En aangezien niets narcistisch mij vreemd is, ook mezelf maar eens gegoogled. Volgens de moeder der zoekmachines zou ik met m'n Xpdite nic zowel een reisbureau, boek, school, oorbel, film en nog veel meer zijn, er is zelfs een "pacific wet dream" :| (zoek zelf maar op). en met m'n eigen naam onder meer eigenaar van een bedrijf in de Benelux, hardloper, schaakbobo, voetbaltrainer en iets obscuurs in de telematica zijn. Gezien mijn plaatje klopt er slechts 1 van. En de combinatie met xpdite komt dus al helemaal weinig voor. Misschien overschatten we dus met z'n allen de impact die dit forum op de wereldvrede en dergelijke details heeft.
Met andere woorden, ik geloof niet dat het wel of niet plaatsen van je naam en toenaam echte gevolgen heeft, afgezien van de uitzondering.
Enkele jaren geleden ging ik voor m'n gezin een domeintje registreren, om zo zelf onze mail in beheer te hebben. Een beetje nadenken, want www.vannunen.nl bestond geloof ik al, en is niet leuk. Na een paar dagen kwamen we op pacific dream. Vonden we zelf best goed gevonden, want we wilden toen al hierheen al was het toen nog meer een droom (of nachtmerrie, weet het nog niet zeker en pacific nightmare nodigt ook niet uit om mee te mailen). Dus eigenlijk is dat zo gebleven. M'n mailadres eindigt dan ook op pacificdream.nl ...... vandaar. Heeft niks met stiekum of voorzichtig te maken. Meer met laten zien hoe leuk nicnames ook kunnen zijn.
Geloof me, als men je wilt vinden, dan zullen ze je vinden, en niet met Google. Er zijn echt tooltjes waarmee je meer, veel meer te weten kunt komen over mensen dan een simpel zoekmachientje. Dus of je nou wel of niet je naam op het forum zet, zelfs met of zonder adres, telefoonnummer en oprichtingsdatum, het maakt eigenlijk niet zoveel uit. Net als het ongebreideld neerkalken van je mailadres. Spam zal je deel zijn, maar echt schade kan het niet.
Anders wordt het wanneer we na gaan denken over het internetgedrag van kinderen. Ik ben het met de vorige spreker eens dat je dan voorzichtig moet worden. Maar meer intern. Mijn kinderen mogen op internet. Mailen, MSN-en, Habbo hotel, weet ik veel wat. Maar ze weten dat ik van tijd tot tijd hun internetgedrag bekijk. Dus mail, MSN-gesprekken, internet geschiedenis. Ze begrijpen (behalve dan de oudste, die is 14 en dus tegen alles) dat ik niet eens zozeer hun gedrag bekijk, maar meer de personen waarmee ze contacten onderhouden. En soms kom je dan best schokkende dingen tegen. Ze weten ook dat als ze die controle niet willen, er een limiet is op wat ze mogen. Tot zover werkt het en ik bid dat het zo blijft. Maar ik heb ook al eens een van de heren erop geattendeerd dat het niet zo slim is om tegen een volkomen vreemde die iets wil verkopen te vertellen dat we drie weken op vakantie gaan, en dat hij het maar aan de buurvrouw af moet geven. Die is wel 80, dus hij moet maar even flink op de deur bonzen (echt voorgevallen, gelukkig was deze internet-verkoper wel ter goeder trouw). Zo zie je maar, en het heeft eigenlijk weinig meer met het onderwerp te maken.
Moraal?
"What's in a name? That which we call a rose
By any other name would smell as sweet."
Bas van Nunen