Voorzichtigheid of stiekum.....

-+henk+-

XPdite Sponsor
Het valt me op dat van sommige gebruikers op dit forum ik heel veel gegevens kan vinden (echte naam, waar ze wonen, hou oud ze zijn enz.) terwijl van sommige anderen alleen een nickname bekend is en verder helemaal niks. Afgezien van een zekere gezonde nieuwsgierigheid wil ik ook nog wel eens even wat meer van iemand weten om een forum reactie in de juiste vorm te gieten.  Maar daarbij loop je soms tegen een muur.

Persoonlijk heb ik nooit aan "geheimzinnigheid" gedaan op het internet. Wie mijn web site bezoekt vindt daar mijn volledige naam en adres, telefoonnummer, mobile, email enz. Ook mijn profiel op dit forum is redelijk volledig, dacht ik. Ik heb niks te verbergen en heb daar in de nu ruim 10 jaar dat ik op het internet ronddool nooit negatieve ervaringen mee gehad. Uiteraard zitten mijn diverse email adressen in spam lijsten - maar dat filter ik er weer redelijk efficient uit. En wie overkomt dat niet...

Ik vraag me dus nu af waarom veel mensen zo "geheimzinnig" doen. Wat denk je daar bij te winnen? Waar ben je bang voor? Schaam je je ergens voor? Hou je van "stiekum"? Moet je nog alimentatie betalen, of belasting of iets dergelijks.....  :evil: Durf je alleen maar voor je mening uit te komen als je onherkenbaar bent....? :-(

't Heeft misschien niks met Australie te maken, maar wel met de manier waarop we hier met elkaar omgaan op het forum. Ben benieuwd.
 
Hoi daar, tuurlijk mag je nieuwsgierig zijn. Als ik mijn gegevens,
dus naam, adres etc. aan iemand wil geven dan doe ik dat
gewoon via een PM'tje. Als je het wil hebben Henk  :wink:
dan mag dat hoor! Ik ben alleen zo iemand die graag zelf
bepaalt wie mijn adres etc. heeft en ik wil niet dat mijn gegevens
op internet voor iedereen te lezen zijn. Grote voordeel  :grin: mijn
man en ik worden nooit gebeld door 'wilt u een verzekering',
'stapt u nu over naar die en die gasleverancier' etc.

groetjes Miranda
 
haha grappige topic Henk. Ik ben zelf ook altijd open hoewel ik niet mijn adres en telefoonnummer op internet laat slingeren. Dat gaat me dan net die stap te ver.

Hier op een dierenforum heten mensen bijvoorbeeld: Puppyinabottle :roll: daar spreek je haar (daar ga ik vanuit) dan ook mee aan. Ik vind dat zelf erg irritant maar goed, als mensen dat willen....klaar.

Misschien melden veel mensen zich ook eerst aan met een nicknaam omdat ze niet weten wat te verwachten. Blijf je dan hangen op een forum dan pas je zo snel je naam niet meer aan omdat niemand dan meer weet wie je bent. Dat denk ik tenminste......ik ben zelf overal Inge en als die er al is IngeK (of InGek :evil:)
 
Hoi Henk,

Ik zie 1 duidelijke reden voor sommige users; niet hun identiteit willen onthullen omdat het niet handig is als werkgevers iets te weten komen over een emigratie die misschien pas over 2 jaar plaatsvindt

Ik ben ook niet zo bang voor identiteitsberoving waar je soms wel spooky berichten over hoort...

Maar iedereen moet het lekker voor zichzelf weten hoe ze over het net surfen; anoniem of niet  :up:

Cheers,
Jan
 
Ondanks dat er nicknames gebruikt worden, weten we al best veel van de xpditers op dit forum.
Ik denk dat het gewoon een gewoonte is om een andere naam te gebruiken.
Zo is die van ons heel simpel: Wilsil staat voor Wilco en Silvia.
Niets bijzonders of stiekum.
Maar adresgegevens, telefoonnummers, die geef ik alleen aan mensen die ik wil per email of pm.
Dat is persoonlijk.

Maar idd iedereen z'n/h'r eigen meug.

Groeten,
Wilco
(zie je, ik onderteken met mijn eigen naam) :lol:
 
Hallo Henk,

Mijn man en ik hebben zo'n 'grap' onlangs nog meegemaakt : via de Belgische TV website werd er vorig jaar een oproep gelanceerd om Belgen op te sporen die wensten te emigreren. Zonder goed na te denken schreef ik onze wens neer met onze achternaam en woonplaats...
Een paar maanden geleden was er DE roddel op de werkplaats van mijn man dat wij naar Nieuw Zeeland (slecht gelezen, idioot !) gingen wonen, terwijl ik enkel mijn wens had neergepent en info gevraagd had naar andere emigratie-kandidaten... Er zit daar namelijk een rotte appel op zijn werk die het leuk vindt om andere mensen te mobben, in een slecht daglicht wil zetten of zelfs via een listige weg buiten te laten kieperen. 'Meneer' amuseerde zich om via namen achter info te komen via het internet en ja, het kwaad was geschied. Hij staat ervoor bekend maar toch... Bijkomend moet je weten dat het bedrijf net een herstructurering achter de rug had....
Ik heb de moeite genomen om de webmaster de contacteren om zo snel mogelijk onze achternaam te verwijderen. Sindsdien let ik uiteraard goed op maar zoals je ziet kan het nare en ernstige gevolgen hebben. Gelukkig werkt mijn man er reeds 18 jaar en is hij erg gewaardeerd en gewild op het bedrijf. Vermits dit een private aangelegenheid was, heeft hij geen lastige vragen gesteld gekregen.

Dit wou ik effe kwijt, een goede topic trouwens !

groetjes,

Mireille
 
In het begin toen ik op het forum actief was (vanaf januari 2005) wist mijn werkgever ook al van mijn plannen. Ik had dus niets om geheimzinnig over te doen. Echter, mijn huidige werkgever weet het nog niet en ik ben nu al in een verder stadium dan wat ik was in 2005 m.b.t. de emigratieprocedure. En aangezien ik in de internet-business zit, met specifiek een tak met zoekmachine-optimalisatie, kan mijn werkgever door te zoeken op mijn naam al veel te weten komen. Zo was er laatst al een collega, die overigens weet van onze emigratieplannen, die achter een nickname kwam op het british-expats forum, met een verwijzing naar onze website. Na wat speurwerk van mij op dat forum kwam ik er achter dat dit een "collega" is van de compagnon van mijn werkgever. Zij vroeg laatst al verbaasd of ik dat was. Want als zij er achter kon komen, dan kan mijn werkgever het ook. Ik wil dus nog niet dat zoeken op mijn echte naam in Google oa. xpdite.net als resultaat gaat teruggeven. Als ik mijn werkgever ga inlichten zal ik ook wat meer van mezelf onthullen.....trouwens veel mensen van het forum hebben mij ook al IRL (in real life) gezien, omdat wij aanwezig waren bij een aantal Xpdite uitjes.....helemaal anoniem ben ik dus ook weer niet :)
 
Inge wrote (en zijdelingse quote voor Wilsil met "dat is persoonlijk" ):
Ik ben zelf ook altijd open hoewel ik niet mijn adres en telefoonnummer op internet laat slingeren. Dat gaat me dan net die stap te ver.

Waarom niet... sta je ook niet in het telefoonboek? Wat is de "functionaliteit" van een zgn geheim nummer?)

Ik kan me goed voorstellen dat a.s. emigranten hun plannen voor werkgevers en familie nog even voor zich willen houden en toch een hoop info willen vergaren. Dan is een zekere anonimiteit functioneel.  Maar al die andere geheimzinnigheid. Gebeld worden door gasleveranciers, verzekeraars enz.... Dat komt niet door je internet aanwezigheid.... Daar zijn weer andere filters voor (op je telefoon registratie) Da's trouwens best irritant hier in Oz....

Ik ben dus nog niet overtuigd van het nut van het achterhouden van persoonsgegegevens....
 
Nee wij staan niet in het telefoonboek, in NL ook nooit gedaan. Mensen die ik goed ken mogen mij bellen voor de rest hoef ik geen telefoon van vreemden.
 
Ik ben redelijk voorzichtig met mijn privegegevens. Ik zal niet snel foto's van mijn huis plaatsen en zeker niet mijn adres op een website noemen. Ook mijn achternaam zal je niet vaak tegenkomen. Ik heb ook een privenummer. (Ik heb nog nooit een telefoontje van een telemarketing bedrijf gehad, voor 3 dollar in de maand extra ofzo.)

@ +henk+ Ben je je er van bewust dat ...stel je verteld bijvoorbeeld op dit forum dat je een dagje of weekje weggaat...de link met je adres supersnel is gemaakt? Alles dat je op een forum of misschien op je eigen website vermeld is beschikbaar voor iedereen met een internetverbinding.

Nog een reden om zeer voorzichtig te zijn met persoonsgegevens,etc
Ik ben een aantal keren aan het zoeken geweest voor iemand extra in mijn team. Een paar keer heb ik een persoon, van wie ik de CV kreeg van een agency, gegoogled. Een keer heb ik besloten om een persoon niet voor een sollicitatiegesprek uit te nodigen vanwege de zoekresultaten die ik vond. Deze persoon had me toch een paar "stoute" uitspraken op zijn weblog staan!  :x
 
Hoi Henk,

Ik vraag me eigenlijk af waarom jij überhaupt zo geïnteresseerd bent in identiteiten van de forumbezoekers. Over stiekum gesproken.... Ik zit er niet op te wachten dat iemand precies alles van me weet want ik zie daar absoluut het voordeel niet van. Bovendien, gaan we weer, gaat het toch om de informatie die je wil geven of halen en als je in iemand persoonlijk geïnteresseerd bent dan stuur je een PM en maak je een afspraak met elkaar.
 
[quote author=SV#1 link=topic=7154.msg91385#msg91385 date=1180522743]
Hoi Henk,

Ik vraag me eigenlijk af waarom jij überhaupt zo geïnteresseerd bent in identiteiten van de forumbezoekers. Over stiekum gesproken.... Ik zit er niet op te wachten dat iemand precies alles van me weet want ik zie daar absoluut het voordeel niet van. Bovendien, gaan we weer, gaat het toch om de informatie die je wil geven of halen en als je in iemand persoonlijk geïnteresseerd bent dan stuur je een PM en maak je een afspraak met elkaar.
[/quote]

De reden daarvoor heb ik in mijn "start" voor dit topic gegeven: het is soms handig om iets meer van iemand te weten om beter op zijn situatie te kunnen inspelen met een reactie. En verder... het is iets wat erg veel voorkomt op het internet - die geheimzinnigheid bedoel ik - en ik ben gewoon, noem het wetenschappelijk  geinteresseerd in de redenen daarvoor.

Dat was dus ook de uiteindelijke aanleiding voor dit topic: ik ben benieuwd naar de redenen waarom veel mensen op een forum  zo "anoniem" willen blijven. Ik heb er nog maar een paar gehoord:
proberen om telemarketing te vermijden;
bezorgd voor inbraak o.i.d. als mensen weten dat je niet thuis bent;
voorkomen dat anderen en slechte indruk van je krijgen als ze naar je googlen;

Alle drie die redenen zijn betrekkelijk: telemarketeers hou je van je lijf door je telefoonnummer voor dat soort dingen te laten blokkeren. Inbrekers hou je uit je huis door een goede beveiliging (incl. back to base reporting) en als je een hufter bent op het internet ben je dat meestal ook in het dagelijks leven, dus als je dan op het internet al door de mand valt is dat prima... zou anders later ook gebeurd zijn.

Alle overige reacties waren emotioneel: "ik wil niet dat mensen wat van me weten....." Zonder rationele verklaring of onderbouwing. Wat kan er - anders dan de reeds genoemde dingen  - nog meer mis gaan als mensen weten hoe je heet en waar je woont.... en waarom wil je het niet kwijt (op z'n hollands "daarom" = geen reden!) Volgens mij is het onberedeneerde "angst"  en ook daarvoor is een nederlands gezegde: "de mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest". Hangt dit ook niet samen met het niet meer (willen)kennen van je buren?

Kortom, ik wil de "anonimiteit" rationaliseren. Misschien... als ik genoeg rationeel objectieve argumenten hoor ga ik mijn website veranderen.....
 
Ik vraag me dus nu af waarom veel mensen zo "geheimzinnig" doen.
geheimzinnig???? Voorzichtig lijkt mij dus echt een betere benaming.

Wat kan er - anders dan de reeds genoemde dingen  - nog meer mis gaan als mensen weten hoe je heet en waar je woont.... en waarom wil je het niet kwijt
  Ik ben Syl...kort voor Sylvia en ik loop in het dagelijkse leven ook niet met mijn adres, telefoon nummers en naam en toenaam op een bordje rond mijn nek. Ik zie er dan ook niet de toegevoegde waarde van in om dat hier op het forum wel te doen. De staat, de suburb waar ik in woon, etc. als daar om gevraagd wordt heb ik daar inderdaad geen moeite mee. En afhankelijk van de discussie geeft men meer of minder informatie hetzij en-public of via pm. Er leest van alles en nog wat mee op zo'n publiek forum...bovendien hebben een groot aantal mensen hier op het forum ook nog eens jonge kinderen dus waarom zou je je hele zaakie open en bloot neergooien als je dat in het "normale" leven ook niet zo maar 1-2-3 doet???

Groetjes
Syl
 
Ik voel me toch ook geroepen om iets zeggen (;-)

Ik denk dat ik (wij) behoorlijk open zijn op internet (dit forum o.a.). Zelfs foto's van ons huis etc op mijn fotosite en op onze weblog. Enige tijd voor ons vertrek hebben we (zelfs?) meegewerkt aan wat interviews (Volkskrant, The Daily Telegraph, een Zwitsers TV actualiteiten programma en de NY-times). Zaten we helemaal niet mee. Kortgeleden heb ik wel eens een keer (gewoon nieuwsgierig) onze namen ge-Googled. Nou, dan vind je wel het een en ander. Op een of ander forum werden we in een naam genoemd met het woord nazi... Niet dat we daar voor uitgemaakt werden, maar het is toch even 'schrikken' zeg maar.
Ook eens gezocht op mijn 'nickname' in Google, blijkt er ook ene Perthpete (in WA) te bestaan die op een datingsite redelijk expliciet aanwezig is...

Alles bij elkaar geen reden om ineens veel terughoudender te worden, maar realiseer je wel dat als je naam eenmaal voorkomt op het net, het je niet zal lukken om er weer vanaf te komen...

Ook bij mij ligt de grens wel bij het publiceren van adres en telefoonnummer. Dat zetten we niet specifiek op internet (ok, telefoongids is hierbij wel weer een uitzondering).

Ik denk ook dat het een keuze is die ieder op zich voor zichzelf moet maken. En natuurlijk, hoe geslotener je zelf bent, hoe geslotener anderen met jou zullen zijn.

En BTW, ik denk dat Mireille's post een duidelijk voorbeeld is van de 'risico's...
 
Nou Henk, ik heb nog een reden. Ik kijk sinds een tijdje iets beter uit. Als er iemand je ongewenst gaat bellen, word je snel wat voorzichtiger. Vooral als zo'n persoon je midden in de nacht (3:00) opbelt om te zeggen dat je vader net in het ziekenhuis is overleden, daar word je niet vrolijk van. Ik wist dat dit een (slechte) grap was, want door mijn verleden in de verpleging wist ik dat dit niet de procedure was, maar je hart zit toch in je keel. En dan heb ik het nog niet over zijn andere gesprekken gehad. Dus dan is een geheim nummer heel handig.
Als mensen me een pm-tje sturen reageer ik altijd met mijn eigen e-mail. Dus ik wil best wat van mezelf kwijt, maar zo heb ik in ieder geval wat meer informatie van die persoon voordat ik mijn gegevens geef.

Groeten Demy
 
heel even inhaken op iemand niet aannemen omdat hij stoute dingen op internet zet
Er zijn heel veel mensen met dezelfde naam. Ik zou het niet leuk vinden om niet uitgenodigd te worden voor een gesprek omdat iemand met dezelfde naam iets raars gedaan heeft.  Misschien moet je daar dus niet zo snel op af gaan.
aukje
 
Back
Top