gedaan moet worden.
 
De afronding van de skills assessment door CPA Australia verloopt moeizamer dan verwacht. Naast de cijferlijsten behorend bij mijn diploma's (die ik uiteraard al had toegezonden) wil men ook overzichten hebben van alle behaalde modules, bijbehorend aantal studiepunten, het behaalde cijfer en de datum waarop de betreffende module is behaald.
Vandaag dus maar weer contact opgenomen met beide onderwijsinstellingen met de vraag om de betreffende informatie aan te leveren. Mijn Master heb ik in 2007 afgerond, dus dat zou niet zo'n probleem moeten zijn. Mijn bachelor heb ik echter in 1996  behaald, dus studentzaken moet eerst het archief in om te zien of deze informatie nog beschikbaar is.

Fingers crossed...
 
Heb je nooit een (cijfer)lijst bij je diploma gekregen?? Dit is vaak wel op onofficieel papier, maar wordt meestal wel met het diploma meegegeven (uitdraai van hun adminstratie).
 
Inmiddels weer een paar maanden verder. Bij mijn diploma heb ik nooit een overzicht gekregen van alle behaalde modules. Alleen de cijferlijst, geaggregeerd naar de afzonderlijke vakgebieden. Dit is nu juist het probleem.
De Universiteit waar ik mijn Master heb behaald in 2007 beschikte nog over alle noodzakelijke informatie en heeft een 'Academic transcript' opgesteld. Aanvullend bleken zijn ook te beschikken over een Engelse vertaling van het studieprogramma. Had ik deze persoon maar eerder gesproken! Nu heb ik eerst eigenhandig alles vertaald!!! Dit weer opgestuurd naar CPA Australia. Bleek de omschrijving van de modules op het academic transcript niet 1 op 1 overeen te stemmen met de Engelse vertaling van het studieprogramma. Dus het verzoek zelf een 'cross reference' op te stellen met een 'statory declaration'.
Van mijn bachelor opleiding heb ik nog de 'tentamenkaarten' bewaard die je na ieder tentamen kreeg. Op basis hiervan heb ik zelf een academic transcript opgesteld. Vandaag ben ik bij mijn toenmalige studieleider langsgeweest (na 13 jaar) om het transcript (overzicht van mudules en cijfers) te laten valideren. Tevens heeft hij een verklaring ondertekend ter bevestiging van de juistheid van het overzicht.
Komende week naar de notaris om wederom te verklaren dat ik alle informatie naar eer en geweten heb aangeleverd. Dan hopelijk het laatste pakket richting CPA Australia. Dit kost toch aanzienlijk meer tijd dan oorspronkelijk verwacht. Hierdoor zal onze visum-aanvraag worden ontvangen in het visum-jaar 2009-1010 met zoals bekend het lagere quotum voor immigranten.
Niet ideaal, maar we geven zeker de hoop niet op!     
 
Hi Wim,

Ik zat toevallig weer eens op Xpdite te kijken en zag jouw bericht. Ik heb mijn assessment bij CPA laten doen (jaren geleden inmiddels). Ik kreeg ook een paar keer vragen van CPA en daaruit bleek dat ze gewoon een aantal zaken niet helemaal goed begrepen. Ik heb vervolgens de telefoon gepakt en gebeld. Na een paar telefoontjes en verdere uitleg van mijn kant, kreeg ik het idee dat het allemaal een stuk makkelijker ging. Zo ben ik dus met HEAO be toch aan mijn assessment voor accountant gekomen  :smile:

Succes,
Eric
 
Hoi Eric,

Het probleem was dat ze vanuit de Nederlandse cijferlijsten niet 1 op 1 terugkunnen naar de module-beschrijvingen. 'Onze' cijferlijsten zijn geaggregeerd op het niveau van vakken (bijvoorbeeld bedrijfseconomie). Voor de assessor is het hierdoor niet mogelijk om vast te stellen welke modules hieraan ten grondslag liggen. Tenzij je over het onderwijsprogramma beschikt van de betreffende opleiding, en dat was er nu juist niet meer...
In 'het buitenland' is het kennelijk gebruikelijk dat je aan het einde van ieder studiejaar een overzicht krijgt van behaalde modules met cijfers etc. In Nederland doet een deel van de opleidingen dit (inmiddels)  wel, maar niet overal. Dit overzicht staat in Australië bekend als het zogenaamde 'Academic transcript'. Ik begreep in eerste instantie niet wat ze hiermee bedoelden, maar inmiddels is dit duidelijk. Ik heb het echter zelf op moeten stellen en laten valideren door de betreffende hogeschool.
Zaterdag is het pakket op de post gegaan, dus afwachten maar weer... :up:
 
Klopt helemaal Wim :up:
Uit eigen ervaring met de CPA weet ik dat ze niet in staat zijn "internationaal" te denken. Het enige wat er dan overblijft is jou studie inhoudelijk te vertalen naar de Australische modules, wat je blijkbaar ook hebt gedaan. Wij hebben ook gewoon de vereiste Australische vakken genomen en deze ingevuld met de nederlandse modules(is even zoeken omdat niet alles 1 op 1 overeen komt) en dit als academic transscript opgestuurd en het is allemaal goed gekomen. Dus voorlopig nog niet druk maken, komt allemaal goed :up:
 
In één van mijn eerdere postings heb ik aangegeven dat er bij mij nog onduidelijkheid bestaat ten aanzien van de validatie van het visum. Mag ik dat alleen doen, of moeten mijn vriendin en onze kinderen hiervoor ook mee naar Australie? De ambassade in Berlijn gaf eerder aan dat ik dit alleen mag doen, maar kennelijk hebben bepaalde forumleden andere ervaringen. Reden om het verlossende antwoord te vragen bij de DIAC zelf. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van het formulier op hun site:
http://www.immi.gov.au/contacts/forms/gsm/pre.htm

Onderstaand de tekst van mijn vraag. Ik hou jullie op de hoogte van hun reactie!

Currently my skills are being assessed by CPA Australia, and I expect to lodge my application for a 175 visa during the next couple of months. My question is about validating the visa after it has been granted. My partner and our 4 kids will also use my visa. Validation needs to take place shortly after the visa is granted, while our immigration may take a bit longer due to the sale of our house etc. Now is there a need for my partner and our kids to travel to Australia for the initial validation, or is it sufficient if the principal applicant (i.e. me) performs the initial validation?
The question is also relevant since we want to spend our holidays next summer (Australian winter) with the kids in Australia. It is likely that the outcome of our visa application will not yet be known at that time. We want to prevent that after our holidays we need to travel with the kids again from Holland to Australia for validation purposes.
The embassy in Berlin indicated that only the principle applicant needs to perform the validation, but I hear different experiences from Dutch people that obtained their visa earlier. Hope you can give me the one and only right answer.

Kind regards, 
 
Misschien heb je hier alvast iets aan. Deze tekst stond in onze grantletter voor een 175


The visa grant numbers for specific applicants are below:
Dirk Jan DE WIT 80xxxxxxxxx0
Sacha Nicolina VAN DER PLUIJM 80xxxxxxxxxx1
Suzanne Cornelia DE WIT
Danielle Jacoba DE WIT
This is the unique number assigned to the visa. The applicant should keep this visa grant number
with them, as they may have to provide it to the department during the life of their visa.

Initial entry date
Now that visas have been granted the visa holders must make their initial entry to Australia as
holders of a Class VE, subclass 175 Skilled - Independent by no later than - 05 July 2009.
The initial entry date cannot be extended and a visa may be cancelled if a visa holder does
not enter Australia by that date.


Het visum is aangevraagd door Dirk, ik ben de meelifter. Maar wij hebben beiden een eigen visum gekregen en moesten dus ook beiden naar Australie om te valideren. Maar ook ik heb nooit duidelijkheid op papier kunnen krijgen of de kinderen dan ook mee moesten. Maakte voor ons niet uit, wij zijn gelijk met z'n allen gebleven!

Succes,

Sacha
 
Wij zaten met hetzelfde dilemma!
Ik heb toen Rob van Move2Australia gevraagd en die was heel duidelijk in zijn antwoord en ondersteunde dat ook met een schriftelijk stuk van DIAC)wat ik even niet kan vinden).
Iedereen moet valideren dus ALLE personen die op jou visum meereizen. Dus als bv initial entry date 1 januarie is moeten jullie alle 6 in AU zijn geweest, waarbij de hoofdaanvrager(jij) als eerste of gezamelijk met de rest. Dit wil ook zeggen dat je wel apart kunt gaan, bv jij in oktober met 1-2 kinderen en je partner in november met de andere, als het maar voor 1 januarie is.
 
Sacha, Wilbert,

Bedankt voor jullie reactie. De eerdere reactie van Wilbert op mijn draadje heeft mij juist in verwarring gebracht. De reactie van de ambassade in Berlijn leek positief te zijn voor mij (alleen ik valideren), maar dit lijkt dus niet te kloppen. Omdat van het correcte antwoord op deze vraag voor mij veel afhangt (planning vakantie, anders dubbele vliegreis met 4 kids...) wil ik het echt van de DIAC zelf horen. Met alle respect vindt ik de bewoordingen op het visum zelf nou niet heel expliciet.
Ik hoop op een snelle reactie. Ook van CPA Australia overigens. De 'processing times' voor offshore assessments is inmiddels nog maar 3 tot 4 weken. Het lijkt wel of de immigratiestroom van accountants aan het afnemen is...

Groet,
 
Altijd goed om zelf ook bij de bron (DIAC) bevestiging te vragen, maar ook nog even 'mijn' tekst op het visum blaadje in mijn paspoort. Wat mijn betreft is die zeer duidelijk: Ik had gewoon een initial entry date (zelfde als mijn vrouw die de main applicant was) EN ik mocht niet EERDER binnenkomen dan mij vrouw. M.a.w. zij had eventueel eerst alleen kunnen gaan en ik later, zolang we beiden maar VOOR de initial entry date binnen kwamen.... Letterlijke tekst:

INITIAL ENTRY DATE BY 30JUN06
8502 NO ENTRY BEFORE MAIN APPLICANT

Klaar als een klontje, toch?  :)
 
Ik geef je groot gelijk ,dat je nu maar gewoon even een echte reactie van de DIAC afwacht. Reizen met 2 kinderen is een dure hobby, maar om dezelfde reis 2x te moeten maken met 4 kinderen is natuurlijk inderdaad een beetje zot.

Er blijkt nergens uit onze grant letter dat de kinderen nu ook direct mee moesten. In de brief stond bij de meiden geen visumnummer en geen restricties, wel bij mij, moest ook niet proberen om voor te dringen bij Dirk... Hij eerst, dan pas ik (of tegelijk natuurlijk).

Het zou fijn zijn als je een antwoord zou krijgen, dan hopen dat daarmee eindelijk een antwoord komt op de vraag waar velen met kinderen al mee hebben rondgelopen!
 
Helaas.... :-(

Vorige week dinsdag met de DIAC gebeld met de vraag of onze kids nu echt mee moesten voor validatie-doeleinden. De operator en haar supervisor waren hier niet 100% zeker van. Het kon volgens hen afhangen van het feit of onze kids in onze paspoorten bijgeschreven stonden of niet. De volgende dag zou ik van hen een reactie krijgen... Vanmorgen dus maar weer gebeld. Weer onduidelijkheid. Na double-check met 2 supervisors moest helaas worden geconcludeerd dat alle kids mee moeten bij de validatie. Dit omdat de wet dit voorschrijft. :wall:
Nu zitten we een beetje met een timing-issue. Ik hoop één dezer dagen de definitieve uitslag van mijn skills assessment bij CPA-Australia te ontvangen. Daarna kunnen we de visumaanvraag indienen. Geschatte doorlooptijd: 12 tot 15 maanden. Nu willen we volgend jaar zomer (Australische winter) een week of 4 met z'n allen naar Australië. De definitieve emigratie zal zoals het er nu naar uit ziet in de tweede helft van 2011 plaatsvinden. Uiteraard afhankelijk van de verkoop van het huis etc.
De visum-procedure zal derhalve nog niet doorlopen zijn op het moment dat we volgend jaar op vakantie gaan. Deze trip kunnen we dus niet gebruiken voor validatie-doeleinden. De definitieve emigratiedatum is waarschijnlijk weer te laat om te valideren. Nu zitten we natuurlijk niet te wachten op een extra retourtje Oz alleen voor de validatie. Niet alleen vanuit financieel perspectief, maar nog een keer 40 uur met 4 kids in het vliegtuig... :p

Mijn idee is nu om te proberen het proces zo te sturen dat het visum pas later wordt afgegeven, zodat we de emigratie en validatie kunnen combineren. Dit betekent dat het visum bij voorkeur in het tweede kwartaal van 2011 afgegeven zou moeten worden. Er vanuit gaande dat de aanvraag in augustus wordt ingediend, zou het visum (op basis van de huidige doorlooptijd etc) eind 2010 worden afgegeven. Ergens moet dus nog 6 maanden 'vertraging' worden gecreëerd.
Nu wil ik dat eerlijk gezegd niet doen door de aanvraag later in te dienen. Op enig moment hebben we wel de zekerheid nodig dat alles doorgaat. Daarnaast weet je maar nooit hoe lang het proces daadwerkelijk duurt. Misschien wel 18 maanden.
Vraag aan de ervaren forumleden: Kun je bijvoorbeeld het proces rekken door je medicals of VOG's pas na een aantal maanden in te sturen? Je weet dat in ieder geval dat de rest van het proces goed doorlopen is, en kunt dan uitrekenen wanneer je deze documenten in moet sturen om goed uit te komen met de validatie-periode.

Wellicht zie ik iets over het hoofd, maar dit leek mij gegeven de omstandigheden een praktische oplossing om een 6 extra retourtjes te voorkomen. :|

Groet,

Wim.
 
Pfoe Wim, klinkt wel moeilijk.....Er valt niks te rekken, en er vanuit gaan dat het xx maanden duurd is ook riskant.

Daarom effe het geheim van de smid: Doe de VOG's en Medicals pas als de CO erom vraagt. Je hebt 28 dagen om dit aan te leveren nadat hij/zij erom vraagt. Bij toekenning van je visa heb je dan bijna een jaar om te valideren/definitief te vertrekken. Kan je mooi de laatste dingen regelen (huis, werk,...)

Zo hebben wij net ons visum en hoeven pas eind mei 2010 te valideren.

Succes
 
Hoi Rens,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik wist niet dat je deze documenten binnen 28 dagen aan moest leveren. Daar zit dus weinig ruimte in... Ik zal in ieder geval pas de medicals en VOG op het laatste moment, op aangeven van de Case Officer aanvragen. We hebben dan inderdaad nog een jaar voor de validatie wat dan net goed uit zou moeten komen. Ik denk dat ik dan één van de weinigen op dit forum ben die straks hoopt dat de DIAC niet te snel is met de behandeling van de aanvraag! :grin:

Groet,

Wim.
 
Back
Top