Wij zaten bij de ANZ bank, maar zijn daar nu gelukkig weg. Waar je op moet letten bij een Australische bank is dat ze er nogal een handje van hebben dat op het moment dat je ook maar iets beneden 0-grens komt, ze direct een honour fee in rekening brengen. Ik had een everyday account en een spaarrekening. Ik zorgde er dus voor dat het meeste geld op mijn spaarrekening staat, want ik hoef niet dagelijks uitgaven te doen van mijn every day account. En dan komt er een direct debit (internet provider) langs die er net voor zorgt dat je dus beneden de 0-grens komt, dan wordt direct daarboven op $35,- door de ANZ bank in rekening gebracht. Na herhaaldelijk bellen en aangeven dat je dit gestopt wilt hebben, blijken ze op de een of andere manier nog steeds zaken door te laten. Een honour fee is voor hun "we laten de betaling toch door, omdat we vinden dat je een goede klant bent".
Als ik het geld niet op dat moment op die rekening heb staan (wel op een andere waar je meer spaarrente krijgt) dan wil ik gewoon dat die direct debit afgeketst wordt. Nee, helaas, de ANZ bank kan dit niet doen... Nu zitten we bij de NAB waar we helaas 1 rekening nog steeds hebben met het belachelijke honour fee systeem. Die andere rekening (waar dus de direct debits vanaf gaan) heeft geen honour fee systeem. Hier worden direct debits dus ook afgeketst als er niet voldoende op die rekening staan. In het rare geval je toch een negatief banksaldo (op die rekening) krijgt, dan betaal je alleen de rente over dat negatieve bedrag (wat ook zo is in NL).
Alle banken in Australië hebben op die manier met alle fee's in 2007 of 2008 maar liefst 7 miljard dollar bij elkaar geharkt. Ik vind het grote schoften, maar helaas, ik kan niet zonder omdat ik een klant in het buitenland hebt die mijn facturen betaald. Die kan geen envelop met euro's opsturen.....
Bij de NAB kun je zelfs het innen van de maandelijkse fee voorkomen als je zorgt dat per maand minimaal een X bedrag op die rekening wordt bijgeschreven. Dit mag later ook weer worden afgeschreven als je het overmaakt naar bijv. een spaarrekening. Als je salaris hierop binnenkomt spaar je dus ook weer de normale kosten van een bankrekening uit....De ANZ liet je gewoon elke keer netjes $5,- betalen per maand. (op zich niet zoveel problemen mee, want je neemt immers een dienst af van een bank. Ik heb me persoonlijk enorm gestoord aan de honour fee's).
De St. George adverteert overigens op dit moment ook met kostenloze bankrekeningen. Dus geen fee's meer. Heb niet de "Terms & Conditions" gelezen, dus er zit waars. wel weer een addertje onder het gras, zodat de kans bestaat dat je alsnog honour fees moet betalen als .........
Ik hoor van anderen trouwens weer slechte verhalen over de Commonwealth. (ook over de NAB, onze huiseigenaar is juist weggegaan bij de NAB vanwege bepaalde exorbitante fees op een hypotheekrekening)
Om de rente hoef je het niet te doen. Op dit moment krijgen wij 4,4% op de spaarrekening, maar alleen de eerste 4 maanden (omdat we net de rekening geopend hebben). Daarna zakken we terug naar 2.65% oid.
Overigens: afgeven op banken schijnt iets menselijks te zijn. In Nederland zat ik vanaf mijn geboorte bij de Rabobank. Heb daar persoonlijk altijd prettig gebankierd. Anderen die waren daar weer kwaad weggegaan om het bij de ABN/AMRO (bijv.) nog slechter te treffen. Nu ik hier sinds vorig jaar dan een bankrekening heb in Oz. ben ik het bankenstelsel in Nederland enorm veel meer gaan waarderen. We zeggen wel eens: Als je naar Australië gaat ga je een x aantal jaren terug in de tijd.......en v.w.b. het bankenstelsel klopt dit ook voor de volle 100%