Visum aanvraag Family of 6: Skilled independent (175) visum 'accountant'.

Hallo Family of 6,

We zijn deze week begonnen met uitzoeken wat er nodig is voor een 176 aanvraag. Naast jouw log, bedankt, is ook de General Skilled migration brochure (http://www.immi.gov.au/allforms/booklets/1119.pdf) is heel behulpzaam.

Op pagina 28 van die brochure staat dat je voor de MODL punten moet aantonen dat 12 van de laatste 24 maanden 'in functie' hebt gewerkt. Ik ben eveneens accountant, maar niet als zodanig werkzaam geweest. Dus ik dacht dat ik de MODL aan me voorbij moest laten gaan. Van de buitenkant lijkt het alsof je in dezelfde positie zit als IT-er, heb je wellicht iets gevonden om dit probleem te overkomen?

Bedankt,

en succes!
 
Hoi Loweherz,

Interessant dat je een zelfde profiel hebt!
Het is inderdaad vervelend als je een 'carriere switch' maakt en vervolgens naar Australië wilt emigreren. In eerste instantie wilde ik een skills assessment uit laten voeren op mijn huidige functie die neigt naar 'systems auditor'. Omdat ik echter geen IT 'Major' heb, was dit een kansloze zaak.
Vandaar dat ik terug viel om mijn oorspronkelijke opleiding en ervaring als accountant.
Omdat mijn werkzaamheden als IT auditor ondersteunend zijn aan de jaarrekening controle en/of 'in control statements' zie ik mijn huidige functie als een 'closely related skilled occupation'.  Mijn huidige opdracht, het opzetten van een control framework ten behoeve van een SAS70 rapport, is al aanzienlijk minder IT geörienteerd. Een bewuste keuze. Uiteraard geeft dit wel wat onzekerheid bij de aanvraag, maar deze zienswijze is mijns inziens zeker verdedigbaar.

Mocht dit niet worden geaccepteerd, dan kan een 176 nog uitkomst bieden omdat ik de nodige familie (oom, tante etc.) in Australie heb wonen. Mijn voorkeur is echter om dit als familie volledig 'op eigen kracht' te doen.

Groet,
 
Hallo allemaal!

Tijd voor een update. Inmiddels de eerste reactie van CPA Australia ontvangen. Zij misten de 'Statutory declaration' waaruit blijkt dat de syllabi van mijn vooropleidingen niet langer beschikbaar zijn, en dat ik de module-beschrijvingen in het Engels naar beste kunnen heb opgesteld. Ik had dit statement al in de begeleidende brief bij mijn skills assessment opgenomen. Echter, dit moest bij een notaris gebeuren :-(. Afgelopen vrijdag dus maar weer bij de notaris geweest en de benodigde verklaring op laten stellen. Kostte maar 25 euro, dus dat viel wel mee. Maandag meteen op de post gedaan en afwachten maar weer...

Afgelopen zaterdag in Utrecht de General IELTS test gedaan. Ging voor mijn gevoel wel goed, alleen het spreken was lastig. Vage onderwerpen waar ik niet zo veel mee kon. Daarnaast spreek ik alleen maar engels met mensen die engels als tweede taal hebben, en alleen in relatie tot mijn werk. Dat komt de woordenschat dus ook niet ten goede. Over 2 weken weten we meer.

Zondag ook nog met mijn vriendin op de emigratiebeurs geweest. Viel eigenlijk een beetje tegen. Het zal interessant zijn als je nog niets over emigreren weet, maar als je je er al enigzins in hebt verdiept, is de toegevoegde waarde mijns inziens beperkt. Wel tekenend te zien hoeveel bezoekers de beurs trok!

Nou, dat was het weer even voor nu. De uitslag van de IELTS test zal ik zeker met jullie delen!

Groet,

Family of 6
 
Spannend! Maar als het voor je gevoel goed is gegaan, dan zal het vast wel meevallen  :smile:

Even heel off topic, maar doen jullie die brieven gewoon op de post in de brievenbus? Of via het postkantoor??
 
[quote author=Family of 6 link=topic=9659.msg131112#msg131112 date=1233000011]
Lucy,

Ik heb eerst een bachelor in Economie gedaan (HEAO-be) en vervolgens een Master in accountancy (NIVRA-Nyenrode). Daarnaast ben ik CIA en CISA gecertificeerd.
Op alle 12 vakken voor de CPA heb ik dus wel wat relevante colleges gevolgd. Het is alleen de vraag op dit voldoende is volgens de assessor.
Wellicht dat ik nog wel probeer om eventuele ontbrekende vakken aan te vullen. Het lijkt mij zeker van toegevoegde waarde op de CPA titel te mogen voeren.
Ben er alleen nog niet uit of je dan nog verplicht bent om in Australië de werkervaring (3 jaar) op te doen onder begeleiding van een mentor, of dat je ook op basis van Nederlandse werkervaring hieraan kunt voldoen... 
[/quote]

Hieruit lijkt mij dat je 9-10 van de vakken kunt verantwoorden en dat is voldoende voor de skills assessment. De 2 vakken australisch belastingsrecht en australisch fiscaal recht zul je niet krijgen tenzij je deze officieel hebt gevolgd aan een erkende australische universiteit. DWZ je krijgt nog geen officiele CPA titel. De titel is wel erg handig op je cv met solliciteren, maar niet noodzakelijk.
Je kunt, als je toch nog een hele tijd moet wachten op je visum, die vakken ook online op een uni doen(het zijn relatief haalbare vakken van 1 semester)
 
Daarnaast ben ik CIA en CISA gecertificeerd

zijn je certificaten nog steeds geldig ? Als dat zo is kan je ook voor een 175 of 176 gaan als security specialist volgens mij. Dit zou je kunnen laten assessen door een meigratie buro zoals Move2Australia.

Rob Breumelhof heeft zelf ook in de IT gezeten en kan je daar rpima mee helpen en adviseren.

Groetjes en succes met je aanvraag.
Johan
 
Hoi Johan,

Bedankt voor de suggestie. Mijn certificaten zijn beide nog geldig.
In eerste instantie wilde ik mij ook als Systems Auditor laten assessen. Er zijn echter 2 redenen waarom ik dat niet heb gedaan:
1: Systems auditor staat niet op de MODL en Accountant wel
2: Ik heb geen IT Major als vooropleiding, wat een skills assessment bij ACS vrijwel kansloos maakt.

Accountant staat ook op de nieuw ingevoerde 'Critical skills' list, op voorwaarde dat ik minimaal 4 zevens haal voor maar IELTS test.

Overall zijn mijn slagingskansen voor een visum en 'snelle' emigratie dus aanzienlijk groter als ik voor de 'Accountant' optie kies.

Groet,

Wim.
 
Hallo Wim
alles goed?  druk druk  nog steeds vol ambitie,en al weer wat Verder?
ik ga eerstdaags boeken voor half october eerst naar andere staten en ik denk de 1e of 2e week van November in Sydney, dus als ik daar nog een beetje de weg moet wijzen, dan hoor ik het wel haha

groet
Jaap                  jaapdunselman@alice.nl
 
Hoi Jaap,

Ja inmiddels weer wat vorderingen gemaakt! Overigens nog heel erg bedankt voor de enorme hoeveelheid informatie die je me hebt gezonden. Ik lees het allemaal!
Vandaag de uitslag van de IELTS test ontvangen: 8,5-8,5-7-8. Dit is zeer positief omdat ik bij een positieve skills assessment voor 'Accountant' dan voldoe aan de eisen op de 'Critical Skills List'. Hiervoor heb je naast de positieve Skills assessment minimaal 4 zevens nodig voor de IELTS test. Die zijn dus binnen! :up:
Van CPA Australia per e-mail de bevestiging gehad dat ze de 'statutory declaration' hebben ontvangen, en dat daarmee mijn aanvraag compleet is. Binnen 6 a 7 weken zou ik de uitslag moeten hebben.  :smile:
Na ontvangst van die uitslag kunnen we de feitelijke visumaanvraag in gaan dienen. Dit betekent echter ook dat we dan onze ouders in gaan lichten... :-(

Het is nog onzeker of ik deze zomer naar Australië zal gaan. Voor studie-doeleinden moet ik deze zomer naar verwachting ook nog naar de USA. Omdat het lastig is om 4 kinderen ergens 2 weken onder te brengen, en mijn vriendin er weinig voor voelt om de halve zomervakantie met de kinderen alleen thuis te zijn, denk ik dat de reis 'down under' nog iets zal worden uitgesteld. We zullen wel kijken wanneer het uitkomt. Wellicht bij de validatie van het visum..? 

Lucy,
Sorry dat ik jouw vraag niet eerder heb beantwoord. Ik zag hem net pas in dit draadje. De documentatie voor CPA Australia (skills assessment) heb ik aangetekend verzonden. Dit kost EUR 21,85, maar je poststuk wordt dan wel buiten de 'massa' gehouden. Gezien de hoeveelheid tijd die het kost om het pakket samen te stellen had ik dit bedrag wel over voor een stukje extra zekerheid.
De 'statutory declaration' is als reguliere brief verstuurd. Wel afgegeven op het postkantoor, maar dat was omdat ik niet wist hoeveel postzegels erop moesten.

Voorlopig kan ik even niets doen, behalve wachten op de uitslag van de skills assessment... Jullie zullen weer de eersten zijn die het horen!

Groet,

Wim.

   
 
Beste forumleden,

Nog wel een vraag van mijn kant waar ik op dit forum (en ook op www.immi.gov) geen eenduidig antwoord op kan vinden. Dit kan overigens ook aan mijn zoektechniek liggen :grin:

Uitgaande van het positieve scenario dat we op enig moment een visum krijgen, zullen we dit visum ook moeten valideren. Nu gaan wij voor een 175 visum, waar mijn vriendin en onze 4 kinderen op 'meeliften'. Is het voor de validatie van het visum dan noodzakelijk dat ook alle kids (van 1,2,3, en 5) meegaan, of kan de validatie van het visum ook door mij (en mijn vriendin) plaatsvinden? Het aantal langdurige vliegbewegingen willen we voor de kids (en onszelf :wink:) uiteraard tot een minimum beperken.
Maakt het hierbij nog uit of de kinderen een eigen paspoort hebben of dat deze bij de ouders staan bijgeschreven?

Alvast bedankt voor het delen van jullie' kennis en ervaringen!

Wim.
 
HoiIk zat een half jaar geleden met hetzelfde dilemma.
Voor de duidelijkheid.
Iedereen die emigreert moet valideren, dus ook de kinderen die meegaan!
Het maakt niet uit of de kinderen op je paspoort staan of zelf een paspoort hebben, hoewel dit laatste wel makkelijker is
 
Hoi Wilbert,

Dank voor deze duidelijke reactie. Wel balen trouwens :|. Ik denk dat we er naar moeten streven van de case officer t.z.t. een zo lang mogelijke termijn te krijgen voor validatie, om dan de eerste reis van de kids meteen eenkele reis te laten zijn. Binnen die periode kan ik dan altijd nog zelf of met mijn vriendin een keer heen en weer gaan om onze vestigingsplaats te bepalen.
Gezien de leeftijd van de kinderen lijkt het me geen pretje om binnen 2 à 3 weken 2 * 24 uur met 4 kinderen in het vliegtuig te moeten zitten... :shock:
Het zal echter wel wat meer druk zetten op het afwikkelen van 'ons leven' in Nederland. Hopen dat in 2010 de huizenmarkt weer een beetje opleeft!

Groet,

Wim. 
 
Ik zou dan ook gelijk voor direct, compleet vertrekken zijn.. idd dat zijn een berg centen (maar goed.. peanuts als je het over de gehele linie bekijkt)
 
Beste forumleden,

Nu toch een beetje 'confused' :shock:. Vandaag ontving ik van de Australische ambassade in Berlijn onderstaand bericht. Parallel aan de vraag op het forum heb ik de vraag ook bij de 'officiële kanalen' uitgezet. Daar zijn ze tenslotte voor:

Wim:From a forum I understood that after the visa is granted, you need to validate the visa by
travelling to Australia within a period of somewhere between 6-9 months,
depending on the period determined by the case officer.
Ambassey:
This is correct. It is called an initial entry date. The case officers use the expiry date of your medical examinations or your police good conduct certificate(s) to find this date. Whichever expires first determines the date. For our purposes, medical examinations and police good conduct certificates are always valid a year from date of issue.
Wim:
Can you tell me whether it is necessary for all 6 of us to travel to
Australia just for validation purposes,
Ambassey:
Just you as the principal applicant.

Please note:

- The advice you are given by the Berlin Contact Centre will be based on the information you supply.
- We cannot advise clients on the likely outcome of any visa application, as applications are assessed on an individual merits basis. 
- The Department of Immigration & Citizenship strongly recommends that clients do not make any irreversible travel bookings until
  they have been granted an appropriate visa.

We hope this information has been of assistance.

Yours sincerely,

Owen Thomas
Call Centre
Visa Office
Australian Embassy, Berlin


In het volledige bericht heb ik aangegeven dat het om een 175 visum gaat, en dat mijn vriendin en onze kinderen 'meeliften' op mijn visum. Uit dit antwoord blijkt dat we dus niet met z'n allen hoeven te valideren, maar dat het voldoende is als alleen ik heen ga om te valideren.
Uiteraard ben ik geïnteresseerd in ervaringen van andere forumleden op dit vlak, maar ik ben wel geneigd om af te gaan op de informatie die de ambassade mij verstrekt.

To be continued...

Wim.
 
Hun antwoord over valideren klopt inderdaad. Dat is waarom zoveel mensen nu wachten met hun medicals. De medicals zijn maar een jaar geldig. Stel je voor je doet je medicals en je visum wordt na een maand afgegeven heb je nog 11 maanden om je visum te valideren. Maar als je pas na 11 maanden je visum krijgt (na je medicals) moet je binnen een maand je visum valideren. Dus het is het beste zo lang mogelijk hiermee te wachten (en tegenwoordig, omdat de wachttijd niet duidelijk is, wordt je aangeraden je CO af te wachten, die je dan zal vertellen dat je dan nog 28 dagen oid hebt om 't te doen en op te sturen).

Op je andere vraag heb ik geen antwoord.
 
[quote author=Alie Bosma link=topic=9659.msg135267#msg135267 date=1238007985]
Hun antwoord over valideren klopt inderdaad. Dat is waarom zoveel mensen nu wachten met hun medicals. De medicals zijn maar een jaar geldig. Stel je voor je doet je medicals en je visum wordt na een maand afgegeven heb je nog 11 maanden om je visum te valideren. Maar als je pas na 11 maanden je visum krijgt (na je medicals) moet je binnen een maand je visum valideren. Dus het is het beste zo lang mogelijk hiermee te wachten (en tegenwoordig, omdat de wachttijd niet duidelijk is, wordt je aangeraden je CO af te wachten, die je dan zal vertellen dat je dan nog 28 dagen oid hebt om 't te doen en op te sturen).

Op je andere vraag heb ik geen antwoord.
[/quote]

Het betreft hier ook je VOG. Binnen een jaar na afgifte dien je te valieren.
 
Hallo.Wim
ik denk een gunstig antwoord,ik heb het over Markus gehad, maar volgens mij heeft hij zijn 2 kinderen mee genomen ok vast eens te kijken.
grappig was dat de jongsten na een paar dagen we zijn niet in Australie ,hij had namelijk nog geen Kangeroo gezien.[na te lezen op het blog.
trouwens zou Rob geen antwoord weten op je vraag?

groet

Jaap
 
Hoi Jaap,

De optie om in 2010 met z'n allen naar Australie te gaan voor validatie staat nog steeds open. Alleen is dan wel de timing van belang. Dit zou dan volgend jaar in de (Nederlandse) zomervakantie moeten zijn. Daarna zijn er weinig mogelijkheden om voor een redelijke termijn (minimaal 2 weken) af te reizen. 2 van onze kinderen zijn dan al leerplichtig. Het zou wel als voordeel hebben dat we dan met z'n allen rond kunnen kijken en een vestigingsplaats kunnen kiezen. Gezien de doorlooptijd van visum-aanvragen betwijfel ik of we die termijn gaan halen. Als alles goed gaat (positief resultaat van CPA Australia) kan ik de aanvraag in mei indienen. Binnen 12 maanden zou er dan een visum moeten zijn om alles planning-technisch nog te kunnen bolwerken. Ik denk dat dat wat ambitieus is. De volgende zomervakantie (2011) is weer te laat. Ik hoop dat we er dan al definitief zitten. Vandaar dat het van belang is te weten wat strikt noodzakelijk is voor de validatie. Naast de reactie van de ambassade in Berlijn zal ik ook nog een dubbel-check uitvoeren bij de immigratiedienst van Australie zelf. (bronnentriangulatie in audit terminologie). Dat de validatieperiode afhankelijk is van de geldigheidsdatum van de medische keuring en de verklaring omtrent het gedrag is duidelijk en bevestigd door enkele forumleden. Reden genoeg om daarmee te wachten tot het laatste moment (op aangeven case officer). Het gaat enkel nog om wie het visum dient te valideren. 
De keuze om de de vraag niet aan een immigratiespecialist voor te leggen is een bewuste. Ik heb ervoor gekozen de procedure zelf te doorlopen. Dit omdat de immigratiedienst aangeeft dat dit mogelijk is, en eerlijk gezegd omdat ik een proces als dit ook graag zelf in de hand wil houden. Eerlijk gezegd vind ik het nog wel leuk ook. Misschien een beetje eigenwijs, het zij zo. Moreel en commercieel vind ik het niet netjes om vervolgens wel als 'free-rider' een beroep te doen op de expertise van een dergelijke specialist. Anderen betalen daar een serieus bedrag voor. Het forum is voor mij een belangrijke bron van kennis en ervaring, echter in een continu veranderende omgeving geeft voor mij de meeste zekerheid de antwoorden van de instanties die uiteindelijk ook verantwoordelijk zijn voor de procedure.  In dit draadje probeer ik derhalve ook zoveel mogelijk feitelijke informatie te verzamelen zodat ook dit weer bruikbaar is voor anderen.

Groet,

Wim.
 
[quote author=Family of 6 link=topic=9659.msg135423#msg135423 date=1238107634]
De keuze om de de vraag niet aan een immigratiespecialist voor te leggen is een bewuste. Ik heb ervoor gekozen de procedure zelf te doorlopen. Dit omdat de immigratiedienst aangeeft dat dit mogelijk is, en eerlijk gezegd omdat ik een proces als dit ook graag zelf in de hand wil houden. Eerlijk gezegd vind ik het nog wel leuk ook. Misschien een beetje eigenwijs, het zij zo. Moreel en commercieel vind ik het niet netjes om vervolgens wel als 'free-rider' een beroep te doen op de expertise van een dergelijke specialist. Anderen betalen daar een serieus bedrag voor. Het forum is voor mij een belangrijke bron van kennis en ervaring, echter in een continu veranderende omgeving geeft voor mij de meeste zekerheid de antwoorden van de instanties die uiteindelijk ook verantwoordelijk zijn voor de procedure.  In dit draadje probeer ik derhalve ook zoveel mogelijk feitelijke informatie te verzamelen zodat ook dit weer bruikbaar is voor anderen.
[/quote]
Hoi Wim, goede instelling!

[size=6pt]Wel zorgen dat je de posts van Rob Breumelhof hier op het forum niet leest dan he?? [/size]  :evil:
 
Back
Top