Walhalla

Thanks voor alle reacties. Ik ben de laatste paar weken op vakantie geweest naar Melbourne en heb hier in de buurt wat tripjes gemaakt. Melbourne vond ik erg leuk. Er gebeurd veel. Leuke kroegen veel op kunst en cultuur en ook hier erg vriendelijk. Voor Amoz lijkt het er op dat het lijstje wat je in de kroeg topic hebt geschreven redelijk compleet. De kroegen de je noemt, een stuk of acht, lijkt ongeveer op wat er hier (brisbane)is en dat is redelijk armoedig voor een stad voor 1,8 miljoen mensen. Er zijn er wel meer maar de meest intressante blijft op dit nr ongeveer steken. Voor kroegen is melboune veel leuker. Niet dat dit een rede is voor mij om te verhuizen maar mischien wel om zelf hier een kroeg te beginnen. Ik heb een leuk pand gevonden op brunswick street. Mischien moeten we hier een nieuw topik over beginnen.  Verder heb ik erg veel plezier gehad op het woodford folk festival. Er was veel aandacht voor milieu en leefstijl. De muziek was goed en vooral de drie minuten stilte een half uur voor oud en nieuw door het hele festival van 15000 man was indrukwekkend.

er is wel kinderbijslag. En die is behoorlijk hoog, en onafhankelijk van je inkomen.
Wist ik niet mischien toch maar van het idee van adopteren afstappen zelf een poging wagen.

Mooie huizen ja dat willen we allemaal. Maar in een buitenwijk van Brisbane moesten daar wel 2 koala colonies voor wijken. Zelfs Steve Irwin heeft toen nog geprobeert het tegen te houden, zonder resultaat. De koala's zijn afgeschoten, de gumtrees gekapt en er zijn hele mooie estates neer gezet.
Darn, weer een voorbeeld van natuur verspilling. Ik heb echt het idee dat met de dood van steve er enorm verlies is geleden. Er zijn nu nog weinig mensen met invloed over die tegen dit soort praktijken nog iets kunnen doen. Een nieuwe steve zal nooit meer komen maar ik hoop dat zijn werk wordt voortgezet.

Ik vind Australie een mooi land, had er ook wel graag willen wonen, doe dat misschien nog wel na ons retirement, maar onze roze bril is af...
Ik zou zeggen hoe eerder hoe beter. Het laatste wat je wilt is hier in een retirement vilage terecht komen. Als je hier kan reizen zonder van inkomen afhankelijk te zijn kan je de tijd van je leven hebben.

Sinds ze mij hebben verteld dat Sinterklaas niet meer bestaat is Spanje van mijn verlanglijstje geschrapt.
Sinterklaas bestaat wel!. Ze hebben ons voor de gek gehouden dat hij niet bestaat om te voorkomen dat alle Nederlanders naar Spanje zouden immigreren. Hier zou Verdonk nog een lesje van kunnen leren.

Als ik het vergelijk met mijn vorige woonplaats in Nederland waar groen plaats maakt voor nieuwe woningen gaat het in Nederland sneller.
Als Nederland zo groot was als Australie dan zou het een stuk langzamer gaan. Ik las in de krant dat de Gold Coast en brisbane nu aan elkaar vergroeid zijn. Dit is een gebied van ongeveer 200 km. Je kan je voorstellen dat van Den Haag tot Arnhem suburbia is.  Maar er is wel veel groen. Iedereen heeft voortuintje, achtertuintje en zijtuintjes. Ik kan Oz niet vergelijken met Nederland. Oz is ongeveer net zo groot als oost en west Europa bij elkaar zonder Rusland. Toeval wil dat in Australie het hele midden stuk woestijn is en het meeste daaromheen is gekapt waardoor het een redelijk kale bedoeling is geworden als je het vergelijkt met Europa. Ik heb juist het idee dat als je meer groen wilt je beter af bent in Europa mits je je niet tot nederland beperkt.

Kunnen we misschien een goedkope manier bedenken om dit land te ontvluchten, ik heb getwijfeld over Belgie..................
Ik zit te wachten op een revolutie in Vriesland. Ik zie het al helemaal voor me. Rutger Hauer als opper bebevelhebber voor een onafhankelijk Vriesland. Mijn vriendin was niet zo weg van Nederland maar wil graag naar Vriesland.  Ik wil je graag opzoeken in voor een banaanentaart in Korora. Maar where the heck is Korora. Je weet hoe het hier gaat: "Come, drop bye voor een lekker stukie banaanentaart" en voor je het weet zit zit je 16 uur in de auto voor een bakie koffie.

Florence,

Homo's kunnen hier op de meeste plekken niet veilig over straat (behalve sommige buurten in sydney en melbourne) dat is in Nederland toch echt anders. Vuilstort in Australie is veel duurder dan in Nederland en de grafitie is het zelfde. Bushokjes zijn er niet wat irritant is als je in de zon staat weg te fikken en zouden ook vernield zijn of onder de grafitie zitten. Verzorgingstaat heeft hier nooit bestaan en zal hier over 50 jaar ook niet bestaan. Als je naar Australie wilt immigreren om naar het toilet te gaan dan zou ik meteen vertrekken. Het is werkelijk ongeloofelijk. Waar je ook komt er is overal een openbaar schoon toilet met toiletpapier! Voor mij maakt de huizen prijzen veel uit. Ik heb drie jaar geleeden in Zuid Spanje een huis van 180m2 met drie ha grond gekocht voor 33.000 euro. Voor een vergelijkbaar bezit in in de hinterland ben ik $500.000 kwijt.  Vind ik een groot verschil  .  Ik zit niet te roepen van de kantlijn ik zit er midden in. Ik ben min of meer toevallig in Australie terecht gekomen omdat mijn vriendin Australische is. Ik zou er zels niet zo snel voor gekozen hebben om naar Australie te komen omdat het cultureel zo armoedig is. Naast dat ik dat zelf zo ervaar zijn vooral het Australiers die me daarop wijzen.  Ik heb niet het idee dat hier tot voor kort de bomen tot aan de hemel groeiden. Mischien goed om de documantaire over immigreren naar Australie van andere tijden op het net te bekijken. Ik heb meer het idee dat nu de bomen tot aan de hemel groeien. Het land wordt leeg geplundert voor alle grondstoffen. Australie is nog nooit zo rijk geweest als het nu is. Het voordeel van die kachel is is dat je hem omhoog kan doen. Als je hier in  de de hitte met 38 graden zit kan je niks. Het enige wat kan is airconditioning dat kan alleen met een goed geisoleerd huis en met een hele hoge energie rekening. Ik weet niet hoe het in de winters in adelaide is maar ik kan me voorstellen dat het daar ook flink kan afkoelen in de winter. Het is ieder zij eigen ding. Een boel van mijn vrienden verklaarden mij voor gek om hier naartoe te gaan juist omdat het veel te heet is. Ik ben zelf ook een kaukleum en ben daarom destijds naar Spanje gegaan. Hier in Queensland is het ook niet de temperatuur die je nekt maar de vochtigheid. Maar ieder z'n meug. Het slechtste wat je kan doen is niet gaan. Als je niet gaan zal je nooit weten wat je gemist hebt en als je wel gaat kan je altijd terug.  Zelf zou ik eerst voor een half jaar of zo gaan om er achter te komen hoe de winter en de zomer is voor ik de sprong zou wagen. Wat familie betreft die zitten altijd te zeiken of je nou wel of niet gaat. Hier heb je in ieder geval schone openbare toiletten :grin: .(Ik hoop niet dat je het erg vindt dat ik niet gequot heb, het was wat veel)

Thanks Sander, vooral die gestoorde boer, die geeft mij hoop.

Ozi ozi ozi, Oi oi oi

Jaap

HAHAHA! Jaap jongen: hoeveel had je op toen je dit schreef?

Je verhaal klopt nog steeds al is het behoorlijk zwartgallig... Over de natuur: ja, verhoudingsgewijs is het een dorre bedoening met al die woestijnen en opgedroogde gebieden. Maar wij zijn met de feestdagen wezen kamperen in Barrington Tops NP, Hunter Valley en New England en dat is toch een gebiedje van zeg eens 800 bij 300 km en dat is toch echt heel groen enzo... En dat is echt niet het enige gebied in Oz waar dit zo is. Trust me: ik zie de (water/droogte) problemen echt wel maar ik probeer ook altijd de mooie dingen te zien.

En jouw idee om hier een kroeg te starten is helemaal top! Ik ken meer mensen die liever in Melbourne zitten omdat daar meer te beleven is (en daar ook heen gegaan zijn: Brigitte). Brisbane loopt gewoon wat/behoorlijk achter. Zelf heb ik er niet zo'n last van omdat ik het wel best vindt als er een terrasje en bier is maar ik kan me voorstellen dat je meer wil. Ik denk dat Brisbane behoorlijk de schade aan het inhalen is als je het vergelijkt met 5 jaar geleden maar de historie is er gewoon niet (ja: historie als groot dorp...)

Dus bij deze bestel ik een biertje in jouw nieuwe kroeg!!  :wink:

Ikke ook! Ikke ook!  :drink:

Zie dat mijn off topic woordford quote is verwijderd  :x, maar Tjarks en ik en baby X zijn daar volgend jaar dus ook weer, en dan wel een hele week. Effe cultureel bijtanken op een hele relaxte festival manier. :bis:

hahaah Jaap!

Leuke colomn! :grin:

Ik verkoop direct mijn huis en verkas naar Spanje :up:

..en dat bier in mijn koelkast gooi ik ook gelijk weg....Cascade....bah!!!

Op zich heb je wel een aantal goede punten Jaap, maar ik ben het niet echt eens met je opmerkingen over de huizenprijzen hier.
Ja, de prijzen zijn behoorlijk omhooggegaan in de eerste helft van dit decennium, en in Sydney is het niet te doen om een beetje in de buurt van het centrum te wonen, maar hier in Brisbane valt het relatief nog wel mee. Mijn zusje heeft vorig jaar een huis in Haarlem-Noord gekocht, terwijl zij en haar echtgenoot allebei in Amsterdam werk(t)en. Dat was het dichtstbijzijnde waar ze een achtertuintje in een redelijk buurt konden betalen. En dan heb je het over een rijtjeshuis met een redelijk lullig achtertuintje, maar ach, zoveel speelruimte hebben 2 kleine kotertjes nou ook weer niet nodig ;). Kost elke dag een uur om op het werk in A'dam te komen.
Een jaar daarvoor kochten wij hier in Brisbane voor 2/3e van wat mijn zusje betaalde een vrijstaand huis op 650m2. Zo'n 12km van het centrum, kost me 20 min rijden + 15 min lopen (of 25 min rijden en betalen voor het parkeren) om op m'n werk in het centrum te komen. Probeer dat maar eens in Amsterdam.

En natuurlijk is een flinke lap grond in het hinterland duur. 't Is daar hartstikke mooi en populair, je zit niet al te ver van alle voorzieningen af en dus is het duur. Hoe ver moest je in Zuid-Spanje rijden, en over wat voor wegen, voordat je bij de supermarkt was, of bij de eerste hulp post, om maar wat te noemen? Als je hier maar ver genoeg van de steden vandaan gaat kun je in de outback ook nog steeds een hectare voor $25 kopen. Toen wij daar vorig jaar waren, hoorde ik twee mensen in de benzinepomp/postkantoor/general store het huis bespreken dat in hun dorpje (van 10 huizen) te koop stond. De een verwachtte dat het voor $15.000 verkocht zou worden, de ander dacht dat het misschien de $20.000 wel zou kunnen halen...

Het milieu is inderdaad een groot probleem hier, en met de huidige regering zal daar helaas niet veel aan veranderen. Elke keer als ze moeten kiezen tussen economie en ecologie is de keuze snel gemaakt.
Hier in Brisbane blijven de waterreserves maar dalen en mocht het het komende jaar niet genoeg regenen op de juiste plekken, dan zijn ze met het huidige tempo begin volgend jaar leeg...
Maar ja, wat wil je, Australie is een woestijn (zelfde breedtegraad als de Sahara, need I say more?) en het wordt hoog tijd dat men zich daaraan aanpast.

Maar Woodford was inderdaad fantastisch :)

Hi,

HAHAHA! Jaap jongen: hoeveel had je op toen je dit schreef?
Ja, jan ik weet het niet meer zo precies. Voordat ik dit stukkie schreef was ik met Bruce, mijn buurman, naar de stokcar races geweest in Brisbane. In mijn  herinnering had Bruce alleen maar cola light voor me gehaald.Mischien hebben ze er iets doorheen gemikt. Ze hadden het wel de hele tijd over "bundaberg". Dat is toch dat dorp ergens ten noorden van Brisbane?

Mischien kwam ik zo ook wel op het idee van die kroeg. Ik zal nog wat meer onderzoek doen. Maar ondertussen mag jij nadenken of je niet kastelijn in deze onderneming wilt worden. Lijkt me echt iets voor jou. Mijn pa is lid van het jenever college in Wageningen, laten we goeie jenever overkomen en kan jij kopstootjes serveren aan nietsvermoedende Ozi's.

Ja het is inderdaad nog steeds wat zwartgallig. Ik denk dat mijn motivatie ook anders is dan de meeste mensen die op het forum zitten om naar Australie te immigreren. Mijn vriendin en ik woonden voordat we naar Oz vertrokken in London wat ons beiden niet beviel. Naar nederland was geen optie omdat die inburgeringsbulshit ons niet beviel en mijn vriendin omgeschoold zou moeten worden enz. enz. enz. Spanje had ik graag naartoe gewild maar daar wilde zij niet naartoe met goede redenen. Australie was de beste oplossing ook omdat in iedergeval een van ons twee zich dan thuis zou voelen. Ik stond eigenlijk neutraal tegenover Australie. Ik was er een paar keer geweest en vond het klimaat, natuur en de mensen erg prettig maar had me er niet echt in verdiept. Hier aangekomen waren er een aantal dingen die me echt tegenstonden waarvan ik ook niet begrijp waarom dat hier zo werkt. Ik zal ook niet ontkennen dat ik behoorlijke aanpassingsproblemen heb met de cultuur. Het is niet zo zeer dat ik me niet aan kan passen maar meer dat ik me niet aan wil passen om principiele redenen. Ik denk dat als je met de motivatie naar Australie komt omdat je uit Nederland weg wilt het veel makkelijker aanpassen is dan als je bijv. achter je vriendin aan gaat.

Natuur in Australie is heel erg mooi en ook nergens anders ter wereld te vinden. Ik ben een paar maanden geleden naar cacadoo park geweest en dat is waanzinnig. Het enige wat ik probeer te motiveren is dat nederland in Europa licht, en als je buiten de grenzen van ons kikkerlandje gaat kijken
op de schaal van Australie (ongeveer oost en west Europa bij elkaar)dat er ook veel groen is. Ik heb de indruk dat er zels veel meer is omdat het midden van australie woestijn is en is Europa is dit leefbaar gebied. Het is allen heel anders. Nederland is een klein landje in een groot Europa. Als je het oppervlak van nederland neemt en je plaatst het ergens in South East Queensland dan zou je er hier ook snel op uitgekeken zijn.

en het wordt hoog tijd dat men zich daaraan aanpast.
Ik help het je hopen.

Ikke ook! Ikke ook!  Drink
Heb net telefoontje gehad van Makelaar voor lease van kroeg pandje op Brunswick street. $70.000 per jaar. Volgens mij redelijk gangbare prijs. Moet wel gerenoveerd worden +- $80.00. opstarten minimaal $150.000 Zeg dat  ik tenminste de lease er uit moet halen hoeveel bierjes moet ik dan per dag verkopen?. Zo uit mijn hoofd toch minimaal 200. Meeste bier wordt in het weekend verkocht. Stel ik moet 1400 bier per week verkopen om de lease er uit te krijgen  waarvan ik er 1000 op vrijdag en zaterdag verkoop en de rest door de week. Ongeveer twee bier per klant dat is op vrijdag en Zaterdag 250 klanten per avond. Hiervoor heb je al een redelijk groot cafe nodig.Dit is alleen de kosten van de lease en nog geen belastingen personeelskosten enz.enz. Dit is wel een heel ruwe berekening maar ik begin wel te begrijpen waarom er in brisbane niet zo veel kleine gezellige cafeetjes zijn. 
Maar goed wie niet waagt die niet wint. Wie wil er in een kroeg in brisbane investeren?

Ja meningen over huizenprijzen willen nog wel eens verschillen. Ik vind het ook zo moeilijk om nederland met Australie te vergelijken. Als alle inwoners in van Australie in South East queensland zouden wonen dan zouden de huizenprijzen ook hier op dit moment heel anders liggen. Maar dat is nu eenmaal niet zo. Ik kan Brisbane echter niet  met Amsterdam/ Haarlem vergelijken. Ik weet niet precies waar je zus woont maar ik heb in haarlem gestudeert en kan mij herinneren dat ik er iets van 25 minuten met de trein over deed om van Amsterdam cs naar haarlem te komen. Waar ik op doel dat Haarlem zo dicht onder de rook van Amsterdam licht dat ook hier Amsterdamse huizenprijzen zijn. Ik vergelijk Amsterdam liever met Sydney (cosmopolitische steden) en Brisbane met Rotterdam. In Rotterdam liggen de prijzen ongeveer op 2/3 van Amsterdam en dat zal met Sydney en Brisbane ongeveer hetzelfde zijn. Omdat hier zoveel ruimte is zal de vierkante meter prijs een stuk lager zijn dan in NL. Maar dat is echt appels met peren vergelijken. In Amsterdam kan je bijvoorbeeld voor 150.00 euro als je een beetje zoekt nog een appartement van 100 m2 krijgen. Ik heb behoorlijk in brisbane rondgekeken maar voor 100m2 appartement betaal je toch tussen de 4 en $500.000 om niet te spreken over sydney. Mischien kan je wel zeggen dat een lostaand huis met tuin hier twee keer zo goedkoop is als in Nederland, en een appartemant in Australie twee keer zo duur is als Nederland. Gewoon geen pijl op te trekken. Wat wel een erg groot verschil is zijn de hypotheek kosten. In NL betaal je op dit moment (volgen mij) ergens tussen de 3 en 4 % hier is dat tussen de 7 en 8 %. Daarnaast is er in Nederland hypotheek rente aftrek en zijn er een boel kosten om hier een hypotheek te regelen niet aanwezig. Ongeacht hoeveel je neerteld voor een huis in Australie, je betaald meer dan het dubbele aan de kosten van een hypotheek (Tenzij je natuurlijk geen hypotheek nodig hebt). Wat ik eigenlijk veel interassanter vindt is de vraag waarom de huizenprijzen hier naar verhouding een stuk hoger liggen(ondanks de kosten) dan in andere landen met zoveel ruimte en met dezelfde  soortgelijke infrastructuur(Amerika Canada). Hier snap ik echt weinig van. In NL kan je zeggen dat het ongeveer het dichtsbevolkte land ter wereld is, dus er is schaarste wat de prijs opdrijft. Ook hypotheekrente aftrek zal de prijs wel opgedreven hebben. Maar hier is geen schaarste laat staan hypotheekrente aftrek. Het enige wat ik kan bedenken dat dit een echte huizenbubbel is en zolang iedereen er maar in blijft geloven dat die prijzen zo hoog moet zijn en de rente niet nog verder stijgt zal er ook geen verandering in komen. maar persoonlijk vertrouw ik het voor geen meter en zolang we de helft aan huur kwijt zijn ipv het dubbele aan hypotheek blijven wij lekker huren.

In spanje moest ik gemmideld 7,5 minuten rijden om bij het eerste dorp te komen waar supermarkt eerste hulp kerk en kroeg is. Uur rijden naar de kust 1,5 uur rijden naar skigebied en een uur rijden naar Granada. Het zou mooi zijn als je een belaalbare plek vindt in de hinterland waar je dit soort voorzieningen hebt. Zelfs de meeste onbelaalbare plekken hebben deze voorzieningen niet. Ik zat juist naar de hinterland te kijken omdat dit een gebied in een boel opzichten op het gebied waar ik een spanje gewoont heb. Een van eerste dingen die mij opviel van de hinterland waren juist dat de voorzieningen op een boel plekken nog een behoorlijk eind weg lagen. Mijn eikpunt is of ik te voet naar huis kan komen van af de kroeg die het dichtst bij mijn huis licht. Dit kon ik in de hinterland nauwelijks vinden.
Ja, ouback is goedkoop .Syberie zal ook wel goedkoop zijn. Ik heb met mijn vriendin een paar keer met flying doctors meegevlogen naar dit soort dorpjes. Voordat je dan weg gaat om iemand die van een paard gedonderd of door een slang gebeten is krijgt het kantoor een telefoontje binnen of je ook bier en rum wilt meenemen omdat de kroeg droog staat. Voor bevoorading kroeg moet je toch weer 12 uur in de auto zitten. leuke is wel dat daar ook niet moeilijk over wordt gedaan en bier en rum  gewoon meegaat. Je wordt dan ook als helden ontvangen.

wat ik vooral leuk vond aan woodford was dat er veel aandacht werd besteed aan milieu en dat je gelukkig ook merkte dat het bij een boel Ozi's wel degelijk leeft. Jammer dat de mensen met macht dit niet willen zien. Maar dat zal overal ter wereld wel hetzelfde zijn.

Jaap

Brigite heb ik opgezocht in Melbourne. Het gaat erg goed met haar. Wel zijn ze zo hard de kroeg schade aan het in halen dat het binnenkort tijd is om naar Brisbane op vakantie to gaan om de lever wat rust te geven.

Hee Jaap!
In het eerste jaar hier hadden Tjarco en ik het evenmin erg naar onze zin, oa om vergelijkbare redenen. En wij kwamen hier evenmin voor het land. Wilde je alleen maar zeggen dat wij na onze initiele cultuurshock nu heel erg genieten van hier zijn. Misschien heb je een beetje last van heimwee ... .

Wat er voor ons is veranderd? Wij genieten nu van helaas veel minder cultuur maar heel veel van de natuur dat allom tegenwoordig is - zelfs in onze suburbia tuin - en minder gecultiveerd is dan in Europa. Ik houd erg van de Europese natuur hoor, daar niet van. Vind het juist prachtig hoe menselijke historie en natuur het landschap daar op spectaculaire wijze vorm geven. Hier is het echter woester. Maar niet beter. Voor cultuur halen we af en toe effe ons hart op in een 'echte stad': Melbourne, Amsterdam, Sydney. Of zo nu en dan in het Powerhouse, of Woodford, of Tivoli, etc.

Gelukkig hebben we vrede met deze andere soort 'lifestyle'  weten te vinden. Hoop dat jij dat uiteindelijk ook zal vinden!  :up:

Ja het is inderdaad nog steeds wat zwartgallig. Ik denk dat mijn motivatie ook anders is dan de meeste mensen die op het forum zitten om naar Australie te immigreren. Mijn vriendin en ik woonden voordat we naar Oz vertrokken in London wat ons beiden niet beviel. Naar nederland was geen optie omdat die inburgeringsbulshit ons niet beviel en mijn vriendin omgeschoold zou moeten worden enz. enz. enz. Spanje had ik graag naartoe gewild maar daar wilde zij niet naartoe met goede redenen. Australie was de beste oplossing ook omdat in iedergeval een van ons twee zich dan thuis zou voelen. Ik stond eigenlijk neutraal tegenover Australie. Ik was er een paar keer geweest en vond het klimaat, natuur en de mensen erg prettig maar had me er niet echt in verdiept. Hier aangekomen waren er een aantal dingen die me echt tegenstonden waarvan ik ook niet begrijp waarom dat hier zo werkt. Ik zal ook niet ontkennen dat ik behoorlijke aanpassingsproblemen heb met de cultuur. Het is niet zo zeer dat ik me niet aan kan passen maar meer dat ik me niet aan wil passen om principiele redenen. Ik denk dat als je met de motivatie naar Australie komt omdat je uit Nederland weg wilt het veel makkelijker aanpassen is dan als je bijv. achter je vriendin aan gaat.

Ik vind dit een heerlijke topic. Je vertelt het erg leuk Jaap. Even wat anders, wat waren jouw aanpassingsproblemen en wat zijn jou principiele redenen?? Ben erg nieuwsgierig.

Groetjes Jacqueline

[quote author=japie250 link=topic=6165.msg78640#msg78640 date=1168488402]
Ik denk dat als je met de motivatie naar Australie komt omdat je uit Nederland weg wilt het veel makkelijker aanpassen is dan als je bijv. achter je vriendin aan gaat.[/quote]

Neeeeej, juist niet!

Ik ben mijn vriendin (een aussie) achterna gegaan. We hebben daarvoor een aantal jaren in NL gewoont. Vaak zei ze: 'hey dit doen we in Oz heel anders' of 'hey dit is in nederland veel beter geregeld' of 'hey, dit is in australie veel beter geregeld.' Op die manier heb ik me juist heel goed op de verschillen tussen de beide landen kunnen voorbereiden en kwam er al snel achter dat Australie geen walhalla is.

Vanaf de eerste dag dat ik in Australie aankwam (9,5 maand geleden) heb ik me voorgenomen om 'to do as the aussie do' (okay okay ook ik verzet me hevig tegen frietjes met jus) en te stoppen (nee te beginnen) om alles met Nederland te gaan vergelijken.

Ik denk dat als je met de motivatie naar Australie komt, omdat je in Nederland gefrusteerd bent, je na een jaartje ofzo weer gefrusteerd terug naar Nederland vertrekt.

[quote author=Joep link=topic=6165.msg78664#msg78664 date=1168517643]
[quote author=japie250 link=topic=6165.msg78640#msg78640 date=1168488402]
Ik denk dat als je met de motivatie naar Australie komt omdat je uit Nederland weg wilt het veel makkelijker aanpassen is dan als je bijv. achter je vriendin aan gaat.[/quote]

Neeeeej, juist niet!

Ik denk dat als je met de motivatie naar Australie komt, omdat je in Nederland gefrusteerd bent, je na een jaartje ofzo weer gefrusteerd terug naar Nederland vertrekt.
[/quote]

Helemaal mee eens. Je moet niet weg vluchten naar dit land om van nl af te zijn, want dan kan het vies tegen vallen.

En voor iedereen die culture wil snuiven in dit land, moet eens een kijkje bij ons komen nemen. Dit resort is gebouwd op de culture van dit land. Het is alleen een hele andere soort van culture. Nl culture bestaat uit kunstwerken en muziek en allerlei verfraaiingen. Hier is de culture de natuur. De abo's. Je leeft hier op een kunstwerk eigenlijk. En Ayers Rock is een van de weinige plekken waar die culture mag groeien (wat ik tenminste hoor van de plaatselijke abo's).

Het kost wat geld en moeite, maar je hebt hier cultuur.

En er zijn een heleboel Aussie schrijvers hoor. Ik werk als Library Officer en heb dus dagelijks met boeken te maken. En je hebt ze in alle soorten en maten, aussie schrijvers. Kies maar een gerne en geheid dat ik een boek voor je kan vinden  :wink:

Wat ik wil zeggen is, dat alles hier anders is. En zo dus ook de vorm van cultuur.

Misschien heb je een beetje last van heimwee ... .
Voordat ik naar in Australie kwam was ik  4 jaar uit NL weg. Heimwee naar NL heb ik niet, wel naar Spanje.....

Tivoli? Klinkt als een tropisch eiland.Wat is dat?

Op die manier heb ik me juist heel goed op de verschillen tussen de beide landen kunnen voorbereiden en kwam er al snel achter dat Australie geen walhalla is.
That's the way to go. Daarom heb ik dat stuk ook geschreven om een andere kant van Australie te belichten wat je bijna nergens op het forum of elders tegenkomt.

Ik denk dat als je met de motivatie naar Australie komt omdat je uit Nederland weg wilt het veel makkelijker aanpassen is dan als je bijv. achter je vriendin aan gaat.

Neeeeej, juist niet!

Helemaal mee eens. Je moet niet weg vluchten naar dit land om van nl af te zijn, want dan kan het vies tegen vallen.
Ik ben het hier ook helemaal mee eens. Gefrustreerd kan je over de hele wereld zijn locatie maakt dan niet zo veel uit. Ik geloof ook niet dat ik schreef dat als mensen gefrustreerd nederland ontvluchten, maar uit Nederland weg willen. Je kan gelukkig zijn in NL en naar Oz gaan om nog gelukkiger te worden. Ik heb niet de indruk dat Nederlanders naar Oz willen immigreren omdat het in Nederland zo geweldig is. Waarom zouden ze anders willen immigreren?

Nl culture bestaat uit kunstwerken en muziek en allerlei verfraaiingen. Hier is de culture de natuur.
Voor mij is cultuur cultuur en natuur natuur.Kan voor iedereen anders zijn. maar als ik door de natuur loop kom ik meestal geen cultuur tegen en als ik van cultuur geniet heeft natuur er meestal niet zoveel mee te maken tenzij de cultuur over natuur gaat. De meeste informatie hier haal ik uit kranten en krijg ik van ozi's. Wat boeken en auteurs betref was er kort geleden een uitgebreid artikel over Australische gerenomeerde schrijvers die hun boeken bijna alleen nog maar in het buitenland gepubliseerd krijgen. Ook erkenning in eigen land is veel minder dan in het buitenland. Er worden verschillende Australische klassiekers niet meer gedrukt en is er nog maar een universiteit in Australie waar je Australische literatuurgeschiedenis kan studeren. En zelfs die afdeling is moeilijk open te houden.Ik krijg de indruk dat dit over de hele line van kunst, film, schrijven enz is. de brain drain op Australisch kunst en culuur gebied is aan de gang en zo lang er geen waardering komt voor de eigen cultuur zal deze ook niet ophouden. Aboriginal kunst vormd daarop de enige uitzondering. Wel ben ik het er mee eens dat een boel Ozi's hun natuur als hun cultuurgoed zien. Ik ben het daar persoonlijk een andere kijk op maar stel dat dat echt zo is waarom gaan ze er dan zo beroerd mee om?. Zou net zoiets zijn als we alle kunstwerken in het rijksmuseum in de uitverkoop doen voor een quick extra buck.

jaap

He Jaap,

Blijf volhouden! Korora is een klein gehuchtje net voor Coffs Harbour kudrv Brisbane. Dus even een kleine 5 uur sturen.

Heb geen verstand van horeca maar als je kroeg opstart kom ik af en toe aan je bar hangen, mits je ook bitter lemon van schweppes gaat verkopen. Tijdens mijn aanwezigheid aldaar wil ik wel lege glazen ophalen en klanten die meer dan éénmaal "mate"in een uur zeggen de tent uit gooien. Verder moet je beloven geen "men at work" uit je stereo ten gehore te brengen.

Groeten Wim

[quote author=japie250 link=topic=6165.msg78743#msg78743 date=1168599938]

Op die manier heb ik me juist heel goed op de verschillen tussen de beide landen kunnen voorbereiden en kwam er al snel achter dat Australie geen walhalla is.
That's the way to go. Daarom heb ik dat stuk ook geschreven om een andere kant van Australie te belichten wat je bijna nergens op het forum of elders tegenkomt.

jaap
[/quote]

He jeetje ik doe altijd zo mijn best om ook de mindere kant te laten zien  :roll:. Dan moet ik toch maar weer wat actiever die rol aan gaan nemen. Ik vind het prima om mensen alvast in Nederland een beetje te ontnuchteren. Maar misschien niet helemaal eerlijk. Ik zou het niet erg vinden om weer terug te gaan. Maar het liefste zou ik willen dat Australie gewoon een beetje dichterbij zou zijn, en wat goedkoper om te vliegen  :up:. Ietsie dichtbij familie... Ach, en dan heb ik het nog niet eens over de moeite om een baan te vinden. Nee hoor, een beetje less "walhalla gevoel" hier en daar  :up:. Hoewel ik denk dat de meeste mensen zich er wel op instellen dat het vast niet allemaal makkelijk gaat zijn. Maar het gevoel (wat ik maar al te goed ken) is iets waar je je nooit op voor kunt bereiden. Ik wist ook van te voren dat ik moeilijk werk zou kunnen vinden. Maar dat het zo lastig zou zijn, had ik nooit gedacht. En dan heb ik nog mazzel gehad! Misschien willen mensen gewoon niet teveel klagen hier  :cool:.

[quote author=japie250 link=topic=6165.msg78743#msg78743 date=1168599938]
Tivoli? Klinkt als een tropisch eiland.Wat is dat?
jaap
[/quote]

Leukste concertzaaltje ter wereld!

http://www.thetivoli.net.au/.

Ga maar gauw een keertje kijken: Damien Rice komt binnenkort en is een echte aanrader - maar uitverkocht zie ik net  :|

Gek hoor, ik ben ook zo iemand die zegt 'hou het nuchter', maar Jaap, bij je eerste post werden mijn ogen groter en groter.

Ik word een beetje niet goed van het vergelijken van 2 totáál verschillende landen. Eigenlijk vind ik het gewoonweg dom. Er is altijd iets beter aan 't ene of het andere land, zo liggen die dingen. En wat is er eigenlijk fout met huizen die duurder zijn? Brisbane volgt Melbourne, Melbourne volgt Sydney. Logisch dus. Wil je goedkoper wonen, dan ga je verder van de stad wonen.

Over je verhaal over de Aborigines... ik zeg er niets meer over. Daar woon ik hier te lang voor.

Er zijn hier op het forum stomtoevallig ook mensen die hier wat langer wonen en die niet meer vergelijken. Van vergelijken wordt ik een beetje onpasselijk. Tenzij het met een knipoog is.

Ik ben het inmiddels moe om mensen hier nog in te lichten over wat er minder aan Australië is, ze merken het zelf wel. Daarbij, it's all in the eye of the beholder. Ik heb genoeg te kankeren als ik kijk naar m'n medische kosten op jaarbasis, maar dat heeft niets te maken met waarom ik naar Australië ben gekomen.

Je kan als je persé wilt, landen vergelijken, maar het brengt je tot niets. Als je ergens wilt gaan wonen, dan neem je de consequenties, punt uit. Jij bent met zoveel miljoenen hier niet de enige die zich moet redden volgens de regels. En dat geldt voor íeder land.

De mazzel.

[quote author=Eerainuh link=topic=6165.msg78768#msg78768 date=1168616162]
Jij bent met zoveel miljoenen hier
[/quote]

Oh, wat zou dat perfect zijn, nog even de loterij winnen :grin: voor we gaan en incognito :cool: moeten.
Over Walhalla gesproken.

Of ik me nou suf win aan de prijzen of bankroet ga, naar Australie gaan we.

Mariette

Hee Mariët, ik bedoelde natuurlijk niet geld, maar mensen; met miljoenen andere mensen!

Fijn weekend,

Ireen

Ach ik denk dat vergelijken menselijk is. En ik kan met nog zo goed herinneren dat wij in Nederland zaten en alleen maar wilden weten of we het zouden redden in Australie. Zouden we wel genoeg verdienen? En hoe duur was dit en hoe duur was dat. Je wilt gewoon een beeld proberen te vormen. Nu ik hier woon weet ik ook wel dat het heel lastig is. Maar makkelijk praten door te zeggen dat je niet moet vergelijken. De eerste weken deden we dat alleen maar. Gewoon omdat alles nieuw is. Als wij nu naar Duitsland zouden verhuizen zouden we weer gaan: hmm dat gaat zo in Australie, maar zo in Nederland. En dan zou ik ook willen weten hoe bepaalde dingen in elkaar steken.

Voor mij is de eindconclusie dat elk huisje z'n kruisje heeft. En overal zijn leuke en minder leuke dingen. Dus ik vind het goed om beide kanten te belichten. Als we hier alleen maar positieve dingen schrijven en iedereen in Nederland denkt dat het allemaal makkelijk is en vanzelf gaat. Dat je zo een baan hebt en huizen veel goedkoper zijn. Dat er hier geen problemen zijn... dat is toch ook niet eerlijk. En heb je geen zin in "negatieve praat" (ik vind het meer, realistische kijk) dan kijk je lekker in een ander topic. Ik had "de andere kant" ook gewaardeerd als ik in Nederland zat.

Een forum is er toch om vragen te stellen en te beantwoorden? Als iemand dit wil weten :D dan help ik graag. Maar net zo goed de positieve dingen!  :up:

Je kunt twee landen en culturen met elkaar vergelijken zonder daar direct waarde oordelen aan te verbinden. 't Hoeft niet "beter" of "slechter" te zijn maar gewoon "anders". Op die manier vergelijken - of misschien is analyseren een beter woord - kan leiden tot een beter inzicht waarom dingen in het ene land anders geregeld zijn dan in het andere. Ondanks dat wij hier - in Port Stephens NSW - al zeven jaar wonen vergelijken we nog regelmatig ontwikkelingen met elkaar en zien dan duidelijker de verschillen in cultureel-maatschappelijke achtergronden van de twee landen.  Het brengt ons vaak een stukje dichterbij het je echt thuis voelen.

Maar.... met het vergelijken moet je voorzichtig zijn, zeker als je al langere tijd uit Nederland weg bent en er niet zeer regelmatig terug komt. Soms hebben bepaalde "typisch nederlandse" dingen zich achterhaald en ben je daar ondanks BVN en het inernet niet in meegegroeid. Het schijnt bijv. dat Sinterklaas het steeds meer gaat verliezen van de Kerstman!  Wij hebben het met onze local friends tegenwoordig nauwelijks meer over Nederland en hoe het daar anders is.... Aan de andere kant als we in NL zijn (gemiddeld iedere anderhalf jaar een paar weekjes) praten we vaker over hoe het "thuis" soms toch anders en beter geregeld is - vooral het weer!  :evil:

Back