We gaan!!

[quote author=lizzyhas link=topic=9871.msg144425#msg144425 date=1249048654]
Ik wil ook een dfo!!!

okay, dus de telefoon moet ik dan wel ff checken, pottiedrie.

Bedankt voor je antwoord, leuk richting brisbane wonen, schijnt ook erg mooi te zijn he!!!!

Wat mij ook opvalt is als je op de kaart thuis in nederland keek, zag je zoveel suburb namen, maar ze liggen heel dichtbij elkaar, ik vraag me soms echt af waarom ineens de naam verandert, ik woon in Menai en Ruby in Bangor, ik dacht altijd dat het wel flinkl uiteen zou liggen, maar ons huis en haar huis liggen 5 km van elkaar, had net zo goed 1 suburb kunnen zijn.
[/quote]

Er zit een DFO op 22,5 km bij je vandaan in Homebush ;) http://www.dfo.com.au
 
pas p[ hoor.. dat onbeperkt bellen voor een vast tarief (25 of 40 ct) geldt alleen voor bellen van een landline naar een landline en dan ook alleen LOKAAL .... En ik ben er toch vrij zeker van dat Sydney - Perth niet echt lokaal is ..... ;-) (nl: Interstate).
 
Hoi Liz,

Ik zal nog even terug komen op de Lafha regeling. Van Letsgo heb ik een adres gekregen van een goede accountant. Laat even weten of je interesse hebt, via hem is de Lafha zo geregeld.

Onze kinderen zijn 4 en 6 jaar oud. Als onze kinderen naar een publieke school zouden gaan kost ons dat ons $4500 per kind per jaar totdat we ons permanente visum zouden hebben.(nu 457)
Dus hebben we gekozen voor een prive katholieke school wat ons eenmalig per kind $5500 kost en dan nog eens jaarlijks het schoolgeld van ongeveer $1500. Het 2e kind is iets goedkoper en al heb je nog meer kinderen wordt dat telkens iets goedkoper.

Maar ook wij hebben geen geldboom in de tuin dus hebben wij nog maar eens gevraagd om vrijstelling bij beide scholen.

Dus de openbare school vertelde ons dat je in principe die $4500 moet betalen. Zowiezo voor het 1e kind.Maar is je brutoloon 80.000 bruto per jaar of minder kan je vragen voor  vrijstelling voor je andere kinderen. Of wij die krijgen is nog niet bekent.Vragen kan altijd.
Informatie kan je vragen bij  International Student Center tel nr: 1300 300 229

Ook hebben we het probleem voorgelegd bij de prive school. Per kind dus eenmalig $5500, een vastgeteld bedrag is dat. Maar omdat we dat voor ons 2e kind niet kunnen betalen hebben we gevraagd voor vrijstelling of een andere oplossing. Nu maakten ze ons ineens wijs dat als onze zoon van 5 zijn Engels goed genoeg is die $5500 NIET hoeven te betalen, dus alleen het schoolgeld. Beetje vreemd maargoed. Zo komen we wel onder die $5500 uit.Die 5500 is echt niet omdat onze kinderen geen Engels spreken/spraken.
En uiteidelijk is dit nu voor ons goedkoper.

En ook het schoolgeld mogen we verdeeld over het jaar betalen.
De buspas wordt ook NIET vergoed. Wel kan je er voor betalen. Ongeveer $25 per week. Dus ik breng de kinderen nu zelf maar weg. Ze zijn ook nog klein dus wel een veilig idee.

En die Lafha regeling is zeker de moeite waard. Hoe meer je verdiend hoe meer je krijgt.En zo snel mogelijk aanvragen want met terugwerkende kracht is lastig.
Je hebt er recht op met een 457.

Ik hoop dat je wijzer bent geworden door dit verhaal. als je nog vragen hebt hoor ik ze graag,

Groetjes van Marga
 
Hoi Liz,

Wij waren vandaag nog in de buurt van Menai om een trampoline voor de kids hun verjaardag te halen.
Wij wonen in het rural Bringelly. Als jullie tijd hebben kom gezellig een langs met de fam.
Stuur me maar een mail of anders kan ik altijd even mijn tel nr doorgeven.
Hoe was Taronga Zoo?

Marga
 
Hoi Marga,

Weet je zeker dat je recht hebt op LAFA als je geen eigen huis in Nederland hebt?

Groet Magda
 
Hoi Magda,

Het gaat erom dat je de intentie hebt om terug te gaan naar NL en als je dan kan aangeven dat je nog een huis hebt in NL bevestigd dat de intentie dat je terug gaat. Ook familie, goederen en of huisdieren tellen mee.
Als je geen eigen huis in NL hebt wil niet zeggen dat je geen recht hebt op LAFHA.
Het beste is om voor dat je naar Aus komt vast te leggen in een arbeidsovereenkomst dat je hier tijdelijk wilt blijven. Als je je bedenkt en toch wilt blijven kan dat altijd.

Zodra je aangeeft voor een permanent visum te willen gaan wordt de LAFHA per direct stopgezet.

Groetjes Marga
 
[quote author=Tinneke link=topic=9871.msg143668#msg143668 date=1248183270]
Grappig, wij dachten na onze eerste nacht ook dat de kookaburra's apen waren. We waren nog zo murf van onze jetlag  :grin:

Ik heb zo'n zin om te vertrekken als ik jou hoor vertellen, Lizzy!

Groetjes,
T
[/quote]

Stiekem zijn we dat ook...  :grin:

sorry
:eek:fftopic:
 
GO Lizzy! :up:

[/size][size=8pt][sub]( heb het zelfde probleem alleen bij mij blijf het niet plakken en kan Arno alsnog aan de slag..... :evil:)[/sub][/size][/size][/size][/size][/size][/font][/size]
:lol:Monja :lol:
 
Hoi Liz, jij ook hier??  :gossip: :happy: :hi:  :lol1: :Cooking: :gossip: :cheers: :bye:

We hebben het zo gezellig met z'n allen!!!

Kon het niet laten.... :oops:
 
[quote author=lizzyhas link=topic=9871.msg144970#msg144970 date=1250034610]
nou ja, heb het wel zelluf gedaan :|, die IT-er hier in tha house bemoeit zich er helemaal niet mee (is te zien) :cool:
[/quote]

Dat heeft deze IT-er ook. Vind het belangrijk dat het werkt, maar als het ook een keer werkt, is bij mij de interesse weg om er daadwerkelijk ook wat mee te doen. Annemiek typt bij ons altijd alle blogjes....
 
[quote author=lizzyhas link=topic=9871.msg145063#msg145063 date=1250127528]
ja stojan, heeft een broertjedood aan hyves facebook en blogjes, hij heeft alleen linkl en nog wattes, (ik noem het altijd om te pesten linkelul)
[/quote]

LinkedIn..professioneel netwerk voor allerlei beroepsgroepen. Velen vinden het handig. Ik heb er mijn voordeel nog niet mee kunnen doen.

[quote author=lizzyhas link=topic=9871.msg145063#msg145063 date=1250127528]
Werk jij in Brisbane Maluk????
[/quote]

Jups....maar nog voornl. voor een klant in Nederland. IT beperkt zich in mijn geval tot het ontwikkelen op InterneT ( :D ). En dat is het mooie van internet, dat het overal ter wereld kan (mits je een goede verbinding hebt).

[quote author=lizzyhas link=topic=9871.msg145063#msg145063 date=1250127528]
En hoe ben je hier gekomen, ik bedoel, met een 457 , of uitgezonden (expat)
[/quote]

Nope, wij zijn hier op een Skilled Independent (nu meen ik 175, toen nog 136) visum. Dit is dus een permanent visum en we hoeven in principe niet meer terug....

[quote author=lizzyhas link=topic=9871.msg145063#msg145063 date=1250127528]
blijven jullie en hoe lang zijn jullie er al??
[/quote]

Of we blijven weten we niet. Of we teruggaan overigens ook niet. Of we naar een ander land gaan ook niet. We hebben nog niks vastgelegd....das gelijk zo definitief. We zijn per februari 2008 nog maar in Australië. Dus echt broekkies vergeleken met anderen hier op het forum....

[quote author=lizzyhas link=topic=9871.msg145063#msg145063 date=1250127528]
als je rond brisbane werkt vertele eens hoe is het daar??
[/quote]

Om eerlijk te zijn...geen idee....ik heb hier 3 maanden in totaal voor een australisch bedrijf gewerkt. Daarna ben ik voor mezelf begonnen. Khad wel het idee dat de werkzaamheden die ik bij mijn werkgever in NL deed ze hier ong. 3 a 4 personen voor aan het werk hebben om hetzelfde werk te doen. Klimaat bevalt me prima, alleen in huis is het in de winter best koud/fris. Maar buiten is het heerlijk. Alleen jammer dat mijn werk dus weer computerwerk is en met de laptop in de zon zie je vaak weinig....alhoewel ik mijn hele leven in de stad heb gewoond (okee mensen, kom maar op met die kritiek dat Almelo geen stad is :-D ), geef ik toch persoonlijk mijn voorkeur aan het wonen in een kleinere plaats. ach, je moet iets te dromen overhouden. We hoeven geen groot huis (schoonmaken is niet onze hobby) maar met lekker weer in de tuin of op loopafstand van het strand zouden we wel lekker vinden. Het liefste zou ik dan ook uit de grote stad wegtrekken, maar vanwege werk zijn we toch redelijk gebonden aan een grote stad.

[quote author=lizzyhas link=topic=9871.msg145063#msg145063 date=1250127528]
wil die stad ook wel eens zien, mensen die daar werken vinden het leuker dan Sydney heb ik weleens gehoord.
[/quote]

Tja, smaken verschillen natuurlijk. Wat de een wel leuk vind, vind de ander weer niets. Sommige mensen moet je ook niet in de outback neerzetten en anderen weer niet aan de kust. Gelukkig maar, anders zou iedereen op dezelfde plek wonen en dan werd het daar veels te druk. Ik heb persoonlijk dus niet zoveel met een stad. Tuurlijk vind het leuk om een dagje tussen skyscrapers te lopen, een hoog gebouw in te gaan om een uitzicht over de stad te krijgen (Centrepoint Tower in Sydney is erg leuk) of de Rialto Towers in Melbourne, maar na een dag heb ik het wel weer gezien daar....het is dus vanwege Annemiek's werkzaamheden en deels die van mij dat we in de stad wonen (maar dan wel de meest noordelijke suburb van Brisbane. Na Bald Hills eindigt de gemeentegrens (heet dat hier ook zo?) van Brisbane.

[quote author=lizzyhas link=topic=9871.msg145063#msg145063 date=1250127528]
Ik voel me wel thuis in de omgeving waar we nu zitten, alles binnen handbereik.

Stojan is een uur en 5 min. onder weg van deur tot deur naar zijn werk, das 25 minuten winst op Almere Utrecht.
[/quote]

Ik woon op loopafstand van het werk (om precies te zijn van slaapkamer tot kantoor is een meter of 10?) Ben dan ook wel bevooroordeeld in die zin hoor. Ik breng Annemiek voorlopig nog naar het station (4 min. met auto, maar waars. ook zelfde tijd met fiets) en je bent dan in ong. 30 minuten in het CBD van Brisbane. Dan is het voor haar nog 2 a 3 minuten lopen en is ze op kantoor. 2 uur en 10 minuten reistijd op een 8 urige werkdag zou mij opbreken.

[quote author=lizzyhas link=topic=9871.msg145063#msg145063 date=1250127528]
hij gaat met een iets wat ooit auto moest voorstellen, (oud brak gekocht voor 500 dollar en opgeknapt voor 1000 dollar en rijdt als een zonnetje) naar het station en hop de trein en 3 minuutjes lopen.

Ik krijg vandaag mijn auto, ook een oudere, mazda 323 een automaat, altijd gezworen dat ik dat nooooooit zou rijden, maar hier is het heerlijk om te hebben.

zo we zijn dus allebei mobiel en daar ging het even om, eerst maar eens kijken hoe het komend jaar de zaken ervoor staan, als het maar rijd.
[/quote]

Omdat ik Annemiek naar het station breng heb ik de hele dag de auto tot de beschikking. Maar ik rijd gemiddeld niet meer dan 5 - 10 km per dag. Vaak alleen om dus even Annemiek op te halen en af te zetten op het station. Alhoewel we krijgen nu iedere donderdag een ritje naar het centrum van de stad. Zijn lid geworden van een duikvereniging en dan beginnen de kilometers ook wel te tellen (nog steeds niet hard hoor)....maar a.s. weekend duiken op North Stradbroke Island met de vereniging en aangezien de vereniging voornamelijk uit studenten (al dan niet overseas) bestaat, is alle vervoer dus welkom.
 
Back
Top